Saab 9000
Fra : Niels Skaaning

Dato : 24-01-04 19:59

Er der nogen som kender lidt til den bil? Jeg går nemlig og overvejer om jeg
skal købe sådan en 2,0 16v turbo en efter at den Renault 25 V6 Turbo jeg
havde udtænkt mig røg for snuden af mig :(. Er der nogen rustfælder og andre
tekniske fælder på sådan en Saab?

Fra : Kim Lehmann Poulsen

Dato : 24-01-04 19:58

"Niels Skaaning" <niels_skaaning@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> skal købe sådan en 2,0 16v turbo en efter at den Renault 25 V6 Turbo jeg
> havde udtænkt mig røg for snuden af mig :(. Er der nogen rustfælder og

Har hørt at gearkasserne skulle være deres svage led.

Mvh Kim Lehmann Poulsen (som selv går og drømmer om noget turbo saab)

Fra : Torben E

Dato : 24-01-04 20:45

> [...]
> skal købe sådan en 2,0 16v turbo en efter at den Renault 25 V6 Turbo jeg
> havde udtænkt mig røg for snuden af mig :(. Er der nogen rustfælder og

Alt efter alder, så rust (dørbunde) gear (støj) og almindelig slitage
der kan ses, motorophæng kan være revnede.

Hold øje med om alt udstyr virker, elspejle + varme, sædevarme, AC/klima ,
Elbagrude, elruder, c-lås, elsæder (hvis monteret) ,Cruise, det er dyrt
at få reppet.

--

Torben E.
http://home19.inet.tele.dk/saabturbo/

Fra : Kim Lehmann Poulsen

Dato : 24-01-04 20:53

att: Torben E

det er godt nok en fed vogn du har dig der.

må man spørge hvad sådan en kører på literen når den yder som den gør ?

det kan da vist ikke være det helt store

men det koster jo lidt at have det sjovt.

har du skiftet mange ting ? såsom gearkasser osv med de hk motoren yder ?

Mvh Kim Lehmann Poulsen

Fra : Torben E

Dato : 24-01-04 21:17

"Kim Lehmann Poulsen" <KLP@FJERNDETTEtele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> det er godt nok en fed vogn du har dig der.

Mange tak

> må man spørge hvad sådan en kører på literen når den yder som den gør ?

Den kører skam rimeligt på literen
Konstant 100-ca. 13 km/l
Konstant 130-ca 11 km/l
Koldkørsel, på arbejde + retur 5 km hver vej, ca. 7
Alt kørt stille og roligt.

Under fuld gas bruger den _rigtigt meget_

> har du skiftet mange ting ? såsom gearkasser osv med de hk motoren yder ?

1 stempel havareret pga for lidt benzin + en chauffør der blev lidt
overmodig med ladetrykket.

1 leje i gearkasse, dog med 275 T kilometer på bagen
1 aksel i gearkasse (den diff hjulene sidder på)

Det er jeg egentligt ikke så slemt

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 24-01-04 22:11

On Sat, 24 Jan 2004 21:16:45 +0100, "Torben E"
<topcon@FJERNDETTEmail.dk> wrote:

>Mange tak

Ja, ganske lækker bil :)
hehe, den ligner næsten min, bortset lige fra at den står lidt
flottere ;)
(Og så ville jeg godt ha' en læderstue i min *mums*)

>Den kører skam rimeligt på literen
>Konstant 100-ca. 13 km/l
>Konstant 130-ca 11 km/l

Hey, det er da ganske pænt. Tror ikke min går så langt, end ikke med
for lavt ladetryk ;)

>Koldkørsel, på arbejde + retur 5 km hver vej, ca. 7

Hmm, jeg kører vist 9½ på nuværende - med "blandet kørsel" (alt mellem
50 og 160), og de fleste ture på 12-15km (til/fra arbejde).

>Alt kørt stille og roligt.
>
>Under fuld gas bruger den _rigtigt meget_

:)

> [...]
>overmodig med ladetrykket.
>
>1 leje i gearkasse, dog med 275 T kilometer på bagen
>1 aksel i gearkasse (den diff hjulene sidder på)

Nøh, det lyder da rimelig "billigt sluppet", alt taget i betragtning
:)

/Tommy
--
1985 Saab 9000 Turbo16
http://www.fotoarkiv.com/gallery/saab/

Fra : Torben E

Dato : 24-01-04 22:21

"Tommy Eriksen" <tommy@modulweb.dk> skrev i en meddelelse
> Hey, det er da ganske pænt. Tror ikke min går så langt, end ikke med
> for lavt ladetryk ;)

Ja hvordan går det med fejlfindingen.

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 24-01-04 22:54

On Sat, 24 Jan 2004 22:20:46 +0100, "Torben E"
<topcon@FJERNDETTEmail.dk> wrote:

>"Tommy Eriksen" <tommy@modulweb.dk> skrev i en meddelelse
>
>Ja hvordan går det med fejlfindingen.

Lidt langsomt pt. Har haft en masse andet at se til.

Jeg kan ikke huske hvor langt jeg var nået sidst vi snakkede, men en
køretur uden strøm til APC-solenoiden producerer præcis samme tryk som
når den er sluttet til.
Der er 12v til solenoiden når der er tænding på, så det er ikke en
ledning ud til dén der er smuttet.
En kort køretur uden wastegateslange afslørede at den ABSOLUT godt kan
sætte tryk :)

Jeg tror jeg prøver at sætte 12v på den i morgen for at høre om den
klikker - hvis den ikke gør dét burde sagen jo være rimelig klar - så
skal jeg bare have fundet ud af hvor jeg kan opdrive en anden. Har
sendt mails rundt til de huggere jeg lige kunne finde her i området,
men den ene der svarede havde ikke sådan en stump på lager.

Hvis den rent faktisk virker, så er det jo et lidt større projekt ...
Men så prøver jeg at kortslutte trykvagten (som du sagde) og iøvrigt
kigge på de andre forslag du kom med pr. mail.

/Tommy

Fra : Torben E

Dato : 24-01-04 23:23

> Hvis den rent faktisk virker, så er det jo et lidt større projekt ...
> Men så prøver jeg at kortslutte trykvagten (som du sagde) og iøvrigt
> kigge på de andre forslag du kom med pr. mail.

Jeg har tænkt lidt over trykvagten, det kan ikke være den der fejler,
så går den ikke på grundtryk, men slukker for benzinpumpen, så det
er ikke den, men ventilen lyder som et godt bud. Der er flere der har
fået liv i dem igen ved at lægge dem i petrolium, eller sprøjte med
Wd40 og en gang trykluft, værd at prøve.

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 25-01-04 00:15

On Sat, 24 Jan 2004 23:23:26 +0100, "Torben E"
> [...]

>Jeg har tænkt lidt over trykvagten, det kan ikke være den der fejler,
>så går den ikke på grundtryk, men slukker for benzinpumpen, så det

Okay. Dét er jeg et eller andet sted lidt glad for at høre, for så
slipper jeg for at splitte bilen ad i et håbløst forsøg på at finde
den :)

>men ventilen lyder som et godt bud. Der er flere der har
>fået liv i dem igen ved at lægge dem i petrolium, eller sprøjte med
>Wd40 og en gang trykluft, værd at prøve.

Yeps. Jeg har prøvet at mosle lidt WD40 ned i den, men det har ikke
haft den store effekt endnu. Prøver at gå lidt mere grundigt til værks
i morgen ... Det kan jo ikke gå værre end galt, hvis den ikke virker i
forvejen.

/Tommy

Fra : Henrik B.

Dato : 25-01-04 23:18

Niels Skaaning wrote:
[...]

Mit absolutte råd m.h.t. Saab'en: Find en 2,3 Turbo.

M.v.h.