Priskrig
Fra : Morten Fruergaard

Dato : 28-01-04 09:36

http://www.dr.dk/nyheder/penge/article.jhtml?articleID=145330
Priskrig lukker tankstationer

Benzinkrigen har blandt andet kostet OK Benzin 220
millioner kr.

Benzinselskaberne vil lukke tankstationer oven på benzinkrigen, som på
blot et år har kostet tankstationerne en milliard kr. Det skriver Børsen.

Q8 lukker 40 servicestationer over hele landet som følge af
konkurrencen og et alt for finmasket stationsnet.

- Når priskrigen er så voldsom, er det, fordi der står mere på spil.
Det bliver en dødskamp, siger Jens Alstrup, direktør for Q8's
servicestationer.

Statoil lukker 50 stationer
Hos Statoil fortæller informationschef Søren Bjelka, at selskabet
regner med at lukke 50 stationer i løbet af de næste par år.

Statoil bruger en million kr. om dagen på krigen, heraf 600.000 kr.
til diesel.

Samtidig har priskrigen taget en uventet drejning, idet besparelserne
på benzin er blevet overhalet af diesel.

- Krigen på brændstof er nu rykket mere over imod diesel, siger Lene
Bonde, informationschef, OK Benzin.

Har kostet 220 millioner kr.
Ifølge hende har OK Benzin indtil videre brugt over 220 millioner kr.
på benzinkrigen og foreløbig er 18 procent af udgifterne gået til diesel -
en andel hun forventer vil stige yderligere.

Hos Statoil udgør diesel ligefrem den største udgiftspost i
priskrigen.

- Krigen koster os ca. en million kroner, om dagen, og heraf udgør
omkostningerne til diesel 600.000 kroner, selv om salget af benzin er større
end diesel, siger Søren Bjelka til Børsen.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Roberto Saldo

Dato : 28-01-04 09:59

Morten Fruergaard wrote:

> - Krigen koster os ca. en million kroner, om dagen, og heraf udgør

Nej hvor *er* det synd for dem ...

Een mio om dagen i tabt fortjeneste, jeg tror jeg vil sende dem et
bøjet søm og trutte i!

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 28-01-04 10:12

"Roberto Saldo" <robertosaldo@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Een mio om dagen i tabt fortjeneste, jeg tror jeg vil sende dem et
> bøjet søm og trutte i!

Send lige et for mig også...

Jeg tro ikke at de sætter penge til trods for de lave priser...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Nicolai

Dato : 28-01-04 10:16

"Roberto Saldo" <robertosaldo@yahoo.dk> wrote in message

> Nej hvor *er* det synd for dem ...
>
> Een mio om dagen i tabt fortjeneste, jeg tror jeg vil sende dem et
> bøjet søm og trutte i!

Det er jo mere synd for os. Når priskrigen ender, så er der jo nogen der
skal fylde deres "depot" af egenkapital op igen. Gad vide hvem det bliver.

Derudover, så synes jeg at der generelt er for mange tankstationer.

Nic

Fra : jan@stevns.net

Dato : 28-01-04 19:12

"Nicolai" <news2004@FJERNmailme.dk> skrev :

>Derudover, så synes jeg at der generelt er for mange tankstationer.

Naehhh - dem der er ligger bare de forkerte steder ;)

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-04 20:33

> Naehhh - dem der er ligger bare de forkerte steder ;)

Tja alle de dyre er på Als.......så meget til dén benzinkrig

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Henrik B.

Dato : 28-01-04 11:53

Roberto Saldo wrote:
:: Morten Fruergaard wrote:
::
::: - Krigen koster os ca. en million kroner, om dagen, og heraf
::: udgør
::
:: Nej hvor *er* det synd for dem ...

Når så jeg fortæller at Q8 også fyrer 100 mand, hvad så? Er det ikke synd
for dem? Om du giver de reele 8 kr per liter, eller du kun giver 7, betyder
på årsbasis ikke et "bøjet søm" for dig, men det betyder noget for de 100
der skal til at finde nyt arbejde (hvis de kan!).

:: Een mio om dagen i tabt fortjeneste, jeg tror jeg vil sende dem et
:: bøjet søm og trutte i!

Nej ikke én mio. om dagen i tabt fortjeneste - én mio om dagen i rent tab!

M.v.h.

Fra : Henning

Dato : 28-01-04 12:13

On Wed, 28 Jan 2004 11:53:29 +0100, "Henrik B."
<saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote:

> [...]
>på årsbasis ikke et "bøjet søm" for dig, men det betyder noget for de 100
>der skal til at finde nyt arbejde (hvis de kan!).

Nu er tanktationer ikke socialkontorer, men private virksomheder. Kan
de ikke klare mosten, må de finde et andet hverv.
Det med at det koster dem en million om dagen - betyder det så ikke
bare at de "kun" tjener to millioner i stedet for tre?
De skulle ta' og lukke alle "tankstationer" hvor 90% af omsætningen
består af pølser og sodavand, og satse på bilist-service.

Fra : JS

Dato : 28-01-04 12:22

"Henning" <newsmail@REMOVETHISmailme.dk> skrev i en meddelelse
> De skulle ta' og lukke alle "tankstationer" hvor 90% af omsætningen
> består af pølser og sodavand, og satse på bilist-service.

Det er vel netop kioskvarerne tankstationerne tjener på...

Fra : Henrik B.

Dato : 28-01-04 12:42

JS wrote:
[...]

Netop. I hvertfald det seneste år.

M.v.h.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 28-01-04 12:32

"Henning" <newsmail@REMOVETHISmailme.dk> skrev i en meddelelse
> Det med at det koster dem en million om dagen - betyder det så ikke
> bare at de "kun" tjener to millioner i stedet for tre?

Det tror jeg på.
De har vel råd til et underskud på 365 mio. kr.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Henrik B.

Dato : 28-01-04 12:41

Henning wrote:
[...]

Jeg snakker slet ikke om tankstationerne men på Q8's hovedkontor. Dem der
bliver arbejdsløse på stationerne kommer ved siden af.

:: Det med at det koster dem en million om dagen - betyder det så ikke
:: bare at de "kun" tjener to millioner i stedet for tre?

NEJ! Hvad er det I ikke forstår ved ordet tab? At de sætter én mio. til om
dagen, betyder at egenkapitalen bliver én mio. mindre hver dag. At de f.eks.
køber brændstof for 20 mio. og derefter sælger det for 19 mio.

M.v.h.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 28-01-04 13:00

"Henrik B." wrote:

> NEJ! Hvad er det I ikke forstår ved ordet tab? At de sætter én mio. til om
> dagen, betyder at egenkapitalen bliver én mio. mindre hver dag. At de f.eks.
> køber brændstof for 20 mio. og derefter sælger det for 19 mio.

Så er det jeg bliver nødt til at spørge hvorfor de gør det?
Hvorfor ikke bare tage konsekvensen og undlade at ryge med på
priskrigen, eventuelt holde helt op med at sælge brændstof, det
giver da ingen mening at fortsætte med at kaste penge efter et
produkt der giver underskud. Som jeg ser det kan det være af to
grunde: 1 - fordi salget af kioskvarer rigeligt opvejer udgiften
på benzinsalget eller 2 - fordi man håber at kunne knække
konkurrenterne og få monopol på markedet så man senere kan tage
sig godt betalt for brændstoffet.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Henrik B.

Dato : 28-01-04 13:15

Thomas Strandtoft wrote:
[...]

Delvist Nr. 2. Det var som bekendt Kvart-i-8 (Q8), der startede krigen i
januar 2003. Baggrunden var en stærkt svigtende salg = nedadgående
markedsandel. Man tog konsekvensen og valgte at gå efter at vinde noget af
lavprisselskabernes markedsandel tilbage. Sikkert i lyset af at Q8 ikke selv
har deciderede lavprisstationer. Dette valgte man at gøre via deres egne
stationer. At hele "planen" nu giver bagslag var forudsigeligt, da Q8 ikke
efter en "dagdør" man kunne benytte, for at slippe ud af krigen igen.

M.h.t. ikke at gå med på priskrigen, så gik der forholdsvis lang tid, inden
f.eks. Shell gik med. Og bl.a. DK har i lange perioder ikke været med i
priskrigen. Men det er jo også en slange der bider sig selv i halen, da de
selskaber der ikke går med, stort set slet ikke sælger en dråbe = ingen
indtægt. Hvilket jo heller ikke kan lønne folk.

Og hvordan har Q8 så klaret at vinde markedsandele? Tjah tager du Danmarks
største benzinselskab OK, så er deres markedsandel steget fra 20,1% i 2002
til 20,2% i 2003. Og alt i alt vil f.eks. Q8 og Statoil få det endnu
hårdere, når de begynder at lukke stationer.

M.v.h.

Fra : Mureren

Dato : 28-01-04 15:41

> [...]
> selskaber der ikke går med, stort set slet ikke sælger en dråbe = ingen
> indtægt. Hvilket jo heller ikke kan lønne folk.

Som Henrik B. helt korrekt skriver, så har DK-Benzin forsøgt at holde sig
mere eller mindre "neutrale" under dele af priskrigen.
Som tak for det, har vi haft et omsætningsfald på minimum 13% set over hele
året, samtidig med at prisen var sænket, dog ikke helt så langt ned som
konkurrenternes.
I december 2003 var salget af benzin _langt_ under normalen...omkring 40% !
Det er min fornemmelse at "nu har det været prøvet", og at vi igen skal
involvere os mere i priskrigen....
Kort sagt har man valget mellem pest eller kolera, som igen kan oversættes
direkte til "svigtende omsætning = manglende indtjening grundet højere
priser" eller "lavere priser = manglende indtjening".
Her er det så at man formentlig med de lavere priser trækker flere mennekser
ind på stationen, og håber så på de lægger penge i butikken, hvor avancen er
højere end den er på benzin/olie.

Og til Morten, jeg kan kun tale for det selskab jeg er ansat i, men her kan
jeg også med sikkerhed sige, at vi kan IKKE tage et tab på 365 millioner !
Et sådant tab overstiger vor egenkapital indtil flere gange.
Til forskel fra de multinationale selskaber, har vi ikke mulighed for at
tjene pengene andre steder end i Danmark, og vi har heller ikke de
"skattetekniske krumspring" til rådighed som andre selskaber har, og
benytter sig af...(hvilket er forståeligt !)
Ydermere kommer så lukningen af stationer, vi bliver også ramt, og især i
landområderne ser vi en tendens til at vore forhandlere (der alle er
selvstændige, modsat mange af de "store" selskabers stationer der er
selskabsejede) har svært ved at betale hvert deres.

Nu _er_ der for mange stationer i Danmark, og jeg tror de fleste i branchen
hilser lukningen af stationer velkommen. Det eneste der er noget skidt, er
at det falder sammen med priskrigen.
Her må det være på sin plads at rose Shell for deres tilmeldinger til
miljøpuljen da den var åben (som den nok snart bliver igen). De tilmeldte
rigtig mange stationer, og deres stationsnet er idag nok det mest moderne i
landet...og dengang var alle andre simpelthen for langsomme og/eller
tøvende.

Mvh.
Mureren
(ansat hos DK-Benzin)

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-04 01:33

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Delvist Nr. 2. Det var som bekendt Kvart-i-8 (Q8), der startede krigen
> januar 2003. Baggrunden var en stærkt svigtende salg = nedadgående
> markedsandel.

Jeg kiggede lige efter, hvordan det er gået Statoils aktiekurs fra dags
dato og 1 år baglæns.

Det går mildest talt af "helvede" til.

Papirer er blot steget med 50%.

Hr. Bjørn

Fra : Henrik B.

Dato : 29-01-04 04:00

Bjørn Jørvad wrote:
[...]

Tjah, og qua den tidligere kommentar om fortjeneste på butikssalg, ser
Statoil Detailsalgs (butikkerne) indtjening mildest talt elendig ud. I
perioden 2000 - 2002 (inkl.) har de sat 87 mio. til på deres butikker. De
ejes 50/50 af Statoil og svenske ICA.

På både benzin og olie er Statoils markedsandel støt dalende.

M.h.t. Q8 har de i perioden 92 - 02 sat over 2 mia. til på det danske
marked.

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-04 10:42

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> På både benzin og olie er Statoils markedsandel støt dalende.

Det er måske muligt, men er forbruget stigende er vil der være samme
indtjening.

> M.h.t. Q8 har de i perioden 92 - 02 sat over 2 mia. til på det danske
> marked.

Jeg er altid mistænksom over sådanne påstande, når de ikke referer
direkte til regnskabstal.

Det er en meget udbredt melding at anvende når forventningerne måske var
eks. 300 mill. kr., men desværre kun blev eks. 50. mill. kr.

Det giver jo et "underskud" på 250 mill. kr......

Lidt snak fra Q8:
http://www.q8.dk/q8/om_q8/presseservice/pressemeddelelse023.html

Lidt snak fra Statoil: http://www.statoil.com .. vælg herefter
'Shareholder Service'

Helt ringe tror jeg nu ikke olie- & gasselskaberne har det.

Det er dog en kendt sag at utroligt mange selskaber af alle slags, har
tunet eller er ved at tune organisationerne således man er klar til det
kommende opsving og på ny kan disponere herefter.

Hr. Bjørn

Fra : Henrik B.

Dato : 29-01-04 12:49

Bjørn Jørvad wrote:
::: På både benzin og olie er Statoils markedsandel støt dalende.
::
:: Det er måske muligt, men er forbruget stigende er vil der være samme
:: indtjening.

Det totale brændstofmarked i Danmark er ikke stigende.

[...]

Det er fra Q8's officielle regnskaber i perioden, så bare læs løs. Desuden
er det jo til grin, når Q8's Adm. Direktør overfor medarbejderne
tilkendegiver at de 40 funktionærer fyres for at fastholde Q8's
markedsandel, som de har "stabiliseret". Alle officielle tal viser dog at
nedturen fortsætter. Men der går en månedstid, inden hele året ligger klar.

[...]

Nej, og jeg kender ikke til nogen selskaber der kalder det for et underskud.

:: Lidt snak fra Q8:
:: http://www.q8.dk/q8/om_q8/presseservice/pressemeddelelse023.html

Tjah, plus på 29 mio.? I don't think so. Det tal er jo ikke brugbart hér og
nu, da det kun gælder frem til april 2003. Prøv og vent til april i år og se
så, om ikke de skulle være tilbage med de røde tal - jeg er ret overbevist.
Det er jo ikke for sjov at man fyrer 40 funktionærer - og lukker stationer.

::
:: Lidt snak fra Statoil: http://www.statoil.com .. vælg herefter
:: 'Shareholder Service'
::
:: Helt ringe tror jeg nu ikke olie- & gasselskaberne har det.

Nu er det specielt for Statoil at de, sammen med Shell, har
raffinaderivirksomhed også. Og f.eks. i 1999 havde Statoil et underskud på
1,6 mia. kr. Det skyldes dog afskrivninger på deres raff. som ikke kunne
forrente sig selv. Og Shell's overskud for perioden 2000 - 2002 (inkl.)
ligger på ca. 1,8 mia. MEN, det er ikke p.g.a deres olie/benzinsalg, men
derimod p.g.a. raff. i Fredericia. Hér er de forhåndssikret 100,- pr.
kubikmeter der kommer ind direkte fra nordsøen, så fjerner man dén post, så
ser tallet jo noget anderledes ud.

:: Det er dog en kendt sag at utroligt mange selskaber af alle slags,
:: har tunet eller er ved at tune organisationerne således man er klar
:: til det kommende opsving og på ny kan disponere herefter.

Enig. Og alligevel flot at f.eks. OK kommer ud af 2003 med et overskud - til
trods for at benzinkrigen har kostet selskabet 220 mio.

M.v.h.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 28-01-04 12:13

Henrik B. wrote:
> Roberto Saldo wrote:

> :: Nej hvor *er* det synd for dem ...
>
> Når så jeg fortæller at Q8 også fyrer 100 mand, hvad så? Er det ikke synd

Næh for jeg køber aldrig hos Q8 så det er så let med det.
Desuden har jeg været ansat på korte kontrakter (3-6mdr) altid og så
bliver man let en anelse immun over for fyringshysteriet.

Fra : Henrik B.

Dato : 29-01-04 04:10

Roberto Saldo wrote:
[...]

Korrektion - for retfærdighedens skyld:

Det er 40 mand (funktionærer) man fyrer.

M.v.h.

Fra : Rene Joergensen

Dato : 28-01-04 16:20

Henrik B. <saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote:

> for dem? Om du giver de reele 8 kr per liter, eller du kun giver 7, betyder
> på årsbasis ikke et "bøjet søm" for dig, men det betyder noget for de 100

Vi er så nogen hvor priskrigen betyder lidt mere end et bøjet søm.

Jeg kører 60.000km om året og ved 17km/l giver en besparelse på 1.5kr/l
diesel ca. 5000 om året. Så jeg nyder priskrigen så længe den varer.

--
-René

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 29-01-04 06:20

"Rene Joergensen" <fox@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> Vi er så nogen hvor priskrigen betyder lidt mere end et bøjet søm.

Nemlig.

> Jeg kører 60.000km om året og ved 17km/l giver en besparelse på 1.5kr/l
> diesel ca. 5000 om året. Så jeg nyder priskrigen så længe den varer.

Jeg kører 200 km retur på arbejde hver dag. 4x4'enen kræver 12,5L/100 km =
25 L pr. dag. Med en besparelse på 1,5 kr./L giver det 37,50 kr. direkte i
foret - hver dag. = 7.500 kr. ved 200 arbejdsdage... Og det er så kun
til/fra arbejde...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Gismo

Dato : 29-01-04 11:28

Op i Rø... med benzin selskaberne, de har ikke betalt skat i DK i mange år,
så nu det være tid til at hente lidt af de hensættelser de stående i
skattely i andre lande.

Krigen kommer kun forbrugerne til gode, og at nogle funktionæere bliver
fyrret so what. Vi bygger heller ikke til fordi byggeindustrien har det
hårdt, vel.

Mht. de stationer der måske vil lukke hvem skal så betale for oprensning af
jorden når det bliver jævnet med jorden? Sikkert ikke selvskaberne de har jo
ingen penge.

Fra : Henrik B.

Dato : 29-01-04 13:05

Gismo wrote:
:: Op i Rø... med benzin selskaberne, de har ikke betalt skat i DK i
:: mange år, så nu det være tid til at hente lidt af de hensættelser de
:: stående i skattely i andre lande.

Lad nu være med at generelisere!

:: Mht. de stationer der måske vil lukke hvem skal så betale for
:: oprensning af jorden når det bliver jævnet med jorden? Sikkert ikke
:: selvskaberne de har jo ingen penge.

Jeg kan høre at du ikke ved noget om dette.

M.v.h.

Fra : Mureren

Dato : 29-01-04 13:13

> Op i Rø... med benzin selskaberne, de har ikke betalt skat i DK i mange
år,
> så nu det være tid til at hente lidt af de hensættelser de stående i
> skattely i andre lande.

Nå !
Inden du skærer alle over én kam, så lav lidt research på det du skriver !

> Krigen kommer kun forbrugerne til gode, og at nogle funktionæere bliver
> fyrret so what. Vi bygger heller ikke til fordi byggeindustrien har det
> hårdt, vel.

Hvis du virkelig tror på det, så er du naiv. På et eller andet tidspunkt
kommer forbrugerne til at betale for den "fest" der bliver holdt nu.

> [...]
af
> jorden når det bliver jævnet med jorden? Sikkert ikke selvskaberne de har

Igen, du betaler som forbruger !
For hver liter solgt benzin/olie er der (endnu en) afgift, der går til
Oliebranchens Miljøpulje.
Som jeg har skrevet tidligere, så har denne pulje været lukket en del år,
primært på grund af Shell.
Det ser dog ud til at puljen bliver åbnet igen, fordi der fra den 1. januar
2005 skal fjernes nogle aromater i benzinen, som nødvendiggør at der skal
MTBE i benzinen igen.
Det betyder at alle anlæg der ikke er opgraderede til at opfylde de nyeste
bekendtgørelser SKAL lukke eller opgraderes til den dato, og det er derfor
mange anlæg vil lukke.
Når anlæggene lukker, bliver oprensningen foretaget (på ét eller andet
tidspunkt) af Oliebranchens Miljøpulje, som alle selskaber betaler til.

Mvh.
Mureren

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 29-01-04 15:20

Mureren wrote:

> Det ser dog ud til at puljen bliver åbnet igen, fordi der fra den 1. januar
> 2005 skal fjernes nogle aromater i benzinen, som nødvendiggør at der skal
> MTBE i benzinen igen.

Hey, så begynder jeg forhåbentlig at kunne finde 98 oktan til
bæsterne igen, nice..

> Det betyder at alle anlæg der ikke er opgraderede til at opfylde de nyeste
> bekendtgørelser SKAL lukke eller opgraderes til den dato, og det er derfor
> mange anlæg vil lukke.

Det er i mine øjne helt okay, en tankstation med utætte jordtanke
er i mine øjne en tankstation for meget..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Mureren

Dato : 29-01-04 16:37

januar

> Hey, så begynder jeg forhåbentlig at kunne finde 98 oktan til
> bæsterne igen, nice..

Det tror jeg faktisk ikke. Man kan godt sige at Miljøstyrelsen/Oliebranchen
på en måde spiller fallit, hvis ikke de selv tror på at anlæggene er tætte,
for så er den bekendtgørelse vi har rendt rundt og opgraderet ænlæggene
efter ikke en pind værd.
På den anden side er salget af 98-oktanerne og for den sags skyld 95-okten
også, så lavt at ingen gider have med det at gøre.
(jeg mener at det samlede salg af 95-oktan lå under 5% af benzinsalget
sidste år, men er ikke sikker)

> Det er i mine øjne helt okay, en tankstation med utætte jordtanke
> er i mine øjne en tankstation for meget..

På det punkt er vi helt enige !
Jeg vil dog tilføje, at det er meget sjældent der er hul i jordtankene. Som
regel er det rørene der bliver utætte, eller også er det ventiler på rørene.
Den side af sagen er dog næsten løst, for idag fjerne man de ventiler der
før sad på tankens mandedæksel, og sætter ventilen lige under standeren. Da
de gamle "tanktop-ventiler" sad der, holdt de en vis mængde væske oppe i
røret, selvom det var utæt længere henne ad strækningen op mod standeren.
Med de nye "underpump-ventiler" slipper væsken så snart der kommer luft ind
i røret, og dermed falder væsken tilbage i tanken. Når så personalet kommer
om morgenen, vil standeren ikke suge an, og så ringer de for at få
servicefolk ud.
Nogle få standere/pumper har dog så kraftige pumper monteret, at de godt kan
suge an selvom væsken er faldet tilbage i tanken, og det _kan_ ske at
personalet ikke opdager den fejl. Meeen, så har vi også installeret
elektronisk leak detection, og den måler hver nat (eller kontinuerligt) på
væskehøjden/væskemængden, og den vil som regel give alarm hvis væsken falder
tilbage i tanken.

Og til Strandtoft...det er nu rart at se at det ikke er alle der ser så
"sort/hvidt" på olieselskaberne...det synes jeg ellers denne tråd bærer
meget præg af.
(og det er sikkert derfor både jeg og Henrik B. farer i blækhuset
Iøvrigt er det sjovt at de samme mennesker der brokker sig helt vildt over
benzinpriserne, gladeligt betaler 15 kroner for en halv liter vand i
butikken, når de kan få det samme fra en vandhane !

Mvh
Mureren

Fra : Henrik B.

Dato : 29-01-04 16:45

Mureren wrote:
[...]

Med Oktan-95 mener du forhåbentlig den "røde". For alm. blyfri-95 er den
mest solgte. Det er vel 55-60% af det totale salg.

*LOL* Og helt enig.

M.v.h.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 29-01-04 22:49

Mureren wrote:

> [...]
> for så er den bekendtgørelse vi har rendt rundt og opgraderet ænlæggene

Var det ikke en frivillig beslutning fra benzinselskabernes side
at stoppe leveringen af MTBE holdig benzin på størstedelen af
deres tankstationer? Som jeg husker det, var politikerne ved at
tage tilløb til at lovgive på området, da benzinselskaberne
"punkterede ballonen" ved selv at løse problemet.

> På den anden side er salget af 98-oktanerne og for den sags skyld 95-okten
> også, så lavt at ingen gider have med det at gøre.

Hvadfaen skal det betyde, min gamle bil bruger mindst lige så
meget 98 oktan som 4-5 moderne biler bruger "det tynde sjask", der
er skam masser af salg i 98..

> (jeg mener at det samlede salg af 95-oktan lå under 5% af benzinsalget
> sidste år, men er ikke sikker)

Kan det nu også passe?? Er det ikke kun de helt små "skotøjsæsker"
der kører på 92 oktan, det kan da ikke være 95% af markedet for
benzin??

> Jeg vil dog tilføje, at det er meget sjældent der er hul i jordtankene. Som
> regel er det rørene der bliver utætte, eller også er det ventiler på rørene.

Okay.

> [...]
> i røret, og dermed falder væsken tilbage i tanken. Når så personalet kommer
> om morgenen, vil standeren ikke suge an, og så ringer de for at få

Nu sidder jeg så og tænker på de gange jeg har fået kørt bilen
tør, der plejer jeg at udlufte ved at tage slangen af pumpen ude i
motorrummet, montere en tragt og så hælde fx. karburatorsprit
retur gennem slangen og bagud mod benzintanken. Når den har fået
så jeg er sikker på benzinrøret er fyldt, klemmer jeg slangen og
monterer den på pumpen igen inden røret når at løbe tørt. Nu ved
jeg naturligvis ikke hvor meget benzin der kan være i røret fra
benzinstanderenstanderen til jordtanken, men en mulighed kunne
være at have en sjat benzin "ovenjords" som man så lod løbe retur
i det tomme rør indtil systemet igen var fyldt?

> [...]
> væskehøjden/væskemængden, og den vil som regel give alarm hvis væsken falder

Okay..

> Og til Strandtoft...det er nu rart at se at det ikke er alle der ser så
> "sort/hvidt" på olieselskaberne...det synes jeg ellers denne tråd bærer
> meget præg af.

Jeg prøver generelt at forholde mig til kendsgerninger frem for
spekulationer, ikke at det altid lykkes..

Fra : Mureren

Dato : 30-01-04 00:07

> [...]
> tage tilløb til at lovgive på området, da benzinselskaberne
> "punkterede ballonen" ved selv at løse problemet.

Selve bekendtgørelsen blev til i et samarbejde med Miljøstyrelsen, og de er
_ikke_ altid enige i de betragtninger vi gør os. Jeg er godt klar over det
lyder lidt indspist, men jeg er ret sikker på at den bekendtgørelse kunne
have været bedre, hvis benzinselskaberne havde fået det som de ville have
det.
Der er uhensigtsmæssige ting i bekendtgørelsen, men branchen fandt ikke
nogle lydhøre mennesker i alle bekendtgørelsens punkter.
Iøvrigt har branchen siden bekendtgørelsen trådte i kraft, haft spørgsmål
til den liggende hos miljøstyrelsen. Jeg kan ikke mindes at et eneste af dem
er blevet besvaret ordentligt !

> Hvadfaen skal det betyde, min gamle bil bruger mindst lige så
> meget 98 oktan som 4-5 moderne biler bruger "det tynde sjask", der
> er skam masser af salg i 98..

*LOL*

> Kan det nu også passe?? Er det ikke kun de helt små "skotøjsæsker"
> der kører på 92 oktan, det kan da ikke være 95% af markedet for
> benzin??

Du har ret (og Henrik B. har også kommenteret det).
Sådan går det når man går i "fag-idiot-mode"....det er jo underforstået på
kontoret kan du vel nok forstå *G*
Anyway, jeg refererede kun til 95SU (rød), det er det produkt jeg mener
udgør under 5% af benzinsalget.
(og jeg mener faktisk det var nede på omkring 2%, men igen, hæng mig ikke op
på det !)

> [...]
> være at have en sjat benzin "ovenjords" som man så lod løbe retur
> i det tomme rør indtil systemet igen var fyldt?

Det er nøjagtigt sådan man gør
Montørerne/servicefolkene "spæder" standeren op med et af de andre
produkter, så pumpen ikke brænder sammen, og så får man den lige så stille
startet op igen...men problemet er der jo stadig.
(og det er der nogen stationsejere der ikke fatter)
Egentlig er det _allerstørste_ problem i hele den her sammenhæng den
menneskelige faktor.
Uddannelsen af de folk der ejer/passer sådan en station er næsten lig nul !
Al den viden de evt. måtte få ind, drejer sig som regel om
butiksvarer/regnskab m.m., og "det skide benzinanlæg" er blot en kilde til
evig irritation, fordi der er vedligeholdelsesomkostninger og administrative
opgaver (literregnskab og andre egenkontroller) forbundet med det.
Det selskab jeg arbejder for, er styret af sælgere og butiksuddannede. Selv
er jeg projekterende tekniker, og jeg finder det ofte frustrerende at vores
arbejde bliver betragtet som et hundedyrt irritationsmoment. Meget ville
være vundet ved simpel uddannelse af de der står på stationerne, og den
opgave kunne vi (teknisk afdeling) nemt klare, blot der var nogen der gad
lytte...men istedet for at forebygge, render vi rundt og slukker ildebrande.
Retfærdigvis skal det siges at der er en begyndende tendens til at tingene
skal ændres, i den retning jeg gerne så
Jeg er ret sikker på at Henrik B. (hvis han har en stilling der ligner min
er enig i ovenstående betragtninger. Eksempelvis
literregnskaberne...jeg vil vædde på at hvis alle forhandlere havde haft
orden i deres regnskaber, så stod vi med en brøkdel af de forureninger vi
har idag, eller også (og måske mere sandsynligt) ville de samme forureninger
være der, men de ville være betydeligt mindre fordi de blev opdaget hurtigt.

> Okay..

> Jeg prøver generelt at forholde mig til kendsgerninger frem for
> spekulationer, ikke at det altid lykkes..

Been there....got the T-shirt

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 30-01-04 13:50

Mureren wrote:

> [...]
> evig irritation, fordi der er vedligeholdelsesomkostninger og administrative
> opgaver (literregnskab og andre egenkontroller) forbundet med det.

Hvorfor pokker dropper selskaberne så ikke ideen om at sælge
benzin og går over til at blive regulære dagligvareforretninger i
stedet? Som jeg husker det, var det OK benzin du arbejdede for,
der er det da endnu mere gak at satse på benzin da standerne
normalt bare er "ekstraudstyr" til en brugsforretning.

> [...]
> arbejde bliver betragtet som et hundedyrt irritationsmoment. Meget ville
> være vundet ved simpel uddannelse af de der står på stationerne, og den

Men med det lave indtjeningsniveau er der ingen der gider poste
penge i at efteruddanne deres folk.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Mureren

Dato : 30-01-04 14:07

> [...]
> der er det da endnu mere gak at satse på benzin da standerne
> normalt bare er "ekstraudstyr" til en brugsforretning.

Det er nu DK, og det gør jo en forskel lige på det punkt

Selv

> Men med det lave indtjeningsniveau er der ingen der gider poste
> penge i at efteruddanne deres folk.

Det var der heller ikke da der var en ordentlig indtjening
(så stod vi ikke med så mange/store forureningssager)

Mvh.
Mureren

Fra : Henrik B.

Dato : 30-01-04 14:51

Thomas Strandtoft wrote:
[...]

Nej, nej og atter nej. Den almene opfattelse er, at Coop (tidligere FDB) er
involveret i OK. Men det er de ikke. Det er to vidt forskellige selskaber.
Man har et samarbejde om, at de Brugser der ønsker et benzinanlæg, kan få
hjælp og mulighed for det fra OK.

M.v.h.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 31-01-04 16:15

"Henrik B." wrote:

> [...]
> Man har et samarbejde om, at de Brugser der ønsker et benzinanlæg, kan få

Okay, så omformulerer jeg spørgsmålet: Hvorfor findes der Brugser
der ønsker et samarbejde med OK når driften af anlæget er
"besværlig" og overskuddet ikke er der?

--
Hygge..
Thomas

Fra : Mureren

Dato : 31-01-04 16:48

er

> Okay, så omformulerer jeg spørgsmålet: Hvorfor findes der Brugser
> der ønsker et samarbejde med OK når driften af anlæget er
> "besværlig" og overskuddet ikke er der?

Overskuddet _har_ jo været der, men det er det ikke under priskrigen.
Der er også stor forskel på at bygge et nyt anlæg (sammen med en
dagligvareforretning) og drive det, og så at drive et gammelt anlæg !

Mvh.
Mureren

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 31-01-04 16:18

Henrik B. wrote:
> [...]
> forskellige selskaber. Man har et samarbejde om, at de Brugser der
> ønsker et benzinanlæg, kan få hjælp og mulighed for det fra OK.

Men Coop får vel penge af OK?

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Henrik B.

Dato : 31-01-04 17:19

Morten Fruergaard wrote:
:: Henrik B. wrote:
[...]

Nej, hvorfor i alverden skulle de det? De enkelte Brugser, Kvickly, Fakta,
der har benzinanlæg får en forhandleravance. Dét er korrekt. Men det seneste
år, har der ikke været noget at hente på dén konto.

M.v.h.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 31-01-04 17:49

Henrik B. wrote:
> De enkelte Brugser, Kvickly,
> Fakta, der har benzinanlæg får en forhandleravance.

Hvilket jeg mente...
Så svaret er JA.

> Men det seneste år, har der ikke været noget at hente på dén konto.

Det tror jeg ikke på.
Jeg tror på, at de ikke har fået deres normalt andel, men jeg tror ikke på,
at de slet ikke har fået noget.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Henrik B.

Dato : 31-01-04 18:47

Morten Fruergaard wrote:
:: Det tror jeg ikke på.

Det er så dit problem.

:: Jeg tror på, at de ikke har fået deres normalt andel, men jeg tror
:: ikke på, at de slet ikke har fået noget.

Når først at priskrigen runder de 60 øre pr. liter, så får stationerne ikke
en fregne. Og det er ikke en tommelfingerregel - tværtimod. Selskaberne har
hele tiden en vis sats de siger: Så meget dækker vi - resten er jeres eget
problem. Så længe man som selskab sætter til på benzin/diesel salg, så
fortsætter man jo ikke med at give forhandlerne avance - logik for agerhøns.

Hvorfor tror du at DK ikke er gået rigtigt ind i benzinkrigen? Det er fordi
hele selskabet er ejet af stationsejerne. D.v.s. at de selv skal betale
udgiften ved krigen.

M.v.h.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 31-01-04 19:13

Henrik B. wrote:

> Det er så dit problem.

Næ, jeg har ikke noget problem med det.

> [...]
> sætter til på benzin/diesel salg, så fortsætter man jo ikke med at
> give forhandlerne avance - logik for agerhøns.

Hvorfor får min forældres lokale tankstation så penge fra Station selvom der
er priskrig?
Han får godt nok kun det halve, men han får noget...

Fra : Mureren

Dato : 31-01-04 20:57

> Hvorfor får min forældres lokale tankstation så penge fra Station selvom
der
> er priskrig?
> Han får godt nok kun det halve, men han får noget...

Kontraktlige forpligtelser formentlig.

Mvh.
Mureren

Fra : Henrik B.

Dato : 31-01-04 23:12

Morten Fruergaard wrote:
[...]

Det hjælper da heller ikke meget at få 10 øre/liter, hvis prisen er sat 50
øre ned - vel!?

M.v.h.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 01-02-04 08:43

Henrik B. wrote:
> Det hjælper da heller ikke meget at få 10 øre/liter, hvis prisen er
> sat 50 øre ned - vel!?

Aldrig før har jeg mødt en, som bare ikke vil forstå hvad jeg skriver.

Normalt får han X øre pr. L. Men når prisen er sat meget ned før han kun ½X
øre pr. liter.
Dvs. vil sige, at selvom prisen er sat 2 kr. ned får han stadig ½X øre pr.
liter, dvs vil sige for lige at køre det klart for Henrik også, at han
aldrig selv direkte sætter penge til. Men han har kun det halve til at dække
hans omkostninger.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Henrik B.

Dato : 01-02-04 12:33

Morten Fruergaard wrote:
[...]

Og dén tror jeg ikke en hujende hatfis på. Der er ikke nogle forhandlere der
får bare én øre, ud over prisnedsættelse, når først prisen er sat 60 -
80 -100 øre (eller mere) ned. Hvorfor tror du forhandlernes forening har
været fremme i pressen og be' om at priskrigen stoppes, da de ellers vi dø?

M.v.h.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 02-02-04 06:12

Henrik B. wrote:

> Og dén tror jeg ikke en hujende hatfis på.

Det er jo så dig problem.

> [...]
> prisen er sat 60 - 80 -100 øre (eller mere) ned. Hvorfor tror du
> forhandlernes forening har været fremme i pressen og be' om at

Kan du overleve på det halve i løn?
Jeg kan ikke. Men derfor får jeg jo stadig løn selvom jeg kun får det halve.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Peter Weis

Dato : 30-01-04 17:04

"Mureren" <mureren_tag_det_væk_@mail.tele.dk> wrote:

> Det selskab jeg arbejder for, er styret af sælgere og butiksuddannede.

Må jeg i den sammenhæng stille et lille tillægsspørgsmål:

Hvad er ideen med at give folk billigere benzin på automaterne?
På den måde får man dem jo ikke lokket ind i butikken hvor de kan købe vand
ti 15 kr/l. Med den udbygning af mange tankstationer i retning af
dagligvarebutikker der er i gang, synes jeg ikke prispolitikken på benzinen
er logisk. Er der noget jeg har overset?

mvh
Peter

Fra : Mureren

Dato : 30-01-04 20:23

> [...]
> dagligvarebutikker der er i gang, synes jeg ikke prispolitikken på
benzinen
> er logisk. Er der noget jeg har overset?

Jaa...det er lidt komplekst, og svært at svare entydigt på.
Til en start kan vi fastslå at automatanlæggene/ubemandede anlæg får større
og større markedsandele.
Derudover kan kunderne opdeles (groft) i 3 typer:
1) Dem der absolut IKKE gider vente på at andre skal have en fransk hotdog,
og egentlig ikke har noget ærinde i butikken. Disse kunder forsvinder over
til automatanlæggene/ubemandede anlæg på grund af de andre "irriterende
kunder".
2) Kunder der udelukkende går efter den laveste pris, og den får man jo på
automatanlæggene/ubemandede anlæg, qua de næsten ikke-eksisterende
omkostninger til butik og personale.
3) Kunder for hvem punkt 1 og 2 er ligegyldigt/mindre betydende.
(og der selvfølgelig mange flere nuancer end de her nævnte)

Man kan ikke bare lade en eller flere af disse kundegrupper forsvinde, så er
grundlaget for mange stationer nemlig væk, og derfor kører priskrigen
videre.

På længere sigt bliver der nok også kun to typer stationer tilbage. Enten
automatanlæggene/ubemandede anlæg, eller store stationer med en stor butik
og (næsten) alt i dagligvarer. De anlæg der lukker som følge af denne
priskrig, er typisk dem der ligger mid imellem de to typer, og så
selvfølgelig dem der bare ikke har en omsætning/indtjening der er stor nok.
(og så er der nok også nogen der får travlt med at skrive under på nogle
papirer når/hvis OM åbner igen

Håber det var svar nok...

Mvh
Mureren

Fra : Peter Weis

Dato : 30-01-04 21:07

"Mureren" <mureren_tag_det_væk_@mail.tele.dk> wrote:

> Håber det var svar nok...

Jeg skal lige fundere lidt mere over det.
Tilsyneladende regner man ikke med at benzinkunderne genererer noget
dagligvaresalg af betydning. Det nævnes i hvert fald ikke i forbindelse med
de tre kundesegmenter. Det kan så få en til at spekulere på hvorfor man
laver så store dagligvarer afdelinger. Er det til folk der ikke køber benz?

mvh
Peter

Fra : Mureren

Dato : 30-01-04 21:38

> [...]
> de tre kundesegmenter. Det kan så få en til at spekulere på hvorfor man
> laver så store dagligvarer afdelinger. Er det til folk der ikke køber

Hele kundesegment "3" er dem der satses på hvad dagligvare angår.
(jeg synes selv det var klart, men igen...fag-idiot-mode kan gøre tingene
forvirrende
Kundesegment 3 er altså de kunder for hvem prisen ikke er altafgørende, de
har et ærinde i butikken, de har ikke vanvittigt travlt, de er "gammeldags"
og vil gerne betjenes af et menneske frem for en automat, de bruger/har ikke
betalingskort.....og lidt flere eksempler.

Håber det hjalp lidt

Mvh.
Mureren

Fra : Verner Johnsen

Dato : 30-01-04 21:05

On Fri, 30 Jan 2004 17:04:04 +0100, "Peter Weis"

> [...]
>dagligvarebutikker der er i gang, synes jeg ikke prispolitikken på benzinen
>er logisk. Er der noget jeg har overset?

Man ønsker ganske sikkert ikke at benzin køberne skal komme ind i
butikken og stå i vejen for de "rigtige" kunder

--
Venlig hilsen Verner
1986 VW Transporter Syncro 2,1 l (Autocamper)

Fra : Henrik B.

Dato : 29-01-04 15:43

Mureren wrote:
[...]

Jep. Alt det som bilisterne "tror" at de sparer nu, vil helt sikkert blive
hentet ind igen senere - givetvis over en årrække.

M.v.h.

Fra : Henrik B.

Dato : 29-01-04 12:51

Morten Fruergaard wrote:
[...]

Tjah, sammenholdt med de 70.000,- de 40 funktionærer i snit går ned i løn om
året, såååee......

Og betød prisen så meget for dig, havde du valgt et mere økonomisk køretøj.

M.v.h.

Fra : Gismo

Dato : 29-01-04 14:29

> [...]
om
> året, såååee......
>
> Og betød prisen så meget for dig, havde du valgt et mere økonomisk

Hvorfor er det lige at bilisterne SKAL være socialkontor for en flok
funktionærer?

Det ser du da ikke i andre brancher... Her kunne nævnes talrige eks.
Jeg er ikke for eller imod nogle selskaber, men hvis den lille købmand skal
have 24.- for en pakke med 4 breve beanaise og fakta skal 17 hvorfor så ikke
købe den der hvor man får mest for sine penge. og sådan er det med alt..

Fra : Gismo

Dato : 29-01-04 15:19

OK i Hasle ved Århus skal ha' 5,02 for Diesel.

Gismo

Fra : Henrik B.

Dato : 29-01-04 15:37

Gismo wrote:
:: Hvorfor er det lige at bilisterne SKAL være socialkontor for en flok
:: funktionærer?

Du betaler under alle omstændigheder - om ikke sådan, så via din skat....

M.v.h.

Fra : Gismo

Dato : 29-01-04 16:15

Henrik B. wrote:

> Du betaler under alle omstændigheder - om ikke sådan, så via din
> skat....

De er vel medl. af en a-kasse?

Det du nævner minder om noget man praktiserede i det gamle USSR.

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-04 01:19

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nej ikke én mio. om dagen i tabt fortjeneste - én mio om dagen i rent
tab!

Hvordan kan det blive et rent tab.

Som jeg forstår det, sætter man standerprisen efter, hvad råolien kan
købes til ... er det én eller 2 gange ugentligt, man gør det..?

Det må da betyde, fortjenesten målt i procent er den samme hele tiden.

Hvis så der sælges betragtelig mere benzin mv., må selskaber da alt
andet lige generere en højere indtjening...?

Hvis man regner en salgspris ud til eks. 8 kr. pr. liter og giver eks. 5
kr. for den i indkøb, skulle man således tjene 3 kr. pr. liter.

I denne uge er man så heldig at kunne købe en liter benzin til eks. 4
kr. og således sælge den til 7 kr. pr. liter.

Fortjenesten er stadig 3 kr. pr. liter.

Med lidt meget god vilje kan man da godt sige, der er et underskud på 1
kr. pr. liter, *såfremt man havde kunne sælge benzinen til 8 kr. pr.
liter og kun give 4 kr. i indkøb*.

Det mest spændende er blot, hvor meget er meromsætningen og overskygger
denne *langt* det såkaldte "tab"...?

Hr. Bjørn

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 29-01-04 02:16

"Bjørn Jørvad" wrote:

> Med lidt meget god vilje kan man da godt sige, der er et underskud på 1
> kr. pr. liter, *såfremt man havde kunne sælge benzinen til 8 kr. pr.
> liter og kun give 4 kr. i indkøb*.

Er det ikke nærmere:

1 kr i indkøb for en liter benzin.
15 øre i fortjeneste til tankstationen.
400% af de 1,15 kr i afgift til staten = 4,60 kr
25% moms af hele svineriet = 1,43 kr

Samlet pris: 7,18 kr.

Stiger indkøbsprisen på benzin så til 1,10 kr, bliver slutprisen
pludselig 7,81 kr i stedet..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-04 10:45

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Er det ikke nærmere:

Jeg kender ikke til udregningsmetoderne.

Jeg kan blot læse at diverse 'Inverstor relations', tingene ikke er helt
så ringe endda.

Jeg forholder mig til disse oplysninger og *kun* disse.

Hr. Bjørn

Fra : Henrik B.

Dato : 29-01-04 12:55

Bjørn Jørvad wrote:
:: KLIP
::
::: Er det ikke nærmere:
::
[...]

Hvordan kan du forholde dig til noget du ikke kender indholdet af?

Jeg på ikke finde nogle deciderede tal for Statoil DK. Men jeg VED at deres
markedsandel på benzin de seneste 5 år er gået fra 19,7 til 14,7.

Og de har ved Statoil Danmark har et overskud i perioden 2000 - 2002 (inkl),
der ser sådan ud:

2000: 764 mio.
2001: 675 mio.
2002: 552 mio.

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-04 16:18

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvordan kan du forholde dig til noget du ikke kender indholdet af?

Jeg kan da læse tallene fra seneste regnsskabsår.

Hvad der måtte komme at nye regnsskabstal for indeværende
regnskabsperiode, kan jeg af gode grunde først forholde mig til, når de
foreligger.

> Jeg på ikke finde nogle deciderede tal for Statoil DK. Men jeg VED at
deres
> markedsandel på benzin de seneste 5 år er gået fra 19,7 til 14,7.

Jeg må vente med at forholde mig til dit udsagn, den dag regnskabet for
2003 foreligger.

Hr. Bjørn

Fra : Henrik B.

Dato : 29-01-04 16:28

Bjørn Jørvad wrote:
::: Hvordan kan du forholde dig til noget du ikke kender indholdet af?
::
:: Jeg kan da læse tallene fra seneste regnsskabsår.

Ja tak - for hvem? Hvilken del af firmaet? Hvordan er de enkelte selskaber
indenfor "moderselskabet" delt op regnskabsmæssigt?

[...]

Jep. Jeg så alle selskabernes tal i går aftes, i forbindelse med et
STP-møde.

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-04 16:47

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ja tak - for hvem?

Samtlige olie- og gasselskaber.

> Hvilken del af firmaet?

Virksomhedens som helhed.

> Hvordan er de enkelte selskaber
> indenfor "moderselskabet" delt op regnskabsmæssigt?

Aner det ikke og det ved jeg f.eks. heller ikke for TDC.

At enkelte afdelinger/divisioner kører fint eller dårligt, er nu en gang
"verdens" lod.

At ansatte er udsatte, hænder mange gange ifbm. dårligt drevne
afdelinger/divisioner/datterselskaber.

Der hvor det er sværest at gå baglæns (komme af med folk), er indenfor
Stat, Amt og Kommune.

Der er i øvrigt altid sikret en plads i medierne, gerne med tårer i
øjnene (om det så kun drejer sig om medarbejderne i en børnehave med 15
ansatte), men ingen interesserer sig søndeligt for alm. lønmodtagere.

> Jep. Jeg så alle selskabernes tal i går aftes, i forbindelse med et
> STP-møde.

Jamen, det er jo herligt. Så kan jeg som investor (med næsten
insiderviden) forholde mig til porteføljen...

Hr. Bjørn

Fra : Gismo

Dato : 29-01-04 20:27

> Jep. Jeg så alle selskabernes tal i går aftes, i forbindelse med et
> STP-møde.
>
> M.v.h.

Og så.... Du skal sidde højt oppe i herakiet for at vide hvordan de
faktuelle tal ser ud. i så fald ville sandheden nok ikke komme frem her på
siderne.

De tal som forlægges menig mand har der været flyttet rundt på adskellige
gange, dækket underskud her, investeret her, over i et skuffe selskab der,
jeg er klar over at det er efter reglerne iflg. told og skat.Så vi kan ikke
brugev tallene til en disse.
Måske har de brug for et underskud i deres multinationale selskaber, men så
længe de selskaberne ikke spytter noget i statskassen kan de for min skyld
bare dreje nøglen, måske også derfor nogle taber markedsandele.

Fra : Henrik B.

Dato : 30-01-04 02:06

Gismo wrote:
::: Jep. Jeg så alle selskabernes tal i går aftes, i forbindelse med et
::: STP-møde.
:::
::: M.v.h.
::
:: Og så.... Du skal sidde højt oppe i herakiet for at vide hvordan de
:: faktuelle tal ser ud. i så fald ville sandheden nok ikke komme frem
:: her på siderne.

Tjah, de økonomital jeg så, er fra officielle tilgængelig regnskaber. Og
litersalget er ud fra de tal der indberettes til Danmarks statistik og som
der betales afgift af....så deeeeet...

M.v.h.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 29-01-04 15:15

"Bjørn Jørvad" wrote:

> Jeg kender ikke til udregningsmetoderne.
>
> Jeg kan blot læse at diverse 'Inverstor relations', tingene ikke er helt
> så ringe endda.
>
> Jeg forholder mig til disse oplysninger og *kun* disse.

Det er vel egentlig også en okay ide. Hvilken kurs er det du
kigger på, den danske eller den internationale og for hvilket
firma?

De tal jeg snakker om, kan ses i Skatteministeriets "Rapport om
grænsehandel 2000", på
<http://www.skat.dk/publikationer/udgivelser/1510/1543/>, de er
godtnok et par år gamle, men alligevel meget sigende, fx.
listeprisen for slutningen af 2002 (alle priser i øre):

Listepris
781,0

Moms heraf
156,2

Pris uden moms
624,8

Punktafgift
404

Miljøpulje
5

Pris uden afgift
215,8

Heraf variable omkostninger
115-140

Heraf faste omkostninger og nettooverskud
75-100

Som jeg læser det må de 115-140 øres variable omkostninger dække
over den reelle benzinpris. De 75-100 øre ser ud til at være hvad
tankstationen tjener, men herfra skal garanteret trækkes
transport, slitage af standere og den slags fra.

Så af de 8 kroner en liter benzin koster, scorer araberne 1-1½
krone, benzinselskabet ender vel op med noget der ligner 50 øre og
staten napper 5-6 kroner. Det sætter tingene lidt i perspektiv når
man beskylder OPEC landene for at styre prisen på benzin..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Henrik B.

Dato : 29-01-04 15:42

Thomas Strandtoft wrote:
:: Pris uden afgift
:: 215,8
::
[...]

Lyder meget rigtigt.

De 75-100 øre ser ud til at være hvad
:: tankstationen tjener, men herfra skal garanteret trækkes
:: transport, slitage af standere og den slags fra.

Nej, det er hvad der er tilbage til: Forhandler-avance, distribution,
lønninger, egen avance m.m. Tankstationerne tjener mellem 15 og 25 øre per
liter, alt efter selskab.

:: Så af de 8 kroner en liter benzin koster, scorer araberne 1-1½
:: krone, benzinselskabet ender vel op med noget der ligner 50 øre og

50 øre? Ja, til deling mellem selskab og station.

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-04 16:28

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er vel egentlig også en okay ide. Hvilken kurs er det du
> kigger på, den danske eller den internationale og for hvilket
> firma?

For eksempel Shell´s vedkommende er de noteret på NYSE.

Her er et link til 'Share price' og har du adgang til investeringsdata,
kan du eks. tegne en graf på 1 år (eller mere).

Exxon Mobil er lige kommet med deres resultat for 4. kvartal.

De øger overskuddet med 50% i forhold til sidste 4. kvartal (2002).

Hr. Bjørn

Fra : Henrik B.

Dato : 29-01-04 16:31

Bjørn Jørvad wrote:
[...]

Hvilket i denne sammnehæng er fløjtende uinteressant. Den siger intet
overhovedet om, hvordan det går for Shell Danmark, som blot er en hul
hjørnetand set i lyset af Shell's samlede størrelse.

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-04 16:49

> [...]

> overhovedet om, hvordan det går for Shell Danmark, som blot er en hul
> hjørnetand set i lyset af Shell's samlede størrelse.

Det interesserer mig heller ikke synderligt.

Det interessere ingen Synderligt i dagens Danmark, hvordan det går
ansatte.

Kun ansatte i Stat, Amt og Kommune kan få plads i "spalterne", når
fyringsrunderne/tilpasningerne presser sig på.

Hr. Bjørn

Fra : Henrik B.

Dato : 29-01-04 04:09

Bjørn Jørvad wrote:
::: Nej ikke én mio. om dagen i tabt fortjeneste - én mio om dagen i
::: rent tab!
::
:: Hvordan kan det blive et rent tab.

Hr. Bjørn. Som selvstændig må du sgu da om nogen forstå sammenhængen!! Men
herunder for de langsomme:

:: Som jeg forstår det, sætter man standerprisen efter, hvad råolien kan
:: købes til ... er det én eller 2 gange ugentligt, man gør det..?

Nej. Standerprisen er i øjeblikket den pris man sætter rent
priskrigsmæssigt. Mange steder vil du kunne se plakater med "Spar 115 øre
pr. liter benzin". D.v.s. at koster en liter benz 7,00 kr. på standeren, er
den reele "listepris" 8,15 kr. Og da selskaberne tjener noget under en krone
per liter benzin kan du nok se at det går galt:

(Eksempler)
Udsalgspris 8,15:

Avance til forhandler - 0,15 - 0,25 (afhængigt af selskab)
Distributionsomkostninger - 0,05 - 0,10 (afhængigt af selskab)
Avance til selskabet - 0,35 - 0,50 (afhængigt af selskab)

Tilbage: 7,60 - 7,30

Når så man sælger en liter for 7 kr. hænger det jo ligesom ikke sammen.

:: Det må da betyde, fortjenesten målt i procent er den samme hele
:: tiden.

Ja, når der er en fortjeneste. Hvilket der ikke har været i godt et år nu.

:: Hvis så der sælges betragtelig mere benzin mv., må selskaber da alt
:: andet lige generere en højere indtjening...?

Normalt ja. Ikke i øjeblikket.

M.v.h.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 29-01-04 06:24

> [...]
krone
> per liter benzin kan du nok se at det går galt:

Er afgiften pr. L eller pr. kr...?

Hvis den er pr. L har du lidt ret.
Er det pr. kr. har du ikke ret, da en prisnedsættelse før afgift på 1 øre
betyder MEGET i den anden ende. Dermed mister selskaberne ikke 115 øre ved
at sætte prisen 115 øre ned.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Henrik B.

Dato : 29-01-04 12:56

Morten Fruergaard wrote:
::: tjener noget under en krone per liter benzin kan du nok se at det
::: går galt:
::
:: Er afgiften pr. L eller pr. kr...?

Afgiften er per liter - moms per kr.

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-04 10:46

> [...]

så ringe endda.

Jeg forholder mig til disse oplysninger og *kun* disse.

Al anden "snak" er for mig et forsøg på undskyldninger og "døden skal
have en årsag"..

Hr. Bjørn

Fra : Henrik B.

Dato : 29-01-04 13:00

Bjørn Jørvad wrote:
[...]

GET REAL! Du kan sgu da ikke kigge på Statoil Internationals tal og så sige:
Det går godt for Statoil (i Danmark).
Hvorfor tror du at Statoil er ved at købe deres butikker 100% tilbage fra
ICA? Fordi ICA (Købmænd i Sverige) ikke er tilfreds med deres 89 mio.
underskud de seneste 3 år.

M.h.t. benzin, så jo, de har stadig overskud. Men et overskud der mindskes
med omkring 100 mio. om året kan vel ikke betegnes som tilfredsstillende.

Men det korte af det lange ér: Dem der har de største vanskeligheder er Q8.
Men der vil du vel også sige at det går godt - for den Kuwaitiske stat har
X-antal mia. at gøre godt med...

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-04 16:40

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> GET REAL!

Man får næsten indtrykket (med de store bogstaver du bruger) at olie- og
gasbranchen er på fallittens rand.

Det tror jeg nu ikke, den er.

Hr. Bjørn

Fra : Henrik B.

Dato : 29-01-04 16:51

Bjørn Jørvad wrote:
:: KLIP
::
::: GET REAL!
::
:: Man får næsten indtrykket (med de store bogstaver du bruger) at olie-
:: og gasbranchen er på fallittens rand.

Det er sjovt som mange danskere har den opfattelse at man i oliebranchen
tjener tykt. Men sammenholder man med de milliarder der bruges på
investeringer af forskellig art, er det lige pludselig ikke den store
guldgrube. Så lige at ExxonMobil er blevet dømt til at betale 40 Mia. efter
der Exxon-Valdez forlis ved Canada. (De anker selvf. dommen).

Og det er grinagtigt som bl.a. også skribenter herinde tror at selvom man
melder ud fra selskabernes side at man sammenlagt har bundet over 1 mia.
kroner efter benzin og diesel, solgt i 2003, så tror man sgu stadig at
selskaberne tjener penge på at sælge skidtet.

:: Det tror jeg nu ikke, den er.

Nok ikke. Men blev priskrigen en kamp på at udredére hinanden, ville det se
skidt ud for bl.a. DK og også OK for den sags skyld. Egenkapitalen er kun på
ca. 500 mio. Intet i sammenligning med de "store's" pengetanke (I
udlandet!).

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-04 18:51

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er sjovt som mange danskere har den opfattelse at man i
oliebranchen
> tjener tykt.

Jeg vil nu vove den påstand, det heller ikke *så* ringe endda.

> [...]

> Så lige at ExxonMobil er blevet dømt til at betale 40 Mia. efter
> der Exxon-Valdez forlis ved Canada. (De anker selvf. dommen).

Jeg kan da godt forstå, de anker dommen. Kan de få nedsat boden til 30
Mia., er det da en pæn sum penge at spare.

> [...]
> kroner efter benzin og diesel, solgt i 2003, så tror man sgu stadig at
> selskaberne tjener penge på at sælge skidtet.

Grin du bare.. ..... men lukker f.eks. Q8 deres danske datterselskab
grundet fallit, skal jeg uden tøven bukke mig dybt i støvet for dig.

Man kunne også forestille sig at Statoil trak sig ud af Danmark grundet
underskud og sker det vil jeg ligeledes bukke mig dybt i støvet for dig.

> [...]
kun på
> ca. 500 mio. Intet i sammenligning med de "store's" pengetanke (I

Disse selskaber er vel ikke dårligere stillet en for eksempel spiller på
telemarkedet eller IT-markedet for den sags skyld.

Hr. Bjørn

Fra : Peter G C

Dato : 29-01-04 19:42

> [...]

> tjener tykt. Men sammenholder man med de milliarder der bruges på
> investeringer af forskellig art, er det lige pludselig ikke den store

ROFL - klart er det en branche (den eneste faktisk) hvor der ikke tjenes
penge. Det er jo nærmeste velgørende organisationer.

> Så lige at ExxonMobil er blevet dømt til at betale 40 Mia. efter
> der Exxon-Valdez forlis ved Canada. (De anker selvf. dommen).

At et selskab for alvor laver en gigantbummert har jeg ikke ondt af - ærlig
talt. Hvis jeg gør det samme kommer jeg også til at betale - det har jeg
min/min arbejdsgivers ansvarsforsikring til at tage sig af. Og ingen behøver
at have ondt af mig når jeg sidder med hårdet i postkassen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Mureren

Dato : 30-01-04 00:17

> ROFL - klart er det en branche (den eneste faktisk) hvor der ikke tjenes
> penge. Det er jo nærmeste velgørende organisationer.

Der står jo ingen steder at de ikke tjener penge globalt !
Det er der ingen der har anfægtet, men faktum er, at i Danmark er det IKKE
en guldgrube.
For år tilbage (og vi snakker ~10 år mindst) var det da en god forretning,
men siden da er der sket en rivende udvikling omkring miljøsikkerhed, og det
er DYRT at holde sådan en station ajour med de nyeste teknologiske tiltag.
Men største faktor er igen-igen statens snabel ned i kassen !
Henrik B. og Thomas Strandtoft har tidligere anskueliggjort hvor meget der
reelt er til både station og selskab, synes du det er en høj avance ?

Jeg er klar over at den generelle holdning blandt befolkningen til benzin-
og olieselskaberne ligger tæt op ad din, men det giver dem ikke automatisk
ret !
(det ved en jurist da

Mvh.
Mureren

Fra : Fly Christensen

Dato : 30-01-04 10:56

On Fri, 30 Jan 2004 00:17:27 +0100, "Mureren"

>Der står jo ingen steder at de ikke tjener penge globalt !
>Det er der ingen der har anfægtet, men faktum er, at i Danmark er det IKKE
>en guldgrube.

Skal det da være det?

> [...]
>Henrik B. og Thomas Strandtoft har tidligere anskueliggjort hvor meget der
>reelt er til både station og selskab, synes du det er en høj avance ?

Skal vi have ondt af selskaberne, fordi avancer muligvis er lav?

Det er ikke nogen der tvinger noget selskab til at opretholde deres
forretninger i DK. At de så ønsker at gøre det, er en anden side af
sagen. Priskrigen blev jo startet af selskaberne selv. De kan således
også selv afslutte den. Jeg kan ikke have ondt af dem. Jeg glæder mig da
for jer, at I har en priskrig. Hvad der kommer bagefter, må man se til
den tid.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Henrik B.

Dato : 30-01-04 11:17

Fly Christensen wrote:

:: Det er ikke nogen der tvinger noget selskab til at opretholde deres
:: forretninger i DK. At de så ønsker at gøre det, er en anden side af
:: sagen. Priskrigen blev jo startet af selskaberne selv.

Af Q8.

De kan således
:: også selv afslutte den. Jeg kan ikke have ondt af dem. Jeg glæder
:: mig da for jer, at I har en priskrig. Hvad der kommer bagefter, må
:: man se til den tid.

Det ville være naivt ikke at tro at selskaberne nok skal tjene det tabte ind
igen. Dem der altså er tilbage.

Personligt synes jeg det ville være synd at miste "de små" selskaber, hvis
det sker, da det er dér der er sund forretningsmoral.

M.v.h.

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 30-01-04 11:33

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote in message news:401a2f27$0$286$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]
> :: forretninger i DK. At de så ønsker at gøre det, er en anden side af
> :: sagen. Priskrigen blev jo startet af selskaberne selv.

Der er altid (mindst) to parter i en krig - ellers er der jo ikke noget
at kriges om - vel?

/Jakob

Fra : Mureren

Dato : 30-01-04 11:25

IKKE

> Skal det da være det?

Nej, det _skal_ det ikke, men det er den generelle opfattelse, og det er den
vi (Henrik B. og jeg) forsøger at rokke ved.

> Skal vi have ondt af selskaberne, fordi avancer muligvis er lav?

Nej, det skal du/i ikke. Problemet i denne tråd er blot, at der en nogle af
skribenterne der ikke tror på at avancen er væk for nogle selskaber, og
kraftigt reduceret for andre.

> [...]
> også selv afslutte den. Jeg kan ikke have ondt af dem. Jeg glæder mig da
> for jer, at I har en priskrig. Hvad der kommer bagefter, må man se til

Jeg er 100% sikker på at da Q8 startede priskrigen havde de ikke gjort sig
klart hvilket omfang den ville få, og hvilke konsekvenser.
Det er altså ikke "selskaberne" der har startet priskrigen, men et enkelt af
slagsen. Det gik så desværre ikke for Q8 som de havde håbet (lidt naivt
IMO). Bottomline er vel, at da der først var investeret så mange penge i
priskrigen som tilfældet var/er, og det stadig ikke havde flyttet
markedsandele, skulle man så bare sige "OK, vi har foreløbig brugt 120
mill., skal vi fortsætte og se hvem der bukker under, eller blot lade de 120
mill. forsvinde ?". Hvis jeg var direktør, så blev det den sidste løsning,
og det er der vi står nu (tror jeg, min stilling i hierarkiet er ikke høj
nok til at jeg ved det med sikkerhed). Med andre ord kan man ikke bare
afslutte priskrigen.
Den der med "at man så ønsker at bevare sin forretning alligevel" synes jeg
er tynd !
Ethvert firma med respekt for sig selv og en smule ansvarsfølelse, vil da
kæmpe med næb og kløer for at bevare sin eksistens.

Og jeg er skam også spændt på hvad der sker "bagefter"...
"Bagefter" er bare et vidt begreb. For nylig hørte jeg at en fyr i branchen
fra England sagde, at de derovre havde haft den samme udvikling som her i
landet. Derovre havde det varet i foreløbigt 3 år, og i hvert af de 3 år var
der lukket 1000 stationer.
Det er selvfølgelig et udtryk for en overrepræsentation af stationer, og den
har vi også herhjemme.
Men lad os se hvad der sker...måske man skulle begynde at læse JP bagfra ?

Mvh.
Mureren

Fra : Henrik B.

Dato : 30-01-04 11:31

Mureren wrote:
:: Jeg er 100% sikker på at da Q8 startede priskrigen havde de ikke
:: gjort sig klart hvilket omfang den ville få, og hvilke konsekvenser.

Nej, og de har ikke efterladt en bagdør. De kan ikke komme ud af priskrigen
igen, uden at tabe ansigt.

:: Det er altså ikke "selskaberne" der har startet priskrigen, men et
:: enkelt af slagsen. Det gik så desværre ikke for Q8 som de havde
:: håbet (lidt naivt IMO).

Ja, hele branchen rystede på hovedet da Q8 gik igang. Men desperation fører
til mange ting.

M.v.h.

Fra : Mureren

Dato : 30-01-04 14:10

Sig mig engang, sover du nogensinde Henrik ?
Du poster på snart sagt alle tidspunkter af døgnet

Man må håbe din arbejdsgiver sætter pris på den flid *G*
(kan ikke huske om du nogensinde har nævnt hvilket du er ansat hos)

Mvh.
Mureren

Fra : Henrik B.

Dato : 30-01-04 14:52

Mureren wrote:
:: Sig mig engang, sover du nogensinde Henrik ?
:: Du poster på snart sagt alle tidspunkter af døgnet

Jep, er meget aktiv. Men arbejder aften hver anden uge, så derfor de sene
tidspunkter.

:: Man må håbe din arbejdsgiver sætter pris på den flid *G*

Ikke nok.

:: (kan ikke huske om du nogensinde har nævnt hvilket du er ansat hos)

Dem i har kortsamarbejde med.

M.v.h.

Fra : Peter G C

Dato : 30-01-04 21:08

"Mureren" <mureren_tag_det_væk_@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Det er der ingen der har anfægtet, men faktum er, at i Danmark er det IKKE
> en guldgrube.

De store trækker sig ud hvis det ikke kan betale sig - længere er den jo
ikke. De binder jo ikke milliarder af kroner her i landet, hvis de kan
bruges bedre andre steder. Det er jo markedsøkonomi. Så alt i alt tror jeg
nu, at det er en ok forretning.

[klip]

> Henrik B. og Thomas Strandtoft har tidligere anskueliggjort hvor meget der
> reelt er til både station og selskab, synes du det er en høj avance ?

Det kan jeg ikke sige noget om.

> Jeg er klar over at den generelle holdning blandt befolkningen til benzin-
> og olieselskaberne ligger tæt op ad din, men det giver dem ikke automatisk
> ret !

Enig. Jeg har ikke nogen særlig holdning til benzinselskaberne - men at jeg
ligefrem skal have ondt af dem fordi de pt. indbyrdes kæmper om kunderne.
Ærlig talt.

> (det ved en jurist da

Ja, det har jeg fortrudt

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Mureren

Dato : 30-01-04 22:00

> [...]
> ikke. De binder jo ikke milliarder af kroner her i landet, hvis de kan
> bruges bedre andre steder. Det er jo markedsøkonomi. Så alt i alt tror jeg

"Problemet" er vel nok, at der ved nogle af "de store" selskaber sidder
nogle ledere, og har en formodning om at tingene nok skal vende til deres
fordel. Det gør de givetvis også, hvis man er villig til at sætte MANGE
penge på spil. (altså en hel del mere end der allerede er gjort)
Det er udelukkende et spørgsmål om at gyngerne allerede svinger (med tab),
og karussellerne er ikke startet endnu.
Hvis man så ser bort fra de rå økonomiske tal (det hele hænger sammen, i
know), og blot ser på markedsandele, så stopper priskrigen ikke før der er
forsvundet en spiller fra markedet, eller også er der nogen der taber deres
foreløbige investering på gulvet, og ydermere taber ansigt.

Iøvrigt finder jeg den holdning "Gismo" lægger for dagen dobbeltmoralsk !
Jeg vil vædde på han tanker hvor det er billigst, istedet for at lægge sine
penge hos de selskaber der betaler skat i Danmark !
(det var lidt OT, men så kom jeg da af med det

> [...]
jeg
> ligefrem skal have ondt af dem fordi de pt. indbyrdes kæmper om kunderne.

Der er så vidt jeg kan se stadig ikke nogen i denne tråd (og det er jo nok
Henrik B. og jeg der står for skud) der har bedt om medlidenhed.
Vi har blot anfægtet den (forkerte) antagelse at selskaberne (under ét)
tjener mange penge selv under priskrigen.
(og oven i købet forklaret det med tal og eksempler fra den virkelige
verden)
Men typisk for både det skrevne medie og andre medier er, at man i dagens
Danmark er skyldig, indtil det modsatte er bevist...alt hvad folk behøver er
at slynge en udokumenteret påstand ud i et offentligt forum, og så hænger
den der...LÆNGE

Og sådan burde det vel ikke være, det ved en jurist da
(deja-vu

Mvh.
Mureren

Fra : Peter G C

Dato : 31-01-04 09:05

"Mureren" <mureren_tag_det_væk_@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
> Vi har blot anfægtet den (forkerte) antagelse at selskaberne (under ét)
> tjener mange penge selv under priskrigen.

Ja, det danske datter selskaber af de store int. selskaber og de rent danske
selskaber tjener pt. formentlig ikke så meget at det gør noget Men de
int. moderselskaber leverer jo olie til de danske datterselskaber - og det
næppe en dårlig forretning - trods priskrigen.

> [...]
er
> at slynge en udokumenteret påstand ud i et offentligt forum, og så hænger

Ja. Nuancerne forsvinder meget hurtigt.

[klip]

> (deja-vu

Gys

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Henrik B.

Dato : 31-01-04 12:02

Peter G C wrote:
[...]

Problemet i priskrigen er bare at de to rene danske selskaber (DK og OK) er
de økonomisk svage i priskrigen. Hvilket på sigt måske kan koste livet for
dem. Personligt synes jeg at det ville være sørgeligt kun at have
multinationale spillere på markedet. Ovenikøbet et par stykker med tvivlsom
forretningsmoral.

M.v.h.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 31-01-04 14:35

On Sat, 31 Jan 2004 12:02:07 +0100, "Henrik B."
> [...]

>dem. Personligt synes jeg at det ville være sørgeligt kun at have
>multinationale spillere på markedet. Ovenikøbet et par stykker med tvivlsom

OK - et rent dansk selskab?

Uden at have det samme kendskab til branchen som dig, forstår jeg så
ikke at henne i Sverige er der masser af bensinstationer med navnet
OK/Q8.

Er OK i Sverige ikke samme selskab som OK i Danmark?

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Henrik B.

Dato : 31-01-04 15:04

Folmer Rasmussen wrote:
::: --
::
:: OK - et rent dansk selskab?
::
[...]

Nej, det to selskaber har absolut intet med hinanden at gøre. I Sverige blev
Q8 overtaget af "deres" OK, da de i Sverige heller ikke havde for god
økonomi.

I Danmark er OK er 100% andelselskab. D.v.s. at det er ejet af alm. danskere
der har købt andele i det. Du kan også formeldest 250,- købe en andel i
selskabet og derved få medindflydelse (omend den er lille).

M.v.h.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 31-01-04 16:20

On Sat, 31 Jan 2004 15:03:45 +0100, "Henrik B."
> [...]

>der har købt andele i det. Du kan også formeldest 250,- købe en andel i
>selskabet og derved få medindflydelse (omend den er lille).

Af hjertet tak. Så blev jeg også klogere i dag.

Når vi nu er igang, så ved du vel ikke tilfældigtvis hvem der står bag
Preem, som breder sig ret kraftigt i øjeblikket i Sverige?

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-04 16:18

KLIP

> Når vi nu er igang, så ved du vel ikke tilfældigtvis hvem der står bag
> Preem, som breder sig ret kraftigt i øjeblikket i Sverige?

'Preem (då under namnet OK Petroleum) ägdes fram till 1994 av svenska
staten, Neste OY och KF. Preem ägs sedan 1994 av Corral Petroleum
Holdings. '

Se evt. også: http://www.preem.se

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-04 16:23

"Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT -post.tele.dk> skrev i en meddelelse

Tillæg...

For god ordens skyld bør du også vide hvem Corral Petroleum er, der ejer
Preem.

Selskabet ejes af nogle saudier:

Lidt interessant læsning:
http://www.unansweredquestions.net/timeline/2001/bostonherald121001b.html

Hr. Bjørn

Fra : Verner Johnsen

Dato : 31-01-04 15:08

On Sat, 31 Jan 2004 14:35:10 +0100, Folmer Rasmussen
<folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

>Er OK i Sverige ikke samme selskab som OK i Danmark?

Ok staves godt nok på samme måde, men der er der en grund til, men de
har ikke længere noget med hinanden at gøre

<http://www.ok.dk/>

<http://www.ok.dk/main.asp?file=asp%2Fvisside%2Easp%3Fsid%3D1196&Tekst=Lidt+om+OK%27s+historie>

<http://www.ok.se/faktaomok/faktaomokq8.shtml>

Fra : Henrik B.

Dato : 31-01-04 15:44

Verner Johnsen wrote:
[...]

Ikke bare staves det på samme måde - logotypen er også den samme. Og en
størstedelen af den benzin OK sælger i Danmark, kommer fra Scanraff i
Göteborg. En af Europas største og mest moderne raffinaderier - ejet af
Preem.

http://www.scanraff.se

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-04 15:15

> [...]
> dem. Personligt synes jeg at det ville være sørgeligt kun at have
> multinationale spillere på markedet. Ovenikøbet et par stykker med

Jeg ser intet problem i det
Hvis benzinen bliver for dyr i danmark så tanker jeg da bare i tyskland.
"sund" markedsmekanisme

Fra : Henrik B.

Dato : 31-01-04 15:45

Tom wrote:
[...]

Altså intet problem for dig at selskaber der faktisk er dansk, med
udelukkende danske arbejdspladser og som frem for alt betaler skat til dit
samfund, lukker?

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-04 15:49

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Altså intet problem for dig at selskaber der faktisk er dansk, med
> udelukkende danske arbejdspladser og som frem for alt betaler skat til
dit
> samfund, lukker?

Arrrggghhh ..... Henrik.

Det er fantastisk så "national" man bliver, når ilden evt. breder sig
under sit eget sæde.

Ellers er man "kold som is" og kommer med bastante og lakoniske
udmeldinger ala: "His de ikke kan klare sig på markedet, må de lukke"
eller "Ledelsen er åbenbart ikke dygtig nok, så virksomheden må tage
konsekvenserne".

Find selv på flere udsagn...

Hr. Bjørn

Fra : Henrik B.

Dato : 31-01-04 17:26

Bjørn Jørvad wrote:
[...]

Som tidligere nævnt, kommer OK ud af regnskabsåret 2003 med et lille
overskud (grundet datterselskaberne Danoil og Kamstrup), så "ilden" har ikke
fat endnu.

[...]

Nu er ovenstående ikke mine udsagn. Men korrekt at mine følelser ikke er
ikke i den varme ende, når vi snakker multinationale pengemaskiner,
sammenlignet med danske virksomheder, som holder deres sti ren. På samm
måde, når jeg investerer i et stykke Bang & Olufsen, så føler jeg stadigvæk
en lille smule stolthed over den danske bedrift der ligger i deres
produkter.

M.h.t. Q8, er det også et spørgsmål om at de startede en priskrig, som ingen
på nogen måde vil have noget ud af. Og nej! heller ikke bilisterne.
Regningen skal betales, bare rolig.

M.v.h.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 31-01-04 17:51

Henrik B. wrote:
> M.h.t. Q8, er det også et spørgsmål om at de startede en priskrig,
> som ingen på nogen måde vil have noget ud af. Og nej! heller ikke
> bilisterne. Regningen skal betales, bare rolig.

Jeg tvivler på at benzinen vil stige lige så meget, som jeg fx har sparet i
løbet af det sidste år.

Så skal diesel'en til at koste ca. 8,25 kr/l.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Henrik B.

Dato : 31-01-04 18:48

Morten Fruergaard wrote:
:: Henrik B. wrote:
[...]

Hold nu op Morten. Nu skal du jo ikke gøre dig selv dum. Du ved udemærket at
det ikke sker af én gang, men løbende over en længere periode.

M.v.h.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 31-01-04 19:15

Henrik B. wrote:
> Hold nu op Morten. Nu skal du jo ikke gøre dig selv dum.

Det synes jeg heller ikke at jeg gør. Du kan bare ikke læse..

> Du ved
> udemærket at det ikke sker af én gang, men løbende over en længere
> periode.

Har jeg skrevet at det sker af een gang?
Jeg tvivler bare på, at diesel vil stige til det niveau pga. priskrigen.
Hvis dielsen på et eller andet tidspunkt kommer derop tror jeg, at det ville
have gjort det selvom vi ikke havde priskrigen...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-04 18:46

> [...]

> Som tidligere nævnt, kommer OK ud af regnskabsåret 2003 med et lille
> overskud (grundet datterselskaberne Danoil og Kamstrup), så "ilden"

Fint fint ...

> Nu er ovenstående ikke mine udsagn.

Korrekt, det var også blot eksempler på mulige (og anvendte af andre)
udsagn.

> Men korrekt at mine følelser ikke er
> ikke i den varme ende, når vi snakker multinationale pengemaskiner,
> sammenlignet med danske virksomheder, som holder deres sti ren.

Tjaaeee ..... så må vi håbe at de danskejede multinationale selskaber
holder deres sti ren...;)

> [...]
stadigvæk
> en lille smule stolthed over den danske bedrift der ligger i deres

Jeg kan sagtens følge dig heri.

Nu mangler vi blot at være stolte af vores land også.

Så skal vi nok komme ud af det udenlandske image: "Verdens mindste
stormagt (efterfulgt af larmende latter).

> M.h.t. Q8, er det også et spørgsmål om at de startede en priskrig, som
ingen
> på nogen måde vil have noget ud af. Og nej! heller ikke bilisterne.
> Regningen skal betales, bare rolig.

Sådan er det jo med alle regninger.

Bortset fra det er lidt læsning 'OM OK' ganske interessant information:
http://www.ok.dk

Hr. Bjørn

Fra : Henrik B.

Dato : 31-01-04 18:53

Bjørn Jørvad wrote:
:: Bortset fra det er lidt læsning 'OM OK' ganske interessant
:: information: http://www.ok.dk

Jep. Kender det næsten forfra og bagfra. )

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-04 18:58

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jep. Kender det næsten forfra og bagfra. )

Det kan jeg tænke mig, men måske er jeg heldig at "ramme" nogen, der
ikke ved noget.

Må hellere for god ordens skyld gøre det samme med:
http://www.dk-benzin.dk ....

Hr. Bjørn

Fra : Mureren

Dato : 31-01-04 19:05

> Må hellere for god ordens skyld gøre det samme med:
> http://www.dk-benzin.dk ....

Og hvis man har lyd på pc'en skal man skynde sig at slå den fra/skrue ned

Mvh
Mureren

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-04 19:59

"Mureren" <mureren_tag_det_væk_@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Og hvis man har lyd på pc'en skal man skynde sig at slå den fra/skrue
ned

Hvis det er første gang, man besøger siden, kan man nu godt forledes til
at sidde og nynne lidt med.

Det er ren nostalgi om end i en noget anden overført betydning..

Skulle jeg anvende siden mange gange i løbet af en dag, ville jeg også
gøre som du foreslår...

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-04 16:02

> [...]
>
> Altså intet problem for dig at selskaber der faktisk er dansk, med
> udelukkende danske arbejdspladser og som frem for alt betaler skat til dit

Egentlig ikke.
Jeg gider ikke være med til at poste penge i virksomheder som ikke kan klare
sig i konkurrencen, bare fordi det er dansk.

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-04 16:06

KLIP

> Egentlig ikke.
> Jeg gider ikke være med til at poste penge i virksomheder som ikke kan
klare
> sig i konkurrencen, bare fordi det er dansk.

Faktisk er det bedre, hvis en udenlandsk eget virksomhed kører med
rumpéten i vandskorpen og det udenlandske moderselskab pumper penge i
det dansk registrerede selskab.

Så tilfører de landet valuta og holder folk beskæftiget som eller ville
have hævet dansk understøttelse.

Hr. Bjørn

Fra : Henrik B.

Dato : 31-01-04 17:29

Tom wrote:
[...]

Nej, så kan jeg godt se at det hjælper samfundsøkonomien, hvis landet var
oversået med sore multinationale virksomheder, der ikke betalte en kjene i
selskabsskat, da overskuddet belejligt blev kanaliseret ud af landet - sikke
en personskat vi kunne få...

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-04 18:01

> [...]
> oversået med sore multinationale virksomheder, der ikke betalte en kjene i
> selskabsskat, da overskuddet belejligt blev kanaliseret ud af landet -

Før vi skyder de multinationale så er der faktisk også danske multi- som
betaler dansk skat
Desuden giver de også danske arbejdspladser så helt snydt bliver vi nu ikke.

Fra : Henrik B.

Dato : 31-01-04 18:51

Tom wrote:
:: Før vi skyder de multinationale så er der faktisk også danske multi-
:: som betaler dansk skat
:: Desuden giver de også danske arbejdspladser så helt snydt bliver vi
:: nu ikke.

Jeg føler mig i hvertfald grumme snydt, når selskaber som Coca-Cola og
Statoil, trods store omsætninger ikke betaler en reje i skat i DK, fordi man
bl.a. sætter kunstigt høje indkøbspriser.

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 01-02-04 10:02

> [...]
man
> bl.a. sætter kunstigt høje indkøbspriser.

Vel ikke værre end at købe 4 L motorolie i Bilka på tilbud til 2.49,- når
"normalprisen" er 199,-
Hele svindlen for at Mærsk kan få lidt mere.

Fra : Peter G C

Dato : 01-02-04 14:30

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
> oversået med sore multinationale virksomheder, der ikke betalte en kjene i
> selskabsskat, da overskuddet belejligt blev kanaliseret ud af landet -

Fuck selskabsskatten - det er peanuts. Den giver næsten ingen kroner i
statskassen. Det der batter, skattemæssigt, er personskatterne og
afgifterne.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Ukendt

Dato : 01-02-04 14:35

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Fuck selskabsskatten - det er peanuts. Den giver næsten ingen kroner i
> statskassen. Det der batter, skattemæssigt, er personskatterne og
> afgifterne.

Det kan du simpelthen ikke forklare en større del af politiske
venstredrejede jantelovstilhængere.

Hr. Bjørn

Fra : Møller

Dato : 01-02-04 16:00

"Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT -post.tele.dk> wrote in message

> [...]
>
> KLIP

> Det kan du simpelthen ikke forklare en større del af politiske

Jeg tror, at folketingsmedlemmerne, for de flestes vedkommende, er klar
over sammenhænget, men det er ikke politisk korrekt for dem, da de jo skal
hente stemmer til 4 år mere, så derfor er de også ved at prøve at sænke
valgretsalderen
Her der måske en hel gruppe der ikke har gennemskuet dem endnu.
Jeg tror at de der ind i mellem ser folketingsdebatter, og bare har lidt
mellem ørene, kan høre hvor hult det lyder.
Hvad med klippekort for ikke at møde op i folketingssalen ?
Der ville måske for hurtigt blive affolket
--
Møller

Fra : N/A

Dato : 01-02-04 16:31

Fra : Ukendt

Dato : 01-02-04 16:31

"Møller" <eam@son.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
skal
> hente stemmer til 4 år mere, så derfor er de også ved at prøve at

Du har uden tvivl ret.

Så kan de lokke de unge mennesker med 12.000 kr. pr. måned i SU samt fri
internet og mobiltelefoni.

Det kan de så finansiere ved højere bil- og benzinafgifter og stikke
folk blår i øjnene med at selskabsskatten er lav i Danmark (da de helt
sikkert ikke fortæller man oven i hatten skal betale normal
indkomstskat, hvis man tager pengene ud af selskabet).

> Her der måske en hel gruppe der ikke har gennemskuet dem endnu.
> Jeg tror at de der ind i mellem ser folketingsdebatter, og bare har
lidt
> mellem ørene, kan høre hvor hult det lyder.

Tjaeee ... det svinger jo mellem 49 og 51% til hver side.

> Hvad med klippekort for ikke at møde op i folketingssalen ?
> Der ville måske for hurtigt blive affolket

Den ser da ellers noget tom ud .... generelt...

Hr. Bjørn

Fra : Thomas

Dato : 28-01-04 10:16

Der er vel også rigeligt med tankstationer? Synes ihvertilfælde at Odense
bugner. Kan et færre antal betyde billigere benzin er det helt ok set fra
min side som forbruger :)

Mvh

Thomas

Fra : SB

Dato : 29-01-04 01:08

meddelelse news:bv7se3$2g4$1@sunsite.dk...
> [...]

> www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
> 2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...

Du har helt ret

Søren