/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Kompressor
Fra : Thomas Hjort


Dato : 01-02-04 12:28

Kan man installere kompressor i en hvilken som helst benzinmotor. Hvad
koster det typisk og hvor meget mer ydelse giver det?
Er der nogle misfordele?


Mvh Thomas



 
 
Aksel (01-02-2004)
Kommentar
Fra : Aksel


Dato : 01-02-04 13:04


"Thomas Hjort" <hjort@anarki.dk> skrev i en meddelelse
news:bvinsj$1fiv$1@news.cybercity.dk...
> Kan man installere kompressor i en hvilken som helst benzinmotor.

Ja, hvis der er plads til den.

Hvad koster det typisk og hvor meget mer ydelse giver det?

Montering og optimering af kompressor er absolut specialistarbejde og er
derfor dyrt, kompressoren er en meget lille del af prisen.
Hvis ydelsen skal øges mere end ca. 20 % er man ofte nødt til at montere
kraftigere krumtapaksel, evt specialfremstillet, topstykke og pakninger skal
forstærkes, indsugning og udstødning skal ændres og motorstyringen skal
omprogrammeres.
Merydelsen er afhængig af ladetrykket.

Du skal regne med mindst 20.000 kr uden garanti for resultatet.

Er der nogle misfordele?

De fleste motorer kan ikke holde til det.
Bilinspektion og told og skat vil gerne blandes ind i projektet.
Dit forsikringsselskab vil ikke bryde sig om det.

Køb en bil med mere kraft, eller en kraftigere motor.

Hilsen Aksel



Jan W Nielsen (01-02-2004)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 01-02-04 13:30

> Hvis ydelsen skal øges mere end ca. 20 % er man ofte nødt til at montere
> kraftigere krumtapaksel, evt specialfremstillet, topstykke og pakninger
skal
> forstærkes, indsugning og udstødning skal ændres og motorstyringen skal
> omprogrammeres.

20 %...? Den har jeg sgu aldrig hørt før. Palm, der jo gør en del i
kompressor, nævner 50 % som grænsen for, hvornår man skal til at kikke
nærmere på alt andet.

> Du skal regne med mindst 20.000 kr uden garanti for resultatet.

Hvor kan man få monteret en kompressor for 20.000 kroner...? Jeg vil sige
mellem 30 og 40.000 kroner.

> De fleste motorer kan ikke holde til det.

Fis og ballade - det skal bare laves af en prof og ikke overdrives.

> Køb en bil med mere kraft, eller en kraftigere motor.

Enig - kompressorløsninger køber man kun, når den aktualle bilmodel ikke
findes med flere kræfter fra fabrikken. Ellers er det knold og tot.

/Jan W Nielsen



Gismo (01-02-2004)
Kommentar
Fra : Gismo


Dato : 01-02-04 13:45

Jan W Nielsen wrote:
>> Hvis ydelsen skal øges mere end ca. 20 % er man ofte nødt til at
>> montere kraftigere krumtapaksel, evt specialfremstillet, topstykke
>> og pakninger skal forstærkes, indsugning og udstødning skal ændres
>> og motorstyringen skal omprogrammeres.
>
> 20 %...? Den har jeg sgu aldrig hørt før. Palm, der jo gør en del i
> kompressor, nævner 50 % som grænsen for, hvornår man skal til at kikke
> nærmere på alt andet.
>

Er det samme betingelser hvis man chip tuner en bil, altså det med at
ydelsen op på 50 % før matriellet ikke kan holde


>> De fleste motorer kan ikke holde til det.
>
> Fis og ballade - det skal bare laves af en prof og ikke overdrives.

Det er vist ikke lovligt at forøge mortorens ydelse mere end 20%
er "straffen" den samme om motoren er øget med 21% eller 47% ?

Gismo.



Jan W Nielsen (01-02-2004)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 01-02-04 14:32

> Er det samme betingelser hvis man chip tuner en bil, altså det med at
> ydelsen op på 50 % før matriellet ikke kan holde

Jeg tror, at man her regner med lidt mindre - netop på grund af det store
moment. En benziner får også mere moment, men det er ikke så voldsomt
endda - den henter effekten ved højere omdrejningtal.

I øvrigt er det ikke liiige sådan at chippe en bil til 50 procent mere
power. Så ska der for alvor mere tryk på turboen og MASSER af diesel. Både
ved forlænget indsprøjtningstid og højere tryk.

> Det er vist ikke lovligt at forøge mortorens ydelse mere end 20%
> er "straffen" den samme om motoren er øget med 21% eller 47% ?

Jeg er ikke hård i jura´en - men du må vistnok gerne tune den originale
motor til mere end 20 % mere power. 20 %-reglen gælder ved motorskifte.
Endeligt betragtes chiptuning som et "konstruktivt indgreb", og det er ikke
lovligt medmindre netop din model af bil er godkendt med den specifikke
chip. Det er altså ikke nok, at chippen er TÜV-godkendt/beskrevet. Hele
"systemet", altså bil med chip, skal være godkendt.

/Jan W Nielsen



Henrik Mortensen (01-02-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Mortensen


Dato : 01-02-04 15:14

> Er det samme betingelser hvis man chip tuner en bil, altså det med at
> ydelsen op på 50 % før matriellet ikke kan holde
>

snip en masse.

Lad os lige få et par ting på det rene her.

1. Tuning af motorer kan udføres så det holder, og så det IKKE holder.
2. Effektforøgelsen kan sagtens være langt over 100%, også så det kan holde.
Kvaliteten af arbejdet og vedligeholdet af grejet er nøgleordet.
3. Chiptuning er en særdeles tvivlsom affære. Chiptuningen består i næsten
alle tilfælde i at fjerne, eller mindske, fabrikkens sikkerhedsmargen, og
resultatet er derefter. Bevares, man kan godt finde nogen der giver en fint
resultat på felttesten, men er chippen ikke lavet _specielt_ til DIN
specifikke bil lever du med et antal "ulemper" i bagagen.
4. Det er lovligt at øge effekten ligeså tosset man vil, blot man kan
dokumentere at det man laver overholder reglerne. Tro ikke at hverken SBI,
eller T&S har tænkt sig at hjælpe dig her. Sæt dig ind i reglerne, så kan
man feks få lov at tune en golf2 1,8CL til 166bhp, uden afgiftsmæssige
konsekvenser, og SBI siger god for det(det er skrevet i reg.att.) Nøgleordet
her er : Sæt dig ind i reglerne SELV, for alle dem du spørger har som
udgangspunkt, at er bilen ikke 110% original, så kan det ikke synes. Især
ikke efter at reglerne er strammet. Faktisk kan SBI forlange en lydmåling
hvis du eftermonterer en KN filter, som de nye regler er sammensat.
5. Forsikringsselskaber er en gråzone. Spørger man dem ad, så kan man ikke
få et konkret svar. been there. Det er med andre ord, IKKE muligt at få
nogen af 4 udspurgte forsikringsselskaber til at tage stilling til om en
tunet bil ændre identitet rent forsikringsmæssigt. Vi snakker her om at der
er forespurgt på noget konkret _på skrift_, og dette nægter disse
selskaber.Sandsynligvist fordi de vil have den smutvej åben, som policerne
altid har indbygget.
6. kompressormontering for 20kkr er noget lort. Jo, man kan finde gutter i
DK der kan gøre dette, men enten arbejder de gratis, ellers går de voldsomt
på kompromis.
7. Hvis man vil tune i DK, så skal man være meget opmærksom på lovgivningen
på området, da man NEMT kan falde i et hul man ikke sådan bare lige kommer
op af igen. Nøgleordet er research. Næsten alt kan nemligt lade sig gøre,
hvis man a: vil betale det det koster, og b:vil gøre alt fodarbejdet mht
love og regler. Disse to faktorer medfører bla at der sandsynligvist er
billigere at købe en færdig, og 110% original bil.
Som sagt kan man blive forelagt et krav om en lydmåling(efter ganske
specielle std. som ikke er nemt tilgængelige i DK) blot man kører med en
uoriginal potte, eller et smartass luftfilter. Dermed ikke sagt at SB vil
gøre det, men muligheden foreligger, så man skal overveje det en ekstra gang
inden man pisser en bilinspektør af. Det kan koste +70.000dkr i "dummebøder"
hvis han synes han vil lære dig en lektie eller to. HA kommer pludseligt til
at se ganske flinke ud.


Mvh
Henrik






Mogens... (01-02-2004)
Kommentar
Fra : Mogens...


Dato : 01-02-04 16:03

On Sun, 1 Feb 2004 15:13:40 +0100, "Henrik Mortensen"
<dsl65684@FJERNvip.cybercity.dk> wrote:

>1. Tuning af motorer kan udføres så det holder, og så det IKKE holder.

Sikkert

>2. Effektforøgelsen kan sagtens være langt over 100%, også så det kan holde.
>Kvaliteten af arbejdet og vedligeholdet af grejet er nøgleordet.

Kvaliteten af/i "stumperne" er ligeså afgørende!


/Mogens

Henrik Mortensen (01-02-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Mortensen


Dato : 01-02-04 16:49

> >2. Effektforøgelsen kan sagtens være langt over 100%, også så det kan
holde.
> >Kvaliteten af arbejdet og vedligeholdet af grejet er nøgleordet.
>
> Kvaliteten af/i "stumperne" er ligeså afgørende!
>

Naturligvist.

Henrik



Mikael Kristiansen (02-02-2004)
Kommentar
Fra : Mikael Kristiansen


Dato : 02-02-04 07:56


"Henrik Mortensen" <dsl65684@FJERNvip.cybercity.dk> wrote in message
news:bvj1ij$1u58$1@news.cybercity.dk...
> > Er det samme betingelser hvis man chip tuner en bil, altså det med at
> > ydelsen op på 50 % før matriellet ikke kan holde
> >
>
> snip en masse.
>
> Lad os lige få et par ting på det rene her.

SNIP en masse rigtigt & fonuftig "snak"......

> Som sagt kan man blive forelagt et krav om en lydmåling(efter ganske
> specielle std. som ikke er nemt tilgængelige i DK) blot man kører med en
> uoriginal potte, eller et smartass luftfilter. Dermed ikke sagt at SB vil
> gøre det, men muligheden foreligger, så man skal overveje det en ekstra
gang
> inden man pisser en bilinspektør af. Det kan koste +70.000dkr i
"dummebøder"
> hvis han synes han vil lære dig en lektie eller to. HA kommer pludseligt
til
> at se ganske flinke ud.

Jeg forstår stadig ikke at man vil bruge mange penge på sin privatbil ifm.
kompressortuning osv.
Er det ikke meget mere blæret at sige; "jeg kører racerløb" ?....
Det kan ihvertfald gøres billigere end en omfattende ombygning af en
gadebil, og jeg er 110% sikker på, at man lærer meget mere køreteknik, end
ved at kunne trykke speederen i bund ligeud...... Det samme kan siges om at
få en undervogn til at virke.... Det er langt sværere end at bygge en hurtig
motor idag, og en hurtig & velfungerende undervogn kan sagtens synes ....

Mvh. Mikael Kristiansen



Ukendt (03-02-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-02-04 11:06

"Thomas Hjort" <hjort@anarki.dk> skrev i en meddelelse
news:bvinsj$1fiv$1@news.cybercity.dk...
> Kan man installere kompressor i en hvilken som helst benzinmotor. Hvad
> koster det typisk og hvor meget mer ydelse giver det?
> Er der nogle misfordele?

Der findes tyske firmaer der fremstiller kompressorkits til min Vectra...

Prisen er lige over 30.000 kroner incl. alt (også montering)... Effekten
bagefter er noget lignende 240hk - hvad den får af moment kan jeg sqtte
huske..

Men ja, du kan vel mere eller mindre finde kompressorkits til alle
bilmodeller - nogle er der så bare ikke plads i, hvis der fx er aircon
monteret i bilen...

--
Mvh Bjørn,
Opel Vectra A 2,5i V6 24v CDX Sedan '94
http://www.opelpower.dk/galleri/?mode=showcar&carid=1



Roberto Saldo (03-02-2004)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 03-02-04 11:28

Bjørn wrote:
> "Thomas Hjort" <hjort@anarki.dk> skrev i en meddelelse
> news:bvinsj$1fiv$1@news.cybercity.dk...
>
>>Kan man installere kompressor i en hvilken som helst benzinmotor. Hvad
>>koster det typisk og hvor meget mer ydelse giver det?
>>Er der nogle misfordele?
>
> Der findes tyske firmaer der fremstiller kompressorkits til min Vectra...
>
> Prisen er lige over 30.000 kroner incl. alt (også montering)... Effekten
> bagefter er noget lignende 240hk - hvad den får af moment kan jeg sqtte
> huske..

Wooha! Uden lag.
Momentet skalerer fint med.

Bagdelen er jo kortere rækkevidde, sorte streger i nabolaget og
udpræget megalomani.

> Men ja, du kan vel mere eller mindre finde kompressorkits til alle
> bilmodeller - nogle er der så bare ikke plads i, hvis der fx er aircon
> monteret i bilen...

Hvem har brug for den slags?
Det medvirker jo ikke til fremdriften :)

30K er jo fundet for de penge.
Så skal der bare ordentlige bremser og undervogn på og solskin hele
sommeren.

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."


Ukendt (03-02-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-02-04 12:42

"Roberto Saldo" <robertosaldo@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:bvnt3p$7jm$1@sunsite.dk...
> Bjørn wrote:
> > "Thomas Hjort" <hjort@anarki.dk> skrev i en meddelelse
> > news:bvinsj$1fiv$1@news.cybercity.dk...
> >
> >>Kan man installere kompressor i en hvilken som helst benzinmotor. Hvad
> >>koster det typisk og hvor meget mer ydelse giver det?
> >>Er der nogle misfordele?
> >
> > Der findes tyske firmaer der fremstiller kompressorkits til min
Vectra...
> >
> > Prisen er lige over 30.000 kroner incl. alt (også montering)... Effekten
> > bagefter er noget lignende 240hk - hvad den får af moment kan jeg sqtte
> > huske..
>
> Wooha! Uden lag.
> Momentet skalerer fint med.

Standard har den 180nm @ 1600 rpm, og 227nm @ 4000 rpm, men jeg vil dog have
den målt... Satte en Vectra 2000 16v med 286° graders knaster samt chip på
plads i lørdags - noget så grusomt, den holdte godt nok stille... 16v'eren
førte nok op til 50-60 km/t, men så rykkede 6'eren fra... Vi sad immervæk
450 kg mandfolk i min (incl. bagage til en weekend), og i 16v'eren sad der
1....

> Bagdelen er jo kortere rækkevidde, sorte streger i nabolaget og
> udpræget megalomani.

Rækkevidden er bedre end Kadettens :) Rekorden er pt. 10,2 km/l ;) Sorte
streger hjælper tc'en med, lige umiddelbart er de 170hk ikke noget problem
at holde nede på tør vej. Er underlaget fugtigt kan den godt finde på at
blinke under mellem acc...

> > Men ja, du kan vel mere eller mindre finde kompressorkits til alle
> > bilmodeller - nogle er der så bare ikke plads i, hvis der fx er aircon
> > monteret i bilen...
>
> Hvem har brug for den slags?

Jeg ville da gerne, men tror sqtte at jeg vil ofre de penge det koster...

> Det medvirker jo ikke til fremdriften :)

-||-

> 30K er jo fundet for de penge.

-||-

> Så skal der bare ordentlige bremser og undervogn på og solskin hele
> sommeren.

Jeg kører med samme bremser foran som Vectra 4x4 C20LET = 204hk.. Dvs at jeg
nok må hente 244,8hk.. Bagbremserne er dog 10mm mindre, men stadig pænt
store.


--
Mvh Bjørn,
Opel Vectra A 2,5i V6 24v CDX Sedan '94
http://www.opelpower.dk/galleri/?mode=showcar&carid=1



Roberto Saldo (03-02-2004)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 03-02-04 13:04

Bjørn wrote:

> Standard har den 180nm @ 1600 rpm, og 227nm @ 4000 rpm, men jeg vil dog have
> den målt... Satte en Vectra 2000 16v med 286° graders knaster samt chip på
> plads i lørdags - noget så grusomt, den holdte godt nok stille... 16v'eren
> førte nok op til 50-60 km/t, men så rykkede 6'eren fra... Vi sad immervæk
> 450 kg mandfolk i min (incl. bagage til en weekend), og i 16v'eren sad der
> 1....

Problemet med 4 propper er at der er huller imellem momenttoppene :)
et kedeligt problem der ikke findes med 6 eller 8.

>>Bagdelen er jo kortere rækkevidde, sorte streger i nabolaget og
>>udpræget megalomani.
>
> Rækkevidden er bedre end Kadettens :) Rekorden er pt. 10,2 km/l ;) Sorte

Tja jeg tror ikke at jeg i denne kolde tid kan få Yodaen til at køre
for mindre end 13km/L med mine pludselige behov for hurtige overhalinger.

> streger hjælper tc'en med, lige umiddelbart er de 170hk ikke noget problem

Tc er at snyde :)

Desuden tror jeg det fungerer ved at powerbrake et enkelt hjul så det
giver sig vel til udtryk når der skal skiftes klodser/skiver, ellers
kan det jo ikke virke på ujævnt underlag.

> at holde nede på tør vej. Er underlaget fugtigt kan den godt finde på at
> blinke under mellem acc...

Vand smører jo desværre gummi så det må du nok vende dig til.

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177526
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408691
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste