Mondeo igen...... ???
Fra : TDN

Dato : 25-01-04 12:58

Hej !

Jvf. tråden længere oppe har vi nu nok bestemt os for sådan en Mondeo.

MEN, jeg har fået et tilbud som jeg ikke ved hvad jeg skal gøre ved......

Sagen er at jeg har fået tilbudt en 2,0 Ghia st.car fra 2001, km. 139.000,
sølvmetal med alt udstyr pris 209.900 (Det er meget billigt hos en
forhandler) nypris ca. 416.000 MEN det er med automatgear......

Jeg har prøvet den og den er skøn og har alt i udstyr, men kan man leve med
automatik ? Den føles en del sløvere end manuel og acc. 0-100 ændres fra
10,2 til 11,8 og topfart fra 210 til 187, det er da en forskel.

Vil man ændre kørestil med automatik så man bare tuller afsted i stedet for
den friske kørestil jeg har nu, eller vil man bare blive irriterret over man
skal lave kickdown hele tiden før den flytter sig.

Er der nogen der har erfaringer med hvordan, og om man ændre kørestil med
automatgear ?

På forhånd tak

Mvh
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-04 13:06

"TDN" <thomas.d.nielsen@REMOVETHISstofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skal lave kickdown hele tiden før den flytter sig.
>
> Er der nogen der har erfaringer med hvordan, og om man ændre kørestil med

Jeg tror man hurtigt vil ændre kørestil. Det har JEG gjort når det er med
automatgear.
Du har ret at med tomatkasse så rykker bilen overhovedet ikke mere, men gør
det så meget?
En 2.0 skal i forvejen bruge en del tid på at komme op i fart så de 1-2 sek.
kan man vel leve med. Desuden bliver straffen for at køre for hurtigt, jo
snart skærpet så det virkelig kommer til at gøre ondt.
Jeg ville vælge tomatkasse da det bare er kanon at køre rundt med i byen og
så slipper man også for de evindelige problemer med at gearskiftet går
stramt de første 10 min. ved vinterkørsel.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : C. Caspersen

Dato : 25-01-04 17:18

> [...]
> så slipper man også for de evindelige problemer med at gearskiftet går
> stramt de første 10 min. ved vinterkørsel.

.....jeg ville vælge en japaner....LOL

/Caspersen

Fra : Olesen

Dato : 25-01-04 18:29

> [...]
> så slipper man også for de evindelige problemer med at gearskiftet går
> stramt de første 10 min. ved vinterkørsel.

Vil godt tro det kan ha' sin fordel i byen, storbyen,
men jeg synes man har en bedre feeling med bilen,
når det er manuelt gear.

Har prøvet automatik-gear, og synes
der er for meget elastik i dêt.
Økonomien er også ringere, dyr
i reparation mv.
Man slipper også for nervøse skift i tide og utide,
og man kan bedre køre bilen frisk ud i gearene
med manuelt gear osv..kort sagt, man ved bedre
hvordan det hele glider.

Dêt med 'evendelige gearskift ved vinterkørsel'
lider Sierra'en ikke engang under...
Den skal bare holdes lidt mod 1. gearet
1/5 sekunde længere, end når den er varm,
men problematisk ? Ork nej. Måske man
valgte forkert olie ved gearkasseolieskift *S*...?

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 25-01-04 13:13

"TDN" <thomas.d.nielsen@REMOVETHISstofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der har erfaringer med hvordan, og om man ændre kørestil med
> automatgear ?

Jeg har haft flere biler med aut. gear og det er lækkert at køre med.

Jeg ved ikke, om jeg har ændret kørestil, da en 4,3 V6 med 200 hk og en 3,8
V6 begge flytter sig hurtigt - selv med aut gear.
I dagligdagen er det en lettelse, at man slipper for at sidde at hive i
gearstangen hele tiden. Kun en sjælden gang i mellem er det træls med aut.
gearet da man fx ikke så godt kan tilpasse et gearskifte til en overhaling.
Men alt i alt, vil jeg helst have aut. - bare ikke i en 4x4.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : jan@stevns.net

Dato : 25-01-04 14:06

> [...]

>automatik ? Den føles en del sløvere end manuel og acc. 0-100 ændres fra
>10,2 til 11,8 og topfart fra 210 til 187, det er da en forskel.

Faldet i topfart lyder ikke realistisk.

At den er lidt langtsommere i acc. er ikke noget man lægger mærke til
i det daglige - hvor tit hamrer man bare afsted ?

>Vil man ændre kørestil med automatik så man bare tuller afsted i stedet for
>den friske kørestil jeg har nu, eller vil man bare blive irriterret over man
>skal lave kickdown hele tiden før den flytter sig.

Jeg vil vove den påstand, at phænomenet "magelighed" rammer de fleste,
der bliver anbragt i en bil med pløreturbine ;)

Min Scorpio f.eks er nu ikke spor bovlam hvis det endeligt skal være -
der skal faktisk en ret dygtig gearstangsfører til at følge med, hvis
jeg stikker den pedalen, fra f.eks et lyskryds.

Fra : Michael Nørgaard And~

Dato : 25-01-04 16:55

> [...]
> automatik ? Den føles en del sløvere end manuel og acc. 0-100 ændres fra
> 10,2 til 11,8 og topfart fra 210 til 187, det er da en forskel.

Vær opmærksom på at den heller ikke går så langt på literen.

Hilsen Michael

Fra : Jan Hansen

Dato : 25-01-04 19:55

"TDN" <thomas.d.nielsen@REMOVETHISstofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej !
> Er der nogen der har erfaringer med hvordan, og om man ændre kørestil med
> automatgear ?

Ja, jeg har det sådan, at jeg nødigt vil undvære automatgearet i dag. Det er
stærkt vanedannende, så pas på !

Spøg til side, det giver praktisk taget kun fornøjelse at køre med automat .
Eneste ulempe jeg kan forestille mig er, at det er dyrere at reparere hvis
det går i udu.

Men køb den hvis ellers det er en sund og vedligeholdt bil.