Brint
Fra : Ukendt

Dato : 01-02-04 11:51

Hej

Er der ikke en som kan forklare mig det som diverse aviser ikke formår at
omtale i deres useriøse artikler?
Man skriver nok så flot at Brint er så rigeligt over det hele, men jeg kan
sørme ikke lige finde den aftapningshane i min have så HVOR er den hane til
aftapning af de betydelige mængder brint vi for brug for som erstatning af
olien?
http://www.jp.dk/erhverv/artikel:aid=2244908:fid=10060/

Skal det fremstilles via en fotosyntese med solen som katalysator?

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Mads Stetter

Dato : 01-02-04 12:05

Tom wrote:
> [...]
> http://www.jp.dk/erhverv/artikel:aid=2244908:fid=10060/
>
> Skal det fremstilles via en fotosyntese med solen som katalysator?

Det skal vi vel fremstille af Vand (H2O) ved at splitte det op? (Vi har jo
immervæk en del vand)

Så det bliver vel sådan at man bare hælder vand på bilen, og så deler den
selv vand op i Hydrogen og Oxygen!?

MVH Mads Stetter

Fra : Jesper

Dato : 01-02-04 12:39

Hej.

Tom wrote:

> [...]
> http://www.jp.dk/erhverv/artikel:aid=2244908:fid=10060/
>
> Skal det fremstilles via en fotosyntese med solen som katalysator?

Fotosyntese? Naaahh...det har noget med CO2 og O2 at gøre.

Elektrolyse af VAND derimod...hvor du kan anvende solens energi eller
vindenergi til at producere strøm til elektrolysen. Det kræver "en del
energi" at lave elektrolyse, men da det kan foregå ved miljøvenlige
kilder (vind og sol), så gør det jo ikke så meget.

Det som jeg ser værende det største problem er oplagring, transport samt
produktionssteder. Det er ikke alle steder solen skinner lige meget og
ikke alle steder det blæser lige meget.

--
Mvh. Jesper

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 01-02-04 14:02

On Sun, 01 Feb 2004 12:39:00 +0100, Jesper
<"Jesperm<remove>"@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>energi" at lave elektrolyse, men da det kan foregå ved miljøvenlige
>kilder (vind og sol), så gør det jo ikke så meget.

Men den energi man fx bruger ved at "lade" FuelCells kommer igen uden
tab,

Flemming Jacobsen

Fra : Jan Vennike

Dato : 01-02-04 12:47

> [...]
> http://www.jp.dk/erhverv/artikel:aid=2244908:fid=10060/
>
> Skal det fremstilles via en fotosyntese med solen som katalysator?

Jamen, du går da bare ud og henter en kop vand

Vand skal bare skilles ad i ilt og brint, og der skal "bare" bruges strøm
til det. Hvis man så har en vindmølle eller anden miljøvenlig elkilde
stående, vil du have et meget miljøvenligt fremdriftmiddel.

Og det bedste er: Det som kommer ud af forbrændingsprocessen er vand og så
kan vi starte forfra.

--
Jan

Remove the cat in the email to reach me

Fra : Ukendt

Dato : 01-02-04 13:02

> Jamen, du går da bare ud og henter en kop vand

Har jeg regnet ud inden jeg skrev dette indlæg

> Vand skal bare skilles ad i ilt og brint, og der skal "bare" bruges strøm
> til det. Hvis man så har en vindmølle eller anden miljøvenlig elkilde
> stående, vil du have et meget miljøvenligt fremdriftmiddel.

Der skal vel bruges nogle specielle elektroder i hver side for at få
strømmen til at løbe. hvilket materiale skal de være lavet af?. Kan man bare
bruge postevand/saltvand?
Hvor mange KW skal der til at lave det der svarer til energien af en liter
benzin (vel vidende at benzinmotoren har en lav effektivitet)?.

Så må der da komme rimelig godt gang i vindmølleraktierne igen om nogle år

Fra : Henrik

Dato : 01-02-04 15:33

> Hvor mange KW skal der til at lave det der svarer til energien af en liter
> benzin (vel vidende at benzinmotoren har en lav effektivitet)?.

Der står noget om "Danmarks første brintbil" - en Ford focus 2.0 - på:
http://www.folkecenter.dk/da/h2/Brintbil_med_forbraendingsmotor_Bilag2_marts_2003.pdf

Der bruges 4,4 KWh til at producere 1 m3 brint + 0,9 KWh til at komprimere
den til 200 bar. Ialt 5,3 KWh/m3 brint.

Focus'en bruger 0,18 til 0,24 m3 brint pr km. Dvs 4-5 km/m3. Eller hvis
gennemsnittet er 0,21 m3/km = 4.76 km/m3 brint. Til sammenligning går den 14
km/l benzin.

Hvad koster det så i forhold til benzin. 2.94 m3 brint svarer til 1 l
benzin. 2.94 x 5,3 KWh = 15.58 KWh. Så er det bare spørgsmålet, hvor meget
det koster at producere strømmen + hvor store udgifterne til distribution mm
er. Det kan vel ikke betale sig endnu.

Desuden yder focus'en ikke så meget på brint. Kun 46 hk og tophastigheden er
100 km/t. og 0-80 km på 35 sek. Men det er vel nogenlunde for en øko bil.

Men der eksperimenteres så også med, at lave brint biler, der er drevet af
brændselsceller. De kan lave brint om til el og er meget effektive ..
desværre også hundedyre .. og fylder/vejer vist også meget.

---

Fra : Niels Bengaard

Dato : 01-02-04 13:45

> [...]
> http://www.jp.dk/erhverv/artikel:aid=2244908:fid=10060/
>
> Skal det fremstilles via en fotosyntese med solen som katalysator?

Det fremstilles billigst ud fra naturgas.
Jeg vil anbefale at lade naturgassen passere en reforming katalysator
efterfulgt af en shiftkatalysator, så får man brint.

Niels

Fra : Henrik Mortensen

Dato : 01-02-04 14:40

> [...]
til
> aftapning af de betydelige mængder brint vi for brug for som erstatning af

Det kan jo hellerikke lade sig gøre inden for uverskuelig fremtid.

Brint er der masser af, men det er desværre _afbrændt_ brint, også bedre
kendt som vand. Bensin har vi jo også i overflod, igen med den lille
ubetydelige detalje af det ER brændt af.....

Så hvordan disse voldsomme mængder brint skal genereres er et meget int.
problem.

Naturgas er en mulighed, men en meget dårligt option, da naturgassen idag
bruges til bla. opvarmning, og er en begrænset resource.

Elektrolyse er også en option, men denne kræver store mængder energi i form
af elektricitet, som jo skal trækkes fra nettet på een eller anden måde.
Konventionel elproduktion medfører en anseelig varmeprodktion, som man jo
feks ikke bare kan hælde på fjernvarmenettet, så blot sætte kraftværkerne
til at køre strøm på en brintfabrik vil være nærlig galskab.

Den eneste måde man idag kan opfylde disse fantastiske visioner med fornuft,
er at producere brinten på en måde så det ikke belaster de resourcer vi har
for lidt af i forvejen, hvilket i praksis udelukker alt andet end
vindmøller. Den energiproduktion vi idag leverer er politisk dikteret ud fra
nogle ideologiske holdninger, og ikke ud fra økonomi, så en ganske alvorligt
gennemgribende reform her kunne være på sin plads i samme åndedrag.

Der vil feks være fornuft i at lade de kraftværker vi har idag køre efter en
middellastsituation, og bruge brinten som "batteri", men denne besparelse
der kan findes her er ikke tilnærmesesvist i nærheden af at kunne bruges til
brintproduktion til autodrift i stor nok stil. Skal det lade sig gøre er
gigantiske vindmølleparker den absolut eneste vej, og hånden på hjertet, så
er der ingen der vil bo under disse +100m høje kæmpemøller, så danmark er
ganske enkelt ikke stor nok til at placere flere møller end vi allerede har,
uden at overfalde kysterne.

Så brintbilen er _måske_ lige rundt om hjørnet, men det er ikke helt så
energirigtigt som man gerne vil bilde offentligheden ind. Det største
problem er at vi alle vil bruge elektricitet til noget andet, og den
kapacitet der er idrift nu, kan ikke klemmes meget højere op, uden
betydelige fald i virkningsgraden.

Men, vil man slukke for PCen, DVDen, tørretumbleren, etc. etc. så kan vi
ganske givet skaffe den nødvendige energi til brintproduktion, men lur mig
lige om det vil falde i god jord hos hr. og fru. DK.

Nå, lang smøre, signing off.

Henrik

Fra : Niels Bengaard

Dato : 01-02-04 15:04

> Naturgas er en mulighed, men en meget dårligt option, da naturgassen idag
> bruges til bla. opvarmning, og er en begrænset resource.

Der er naturgas til mange årtier i de olie og gasfelter der findes
worldwide.
Du har ret i at man i Danmark bruger naturgas til opvarmning, men i store
dele af verden brændes naturgassen af i en flare til ingen verdens nytte.

Det er et faktum at brint idag produceres ud fra naturgas i stor stil.
Har man en mindre brintproduktion og ikke har naturgas ved hånden, laves
brint ud fra methanol.

Niels

Fra : Henrik Mortensen

Dato : 01-02-04 15:16

"Niels Bengaard" <bengaardSLETDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dele af verden brændes naturgassen af i en flare til ingen verdens nytte.

Hvad de brænder af andre steder i verden kan vi ikke rigtigt køre på i
bilerne i DK...

> Det er et faktum at brint idag produceres ud fra naturgas i stor stil.
> Har man en mindre brintproduktion og ikke har naturgas ved hånden, laves
> brint ud fra methanol.

Hvordan laver de methanolen...

Henrik

Fra : Niels Bengaard

Dato : 01-02-04 15:43

> idag

> Hvad de brænder af andre steder i verden kan vi ikke rigtigt køre på i
> bilerne i DK...

Nej, men grunden til at det brændes idag, er at værdien er så lav at det
ikke kan betale sig at transportere det til Danmark. Begynder biler først at
køre brint stiger efterspørgslen på det og dermed værdien. Så kan det msåke
lige pludselig betale sig at lave naturgas om til brint.

> Hvordan laver de methanolen...

Ud fra naturgas selvfølgelig. Men som jeg skrev er der en mulighed for at
producere ud fra methanol, hvis man har en mindre fabrik. Det er smart, da
methanol er en del lettere at opbevare og transportere end naturgas og
brint.

Niels

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 02-02-04 14:24

Niels Bengaard wrote:

> [...]
> producere ud fra methanol, hvis man har en mindre fabrik. Det er smart, da
> methanol er en del lettere at opbevare og transportere end naturgas og

Hvorfor så ikke bare lade bilerne køre på methanolen fremfor først
at lave det om til brint??

--
Hygge..
Thomas

Fra : Michael Olesen

Dato : 02-02-04 14:50

> Hvorfor så ikke bare lade bilerne køre på methanolen fremfor først
> at lave det om til brint??

Methanol er p**** giftigt, og optages gennem huden (både dampe og væsken)...
I milde tilfælde giver det hovedpine og forbigående blindhed. I svære
tilfælde bliver man varig blind og/eller dør...

/mic

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-04 16:10

> [...]
> I milde tilfælde giver det hovedpine og forbigående blindhed. I svære
> tilfælde bliver man varig blind og/eller dør...

æv, jeg har haft methanol på fingrene i årevis fra de små 1 - 7.ccm motorer
i mine fly og helikoptere.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 02-02-04 17:30

Tom wrote:

> væsken)...

> æv, jeg har haft methanol på fingrene i årevis fra de små 1 - 7.ccm motorer
> i mine fly og helikoptere.

Man bliver da vidst først blind hvis man DRIKKER træspritten :)

Mvh
Roberto

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 02-02-04 17:16

Michael Olesen wrote:

> Methanol er p**** giftigt, og optages gennem huden (både dampe og væsken)...
> I milde tilfælde giver det hovedpine og forbigående blindhed. I svære
> tilfælde bliver man varig blind og/eller dør...

Hmm, det er nyt for mig at det skulle være så farligt, men dybest
set er det vel ikke farligere end benzin? Hvis alternativet er
brint i tryktanke, så foretrækker jeg methanolen, det er da noget
nemmere at håndtere.. Hvis valget står mellem at rumle rundt med
en reservedunk med methanol vs. en "reservedunk" brint, så ved jeg
godt hvad jeg foretrækker..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Henrik Mortensen

Dato : 02-02-04 19:14

Ro på! Så er det vist ikke værre!!

> [...]
> nemmere at håndtere.. Hvis valget står mellem at rumle rundt med
> en reservedunk med methanol vs. en "reservedunk" brint, så ved jeg

Nej, en tankning af brint, uanset hvor dette foretages skal foregå under
omfattende sikkerhedsforanstaltninger. Brint antændes med meget meget små
energimængder, så en statisk gnist fra en plastictrøje, og bilen ligner en
lille bitte udgave af et ret berømt rumfærge crash.

Men jeg vil stadigt godt se SBI syne en bil med brint, og især
tankningsanordningerne er meget interessante.

Og arbejdstilsynet vil med garanti også fatte interesse for en
"brint"tankstation....)

Henrik

Fra : EjS

Dato : 03-02-04 23:06

> [...]
> http://www.jp.dk/erhverv/artikel:aid=2244908:fid=10060/
>
> Skal det fremstilles via en fotosyntese med solen som katalysator?

1. Reformering af brændstof

Som nævnt allerede er der flere muligheder. Flere forskellige typer af
brændstof kan reformeres i en kemisk proces der kræver en meget præcis
kontrol rent reguleringsteknisk.

Argumentet for at benytte eks. benzin i stedet for blot at bruge benzinen i
en konventionel forbrændingsmotor er at brændselscellen ganske enkelt
udnytter en større del af benzinens kemiske energi ved "forbrænding" i
cellerne.

2. Forbedring af nærmiljøet

I forhold til biler er der en væsentlig årsag til at køre på
brint/reformeret brændstof. Udstødningsgasserne vil da være rent vand (så
rent at det kan drikkes). Selvom der skal bruges eks. kulkraft til at
producere brint "flytter" man forureningsproblemet fra det enkelte køretøj
til et centralt kraftværk uden for byerne der mere effektivt kan producere
energi/begrænse forureningen end mange små forbrændingsmotorer. Som en
sideeffekt undgås helt mere giftige gasser som ozon (O3), carbon monoxid
(CO), svovlbrinte og NOx'er der findes i selv helt moderne motorer med
elektronisk motorstyring.

3. Fordele ved brint som energikilde

Taler for sig selv. Man opnår en totalt vibrationsfri og støjfri "motorgang"
hvor el-motorer sørger for fremdriften af bilen. De har iøvrigt maksimalt
moment fra omtrent 0 o/min. Fordelene er indlysende...

4. Produktion af brint

For at producere brint kræves at du putter to elektroder ned i vand. Det er
fuldstændig ligegyldigt om det er saltvand eller ferskvand. Det nuværende
perspektiv er at udnytte brint som en slags midlertidigt energilager når
el-produktionen er for stor i forhold til behovet.

Et af de helt store problemer for ingeniørerne i energiselskaberne er at
producere den rigtige mængde el. Fra at have en produktionen hvor stort set
100% har været kontrollerbar har udviklingen de seneste 10-20 år med
vindmøller gjort at den kontrollerbare andel er el-produktionen er under 70%
og nedadgående.

Det betyder at vi producerer en masse overskuds-el når vinden blæser og vi
ikke bruger strøm. Det sker meget ofte. Som det er nu dumpes priserne på den
overskydende el til udlandet eller man kobler simpelt hen "vindmøllerne" af.
HELT perspektivløst - men nødvendigt med den nuværende struktur.

På længere sigt skal brint naturligvis produceres med en ikke forurenende
energikilde. Dvs. en eller anden form for atom-kraft eller alternativ
energi-kilde. Fordelen ved at omforme (el)-energien til brint er at den kan
distribueres som energikilde i mindre enheder som eks. benzin etc. med en
meget højere virkningsgrad (totalt set).

5. Distribution af brint

Brint vil mod et modificeret naturgasnet kunne distribueres via dette. Dog
kræver det specielle metal-typer i rørene. Dele af det danske naturgasnet er
allerede klart. Naturligvis skal tankstationerne "laves om" hvis biler skal
køre på brint. Det er ikke et stort problem da det er samme teknik som på
gasstationer. I Argentina findes 1100 gasstationer - i Japan findes flere
brint-stationer. Norge er ved at bygge brint-stationer i alle større
sydnorske byer så der inden 2005 findes over 10. Der er mange flere
eksempler.

Der er ganske få problemer med distributionen i forhold til produktionen.

6. Udviklingen

Samtlige større energiselskaber forsker intenst i brint. Udviklingen er nået
så langt at man ikke er i tvivl om at det er brint der afløser fossile
brændstoffer som energibærer i fremtidens samfund. Fremtiden er i den
henseende 2010-2050 alt efter tempo. USA er i samarbejde med Japan MEGET
langt fremme i udviklingen. Er Europa og DK ikke med - tja så bliver der nok
endnu flere arbejdsløse i DK i fremtiden.

Mht. biler går udviklingen i to retninger. Enten med brændselsceller som
energikilde eller med konventionelle forbrændingsmotorer. Allerede i 1940
kørte der som forsøg over 1000 biler i Tyskland med
brint/forbrændingsmotorer. Brændselscelle teknologien er også velkendt der
siden 1960 er brugt i Gemini, Apollo og rumskibs programmerne som
energikilde til alt ombord på fartøjerne eksl. fremdrift.

Stort set alle forskere og ingeniører der beskæftiger sig med transport er
enige om at energikilden i fremtidens bil er enten elektrokemisk eller helt
elektrisk (dvs. enten med batteri eller brændselsceller eller ....???).

7. Danmarks rolle?

Den nuværende regering har satset penge og ressourcer på udviklingen af
brændselscelle teknologi. Det er helt rigtigt IMO. På Aalborg Universitet er
vi ved at opstarte flere projekter med indenlandske og udenlandske
samarbejdspartnere ud over de få igangværende projekter. Det vil være noget
vi vil høre meget mere til den kommende tid (se evt. Erhvervsmagasinet i JP
fra sidste søndag). Ph.D., Civ. Ing., MBA Poul-Erik Bak som jeg kender er en
af pioneerne i DK. Forhåbentlig vil vi opnå en ekspertice så en lille del af
udviklingen kan foregå i DK i fremtiden med alle de fordele det medfører.

Det var alt!

Kilder:

The Industrial Physicist, February 1999
brintbiler.dk
ZEES A/S
Naturgas Midt-Nord
h2-cars.biz

MVH
Esben Juul Sørensen, Aalborg Universitet

Fra : Ukendt

Dato : 03-02-04 23:19

Klip

> Det var alt!
>
> Kilder:

tak
Grunden til at jeg kom ind på ordet fotosyntese er at jeg for år tilbage har
læst om nogle tangplanter som kunne omdanne vand til brint, men igen så vil
der jo blive tale om astronomiske tal på den brint der skal bruges bare for
at holde lille danmark "kørende".

Fra : EjS

Dato : 04-02-04 15:38

> tak

ingen årsag :)

> [...]
vil
> der jo blive tale om astronomiske tal på den brint der skal bruges bare

Ja, det tror jeg bestemt også. Men hvis den her teknologi slår igennem vil
den ændre vores måde at tænke energi på. På den måde tror jeg godt vi kan
blive overrasket i kreativiteten i fremtidig energiudvindelse.

Men lige præcis her og nu er fordelene et forbedret nærmiljø - bla bla bla -
som jeg skitserede i mit indlæg ;)

Det andet er fremtidsmusik på den anden side af 2050. Men derfor kan
brintsamfundet godt indføres tidligere - FØR olien koster 50 kr/L med
politisk/økonomisk instabilitet etc. til følge...

MVH EjS

Fra : LR

Dato : 05-02-04 23:11

> kan
> til

Masseprocent:

Vand: 11%
Benzin: 16%
Olie: 15%
Metanol: 13%
Etanol: 13%
Stearin: Måske 13-15%

(egen overslagsregning - take or leave et par %)

Mvh,

Lasse