Stor forskel på bilsyn
Fra : Fly Christensen

Dato : 29-01-04 20:55

Stor forskel på bilsyn

http://www.dr.dk/nyheder/indland/article.jhtml?articleID=145745

Fly

Bilejere skal tænke sig godt om, når deres bil skal til syn. Det er
nemlig ikke lige meget, hvilken synshal, de vælger.

      Bilinspektioner

      Dumper flest:
Holstebro
Assens
Nyborg
Thisted
Odense

      Dumper færrest:
Hillerød
Køge
Helsingør
Nykøbing F
Padborg

      Se alle tallene her

Der er stor forskel. Nogle steder dumper op mod tre gange så mange biler
som andre steder.

Op mod hver fjerde dumper
Nye tal fra Statens Bilinspektion viser for eksempel, at i Rødovre
dumper op mod hver fjerde bil.

Det ser helt anderledes ud i Hillerød, som ligger kun en god halv times
kørsel derfra. Her bliver ni ud af ti biler godkendt ved første syn.

Synsleder Lars Pastoft, fra Statens Bilinspektion i Rødovre mener ikke,
at de er for strenge.

- Vi syner bilerne efter reglerne, siger han og tilføjer, at Rødovre
faktisk ligger på landsgennemsnittet med hensyn til at godkende og ikke
godkende køretøjer.

Forskellene kan ikke alene forklares med bilernes alder.
© DR
Han mener også, at Hillerød ligger, hvor de skal, når man kigger på
alderen af de køretøjer, der bliver synet i Hillerød.

Det er synslederen fra Statens Bilinspektion i Hillerød enig i:

- Vi gør præcis det samme som andre steder i landet, men syner nok flere
nyere biler, siger Walther Hyldeqvist, fra Statens Bilinspektion i
Hillerød.

Skal kvalitetssikres
TV-avisen har kigget på dumpeprocenterne i alle landets synshaller.

      Statens Bilinspektion

      Statens Bilinspektion er en landdækkende virksomhed
under Trafikministeriet, hvis mission er at sikre, at køretøjsbestanden
opfylder de foreskrevne bestemmelser på det sikkerhedsmæssige og
miljøbelastningsmæssige område.

      Statens Bilinspektion forestår bla. følgende
hovedopgaver:

Gennemførelse af lovpligtige periodiske syn af personbiler, varebiler og
store køretøjer

Registreringssyn, toldsyn, syn af køretøjer til farligt gods (ADR-syn),
Tempo 100-syn, samt frivillige syn af personbiler i forbindelse med
salg.

Rådgivning, vejledning m.v. på det køretøjstekniske område overfor andre
myndigheder.

      Statens Bilinspektion havde i 2002 et overskud på 177
mio. kr. Hvilket er bedre end forudsat på finanslov 2002

Flittigst til at vende tommelfingeren nedad er Holstebro med en
dumpeprocent på hele 27,3 procent. Derefter kommer Assens, Nyborg,
Thisted og Odense. I det hele taget er synshallerne på Fyn mest flittige
til at dumpe bilerne.

I den anden ende ligger Hillerød, som kun dumper 11,9 procent af
bilerne. Dernæst kommer Køge, Helsingør, Nykøbing Falster og Padborg.

Statens Bilinspektion er ikke glad for de store forskelle, og har derfor
iværksat et kvalitetssikringsprogram, der skal sørge for at
dumpeprocenterne er nogenlunde ens i hele landet.

- Det er vigtigt ud fra et kundesynspunkt, at den vare, vi leverer, er
den samme over hele landet. Forskellene kan nemlig ikke alene forklares
med bilernes alder, siger Andreas Roost, der er kontorchef i Statens
Bilinspektion.

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 30-01-04 14:34

Fly Christensen wrote:

> Stor forskel på bilsyn

Jeg så godt indslaget i flimmeren..

> Dumper flest:
> Holstebro
> Assens
> Nyborg
> Thisted
> Odense
>
> Dumper færrest:
> Hillerød
> Køge
> Helsingør
> Nykøbing F
> Padborg

Se, nu laver jeg lige et lille "psykologieksperiment" ud af det.
Hvis nu du var ejeren af en bil i risikogruppen, hvor ville du så
køre hen og få den synet?

Umiddelbart er det jo fristende at køre til et af de steder der
dumper færrest, men efter tv indslaget er det jo ikke utænkeligt
at de ansatte der har set deres placering og besluttet sig for
lige at "stramme ballerne lidt". Måske er de ekstra kritiske de
næste par uger, ihvertfald indtil indslaget går i glemmebogen og
det bliver "hverdag" igen..

Omvendt kan du vælge at satse på at de har fået en forskrækkelse
hos de steder der er nævnt som de hårdeste, måske vælger de også
at "selvransage" og kigge på om de nu også er strengere end de
egentlig bør være. Måske gør omtalen at synsfolkene de næste par
uger lader folk slippe frem for at dumpe dem, hvis de møder en bil
der er lige på vippen?? På den anden side kan det også være at de
er ligeglade og fortsætter den hårde linie??

Hvordan reagerer synsfolkene på indslaget og hvor ville du vælge
at køre hen med din "tvivlsomme" bil??

--
Hygge..
Thomas

Fra : TGD

Dato : 30-01-04 14:46

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Se, nu laver jeg lige et lille "psykologieksperiment" ud af det.
> Hvis nu du var ejeren af en bil i risikogruppen, hvor ville du så
> køre hen og få den synet?

Efter udsendelsen ja hvor mon.

> [...]
> lige at "stramme ballerne lidt". Måske er de ekstra kritiske de
> næste par uger, ihvertfald indtil indslaget går i glemmebogen og

Hmmm er det ikke at beskylde de centre for at være elendige? Det kunne også
tænkes at vognparken er mere vedligeholdt i de egne.

<KLIP>

Fra : claus b. p.

Dato : 31-01-04 14:45

> Hmmm er det ikke at beskylde de centre for at være elendige? Det kunne
også
> tænkes at vognparken er mere vedligeholdt i de egne.

Det er efter min erfaring nok mere et spørgsmål om "embedsmands/bureaukrat"
holdningen i visse synshaller.

/Claus

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 31-01-04 16:25

TGD wrote:

> Efter udsendelsen ja hvor mon.

Det er jo det jeg spørger om..

> Hmmm er det ikke at beskylde de centre for at være elendige? Det kunne også
> tænkes at vognparken er mere vedligeholdt i de egne.

Det synes jeg ikke. Hvis nu der er en undersøgelse der viser at
dit arbejde på den ene eller den anden måde afviger fra det
gennemsnit dine kolleger leverer, vil du så ikke overveje om du nu
også gør tingene korrekt? Selv om du måske har det helt okay med
at der er denne forskel, så tror jeg du er meget lidt menneskelig
hvis det ikke påvirker dig en smule, muligvis kun ubevidst.

--
Hygge..
Thomas