Defekt spjældhuskontakt (TPS) ?
Fra : Brian Sørup

Dato : 26-01-04 22:39

Dawz i de små hjem...

Jeg har postet nedenstående i dk.teknik.bil i eftermiddags og håbede på
et (hurtigt) svar - det har ladet vente på sig, så nu tager jeg chancen
her :

Scorpioen opfører sig nogen gange lidt underligt, både i tomgang og ved
under 2000rpm :

Nogle gange går den ud i tomgang, andre gange stiger den spontant til
16-1800rpm og bliver der.
Når jeg kører med lavt omdr.tal kan den svinge lidt op og ned i omdr.
med samme speederposition.
Hvis jeg holder i frigear og giver langsomt (meget langsomt) gas sker
der slet ikke noget det første lille stykke, for herefter at springe op
på 16-2000rpm i eet hug.

Jeg mistænker TPS-føleren på spjældakslen - jeg har tjekket pakninger og
vacuumslanger for utætheder, og tomgangsventilen er ny (næsten da)

Jeg kan ikke måle noget uregelmæssigt på TPS-føleren, men det er vel
ikke ensbetydende med den virker korrekt, eller ?
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : jan@stevns.net

Dato : 26-01-04 22:49

"Brian Sørup" <brian.sorupXXX@privat.dk> skrev :

>Jeg kan ikke måle noget uregelmæssigt på TPS-føleren, men det er vel
>ikke ensbetydende med den virker korrekt, eller ?

Som du beskriver det lyder det præcist som TPS'en vi skiftede på
brormandens Scorpio

Fra : Brian Sørup

Dato : 26-01-04 23:08

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Som du beskriver det lyder det præcist som TPS'en vi skiftede på
> brormandens Scorpio

Jeg prøver at få fat i en ny TPS, den koster svjh. omkring 650,- hos
Ford-pusheren, jeg har en kammi der er ansat hos Ford, så mon ikke der
kan falde lidt procenter af......
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : Brian Sørup

Dato : 27-01-04 19:03

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Som du beskriver det lyder det præcist som TPS'en vi skiftede på
> brormandens Scorpio

Derer bestilt en ny TPS hos Ford i Brønderslev, jeg skulle også have et
nyt kabel, da stikket på den nye TPS ikke er mage til det gamle.

TPS : 458,- + Kabel : 107,- =565,- + Moms = 706,25
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : Brian Sørup

Dato : 29-01-04 21:11

"Brian Sørup" <brian.sorupXXX@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Derer bestilt en ny TPS hos Ford i Brønderslev, jeg skulle også have
et
> nyt kabel, da stikket på den nye TPS ikke er mage til det gamle.

Det viste sig at stikkene var ens, men det *nye* stik havde de 2 yderste
ledninger byttet rundt - jeg skiftede TPS'en, klippede de org. ledninger
og byttede dem rundt.
Da jeg så fik den startet gik den 1600rpm i tomgang, og iflg.
boardcomputeren rendte benzinen faktisk lige igennem maskineriet, den
var ikke nem at få under 15l/100km - det var sguda lidt mystisk.....
Så tænkte jeg : "op i stjernen med det" og byttede ledningerne tilbage
til *gammelt* system og vupti, den snurrede som en mis på 850rpm, og
benzinforbruget kom ned på normalt niveau.
Så nu skal jeg liiige ud og fortælle Ford-pusheren en lille historie om
et org. ledningsnet der er klippet i smadder til ingen verdens
nytte......
hhrrrmmmppfff :0(
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-04 22:54

"Brian Sørup" <brian.sorupXXX@privat.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

Først må jeg tilså ikke at kende nok til din potte....

> Jeg kan ikke måle noget uregelmæssigt på TPS-føleren, men det er vel
> ikke ensbetydende med den virker korrekt, eller ?

Af samme årsager har jeg fået skiftet *hele* spjældhuset i min Volvo.

Du kan evt. også kigge her (tysk).

Her tales der bl.a. om TPS´n:
http://www.waltherworld.net/grannide/cgi-bin/ikonboard/post.cgi?action=reply&forum=3&topic=291

Hr. Bjørn

Fra : jan@stevns.net

Dato : 26-01-04 22:59

"Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT -post.tele.dk> skrev :

>Af samme årsager har jeg fået skiftet *hele* spjældhuset i min Volvo.
^^^^^^
Du er nu osse altid så voldsom ;)

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-04 22:59

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

KLIP
^^^^^^
> Du er nu osse altid så voldsom ;)

Sæ´fø´li´... det er jo en voldsom Volvo...:)

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-04 19:17

> [...]
>
> Jeg kan ikke måle noget uregelmæssigt på TPS-føleren, men det er vel
> ikke ensbetydende med den virker korrekt, eller ?

Så ¨må vi da håbe at du har ramt rigtig ellers har det jo være penge ud af
vinduet.
Min Sierra lavede samme fejl og her var det lambdasonden som var defekt (0V
hele tiden).

Fejlen blev fundet ved at udllæse fejlkoderne fra bilens computer med en
simpel lysdiode og en modstand.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Brian Sørup

Dato : 27-01-04 23:46

> [...]
defekt (0V
> hele tiden).
>
> Fejlen blev fundet ved at udllæse fejlkoderne fra bilens computer med

Ok - jeg har ikke umiddelbart mistanke til Lambdasonden da den er ret
ny.
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : Troels Pedersen

Dato : 28-01-04 07:24

Tom wrote:
> Fejlen blev fundet ved at udllæse fejlkoderne fra bilens computer med
> en simpel lysdiode og en modstand.

Lige et tillægsspørgsmpl til Tom:

Hvor sidder igrunden stikket til fejlkodeudlæsning på en Sierra DOHC? Ikke
fordi min fejler noget, men det kunne jo være rart at vide!

--
MVH Troels
Ford Sierra 2.0i DOHC

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-04 17:14

> Lige et tillægsspørgsmpl til Tom:
>
> Hvor sidder igrunden stikket til fejlkodeudlæsning på en Sierra DOHC? Ikke
> fordi min fejler noget, men det kunne jo være rart at vide!

Det sidder meget tæt på batteriet. Det er et lille 2 eller 3 benet stik. På
min Sierra 2.0 91' sad stikket lidt under den kant som motorhjælmen hviler
på ca. 15 cm fra batteriet. Mere precist mellem fjederskålen og
expansionsbeholderen.

Har man først een gang fundet det så er det lige ud af landevejen at lave
fejlkodeudlæsningen

Fra : Troels Pedersen

Dato : 28-01-04 19:02

Tom wrote:
> [...]
> fjederskålen og expansionsbeholderen.
>
> Har man først een gang fundet det så er det lige ud af landevejen at

Ok, jeg takker. Jeg har jo lsæt lidt om det hist og pist. Så det kunne være
jeg lige skulle prøve for sjov at se om den vil blinke til mig nu! Sender
den i øvrigt kun når der er fejl, eller er der også en kode for: 'Alt ok'?

--
MVH Troels
Ford Sierra 2.0i DOHC

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-04 20:28

> [...]
> den i øvrigt kun når der er fejl, eller er der også en kode for: 'Alt ok'?

Den blinker HELE tiden fejlkoder eller OK kode.
Men hvordan blinkkoderne tydes og hvilke der står for hvad må du finde i
haynes da jeg ikke lige gider rode efter dem

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-04 20:31

> [...]
> Men hvordan blinkkoderne tydes og hvilke der står for hvad må du finde i
> haynes da jeg ikke lige gider rode efter dem

Glemte lige at sige at du skal udlæse fejlkoderne mens motoren kører i
tomgang og har kørt i mindst 5 min.

Fra : Troels Pedersen

Dato : 29-01-04 12:14

Tom wrote:
> Glemte lige at sige at du skal udlæse fejlkoderne mens motoren kører i
> tomgang og har kørt i mindst 5 min.

Ok, det må jeg prøve Bare for at se om motoren mener den er sund og
rask. Jeg takker!

--
MVH Troels
Ford Sierra 2.0i DOHC