/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Tuning af Polo 6N 1.6
Fra : Jacob Buus Smidt


Dato : 29-01-04 00:54

Hejsa

Jeg så lige, at der i markedsgruppen var én, der havde et "turbokit" til
Polo 6N 1.6 til salg, hvilket skulle give den 155 hk mod de sædvanlige 75
hk. Det lyder jo lidt voldsomt! Det siger vel næsten sig selv, at bilens
levetid vel forringes, men hvor meget betyder det i det store billede?
Normalt kan en Polo vel køre en kvart million km...

Findes der alternative metoder for tuning af benzin-biler? Diverse
tuningsboxe osv virker vel kun på diesel?

Sagen er den, at en Polo 1.6 (8V fra '97) kun har 75 hk, hvilket ikke er ret
meget i forhold til andre 1.6 liters motorer, f.eks. har Mitsubishi Colt
('97) 90 hk og Toyota Corolla ('97) 110 hk.



--

Hilsen Jacob



 
 
Olesen (29-01-2004)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 29-01-04 01:04


"Jacob Buus Smidt" <jacob.smidt@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:bv9i2g$3vl$1@dknews.tiscali.dk...


> Sagen er den, at en Polo 1.6 (8V fra '97) kun har 75 hk, hvilket ikke er
ret
> meget i forhold til andre 1.6 liters motorer, f.eks. har Mitsubishi Colt
> ('97) 90 hk og Toyota Corolla ('97) 110 hk.

Alfa Romeo 1.6 TS, 120 HK...



Jacob Buus Smidt (29-01-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Buus Smidt


Dato : 29-01-04 01:21


>
> > Sagen er den, at en Polo 1.6 (8V fra '97) kun har 75 hk, hvilket ikke er
> ret
> > meget i forhold til andre 1.6 liters motorer, f.eks. har Mitsubishi Colt
> > ('97) 90 hk og Toyota Corolla ('97) 110 hk.
>
> Alfa Romeo 1.6 TS, 120 HK...
>

Fra ca. samme årgang? Uden turbo osv?

--
Jacob



Thomas Strandtoft (29-01-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 29-01-04 02:18

Jacob Buus Smidt wrote:

> > Alfa Romeo 1.6 TS, 120 HK...
>
> Fra ca. samme årgang? Uden turbo osv?

Jep og jep..

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Martin Jørgensen (29-01-2004)
Kommentar
Fra : Martin Jørgensen


Dato : 29-01-04 06:32


"Jacob Buus Smidt" <jacob.smidt@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:bv9i2g$3vl$1@dknews.tiscali.dk...
> Hejsa
>> Sagen er den, at en Polo 1.6 (8V fra '97) kun har 75 hk, hvilket ikke er
ret
> meget i forhold til andre 1.6 liters motorer, f.eks. har Mitsubishi Colt
> ('97) 90 hk og Toyota Corolla ('97) 110 hk.
>

Honda Civic 1992-95
1,6 v-tec ESI sohc =125 HK
1,6 v-tec VTI dohc =160 Hk.

Begge modeller dog 16V

Hvis du vil have flere HK , så er det nemmeste og billigste helt klart , at
sælge bilen til en privat person , og så købe en med flere HK.

Men hvis du er nystartet belist , så er det måske billigere , at få tunet
den du har , da forsikringer på lidt sjove biler koster kassen som
nybegynder :O/

Kig evt på http://www.powerpage.dk/ , her kan du stille spørgsmål vedr.
tuning.

Hygge
MJ
Civic




martin (29-01-2004)
Kommentar
Fra : martin


Dato : 29-01-04 07:53


"Jacob Buus Smidt" <jacob.smidt@tiscali.dk> wrote in message
news:bv9i2g$3vl$1@dknews.tiscali.dk...
> Hejsa
>
> Jeg så lige, at der i markedsgruppen var én, der havde et "turbokit" til
> Polo 6N 1.6 til salg, hvilket skulle give den 155 hk mod de sædvanlige 75
> hk. Det lyder jo lidt voldsomt! Det siger vel næsten sig selv, at bilens
> levetid vel forringes, men hvor meget betyder det i det store billede?
> Normalt kan en Polo vel køre en kvart million km...
>
> Findes der alternative metoder for tuning af benzin-biler? Diverse
> tuningsboxe osv virker vel kun på diesel?
>
> Sagen er den, at en Polo 1.6 (8V fra '97) kun har 75 hk, hvilket ikke er
ret
> meget i forhold til andre 1.6 liters motorer, f.eks. har Mitsubishi Colt
> ('97) 90 hk og Toyota Corolla ('97) 110 hk.
>



Lotus ELAN 1963 1.55 8V 104 HK kan tunes til 180

men een af de parametre det gør at en polo kan køre en kvart million er vel
netop at
motoren er rimelig konservertivt lagt, små højt ydende motorer slider lidt
mere i det.



Martin.



Morten Fruergaard (29-01-2004)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 29-01-04 08:11

"martin" <martin@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Lotus ELAN 1963 1.55 8V 104 HK kan tunes til 180

Toyota 1,6 20V 160 hk.

> men een af de parametre det gør at en polo kan køre en kvart million er
vel
> netop at
> motoren er rimelig konservertivt lagt, små højt ydende motorer slider lidt
> mere i det.

De fleste motorer i dag runder da 250.000 km uden problemer...


--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...



Jonas R. (29-01-2004)
Kommentar
Fra : Jonas R.


Dato : 29-01-04 08:48


"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote SNIP
> Toyota 1,6 20V 160 hk.

Yeah eller
Toyota 1.6 20V 170 HK

Dog kom de aldrig til danmark, det er kun motorerne....




Morten Fruergaard (29-01-2004)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 29-01-04 10:05

"Jonas R." <hihi@hihi.dk> skrev i en meddelelse
> "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote SNIP
> > Toyota 1,6 20V 160 hk.
>
> Yeah eller
> Toyota 1.6 20V 170 HK

Men den har da kun 160 hk...

Jeg har to af disse motorer stående...

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...



Jonas R. (29-01-2004)
Kommentar
Fra : Jonas R.


Dato : 29-01-04 16:32


"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote SNIP
> Men den har da kun 160 hk...

Nope den findes i to udgaver henholdsvis blackhead og silverhead. Kan ikke
lige huske hvilken der har 160 og 170, men den findes i to. Den nyeste
udgave har 170 hk

> Jeg har to af disse motorer stående...

Hvorfor pokker har du det?

Anyways har www.turbomotor.dk lige bygget turbo på en blackhead, med omkring
0.7-0.8 bar og det skulle rykke ret vildt :)

Jonas



Morten Fruergaard (30-01-2004)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 30-01-04 06:29

"Jonas R." <hihi@hihi.dk> skrev i en meddelelse
> Nope den findes i to udgaver henholdsvis blackhead og silverhead. Kan ikke
> lige huske hvilken der har 160 og 170, men den findes i to. Den nyeste
> udgave har 170 hk

Ok.

> Hvorfor pokker har du det?


Fordi vi har brugt dem i vores racerbiler...

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...



Morten Fruergaard (30-01-2004)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 30-01-04 06:31

"Jonas R." <hihi@hihi.dk> skrev i en meddelelse
> Nope den findes i to udgaver henholdsvis blackhead og silverhead.

Google kender ikke en Silverhead.
Udover en fra Bilgalleriet...

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...



Jonas R. (30-01-2004)
Kommentar
Fra : Jonas R.


Dato : 30-01-04 08:49

SNIP

Oki tjek www.club4age.com så kan du læse lidt mere...

Den ene lå i en toyota corolla ae101 og den anden i corolla ae111 :)

Jonas



Allan Jørgensen (03-02-2004)
Kommentar
Fra : Allan Jørgensen


Dato : 03-02-04 17:14

"Jacob Buus Smidt" <jacob.smidt@tiscali.dk> wrote in message
news:bv9i2g$3vl$1@dknews.tiscali.dk...
> Hejsa
>
> Jeg så lige, at der i markedsgruppen var én, der havde et "turbokit" til
> Polo 6N 1.6 til salg, hvilket skulle give den 155 hk mod de sædvanlige 75
> hk. Det lyder jo lidt voldsomt! Det siger vel næsten sig selv, at bilens
> levetid vel forringes, men hvor meget betyder det i det store billede?
> Normalt kan en Polo vel køre en kvart million km...

tja gearkassen skal nok have nye lejer ca hver 50.000km. den er nok det
svageste led

> Sagen er den, at en Polo 1.6 (8V fra '97) kun har 75 hk, hvilket ikke er
ret
> meget i forhold til andre 1.6 liters motorer, f.eks. har Mitsubishi Colt
> ('97) 90 hk og Toyota Corolla ('97) 110 hk.

Og? til gengæld så har den et bedre moment ved lave omdrejninger så man ikke
behøver at piske den op til det røde felt for at få fart på og det er ved de
omdrejningstal man ligger i ved normal kørsel...

er i tvivl om du nogensinde har kørt i en polo 1,6 8v

--
Allan
polo 1,6
fzr600us


Ukendt (03-02-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-02-04 17:36

> er i tvivl om du nogensinde har kørt i en polo 1,6 8v

De er forbløffende kvikke. For eksempel klart kvikkere end en Mazda 626 1,8
fra 2000.

/Jan W Nielsen



Allan Jørgensen (04-02-2004)
Kommentar
Fra : Allan Jørgensen


Dato : 04-02-04 12:40

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> wrote in message
news:401fcdf1$0$177$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> De er forbløffende kvikke. For eksempel klart kvikkere end en Mazda 626
1,8
> fra 2000.

hehe ja har da prøvet at køre mod en del biler, og en passat tdi havde meget
besvær med at følge med.. men han var heller ikke særlig god til at køre en
diesel kunne jeg se, for han tæskede den op i det røde felt... om det så var
en 90 eller 110 hestes kunne jeg ikke se :-/

en opel astra gsi 2,0 16v blev godt og grundigt gjort til grin fordi jeg
skiftede tidligt til 2 gear i et lyskryds hvor vejen flettede ind længere
fremme og det gjorde han så også for nu havde jeg jo signaleret at jeg ikke
ville lege, med det resultat da jeg så fyrede den af i 2 gear så var han
nede i kælderen under 4000omd hvor sådan en sag er totalt død i forhold til
poloen

jeg syntes at 75 hk er rigeligt til poloen, selvom en mazda 626 2,5 gt idag
stille og roligt trak fra mig i acceleration fra 0-100, nåja den har da også
165 heste
--
Allan
polo 1,6
fzr600us


TDN (04-02-2004)
Kommentar
Fra : TDN


Dato : 04-02-04 21:19


"Allan Jørgensen" <allan.c.jorgensenfjernpunktum@sletkoget2net.dk> skrev i
en meddelelse news:WR4Ub.84740$jf4.5372196@news000.worldonline.dk...
> "Jan W. Nielsen" <intetsvar> wrote in message
> news:401fcdf1$0$177$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > De er forbløffende kvikke. For eksempel klart kvikkere end en Mazda 626
> 1,8
> > fra 2000.
>
> hehe ja har da prøvet at køre mod en del biler, og en passat tdi havde
meget
> besvær med at følge med.. men han var heller ikke særlig god til at køre
en
> diesel kunne jeg se, for han tæskede den op i det røde felt... om det så
var
> en 90 eller 110 hestes kunne jeg ikke se :-/
>
> en opel astra gsi 2,0 16v blev godt og grundigt gjort til grin fordi jeg
> skiftede tidligt til 2 gear i et lyskryds hvor vejen flettede ind længere
> fremme og det gjorde han så også for nu havde jeg jo signaleret at jeg
ikke
> ville lege, med det resultat da jeg så fyrede den af i 2 gear så var han
> nede i kælderen under 4000omd hvor sådan en sag er totalt død i forhold
til
> poloen
>
> jeg syntes at 75 hk er rigeligt til poloen, selvom en mazda 626 2,5 gt
idag
> stille og roligt trak fra mig i acceleration fra 0-100, nåja den har da
også
> 165 heste
> --
> Allan
> polo 1,6
> fzr600us
>

Ak ja jeg tænker også med vemod på min gamle Polo 1.6 fra 1996. Den gik bare
rigtigt godt. Med KN filter og en Remus udstødning havde den foruden
bundtrækket et meget bedre åndedræt ved højere omdr. Den gik uden problemer
speedometeret ud (200 km/t). Mine tidligere kollegaer som var til Pug 206 S
16 troede ikke på mig, men med 3 grandvoksene mænd i bilen og ud af lige vej
med lidt tilløb og lidt oppe i det røde felt gik den speedometeret ud til
deres store forbavselse. Mange større familiebiler har fået sig en slem
forskrækkelse når vi legede i lyskrydset.

Mvh
Thomas



Jacob Buus Smidt (09-02-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Buus Smidt


Dato : 09-02-04 19:44

> >
>
> Ak ja jeg tænker også med vemod på min gamle Polo 1.6 fra 1996. Den gik
bare
> rigtigt godt. Med KN filter og en Remus udstødning havde den foruden
> bundtrækket et meget bedre åndedræt ved højere omdr. Den gik uden
problemer
> speedometeret ud (200 km/t). Mine tidligere kollegaer som var til Pug 206
S
> 16 troede ikke på mig, men med 3 grandvoksene mænd i bilen og ud af lige
vej
> med lidt tilløb og lidt oppe i det røde felt gik den speedometeret ud til
> deres store forbavselse. Mange større familiebiler har fået sig en slem
> forskrækkelse når vi legede i lyskrydset.
>

Haha...det lyder da som optimal ballade! Især, hvis bilen var rød
Hvorfor solgte du den?

Hvad kostede optimeringerne, og er det noget, der ikke direkte skader bilen?
Her tænker jeg naturligvis på gensalg, den dag man skal have en større
slæde...



Hilsen Jacob



TDN (09-02-2004)
Kommentar
Fra : TDN


Dato : 09-02-04 20:28


"Jacob Buus Smidt" <jacob.smidt@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:c08kds$bl9$1@dknews.tiscali.dk...
> > >
> >
> > Ak ja jeg tænker også med vemod på min gamle Polo 1.6 fra 1996. Den gik
> bare
> > rigtigt godt. Med KN filter og en Remus udstødning havde den foruden
> > bundtrækket et meget bedre åndedræt ved højere omdr. Den gik uden
> problemer
> > speedometeret ud (200 km/t). Mine tidligere kollegaer som var til Pug
206
> S
> > 16 troede ikke på mig, men med 3 grandvoksene mænd i bilen og ud af lige
> vej
> > med lidt tilløb og lidt oppe i det røde felt gik den speedometeret ud
til
> > deres store forbavselse. Mange større familiebiler har fået sig en slem
> > forskrækkelse når vi legede i lyskrydset.
> >
>
> Haha...det lyder da som optimal ballade! Især, hvis bilen var rød
> Hvorfor solgte du den?
>
> Hvad kostede optimeringerne, og er det noget, der ikke direkte skader
bilen?
> Her tænker jeg naturligvis på gensalg, den dag man skal have en større
> slæde...
>
>
>
> Hilsen Jacob
>
>

Hej !

Den havde foruden KN filter og Remus udstødning fået en sænkning på 35 mm og
nogle flotte 15" BBS fælge.
Jeg ved ikke om den er fed til ræs da motor ikke er hysterisk men nærmere
stærk og doven forstået på den måde at kræfterne ligger ved de lave omdr.
istedet for som nogle 16V'ere ved høje omdr. Jeg var sjældent over 5000
omdr. da det ikke var nødvendigt. Min havde omkring 85 hk. på rullefelt. og
knap 140Nm/2900 omdr. De er rimelig nemme at tune på. Der findes kompresser
sæt med op til 140 hk, og med sports knast, filter og udstødning er 100 hk.
inden for rækkevide.

Mvh
Thomas



Ebbe Kristensen (04-02-2004)
Kommentar
Fra : Ebbe Kristensen


Dato : 04-02-04 09:35

Allan Jørgensen <allan.c.jorgensenfjernpunktum@sletkoget2net.dk> wrote in message news:<3NPTb.84366$jf4.5327959@news000.worldonline.dk>...

> Og? til gengæld så har den et bedre moment ved lave omdrejninger så man ikke
> behøver at piske den op til det røde felt for at få fart på og det er ved de
> omdrejningstal man ligger i ved normal kørsel...

Det er SVJV samme motor, der ligger i vores Skoda Felicia 1.6 GLXi.
Den begynder at trække fra omkring 1000 o/min og har faktisk bedre
bundtræk end den 2.0 HDI vi har i Xsara'en. Her sker der først noget
omkring 1500 o/min - men så kommer den da også

Det er iøvrigt også en rimelig økonomisk motor. Jeg kører lige under
15 km/l uden at gøre noget andet for det end at køre en del på
motorvej. Det synes jeg er rimelig godt for en syv år gammel bil med
130 kkm på klokken.

Ebbe

Allan Jørgensen (04-02-2004)
Kommentar
Fra : Allan Jørgensen


Dato : 04-02-04 12:46

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> wrote in message
news:7cb16200.0402040035.22f14a68@posting.google.com...
> Det er SVJV samme motor, der ligger i vores Skoda Felicia 1.6 GLXi.
> Den begynder at trække fra omkring 1000 o/min og har faktisk bedre
> bundtræk end den 2.0 HDI vi har i Xsara'en. Her sker der først noget
> omkring 1500 o/min - men så kommer den da også
>
> Det er iøvrigt også en rimelig økonomisk motor. Jeg kører lige under
> 15 km/l uden at gøre noget andet for det end at køre en del på
> motorvej. Det synes jeg er rimelig godt for en syv år gammel bil med
> 130 kkm på klokken.

hmm lige i øjeblikket ligger den og roder rundt ved en 10,5-12,5 km/l ved
blandet kørsel dog mest by. i sommers var vi en tur i jylland og der var den
på 14,5 kml med 4 personer + oppakning i bilen og der lå vi med ca 130-140
km/t så jo den har en ok benzin økonomi.

det laveste vi har været nede på er 9,5 km/l med 2 personer og 4
polokajakker på taget og samme hastighed som ovenfor på motorvejen..

--
Allan
polo 1,6
fzr600us


Jacob Buus Smidt (09-02-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Buus Smidt


Dato : 09-02-04 19:40

Hejsa

Er lige kommet hjem fra skiferie, så har ikke lige fået fulgt med...

>
> tja gearkassen skal nok have nye lejer ca hver 50.000km. den er nok det
> svageste led

Ok.

>
> er i tvivl om du nogensinde har kørt i en polo 1,6 8v
>

Det har jeg ganske rigtigt ikke, men overvejer stærkt at købe en. Det er
derfor jeg sammenligner HK med biler, som jeg kender i forvejen - ikke for
at nedgøre Polo'ens evner. Af dit og de andre indlæg lyder det som om, at
det ikke er noget, jeg skal gå så meget op i. Nu kan jeg næsten ikke vente
til den skal prøvekøres

Nu ved jeg godt, at der bliver dømt "Morfar", men den udsete bil har altså
automatgear. Det er et bevidst valg! Kan man overhovedet tune sådan en
fætter? Bl.a. koblingen passer ved ikke sammen med noget standard kit? "TDN"
skrev noget om KN filter og en anden udstødning. Er det dét man kalder
passiv tuning, og kan sådan noget gøre en Polo (aut.) lidt sjovere? Findes
der andre forholdsvist overkommelige metoder?

Hehe, er jeg den eneste, der kan se charmen ved at tøffe rundt i en "tunet
morfar hybrid"?

Tak for jeres input.


Hilsen Jacob



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177526
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408691
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste