Dieseløkonomi (igen, igen)
Fra : Kim Bernhart

Dato : 27-01-04 20:44

Hej,

Overvejer kraftigt at skifte min Avensis 2001 1,8 vtti ud med en diesel, men
er lidt i tvivl om dieseløkonomien ved min egen kørsel og vil derfor gerne
høre fra andre som har nogenlunde samme kørselmønster som mig.
Jeg kører hverdag mellem Roskilde - København. Morgenkørsel er blandet
køkørsel 40 - 70 km/t og op til 140 km/t. Ca. 50% af hver. På vej hjem er
det ca. 80% 130-140 km/t. Resten normal. Ved den kørsel så ligger jeg i snit
på 12,5 - 12,9 km/l på en tank. Om sommeren og ved pæn kørsel (max 110 og
ingen køkørsel om morgenen pga. sommerferie) kan jeg få den op på 14,5 km/l.
Der er ikke tale om hurtig frem og brems kørsel, men så glidende som muligt.
Hvad kører I i Jeres dieselbiler og hvilken model er det ?

På forhånd tak for hjælpen.

Kim Bernhart

Fra : Peter G C

Dato : 27-01-04 21:15

"Kim Bernhart" <kim_bernhart@XXXvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Hvad kører I i Jeres dieselbiler og hvilken model er det ?

Xantia, HDi fra 2000. Den pendler hver dag mellem Silkeborg og Århus - hver
vej. I alt 100 km. Der er nu kommet lidt motor - nok 1/3 af ruten er
motorvej.

Potten kører altid over 18 km/l og næsten 19 km/l ved alm pendling. Ved
højere hastighed stiger forbruget - over 120 km/t tror jeg.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : p.jarnbak

Dato : 27-01-04 22:43

"Kim Bernhart" <kim_bernhart@XXXvip.cybercity.dk> wrote in message
> Hej,
>
> Hvad kører I i Jeres dieselbiler og hvilken model er det ?
>
> På forhånd tak for hjælpen.
>
> Kim Bernhart

160 km om dagen 80% motorvej 135km/t og
resten landevej/motortrafikvej 100-120km/t 19,7km/l om sommeren
og ca 18,5km/l vinter.Bil seat ibiza tdi 90hk
Hej Palle.

Fra : Henrik B.

Dato : 28-01-04 02:42

Kim Bernhart wrote:
[...]

Du skal kunne få din Avensis et par km. højere op per km.

M.v.h.

Fra : Kim Bernhart

Dato : 28-01-04 22:16

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> :: glidende som muligt. Hvad kører I i Jeres dieselbiler og hvilke...
>
> Du skal kunne få din Avensis et par km. højere op per km.

Jeg burde måske nok få den til at køre længere. Snittet er på en hel tank og
så gennemsnittet. Dvs. inkl. bagerkørsel om søndagen og andet bytrafik.
Havde også en avensis tidligere og den kørte ca. det samme. Er det landevej,
så kan jeg godt holde den oppe på 15-16 på en tur fra Roskilde til Stevns og
retur.

Hilsen

Kim

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 28-01-04 10:16

Kim Bernhart wrote:
> [...]
> diesel, men er lidt i tvivl om dieseløkonomien ved min egen kørsel og
> vil derfor gerne høre fra andre som har nogenlunde samme

Hej Kim.

Jeg kører fra Haslev til Avedøreholme ca 2x55 km hver dag, jeg ligger mellem
15 - 16,5 km/l , både sommer og vinter
bilen er en Citroën C5 2,0 HDi, der er chi.... ( fy ord !) til 150 hk /300
Nm.

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Pedersen

Dato : 28-01-04 19:39

Hej.

Kører VW Polo 1,9 TDI PD med 101 Hk.

Kører 160 km hver dag. 100 km motorvej med ca. 130-150 samt 50 km landevej
ved 80-100 samt 10 km bykørsel.

Snittet ligger på ca. 19 km/ L året rundt. Om sommeren kører jeg med 16"
alufælge. Derfor går den ik længere om sommeren end om vinteren.

Er meget tilfreds med den økonomi.

Tim

Fra : Buffermand

Dato : 29-01-04 13:09

Kører omkring 30 KM/L ved blandet kørsel i en audi A2

Fra : Michael S. Jensen

Dato : 28-01-04 20:56

Jeg kører Citroen XM 2,1 TD, mit kørselsmønster er (over de 9000 km den har
været i min eje) 160 km pr dag, med 150 km på motorvej ved 130-140 km/t.

Mit snit er 15,89 km/l og stigende.

Jeg brændte den første tank af på kun 1080 km dvs ca 13 km pr liter, jeps
det er fedt at have 90 liter brændstof med.

mvh

Michael S. Jensen

Fra : Kim Bernhart

Dato : 28-01-04 22:17

Tak for alle Jeres svar. Må nok finde mig en dieselbil så jeg kan få lidt
bedre brændstofsøkonomi.

Hilsen

Kim