Peugeot 406 3.0 V6 erfaringer mm
Fra : Lars

Dato : 26-01-04 20:55

Hejsa,

Jeg skal muligvis ud og købe ny bil og kigger lidt på brugte Peugeot'er,
blandt andet. Der er ikke så mange af dem men tilsyneladende kan man købe en
406 3.0 V6 stationcar til ikke særlig meget mere end hvad en 2.0'er koster
når det hedder cirka årgang 97-98 og 150.000-200.000 kilometer bag sig. Det
er mest at de typisk har kørt 30-40.000 kilometer mere, men det er vel ikke
nødvendigvis et problem hvis ellers der er holdt (?)

Det kunne jo være lidt sjovt med en 6-benet

Er der nogen der har sådan en, og som kan sige lidt om benzinforbruget - det
er mest landevej (80-100 kmt) og motorvej (130-140 kmt) der køres.

Hvad med forsikring - jeg var inde på mit nuværende selskabs hjemmeside
(Codan, hvor jeg har konens Saxo 1.4 forsikret) der stod der "kontakt os på
telefon xxxxxxx" hvilket jo indikerer = dyrt, men jeg har sendt min
assurandør en mail og spurgt ad. Jeg er elitebillist.

Ellers nogen kommentarer til den? Er de rimelig holdbare? Andre gode bud i
cirka samme prisklasse (100-125.000 dkk) og størrelse bil.

** Lars

Fra : Peter G C

Dato : 26-01-04 21:21

"Lars" <newspost@landligt.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Det kunne jo være lidt sjovt med en 6-benet

Det er en dejlig motor.

> Er der nogen der har sådan en, og som kan sige lidt om benzinforbruget -
det
> er mest landevej (80-100 kmt) og motorvej (130-140 kmt) der køres.

Jeg har trillet nogle km i en 3,0'er - på ferie. Den kører ca. 10 km/l
uanset hastighed - op til 200 km/t. Men køres den pænt kan den vist holde 12
km/l. Det er en forholdsvis sparsommelig motor hvis den behandles pænt.

Det er en lækker bil til prisen!

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Lars

Dato : 27-01-04 09:07

Hej Peter,

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message

> [...]
12
> km/l. Det er en forholdsvis sparsommelig motor hvis den behandles pænt.

Det er faktisk ret pænt... Det svarer jo ret præcist til hvad min Xsara VTS
giver mig i dag, og den er da hverken 6-benet eller så stor som en 406.

> Det er en lækker bil til prisen!

Syntes jeg også! Der er også en del Xantia V6'ere (samme motor) - men mener
at have hørt at man skal holde sig fra det dér Activa undervogn som rigtig
mange af dem er udstyret med.

** Lars

Fra : Peter G C

Dato : 27-01-04 09:22

"Lars" <news41dot@landligt.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Syntes jeg også! Der er også en del Xantia V6'ere (samme motor) - men
mener
> at have hørt at man skal holde sig fra det dér Activa undervogn som rigtig
> mange af dem er udstyret med.

Activa-undervognen skulle være rigtig god, men lidt dyr i drift.

Du kan læse en test af Activa'n her:
http://www.autobild.de/suche/artikel.php?artikel_id=129 (dog i en
HDi-udgave, men det er jo mindre vigtigt)

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 27-01-04 09:36

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
12
> km/l. Det er en forholdsvis sparsommelig motor hvis den behandles pænt.

Det var noget af en forbedring.
Jeg har jo haft en '90 Peugeot 605 SV 3,0 (12v).
Pæn kørsel gik den ca. 12 km/l. Og vi snakker pæn. Ingen voldsomme acc. og
maks. 100 km/t på landevejen.
Normal kørsel. Acc. ved lyskryds i næ og næ: 8,5 km/l.
Noget frisk motorvej: 6,5 -7,5 km/l.
Motorvej 120 km/t: 14-15 km/t.

Når den køres med et æg under foden går den pænt på literen, men den ved
godt, hvad den vil have, når den bruges.

Min far tog racerlicens i den. ca. 2½ km/l...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : EjS

Dato : 26-01-04 21:43

Hej Lars

> Det kunne jo være lidt sjovt med en 6-benet

Jeg har faktisk tænkt samme tanke som dig og spurgte for noget tid siden i
en Peugeot gruppe.

Her kan du se et af de svar jeg fik (læg mærke til det med bundtrækket og
TDi'erne samt køreegenskaberne!!!):

*****
I have a 73000 mile 1997 406 V6 saloon for a runabout.

Economy poor, performance only average to poor for a 3 litre six. Whilst
smooth at low RPM, they do not pull with the wide torque band of more modern
variably valve timed sixes (certainly don't have 90% of max torque at 1500
RPM for example), and they run out of puff quite early on - power peak is at
about 5500 RPM and only 194 BHP. Get caught in the wrong gear and the 1.9
TDis at least the better ones will have you for breakfast until you get over
4000 RPM, and then it has peaked all too quickly.

Handling is average, quite nose heavy and understeery, with quite a
propensity for dramatic lift off oversteer in the wet (can easily result in
a 180 degree spin, and I am comparing it with performance cars with double
the power here which are far more forgiving, there is very little steering
feel to warn you either) depending on tyre choice and road conditions, ride
excellent, brakes terrible with little feel and no confidence despite
various pad materials used and new discs/fluid, no faults etc. Reliability
average, trim quality average, seats uncomfortable lacking in squab length
and adequate lumbar support.

They are far cheaper second hand than an equivalent BMW because they are
nowhere near as good IMHO.

*****

> Ellers nogen kommentarer til den? Er de rimelig holdbare? Andre gode bud i
> cirka samme prisklasse (100-125.000 dkk) og størrelse bil.

Hvis det skal være sjovt og du vil ofre lidt på det er en velholdt Alfa 155
V6 med S-undervogn fra 1997 et godt bud. Skal det være mere driftsikkert er
en Alfa 156 2.0 TS optimal. Dog kun 4 cylindre men fed motorlyd alligevel.

Ellers findes ordentlige 6-benede med respektabel effekt kun i BMW'er.
Budgettet vil da række til en model fra første halvdel af 90'erne.

Skulle du være i tvivl er samtlige biler du og jeg har nævnt vanvittig dyre
at forsikre...

MVH EjS

Fra : Lars

Dato : 27-01-04 09:05

Hej EjS

> Jeg har faktisk tænkt samme tanke som dig og spurgte for noget tid siden i
> en Peugeot gruppe.

Tænk engang - som man dog tænker ens

> Her kan du se et af de svar jeg fik (læg mærke til det med bundtrækket og
> TDi'erne samt køreegenskaberne!!!):

Ja, det lyder ikke godt. Det stemmer bare ikke helt overens med FDM
(Motor's) mening om motorerne, i de gamle tests jeg har kunnet støve op. De
er ret så positive, specielt i deres test af Xantia V6 3.0, der vist er
samme motor som i 406'eren.

> [...]
er
> en Alfa 156 2.0 TS optimal. Dog kun 4 cylindre men fed motorlyd alligevel.

Ohja... En 156'er ville jeg også gerne. Der er bare den "lille" detalje at
jeg gerne vil have bilen som stationcar med relativt god plads.

> Ellers findes ordentlige 6-benede med respektabel effekt kun i BMW'er.
> Budgettet vil da række til en model fra første halvdel af 90'erne.

I know Det må vente til konen og jeg en da flytter til Sverige.. Så skal
vi bare se løjer!

> Skulle du være i tvivl er samtlige biler du og jeg har nævnt vanvittig
dyre
> at forsikre...

Afventer med sommerfugle i maven stadig en pris fra min forsikringsmand

Tak for svaret!

** Lars

Fra : EjS

Dato : 27-01-04 10:40

> Tænk engang - som man dog tænker ens

Hehe - har du måske overvejet en 405 T16 - med 4x4 og et moment på 318 Nm
der kan øges med 15% pga. overboost på turboen. Det rykker fandme!

> [...]
De
> er ret så positive, specielt i deres test af Xantia V6 3.0, der vist er

Jeg har iøvrigt også hørt at netop det stejle momentforløb hvor maskinen får
mange kræfter ved høje o/min giver fornemmelsen af en sportslig motor. Det
synes jeg nu bare ikke hænger sammen med en alt for blød undervogn og
halvdårlige bremser.

Vær iøvrigt opmærksom på at på et eller andet tidspunkt er motoren blevet
revideret og har fået 210 Hk og et meget bedre momentforløb.

> Ohja... En 156'er ville jeg også gerne. Der er bare den "lille" detalje at
> jeg gerne vil have bilen som stationcar med relativt god plads.

Saab 9000 turbo. Hatchback udgaven er stor! Jeg har hørt at Opels V6 er en
fin maskine (bedre end Peugeots) selvom det kun er en 2.5. En Vectra Stc.
så???

> I know Det må vente til konen og jeg en da flytter til Sverige.. Så
skal
> vi bare se løjer!

Hmm - en Suzuki Alto til konen og en Corvette til dig. Den lyder for vildt
(Corvetten altså)!

> Tak for svaret!

Held og lykke!

MVH EjS

Fra : Lars

Dato : 27-01-04 12:34

Hey,

> [...]

> mange kræfter ved høje o/min giver fornemmelsen af en sportslig motor. Det
> synes jeg nu bare ikke hænger sammen med en alt for blød undervogn og

Det kan du selvfølgelig godt have en pointe i...

> Saab 9000 turbo. Hatchback udgaven er stor! Jeg har hørt at Opels V6 er en
> fin maskine (bedre end Peugeots) selvom det kun er en 2.5. En Vectra Stc.
> så???

Det var måske faktisk ikke så tosset, er nok bare lidt farvet at mine
forældres diverse bovlamme udgaver af Opel Kadett 1.3'ere... Jeg tror lige
jeg vil skrive den på undersøges-nærmere listen!

> Hmm - en Suzuki Alto til konen og en Corvette til dig. Den lyder for vildt
> (Corvetten altså)!

Ja prøv du at overbevise hende om det, så giver jeg en øl! Hun er
hestefreak, så hun går og drømmer om store 4WD'ere der kan trække et par
heste i trailer... Men så kan hun jo så have noget fornuftigt der kan trække
lidt - så kan jeg få lov til købe den lille sjove (som så i den forbindelse
at bemærke, IKKE er en Suzuki Alto).

** Lars

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-04 13:09

> [...]
> forældres diverse bovlamme udgaver af Opel Kadett 1.3'ere... Jeg tror lige
> jeg vil skrive den på undersøges-nærmere listen!

Kadett 1.3'ere er langsomme - men en god og stabil bil.

Kørte selv knap 65.000 i en sådan en før jeg forelskede mig en Kadett 2.0
stc. Jeg ville gerne have lidt power under hjelmen - efter ca. 40.000km i
denne på lige knap 2 år, manglede jeg ikke kun power - jeg savnede
simpelthen også noget der var lidt mere komfortabelt på længere ture - Det
fandt jeg i en Vectra A 2.5i V6, den maskine spinder simpelthen godt. Jeg
fandt en i god stand - til en god pris, og så slog jeg til. Eneste problem
jeg sådan lige kan nævne er at jeg hurtigt kommer til at køre en anelse for
stærkt på motorvej - der er absolut nada støj i den i forhold til Kadetten.

Så jeg vil også mene at Opels 2.5 V6 er et ekstra kig værd

--
Mvh Bjørn,
Opel Vectra A 2,5i V6 24v CDX Sedan '94

Fra : Lars

Dato : 27-01-04 15:31

Hej Bjørn,

"Bjørn" <bjorn[at]opelpower.dk> wrote in message

> Kadett 1.3'ere er langsomme - men en god og stabil bil.

Det hersker der ingen tvivl om. De havde den i 14 år tror jeg - uden
nævneværdige problemer udover en smule rust og generel vedligehold...

> [...]
Kadetten.
> Så jeg vil også mene at Opels 2.5 V6 er et ekstra kig værd

Tak for input - jeg kigger lidt nærmere på dem så! Hvor langt triller du
på literen i den cirka?

Det med hastigheden på motorvejen, kender jeg godt - det er en af de ting
man så undgår i særlig væsentlig grad med Kadett 1.3'eren......

** Lars

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-04 08:47

> Tak for input - jeg kigger lidt nærmere på dem så! Hvor langt triller
du
> på literen i den cirka?

Puha - det er jeg slet slet ikke den rette at spørge om. Jeg har haft bilen
2½ uge, og er kun ved at have tømt tanken for anden gang. På første tankfuld
gik den 9 km/l. Det har så været forholdsvis korte ture, hvor bykørsel har
været indblandet - samt de par gange jeg har været på motorvejen har den
fået lov til at arbejde lidt.

Tidligere ejer sagde ca. 10 km/l ved normal kørsel.

> Det med hastigheden på motorvejen, kender jeg godt - det er en af de ting
> man så undgår i særlig væsentlig grad med Kadett 1.3'eren......

Hehe... enig

Og hvad angår forsikring - så er det ikke helt lige til. Jo, det kan sagtens
lade sig gøre at finde et forsikringsselskab, der vil tage den - meeeeeen.
Jeg er 24 år og har 4 års anciennitet, så jeg giver en mindre bondegård i
forsikring for den, men det er så en af de oplevelser jeg tager med - jeg
var som sagt solgt på stedet efter jeg havde prøvet den. Som 25 årig, og med
5 års anciennitet, kan det lade sig gøre at forsikre den for under 10.000
kroner årligt, men en selvrisiko, der også er under 10k. Så jeg krydser
fingre for at der ikke sker bilen noget indtil 3. juni 2004

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 28-01-04 08:53

"Bjørn" <bjorn[at]opelpower.dk> skrev i en meddelelse
> Tidligere ejer sagde ca. 10 km/l ved normal kørsel.

Det samme som sælgere af 4,3 V6 Astrovan siger...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Brian Sørup

Dato : 28-01-04 09:20

meddelelse news:bv7pss$6jt$1@sunsite.dk...

> Det samme som sælgere af 4,3 V6 Astrovan siger...

ROFL

Min gik 8,2Km/l med A/C tændt, en Camp-let på krogen, lidt
*bundes-trink* i varerummet og cruisen indstillet på 110Km/t fra grænsen
til Brønderslev.
Så uden A/C og Camp-Let'en er det sikkert muligt at få den op på lidt
over 9Km/l, men over 10 i en AstroVan.....
.....Glem det.....
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 28-01-04 09:33

"Brian Sørup" <brian.sorupXXX@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Så uden A/C og Camp-Let'en er det sikkert muligt at få den op på lidt
> over 9Km/l, men over 10 i en AstroVan.....

Nemlig. Min gik omkring 6-6,5 km/

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Torben Scheel

Dato : 27-01-04 14:56

"Lars" <newspost@landligt.dk> wrote in message
> Ellers nogen kommentarer til den? Er de rimelig holdbare? Andre gode bud i
> cirka samme prisklasse (100-125.000 dkk) og størrelse bil.

Jeg synes at 406'eren er flot designet. Men når det er sagt, så ruller der
uvirkeligt mange af dem i DK, og det gør den i mine øjne til lidt af en
arvtager for Taunus (i dette tilfælde 2.3 Ghia

Jeg er selv temmelig glad for min Rover 620ti, turbo, 200hk, udstyr som en
6årings ønskeseddel og ca. samme str. som Pug'en. Der er ikke så mange af
dem, og den er pænt designet - nogle mener lidt hen ad det morfar agtige.
Til gengæld en rigtig sleeper. Jeg kører "pænt" og lange ture - ca. 11km/l.

Teknikken er Honda - bortset fra motoren.

Motor (FDM-bladet) har vistnok udråbt den til at godt køb engang sidste år.

vh
Torben

Fra : Torben Scheel

Dato : 27-01-04 14:57

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 27-01-04 17:40

> [...]
> dem, og den er pænt designet - nogle mener lidt hen ad det morfar agtige.
> Til gengæld en rigtig sleeper. Jeg kører "pænt" og lange ture - ca.

Jeg overvejede for nogle år siden, at købe en 620 Ti. Men første gang jeg
sad i den var den tanke slut. Den er pæn udefra, god design, men indvendigt
kan jeg ikke lide den...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Lars Knudsen

Dato : 27-01-04 19:46

Hej Morten,

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in

> Jeg overvejede for nogle år siden, at købe en 620 Ti. Men første gang
> jeg sad i den var den tanke slut. Den er pæn udefra, god design, men
> indvendigt kan jeg ikke lide den...

Hvorfor ikke?

** Lars

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 27-01-04 20:53

"Lars Knudsen" <newspost@landligt.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor ikke?

Jeg kan ikke lide designet. Den er engelsk...
Den er for kantet...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Lars Knudsen

Dato : 27-01-04 21:39

Heysa,

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in news:bv6fo2
$ava$1@sunsite.dk:

> Jeg kan ikke lide designet. Den er engelsk...
> Den er for kantet...

Ja okay - fair nok Jeg har aldrig siddet i en, så jeg var lige nysgerrig
for hvad jeg skulle være skeptisk overfor første gang..

** Lars

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 28-01-04 07:46

"Lars Knudsen" <newspost@landligt.dk> skrev i en meddelelse
> Ja okay - fair nok Jeg har aldrig siddet i en, så jeg var lige
nysgerrig
> for hvad jeg skulle være skeptisk overfor første gang..

Det er en ren smagssag. Så hvis du kan lide designet er det en fin bil...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Lars Knudsen

Dato : 27-01-04 19:45

Hej Torben,

> [...]

> ture - ca. 11km/l.
> Teknikken er Honda - bortset fra motoren.

Hummm.. Ja - og de er rimelig attraktivt i købspris. Pæne spørger du mig,
mere "klasse" end "morfar". Og med 200 heste så kan det jo trods alt nok
godt bide lidt fra sig skulle det være.

Måske man skulle overveje lige at droppe det dér stc-krav - det er bare så
frygtelig praktisk.

Hvordan er den i vedligehold? Holder den (motoren)?

** Lars

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 27-01-04 20:55

"Lars Knudsen" <newspost@landligt.dk> skrev i en meddelelse
> Holder den (motoren)?

Turboen er et svagt punkt svjh.
Mener at de holder omkring 120.000 km.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Torben Scheel

Dato : 28-01-04 10:01

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message

> Turboen er et svagt punkt svjh.
> Mener at de holder omkring 120.000 km.

Min er så vidt vides ikke skiftet - 190000 km.

vh
Torben

Fra : Torben Scheel

Dato : 28-01-04 10:13

"Lars Knudsen" <newspost@landligt.dk> wrote in message
> [...]
> mere "klasse" end "morfar". Og med 200 heste så kan det jo trods alt nok

Enig, men samtidig må jeg give dem ret der mener at interiøret kræver lige
lovlig meget tilvænning. Der er lidt for meget plastictræ.

> Måske man skulle overveje lige at droppe det dér stc-krav - det er bare så
> frygtelig praktisk.

Ja, fruen skal jo ikke bestemme det hele

> Hvordan er den i vedligehold? Holder den (motoren)?

Jeg havde et dårligt år sidste år - der kom en ny køler, vandpumpe og
benzinpumpe på og aircon'en blev fyldt. Desuden nye dæk og et sænkningssæt
(det fortjener den virkelig!) men det kan bilen jo ikke gøre for... Den er
ikke "ford-billig" i reservedele - men mange dele kan fås uoriginalt til
Accord (samme stumper, anden pris). Motoren har jeg ikke haft bøvl med.

lidt links :
http://www.moto-build.com/
http://620ti.netfirms.com/
http://www.geocities.com/rover620turbo/frame1.htm
http://www.scheel.net/rover/security/Default.htm
http://www.ukcar.com/sframe.htm?/road_tests/rover/620-ti/620ti.html

vh
Torben

Fra : Lars

Dato : 27-01-04 15:58

Hej igen,

"Lars" <newspost@landligt.dk> wrote in message

> Det kunne jo være lidt sjovt med en 6-benet

Fy-for-dælen - så fik jeg lige en pris. 406 3.0 V6 skal jeg give 13.040
kr/årligt for hvor der er ansvar/kasko samt friskade på
glas/brand/tyveri/osv og 5.000 i selvrisko på andre skader. Til
sammenligning 8.511 kr/årligt for en 2.0'er.

*gys-gys*

** Lars

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 27-01-04 17:41

> [...]
> glas/brand/tyveri/osv og 5.000 i selvrisko på andre skader. Til
> sammenligning 8.511 kr/årligt for en 2.0'er.

Du må godt nok bo et uheldigt sted, hvis du skal give så meget som
elitebilist.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Lars Knudsen

Dato : 27-01-04 19:47

Hej Morten,

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in news:bv64nd
$1fh$1@sunsite.dk:

> Du må godt nok bo et uheldigt sted, hvis du skal give så meget som
> elitebilist.

Tjaeh - 4180 Sorø er vel nok at betegne som rimelig meget på landet. Jeg
tror nærmere det hedder "andet forsikringsselskab". 13 kkr er da for
latterligt...

** Lars

Fra : Knud Rehne

Dato : 27-01-04 19:56

Hej prøv ved tryg , der har jeg selv forhørt mig ang. en 3,0 v6 og der
skulle jeg givr 8600kr jeg bor i Esbjerg mvh knud
meddelelse news:bv64nd$1fh$1@sunsite.dk...

Fra : Lars Knudsen

Dato : 27-01-04 20:15

Hej Knud,

"Knud Rehne" <knud.rehne@esenet.dk> wrote in

> Hej prøv ved tryg , der har jeg selv forhørt mig ang. en 3,0 v6 og der
> skulle jeg givr 8600kr jeg bor i Esbjerg mvh knud

Tak for tippet.. Et hurtigt kig på deres homepage giver mig en pris på lige
godt 10.000 kroner, uden yderligere forsikringer eller andet hos dem. Så den
kan nok forhandles længere ned.

Jeg må ringe rundt tror jeg!

** Lars

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 27-01-04 20:57

"Lars Knudsen" <newspost@landligt.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg må ringe rundt tror jeg!

Du kan hurtigt spare nogen penge for et par timers arbejde...

Prøv evt. JH Forsikring, som yder rabat til medlemmer af foreningen
dkfritidbil...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Mogens...

Dato : 27-01-04 21:13

On Tue, 27 Jan 2004 20:57:28 +0100, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

>Prøv evt. JH Forsikring, som yder rabat til medlemmer af foreningen
>dkfritidbil...

Ikke for biler over 150 hk
(ændring)

/Mogens