ABS og fejlsøgning
Fra : jan@stevns.net

Dato : 26-01-04 22:30

Nogen der har leget med fejlsøgning på ABS systemer ?

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 26-01-04 22:34

<jan@stevns.net> wrote in message
> Nogen der har leget med fejlsøgning på ABS systemer ?

jeg har da rodet lidt med dårlige stikforbindelser ud til de enkelte
sensorer - de skal typisk have en ohmsk modstand på 1Kohm (eller var det 10
Kohm ?) - du kan jo sammenligne med de 3 andre.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 26-01-04 22:48

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev :

>jeg har da rodet lidt med dårlige stikforbindelser ud til de enkelte
>sensorer - de skal typisk have en ohmsk modstand på 1Kohm (eller var det 10
>Kohm ?) - du kan jo sammenligne med de 3 andre.

Der er der ingen forskel at måle - det der undrer mig er at ABS lampen
nogen gange tænder med det samme, andre gange først efter 5km kørsel,
andre gange efter 30 ...

(det udelukker jo ikke en tosset sensor)

Fra : Fam. Olsen

Dato : 26-01-04 23:06

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Der er der ingen forskel at måle - det der undrer mig er at ABS lampen
> nogen gange tænder med det samme, andre gange først efter 5km kørsel,
> andre gange efter 30 ...

Skidt på sensoren eller sensorens afstand ud til tandkransen, der er lige på
grænsen til at være for stor,,,,,,, måske. Måske et halvdårligt relæ et
eller andet sted.

> (det udelukker jo ikke en tosset sensor)

Næ det har du ret i.

Har du egentlig fået udlæst fejlkoder?

MVH Niels

Fra : Uffe Ravn

Dato : 27-01-04 00:03

<jan@stevns.net> skrev

> Der er der ingen forskel at måle - det der undrer mig er at ABS lampen
> nogen gange tænder med det samme, andre gange først efter 5km kørsel,
> andre gange efter 30 ...
>
> (det udelukker jo ikke en tosset sensor)

På med en potentialefri signaltracer og lyt til signalet fra hver enkelt
censor, når du finder den der falder ud imens lampen lyser er det vel en
nem sag at fejlfinde derfra.

Mvh.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 27-01-04 00:35

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev

> [...]
enkelt
> censor, når du finder den der falder ud imens lampen lyser er det vel

Alternativt: En 4 kanals audiorecorder.

Mvh.

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 27-01-04 08:57

> Der er der ingen forskel at måle - det der undrer mig er at ABS lampen
> nogen gange tænder med det samme, andre gange først efter 5km kørsel,
> andre gange efter 30 ...
>
> (det udelukker jo ikke en tosset sensor)

De gange jeg har rodet med det i min Citroen, har fejlen altid vist sig ved
at lampen lyste op under selvtesten ved start - hvis man tog tændingen af og
startede igen, var fejlen som regel væk.
Citroen har det med at samle ledningerne fra de enkelte hjul med resten af
kablingen med et ganske almindeligt stik som sidder ubeskyttet på en
tværvange i fri luft under vognbunden - med fri tilgang af rustbeskyttelse
og vand/sjask/salt - franske bilers elektronik er på visse punkter ikke
tiltænkt dansk vinter.....
Sender man kareten på autoriseret værksted, er diagnosen typisk at x antal
ABS-følere a 1000,- + moms er defekte, og skal skiftes
Hvis man så selv hejser bilen på lift eller kører over en grav, er det et
simpelt job at følge ledningerne fra de enkelte hjul, og adskille alle
stikforbindelser man møder, og renser dem med en gang kontaktspray/læderlap
og en glaspen. derefter samler man dem og giver dem en gang fugtbeskyttende
"overfrakke".
Ligeledes det store multistik på selve ABS enheden i motorrummet har jeg
renset med godt resultat.
Jeg aner intet om hvorledes kablingen er udført på en Skorpion - men fra
mine gamle Granada-dage kunne jeg dog have mine anelser

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-04 19:09

> Sender man kareten på autoriseret værksted, er diagnosen typisk at x antal
> ABS-følere a 1000,- + moms er defekte, og skal skiftes

hehe slet ikke så ringe når man tænker på at Omron sælger induktive følere
til et par hundrede kr

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Roberto Saldo

Dato : 27-01-04 09:06

jan@stevns.net wrote:

> Der er der ingen forskel at måle - det der undrer mig er at ABS lampen
> nogen gange tænder med det samme, andre gange først efter 5km kørsel,
> andre gange efter 30 ...
>
> (det udelukker jo ikke en tosset sensor)

Uden at ha' prøvet det ville jeg rense hver enkelt sensor for snavs og
samme tur med stikkene + en god slat WD40.

Der er nok gået vintervejr i det elektriske.

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo (WD40 styrer bare)

Fra : Esben

Dato : 27-01-04 18:09

Hej Jan!

Som udgangspunkt skal du være sikker på, at der ikke er slup i dine lejer,
da et defekt forhjulsleje sagtens kan give de symtomer du beskriver.
Hvis lejerne er defekte foretager du en Ohm-måling over de 2 stikben ved
hver sensor, resultaten er ca. 12-1300 ohm, det vigtigste er at resultatet
er nogenlunde ens for hver sensor. Hvis dette ikke viser fejlen, sætter du
multimeteret på milivolt vekselstrøm. Du får en kammarat til at dreje hjulet
rundt med jævn hastighed, mens du aflæser resultatet. Den jævne hastighed,
skal give en jævn vekselspænding, kontroller på alle hjul. Du skal også være
opmærksom på at ledningerne til forhjulene kan "knække" indvendig og give en
periodisk fejl, dette konstateres ved at rykke forsigtigt i ledningerne,
mens der ohmmåles. Man har også set eksempler på at der kommer fugt ind
mellem følerren og det hul, den er monteret i. Ved frostgrader bliver
føleren så skubbet tilbage. Løsningen er at afmontere føleren, rense rust
væk i hullet, smøre anlægflderne med fedt og genmontere.

mvh
Esben

Fra : Esben

Dato : 27-01-04 18:13

"Esben" <esz@FJENDETTEe-box.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Jan!
>
> .
> "Hvis lejerne er defekte foretager.........."

Der skulle naturligvis stå:

"Hvis lejerne er iorden ....."

mvh
Esben

Fra : Rene´

Dato : 27-01-04 22:44

hvilke slæde er der tale om ???

Fra : Fly Christensen

Dato : 27-01-04 22:14

On Mon, 26 Jan 2004 22:30:14 +0100, jan@stevns.net wrote:

>Nogen der har leget med fejlsøgning på ABS systemer ?

Min fatter har sandsynligvis haft den samme fejl på sin Scorpio. Jeg kan
ikke lige huske, hvad det var, men jeg spørger ham en gang.

Fly

--
In space nobody will hear your cream