Miljøstyrelsen: Chiptuning af køretøjer - ~
Fra : Henrik Bøgh

Dato : 24-01-04 18:10

Jeg læste lige den i subject navgine rapport på
http://www.mst.dk/udgiv/publikationer/2004/87-7614-115-2/html/

Og kors hvor den lugter af at man skulle have en rapport der passede til en
konklusion der var lavet på forhånd.

Følgende er sakset fra Ingeniøren|net ( http://www.ing.dk/apps/pbcs.dll
article?AID=/20040124/MILJO/101300003 ) og siger sådan set meget godt hvad
der står i rapporten:

Teknologisk institut har dermed ikke været i stand til at komme med et
præcist skøn over antallet af chiptunede biler i Danmark.

De forsøg, som instituttet har foretaget for at kortlægge chiptunede bilers
effekt på miljøet, viser stigninger i emissionerne og dermed forureningen
på "flere hundrede procent".

Chiptuning
En nyere indsprøjtningsmotor styres elektronisk af en processor i
motorstyringsboksen, som betegnes Electronic Control Unit (ECU). ECU?en
styrer bl.a. indsprøjtningsanlægget og i ECU?en sidder der en chip, som
indeholder et softwareprogram, der regulerer forskellige parametre såsom
luftmængde, brændstofmængde, ladetryk og indsprøjtningstidspunkt.
Programmet kan ændres, så de forskellige parametre reguleres for at give
motoren en bedre ydeevne. På en personbil øges brændstoftrykket typisk.
Tuningsbokse er den mest udbredte form for chiptuning. Tuningsboksen griber
ikke ind i ECU?ens originale program, men »snyder« populært sagt chippen
udefra. ECU?en tror så, at trykket i motoren er for lavt og hæver det
derfor. Flere af disse bokse fås med potentiometer, så effekten kan
justeres efter behov. hes

De chiptunede biler forurener imidlertid mere, jo højere den ekstra effekt
udnyttes. Derfor afhænger emissionerne af bilisternes kørselsmønstre, som
rapporten heller ikke har kunnet kortlægge.

Derfor er det helt afgørende spørgsmål stadig ubesvaret - rapporten kan
nemlig heller ikke konkretisere de samlede miljømæssige effekter af
chiptuning.

"Det må imidlertid tages for givet, at chiptuning vil give en betragtelig
meremission, specielt af partikler," konkluderer rapporten ikke desto
mindre.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

"Hold kæft det ondt det her"
-- Uffe Rørbæk Madsen som Benny Jensen i 'The Julekalender'

Fra : Henrik Mortensen

Dato : 24-01-04 21:12

> Og kors hvor den lugter af at man skulle have en rapport der passede til
en
> konklusion der var lavet på forhånd.

Ja. Væn dig til det.

Der er kun en ting at gøre ved det hysteri der hersker, og det er at få
noget gjort, der gør bilisterne synlige, og vel at mærke ikke synlige som
malkekvæg!

Mvh
Henrik

Fra : claus b. p.

Dato : 28-01-04 01:48

"Henrik Bøgh" <henrik@lagengymnastik.dk> wrote in message
> [...]
> http://www.mst.dk/udgiv/publikationer/2004/87-7614-115-2/html/
>
> Og kors hvor den lugter af at man skulle have en rapport der passede til

Det kan helt klart konkluderes ud fra løsningsmodellerne, som udelukkende
omtaler muligheder for at begrænse, forhindre og forbyde chiptuning! Tænk
hvis embedsmænd og politikere prøvede at tænke moderne: Chiptuning kan
næsten ikke opdages, er kommet for at blive, og selv den mest avancerede
kampagne/og eller lovgivnig kan ikke bringe folk til at acceptere at man
ikke skal pille... altså: Opret et kontrol og typegodkendelsessystem, med en
energimærkning a la det på frysere og vaskemaskiner. Gør det rimelig
billigt, så folk ikke (igen) smyger udenom fordi de føler sig malket, og -
vips: kun de bedste og mest energi/miljø-rigtige boxe vil være tilbage på
markedet.

Ideen kan gratis benyttes.
Og så vil jeg iøvrigt ikke kommentere yderligere hvad jeg mener om den
rapports seriøsitet! (Vil Lomborg?)

Mvh. Claus