/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Hurtigt introduktion til Automat gear
Fra : Tom Frank


Dato : 28-01-04 13:06

Hej

Da jeg i min forestående tur til New Zealand skal kører selv i en vogn med
automatgear, vil jeg gerne forhører mig om der var nogen som kunne give mig
en hurtigt indføring i hvordan det fungerer. Jeg tænker mere på gearstangen
og dens muligheder. Ellers har jeg hørt at man bare skal abstrahere fra at
der ingen kobling er.

Så vidt jeg har forstået er der noget :

P=parkering
N=frigear

Hvis der er nogen gode tips til hvad der yderligere er forskel på vores
højre og deres venstre side. Vil det være fint.

/Cheng



 
 
Thomas Rasmussen (28-01-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Rasmussen


Dato : 28-01-04 13:28

"Tom Frank" <tofran@hotmail.com> writes:

> Hej
>
> Da jeg i min forestående tur til New Zealand skal kører selv i en vogn med
> automatgear, vil jeg gerne forhører mig om der var nogen som kunne give mig
> en hurtigt indføring i hvordan det fungerer. Jeg tænker mere på gearstangen
> og dens muligheder. Ellers har jeg hørt at man bare skal abstrahere fra at
> der ingen kobling er.
>
> Så vidt jeg har forstået er der noget :
>
> P=parkering
> N=frigear

R = Reverse (bakgear)
D = Drive (fremad)
1, 2 (,3,L,H) = muligheder for at låse gearkassen i bestemt
gear. Brugbart hvis du skal trække noget tungt eller skal køre ned af
bjerg (motorbremse).

Generelt hold altid stille med højrefod på bremsen når du skifter
gearpind-stilling (fra P til D og lign). Vær opmærksom på at bilen
kører når den står i gear og du ikke trykker på bremsen! Normalt har
du kun brug for P, R, D, men hvis du skal kører ned at bjerge, så
bruger 1,2,3,L eller hvad det nu hedder på den pågældende gearkasse.

Hvis du har problemer med at holde venstrebenet i ro, så stem lidt
imod på hvilepladen der er til venstre for bremsen. Og lad for guds
skyld være med at bruge venstrebenet til at bremse med, det kan lade
sig gøre når man har fået øvelse med det, men det kan altså også
hurtig bliver noget rod.

Når du parkere, så stil bilen i P, så er gearkassen låst og den kan
ikke trille væk. Jeg bruger personligt ikke håndbremse med mindre jeg
holder på en stejl bakke eller lign.

Mvh
Thomas
--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"
x |
/ \ <-- (ASCII Ribbon Campain against html emails and postings!)

Broegger (28-01-2004)
Kommentar
Fra : Broegger


Dato : 28-01-04 13:40

Thomas Rasmussen <simpsons@invalid.kom.auc.dk> fumlede med tastaturet og
frembragte news:28pptd4feb2.fsf@zil.kom.auc.dk:


> 1, 2 (,3,L,H) = muligheder for at låse gearkassen i bestemt
måske er det mig der har misforstået noget her. Den oplevelse jeg har af
fx. indstilling 3 er at den så skifter op til 3. gear. Dvs, at den ikke
låses i 3. gear men at der er normalt skifte til 3. Den skifter så ikke
videre op. Og som du ganske rigtigt skriver så er det godt ned af bakke.
Det kan også bruges til at force et kickdown før man begynder en
overhaling.


--
Hilsen Thomas
du kan ikke sige du ikke kan svømme før du er druknet...

http://www.broeggerklanen.dk

Thomas Rasmussen (28-01-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Rasmussen


Dato : 28-01-04 13:59

Broegger <thomas@removethis-broeggerklanen.dk> writes:

> Thomas Rasmussen <simpsons@invalid.kom.auc.dk> fumlede med tastaturet og
> frembragte news:28pptd4feb2.fsf@zil.kom.auc.dk:
>
>
> > 1, 2 (,3,L,H) = muligheder for at låse gearkassen i bestemt
> måske er det mig der har misforstået noget her. Den oplevelse jeg har af
> fx. indstilling 3 er at den så skifter op til 3. gear. Dvs, at den ikke
> låses i 3. gear men at der er normalt skifte til 3. Den skifter så ikke
> videre op. Og som du ganske rigtigt skriver så er det godt ned af bakke.
> Det kan også bruges til at force et kickdown før man begynder en
> overhaling.

Well, det er vist forskellig fra gearkasse. Min egen 3-gears golfer
har kun 1 og 2, og der starter den altid i 1. og i stilling 2, så
skifter den senere op til andet gear.

Det med at force kickdown har jeg så hørt at gearkassen ikke har så
godt af at man rykker i pinden under kørsel... Ved dog ikke om det har
noget på sig. Kickdown er vel bedre at lave ved at sparke pedalen helt
i bund? Godt nok er der (vistnok) beskyttelse på, så den ikke
kicker-ned hvis at der køres for hurtigt.

Har aldrig prøvet det på min så ved ikke hvad der sker hvis jeg rykker
den i 2. med 80-90 km/t (som er max ved fuld gas før den skifter til
3.)

/Thomas

--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"
x |
/ \ <-- (ASCII Ribbon Campain against html emails and postings!)

Broegger (28-01-2004)
Kommentar
Fra : Broegger


Dato : 28-01-04 14:47

Thomas Rasmussen <simpsons@invalid.kom.auc.dk> fumlede med tastaturet og
frembragte news:28pllnsfcvr.fsf@zil.kom.auc.dk:


> Well, det er vist forskellig fra gearkasse. Min egen 3-gears golfer
> har kun 1 og 2, og der starter den altid i 1. og i stilling 2, så
> skifter den senere op til andet gear.
>
Jeg har prøvet Automat gear i både en Jaguar XJ6 og en Mercedes C200. I
begge kunne man vælge fra 1 til 4 (5-gears kasser så vidt jeg ved). Det
gjorde at du faktisk kunne køre den som en manuel hvor man havde fuld
kontrol over skiftene. Også ved overhalinger. Så vidt jeg ved er de
beregnet til dette.

Jeg har også kørt en Avensis med Autogear. Her var der direkte en
indstilling hvor man kunne skifte op/ned ved at skippe gearvælgeren.


--
Hilsen Thomas
du kan ikke sige du ikke kan svømme før du er druknet...
http://www.broeggerklanen.dk

Roberto Saldo (28-01-2004)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 28-01-04 14:54

Broegger wrote:
> Thomas Rasmussen <simpsons@invalid.kom.auc.dk> fumlede med tastaturet og
> frembragte news:28pllnsfcvr.fsf@zil.kom.auc.dk:
>
>
>
>>Well, det er vist forskellig fra gearkasse. Min egen 3-gears golfer
>>har kun 1 og 2, og der starter den altid i 1. og i stilling 2, så
>>skifter den senere op til andet gear.
>>
>
> Jeg har prøvet Automat gear i både en Jaguar XJ6 og en Mercedes C200. I
> begge kunne man vælge fra 1 til 4 (5-gears kasser så vidt jeg ved). Det
> gjorde at du faktisk kunne køre den som en manuel hvor man havde fuld
> kontrol over skiftene. Også ved overhalinger. Så vidt jeg ved er de
> beregnet til dette.
>
> Jeg har også kørt en Avensis med Autogear. Her var der direkte en
> indstilling hvor man kunne skifte op/ned ved at skippe gearvælgeren.

Jeg tror de nyere automatgear er med elektriske aktuatorer og en cpu
istedet for det klassiske hydraulikhelvede.

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."


Ukendt (28-01-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-01-04 17:20



> Hvis du har problemer med at holde venstrebenet i ro, så stem lidt
> imod på hvilepladen der er til venstre for bremsen. Og lad for guds
> skyld være med at bruge venstrebenet til at bremse med, det kan lade
> sig gøre når man har fået øvelse med det, men det kan altså også
> hurtig bliver noget rod.

hehe jeg skulle også prøve at bremse med venstre ben i Sierra'en med
tomatkasse. Det lykkedes mig at blokke hjulene bare jeg lige rørte bremserne
)

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK



Uffe Bærentsen (28-01-2004)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 28-01-04 15:29


"Tom Frank" <tofran@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4017a69a$0$95023$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej
>
> Da jeg i min forestående tur til New Zealand skal kører selv i en vogn med
> automatgear, vil jeg gerne forhører mig om der var nogen som kunne give
mig
> en hurtigt indføring i hvordan det fungerer. Jeg tænker mere på
gearstangen
> og dens muligheder. Ellers har jeg hørt at man bare skal abstrahere fra at
> der ingen kobling er.

> Hvis der er nogen gode tips til hvad der yderligere er forskel på vores
> højre og deres venstre side. Vil det være fint.

Regel nummer 1:
Plant venstrefoden i gulvet og lad den blive der.

Regel nummer 2:
Gentag regel nummer 1.

Regel nummer 15:
Skift kun over N hvis bilen holder stille

Det var hvad jeg synes er vigtigst, især reglerne 1 - 14.
Har prøvet at løfte venstrefoden
Har også prøvet at sidde oppe i forruden

mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC (manuel gearkasse)




Emil Jensen (28-01-2004)
Kommentar
Fra : Emil Jensen


Dato : 28-01-04 17:27

> Har også prøvet at sidde oppe i forruden

Regel nummer 0 ville så være at tage sikkerhedsselen på

Mvh

Emil



Kim Voss Schrader (28-01-2004)
Kommentar
Fra : Kim Voss Schrader


Dato : 28-01-04 17:39

Hej!

Tom Frank wrote:
>
> Da jeg i min forestående tur til New Zealand skal kører selv i en vogn med
> automatgear,

God ide hvis det er en kraftig slæde :) Jeg har kørt rundt i 3 uger med min far
- også i NZ. Dog valgte vi desværre en voldsløv autocamper med manuelt ratgear.
Skidtet kunne max. køre 80 med sømmet i bund og _medvind_. Op af bakke (de
stejleste) i bjergene klarede den ca. 40km/t i 2ndet gear og fuld skrue...

Håber du har lejet en personbil og bruger deres camping-restepladser som meget
ofte har hytter ligeledes. Dem vi besøgte var iøvrigt ekstremt fine og rene :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"Ontopic - where available"

Tom Frank (29-01-2004)
Kommentar
Fra : Tom Frank


Dato : 29-01-04 10:41

Vel,

Det jeg har kunne stykke sammen er:

Bare jeg holder venstre ben i ro og holder mig til bogstaverne + 1,2,3 ,
så holder jeg nok til at komme hjem igen vil jeg håbe.

Tak for alle indslagene.

/Tom Frank

"Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> wrote in message
news:4017E5A8.B807778A@tdcadsl.dk...
> Hej!
>
> Tom Frank wrote:
> >
> > Da jeg i min forestående tur til New Zealand skal kører selv i en vogn
med
> > automatgear,
>
> God ide hvis det er en kraftig slæde :) Jeg har kørt rundt i 3 uger med
min far
> - også i NZ. Dog valgte vi desværre en voldsløv autocamper med manuelt
ratgear.
> Skidtet kunne max. køre 80 med sømmet i bund og _medvind_. Op af bakke
(de
> stejleste) i bjergene klarede den ca. 40km/t i 2ndet gear og fuld
skrue...
>
> Håber du har lejet en personbil og bruger deres camping-restepladser som
meget
> ofte har hytter ligeledes. Dem vi besøgte var iøvrigt ekstremt fine og
rene :)
>
> --
> Mvh, Kim Voss Schrader
>
> "Ontopic - where available"



claus b. p. (29-01-2004)
Kommentar
Fra : claus b. p.


Dato : 29-01-04 22:25


"Tom Frank" <tofran@hotmail.com> wrote in message
news:4018d62a$0$95048$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Vel,
>
> Det jeg har kunne stykke sammen er:
>
> Bare jeg holder venstre ben i ro og holder mig til bogstaverne + 1,2,3 ,
> så holder jeg nok til at komme hjem igen vil jeg håbe.
>
> Tak for alle indslagene.
>
> /Tom Frank
>

Lige et ord med på vejen: Automat eller ej, - kig til højre når du kører ind
i en rundkørsel. (Det er skide svært at vænne sig til). Ellers held og
lykke, og god tur.

/Claus



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177526
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408691
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste