Til alle dem som tror, en MB 500E er hurti~
Fra : Mogens...

Dato : 01-02-04 21:13

Skræmmende læsning hvor ringe en MB 500E klarer sig i et kompetent
felt af landevejens racerbiler: 10 sekunder langsommere fra 0-100 km/t
end en Lotus Omega - en M5 følger den heller ikke. Gosh
http://80.164.241.3/lotus/pages/AMS-heft3-side3_jpg.htm
http://80.164.241.3/lotus/pages/AMS-heft3-side4_jpg.htm

/Mogens

Fra : Mogens...

Dato : 01-02-04 21:16

On Sun, 01 Feb 2004 21:13:16 +0100, Mogens...
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>10 sekunder langsommere fra 0-100 km/t

Hey - det var fra 0-200 km/t

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 01-02-04 21:40

> [...]
> felt af landevejens racerbiler: 10 sekunder langsommere fra 0-100 km/t
> end en Lotus Omega - en M5 følger den heller ikke. Gosh

Det må være vægten eller frontarealet der gør at bimmeren er så meget
langsommere end opelen.
Motormæssigt ligner de hinanden meget.
Ganske vist mangler mercedesen en smule moment ved lavere rpm i forhold til
de 2 andre, men at det gør så meget på toppen må næsten også til dels skylde
aeridynamikken og igen vægten.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-04 17:26

> [...]
til
> de 2 andre, men at det gør så meget på toppen må næsten også til dels

Jeg kunne forestille mig at gearingen også spiller ind M5, Alpina og Omega
er meget sportslige det tror jeg ikke MB har lagt så meget vægt på.

Jeg ved ikke hvilken MB 500 der er tale om, men 500 SL har en hastighed på
45,2 ved 1000 rpm og 500 SEL kører 47,5 ved samme. BMW M5 har en hastighed
på 37,5 ved 1000 rpm.
Alpina og Omega Biturbo er godtnok også langbenet, men de er jo trykladet,
så der betyder det nok ikke så meget.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

=== Døden overhaler de hurtige ===

Fra : Mogens...

Dato : 02-02-04 19:32

On Mon, 2 Feb 2004 17:25:51 +0100, "Claus Petersen"
<claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote:

>Jeg kunne forestille mig at gearingen også spiller ind M5, Alpina og Omega
>er meget sportslige det tror jeg ikke MB har lagt så meget vægt på.

Jow, jow - det er deres sportsligste model, håndlavet ved Porsche!

>Jeg ved ikke hvilken MB 500 der er tale om

WHAT! - du kender da forhåbentligt en BM 500 E (Snere AMG)

/Mogens

Fra : Holten

Dato : 02-02-04 22:03

"Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> WHAT! - du kender da forhåbentligt en BM 500 E (Snere AMG)

Har du drukket finsprit Mogens )

MVH

Holten

Fra : Mogens...

Dato : 02-02-04 22:04

On Mon, 2 Feb 2004 22:03:09 +0100, "Holten" <Virkerikke@mail.dk>
wrote:

>Har du drukket finsprit Mogens )

Claus er da -> for at bruge eet af jeres udtryk -> rimeligt
bilinteresseret. Hvis han ikke kender en Mb 500E, er der
da noget galt, IMO
(maybe too much VAG... -> ROFL)

/Mogens

Fra : Holten

Dato : 03-02-04 20:39

> Claus er da -> for at bruge eet af jeres udtryk -> rimeligt
> bilinteresseret. Hvis han ikke kender en Mb 500E, er der
> da noget galt, IMO
> (maybe too much VAG... -> ROFL)

Tænkte nu mere på hvordan du stavede det ædle mærke "BM".

MVH

Holten

Fra : Mogens...

Dato : 03-02-04 20:46

On Tue, 3 Feb 2004 20:38:56 +0100, "Holten" <Virkerikke@mail.dk>
wrote:

>Tænkte nu mere på hvordan du stavede det ædle mærke "BM".

He, he - det gik lidt stærkt.......................

/Mogens

Fra : Holten

Dato : 01-02-04 21:47

> [...]
> felt af landevejens racerbiler: 10 sekunder langsommere fra 0-100 km/t
> end en Lotus Omega - en M5 følger den heller ikke. Gosh

Som hverdagsbil, tror jeg nu nok jeg vil vælge Merceren.

MVH

Holten

Fra : Mogens...

Dato : 01-02-04 21:49

On Sun, 1 Feb 2004 21:47:25 +0100, "Holten" <Virkerikke@mail.dk>
wrote:

>Som hverdagsbil, tror jeg nu nok, jeg vil vælge Merceren.

Du mener, at MB'en holder bedre i hverdagen?
Måske er det rigtigt, men den er ikke billig at holde kørende. Det er
der ingen af dem, der er...

/Mogens

Fra : Holten

Dato : 01-02-04 22:00

> Du mener, at MB'en holder bedre i hverdagen?
> Måske er det rigtigt, men den er ikke billig at holde kørende. Det er
> der ingen af dem, der er...

Nej det kan vi hurtigt blive enige om, men mon ikke det er den mindst
"pumpede" motor.
Den har sine kræfter med volumen, hvor de andre har det ved turbo o.l.

MVH

Holten

Fra : Niels Bengaard

Dato : 01-02-04 21:54

> [...]
> felt af landevejens racerbiler: 10 sekunder langsommere fra 0-100 km/t
> end en Lotus Omega - en M5 følger den heller ikke. Gosh

Du glemmer nok de forskellige målgrupper bilerne har. En der køber Mercedes
500E går ikke så højt op i 0-200 som en der køber Lotus Omega.
Omegaen er bygget til et meget begrænset publikum, der kun værdsætter rå
motorkraft og er ligeglade med komfort og frem for alt prestige.

Niels

Fra : Mogens...

Dato : 01-02-04 21:58

On Sun, 1 Feb 2004 21:54:12 +0100, "Niels Bengaard"
<bengaardSLETDETTE@tdcadsl.dk> wrote:

>Du glemmer nok de forskellige målgrupper bilerne har. En der køber Mercedes
>500E går ikke så højt op i 0-200 som en der køber Lotus Omega.

De Mb 500E-ejere, jég kender, anser accelerationen som bilens
vigtigste potentiale. Har du en anden erfaring?

>Omegaen er bygget til et meget begrænset publikum, der kun værdsætter rå
>motorkraft og er ligeglade med komfort og frem for alt prestige.

Ligeglade med komfort?
Har du nogensinde kørt i een? - bilen er langt fra ukomfortabel.
(el-undervogn, niveauregulering, osv.)

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 01-02-04 22:00

"Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> De Mb 500E-ejere, jég kender, anser accelerationen som bilens
> vigtigste potentiale. Har du en anden erfaring?

Jeg ville nu også købe en MB 500E for både komforten, den høje cruise
speed samt prestigens skyld.

> Ligeglade med komfort?
> Har du nogensinde kørt i een? - bilen er langt fra ukomfortabel.
> (el-undervogn, niveauregulering, osv.)

Jeg ville købe en Lotus Omega for *bilens* skyld, da ikke ret mange
ville ane, hvad det egentlig var/er.

Hr. Bjørn

Fra : Niels Bengaard

Dato : 01-02-04 23:35

Mercedes

> De Mb 500E-ejere, jég kender, anser accelerationen som bilens
> vigtigste potentiale. Har du en anden erfaring?

Hvis det er rigtigt, hvorfor har de så købt en 500E, hvis den nu er så
langsom, og der samtidig findes mange andre hurtigere biler?

> Ligeglade med komfort?
> Har du nogensinde kørt i een? - bilen er langt fra ukomfortabel.
> (el-undervogn, niveauregulering, osv.)

Dem der køber Mercedes 500E vil ikke engang gide prøve en Lotus Omega,
ejerne til disse biler kommer fra to forskellige verdener.

Niels

Fra : Mark Sandberg

Dato : 01-02-04 22:02

"Mogens..." skrev i en meddelelse:

> Skræmmende læsning hvor ringe en MB 500E klarer sig i et kompetent
> felt af landevejens racerbiler: 10 sekunder langsommere fra 0-100 km/t
> end en Lotus Omega - en M5 følger den heller ikke. Gosh

M5 E28 med 286 Hk. var en del hurtigere end den M5 med 315 Hk. i dit
eksempel. Dette grundet 200 Kg. lavere egenvægt, samt sportsgearkasse og
lavere gearet bagtøj. Til gengæld gik den ca. 500 omdr/min. højere i 5'
gear, end efterfølgeren.
Først i 1995 kunne M5 med 340 Hk. og sekstrins gearkasse, igen følge den
første og 10 år ældre udgave af M5 til dørs.
I 1998 kom M5 så med 400 Hk. og satte alle de andre på plads for en tid

/Mark.

Fra : Mogens...

Dato : 01-02-04 22:00

On Sun, 1 Feb 2004 22:02:10 +0100, "Mark Sandberg" <sandberg@it.dk>
wrote:

>M5 E28 med 286 Hk. var en del hurtigere end den M5 med 315 Hk. i dit
>eksempel.

Fra 0-200? - har du en tid?

>I 1998 kom M5 så med 400 Hk. og satte alle de andre på plads for en tid

16.6 sek - det er okay :)

/Mogens

Fra : Mark Sandberg

Dato : 01-02-04 22:17

> Fra 0-200? - har du en tid?

Nu du spørger så direkte, så nej. Men 3 hurtige ryk med gearstangen var nok
til at runde de 200 Km/t. samt til at æde andre legesyge uden respekt for en
gammel BMW. Men benzintanken skulle helst være mere end 1/2 fuld for at
udføre øvelsen tilfredsstillende. Ellers hakkede motoren i det, fordi
sugerøret ikke kunne nå det benzin, der under accelerationen "hang" i den
bagerste halvdel af tanken.

Nu har du givet mig en opgave, jeg skal forsøge at finde svaret på

/Mark.

Fra : Mark Sandberg

Dato : 01-02-04 22:30

"Mogens..." skrev i en meddelelse:

> Fra 0-200? - har du en tid?

Kan du ikke nøjes med 0-100 ?

Performance
===========

Top speed (6550/min in 5th gear) 251 km/h

Acceleration
0-60 3.0s
0-80 4.4s
0-100 6.1s
0-120 8.4s
0-140 11.0s
0-160 14.5s
0-180 19.0s
0-200 25.8s

400m standing start 14.1s
1km standing start 25.9s

Flexibility
40-100 km/h (IV gear) 12.3s
60-120 km/h (V gear) 16.5s

Fra : Mogens...

Dato : 01-02-04 22:31

On Sun, 1 Feb 2004 22:29:43 +0100, "Mark Sandberg" <sandberg@it.dk>
wrote:

>Kan du ikke nøjes med 0-100 ?

Det er jo 200 km/t, der er interessant, fordi dén hastighed "trækker
tænder ud"

/Mogens

Fra : Mark Sandberg

Dato : 01-02-04 22:40

"Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> Det er jo 200 km/t, der er interessant, fordi dén hastighed "trækker
> tænder ud"

Der var 1983 designet alligevel nok lidt for kantet.

/Mark.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 01-02-04 22:26

Mogens... wrote:

> Fra 0-200? - har du en tid?

1986 BMW M5 0-200 km/t 25,9 sekunder
Knap så hurtigt som en M635 CSi som kunne gøre det på 24,3 sekunder.
M1'eren (1981) klarede det på 21,8 sekunder og M3 årg. 1986 klarede det på
33,7 sekunder.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 01-02-04 22:29

Per Beer Hansen wrote:

> 1986 BMW M5 0-200 km/t 25,9 sekunder

Undskyld, der skal stå 25,8 sekunder, det andet er for en stående km.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Mogens...

Dato : 01-02-04 22:31

On Sun, 1 Feb 2004 22:28:52 +0100, "Per Beer Hansen"
<perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> wrote:

>Undskyld, der skal stå 25,8 sekunder, det andet er for en stående km.

Jep - den er slet ikke kvik nok.

/Mogens

Fra : Mark Sandberg

Dato : 02-02-04 00:09

"Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jep - den er slet ikke kvik nok.

Men egentlig meget godt klaret af M5 E28 med 25,9 sekunder for 1 kilometer
med stående start. Det er hurtigere end M5 E34 der gør det på 26,1 sek.

Jeg vidste den var hurtigere

/Mark.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 01-02-04 22:32

Mogens... wrote:
> [...]
> felt af landevejens racerbiler: 10 sekunder langsommere fra 0-100 km/t
> end en Lotus Omega - en M5 følger den heller ikke. Gosh

Den største forskel ligger vel i gearingen/gearkassen ?
MB'eren er med 4 trins automatic, de andre er med henholdsvis 5 og 6 gear.
MB'eren skal jo så "arbejde" lidt mere i hvert gear, for at komme op i fart,
samtidigt med at automatik-kassen nok "stjæler" lidt mere af kræfterne end
en manuel kasse.

Samtidigt står der jo også at MB'eren er meget mere luksuspræget end de
andre, og derfor ikke har en decideret "sports" motor, som skal køres langt
op i rpm.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Mogens...

Dato : 01-02-04 22:35

On Sun, 1 Feb 2004 22:31:56 +0100, "Per Beer Hansen"
> [...]

>samtidigt med at automatik-kassen nok "stjæler" lidt mere af kræfterne end

Det er afvist af MB - Autobild dadlede firmaet med det samme, bilen
kom på gaden. Svaret var, at de fleste ejere ville være hurtigst samt
endvidere bedst tjent med automatic. Det har også den fordel, at det
skåner mekanikken.

>Samtidigt står der jo også at MB'eren er meget mere luksuspræget end de
>andre, og derfor ikke har en decideret "sports" motor, som skal køres langt
>op i rpm.

Wrong - 500E var racervognen dengang. Som E50 og 55 er det "idag"

/Mogens

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 01-02-04 22:47

Mogens... wrote:

> [...]
> kom på gaden. Svaret var, at de fleste ejere ville være hurtigst samt
> endvidere bedst tjent med automatic. Det har også den fordel, at det

På trods af det, så er der jo nødt til at være en forskel i netop
gearingerne, da den jo kun har 4 gear i modsætning til de andres 5 og 6
gear.
Alene dét giver jo de andre en fordel i accelerationerne.

> Wrong - 500E var racervognen dengang. Som E50 og 55 er det "idag"

Der står jo netop i artiklen, at MB 500E er væsentligt mere kultiveret end
de 3 andre biler, samt dens affjedring er væsentligt mere komforttabel end
de andres.
En E50 og E55 er stadig en "luksusbil" i mine øjne, det er ikke en rendyrket
racer, der er aaalt for meget "unødigt" tingeltangel, som får vægten alt for
højt op.
Jeg ville dog gerne have en alligevel

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Mark Sandberg

Dato : 01-02-04 22:58

"Per Beer Hansen" skrev i en meddelelse:

> Jeg ville dog gerne have en alligevel

Må jeg sende dig en lille hilsen på din email ?

Mark

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 01-02-04 22:56

Mark Sandberg wrote:

> Må jeg sende dig en lille hilsen på din email ?

Ja tak, bare du husker at fjerne 2 x NOSPAM først, ellers duer det ikke

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Mark Sandberg

Dato : 01-02-04 23:03

"Per Beer Hansen" skrev i en meddelelse:

> Ja tak,

På vej

/Mark.

Fra : Mogens...

Dato : 01-02-04 23:44

On Sun, 1 Feb 2004 22:47:29 +0100, "Per Beer Hansen"

Den må da ha' 5 gear?

/Mogens

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 01-02-04 23:48

Mogens... wrote:

> Den må da ha' 5 gear?

Ikke ifølge artiklen:
http://80.164.241.3/lotus/pages/AMS-heft3-side6_jpg.htm

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Mogens...

Dato : 01-02-04 23:51

On Sun, 1 Feb 2004 23:48:12 +0100, "Per Beer Hansen"
<perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> wrote:

>Ikke ifølge artiklen:
>http://80.164.241.3/lotus/pages/AMS-heft3-side6_jpg.htm

Det samme siger Bilrevyen. Hmm...