ABS på Fiat Punto?
Fra : Mox

Dato : 25-01-04 18:22

Hej

Lad det være sagt med det samme: Jeg aner ikke et klap om biler. Jeg
kører bare i dem.
Men min relativt nyindkøbte Fiat Punto Van 55 fra 1997 burde vel
egentlig have ABS-bremser ikke? Men jeg kan ikke lige fornemme det når
jeg bremser hårdt op. Den glider bare videre og laver ikke de
sædvanlige ralle-lyde o.s.v. Forsøger man at styre glider den ud i
bagenden. Så jeg tror enten de ikke er aktiveret eller at der slet
ikke er noget ABS-system i bilen?

Der er Airbags, men ingen servo i bilen. Hvor skal jeg kigge for at se
om der er ABS? Der er ingen lys i instrumentbrættet som umiddelbart
indikerer noget med ABS....

Ja, undskyld - men jeg håber at nogen som ved bare en brøkdel mere om
biler end jeg kan hjælpe hér.

Ved nogen i øvrigt om der findes en manual til bilen på nettet? Helst
ikke på italiensk, men gerne engelsk - til nød tysk. Der fulgte ikke
nogen med til den da jeg købte den (privat).

Mvh
Morten

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 25-01-04 18:27

Hej!

Mox wrote:

> Der er Airbags, men ingen servo i bilen. Hvor skal jeg kigge for at se
> om der er ABS? Der er ingen lys i instrumentbrættet som umiddelbart
> indikerer noget med ABS....

Tja, den har måske ingen. Men du kan da kigge ude i motorrummet! Der sidder en
hovedcylinder med reservoir til bremsevæske ovenpå. Hvis der "kun" løber rør ud
til hvert hjul er der ingen ABS. Hvis den har ABS skal der sidder en hel del
flere rør over til en anden boks (uden dog at kende din specifikke bil).

Ellers må du jo læse i manualen (dvs. RTFM ).

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"Ontopic - where available"

Fra : SNiP

Dato : 25-01-04 22:10

"Mox" <moxtell@grafisk.dk> wrote in message
> Hej

Davs

> Der er Airbags, men ingen servo i bilen. Hvor skal jeg kigge for at se
> om der er ABS? Der er ingen lys i instrumentbrættet som umiddelbart
> indikerer noget med ABS....

Hvis din bil har ABS har den en ABS lampe i instrument klyngen.

/J

Fra : Klaus Rejkjær

Dato : 25-01-04 22:47

Så vidt jeg husker har Punto modellerne med ABS 14" hjul. Jeg mener at det
kom som standard udstyr i løbet af 1996, men 55 Van har nok været hjemtaget
uden ABS for at holde prisen nede.

MVH Klaus

Fra : Troels Pedersen

Dato : 26-01-04 07:10

Mox wrote:
> [...]
> sædvanlige ralle-lyde o.s.v. Forsøger man at styre glider den ud i
> bagenden. Så jeg tror enten de ikke er aktiveret eller at der slet

Så vidt jeg husker kom 55-modellerne ikke med ABS... VAN modellerne har vist
det samme udstyr som en 55 S, bare på gulæe plader. En 55 S fra 97 har ikke
med sikkerhed ABS, det skal være tilvalgt.

> Der er Airbags, men ingen servo i bilen. Hvor skal jeg kigge for at se
> om der er ABS? Der er ingen lys i instrumentbrættet som umiddelbart
> indikerer noget med ABS....

Hvis den har ABS sidder der en lille gul indikator (Rund, der står ABS) på
instrumentbordet i nederste højre hjørne som lyser gult de første 3 sekunder
efter du har sat tænding på. Den sidder sammen med indikator for motor og
Airbag (SRS) også. Indikatoren for motor lyser også gult, indikator for SRS
lyser rødt.

Hvis der er ABS, men det ikke virker, bør denne gule lampe lyse!

Har bilen original startspærre? (Det kan indikere udstyrsvariant.)

> Ja, undskyld - men jeg håber at nogen som ved bare en brøkdel mere om
> biler end jeg kan hjælpe hér.

Jeg forsøger Jeg har kørt meget i 2 Puntoer fra 95 og 97

> Ved nogen i øvrigt om der findes en manual til bilen på nettet? Helst
> ikke på italiensk, men gerne engelsk - til nød tysk. Der fulgte ikke
> nogen med til den da jeg købte den (privat).

Det ved jeg ikke, men jeg ved at en instruktionsbog kan fåes hos en hugger
billigt - Og så er den på dansk!

--
MVH Troels
Ford Sierra 2.0i DOHC

Fra : Mox

Dato : 26-01-04 13:07

Hej allesammen

Tak for jeres svar. Det gjorde mig måske en anelse klogere.
Jeg har ikke tjekket endnu - kan ikke få motorhjelmen op pga. defekt
dims til åbning samt frost. Jeg bor på landet hvor det fryser slemt og
med sne og sager....! Men jeg kan med ret stor sikkerhed sige at der
ikke er nogen gul lampe med ABS som lyser. Så virker den i alt fald
ikke. Der er heller ikke nogen dims der lyser med airbag. Men der står
AIRBAG på både rat og i højre side foran passagersædet.

Om der er startspære ved jeg faktisk ikke, men der er ratlås og noget
med en gul nøgle og med teksten CODE der lyser nede i venstre hjørne
af instrumentpanelet. Er det startspæren? Jeg troede det var noget med
radioen?

Der er noget andet som er lidt spøjst. I højre side af
instrumentdisplayet er der noget som ligner et håndtag til en
benzinslange som lyser rødt når man starter. Jeg regnede med det var
noget med om der var benzin på eller ej. Men nu fandt jeg ud af
forleden at der er et gult lys i venstre side (lige under
benzinmåleren) som lyser hvis benzintanken er ved at være tom. Hvad er
den røde i højre side så til mon?

Hmmm....jeg må hen til en hugger og have en manual. Og så må jeg vel
bide al skam i mig og gå ned til min lokale mekaniker og få ham til at
se om der er ABS på den eller ej og tjekke om instrumenterne viser som
de skal.

Kommer nogen på noget er I velkomne til at skrive et indlæg til....
Tak for hjælpen "so far".

Mvh
Morten

Fra : Troels Pedersen

Dato : 26-01-04 16:48

Mox wrote:
> [...]
> ikke. Der er heller ikke nogen dims der lyser med airbag. Men der står
> AIRBAG på både rat og i højre side foran passagersædet.

Det var mærkeligt... Jeg mener bestemt den tester airbags'ne, og der er en
rød lampe der lyser... Men er pludselig ikke 100% sikker længere! Jeg må
lige høre min far ad, han kan svare på hvad en Punte 75 EL uden ABS og en 75
SX med ABS viser i instrumenterne når man starter.

> [...]
> med en gul nøgle og med teksten CODE der lyser nede i venstre hjørne
> af instrumentpanelet. Er det startspæren? Jeg troede det var noget med

Det er startspæren der lyser gult med CODE, så det har den!

> [...]
> forleden at der er et gult lys i venstre side (lige under
> benzinmåleren) som lyser hvis benzintanken er ved at være tom. Hvad er

Mener det er sikkerhedsafbryderen der lukker for benzintilførslen ved uheld.
En test af denne... Men igen er ikke 100% sikker. Det er efterhånden et års
tid siden jeg holdt op med at køre i min fars Punto dagligt.

--
MVH Troels
Ford Sierra 2.0i DOHC

Fra : Mox

Dato : 26-01-04 20:49

Hej Troels

Tak for det. Jeg har igen forsøgt at få åbnet kølerhjelmen, men den er
defekt den dims man skal hive i. Det er noget plastikskrammel med en
snor i og den roller sig ikke en millimeter. Jeg sad og lyste lidt på
displayet og der er altså nogle ekstra lamper som IKKE lyser når jeg
starter bilen. Den ene sidder nederst i højre hjørne og det ligner
grangiveligt noget ABS-værk. Den minder lidt om den for håndbremsne
(sidder lige til højre for den) - en cirkel med noget indeni, men den
lyser ikke og jeg kunne ikke læse hvad der stod på den da der jo ikke
var lys i den. Kunne bare lige ane den var der. Men måske det bare er
en mulighed - altså at det er et standard display de knalder i alle
Puntoerne og så bare lader være at sætte lamper i dem de ikke skal
bruge?

Jeg er helt sikker på at ABS´en ikke virker i alt fald - hvis der
altså er ABS i bilen. For når jeg bremser på sneglat vej og blokerer
bremsen skrider den ud med det samme. Jeg kan ikke styre bilen - kun
når jeg kobler ud. Men måske det er fordi den er deaktiveret eller
defekt eller også er der simpelthen ingen ABS i bilen....men det
undrer mig når den er fra 97.

Nåh, jeg må ned til mekanikeren og have ham til at få låget op og
kigge på det. Du skal ikke bruge mere tid på det. Jeg vender tilbage
med et svar - måske andre en dag får brug for oplysningen?

Mvh
Morten