Skift af gaskugler på en Citroen BX 16 fra~
Fra : Hanus Midjord

Dato : 23-01-04 20:54

Hej.
Håber at nogen kan hjælpe mig.

Jeg skal til at skifte gaskugler på min Citroen BX 16 tgs fra 1989.
Mit problem er at jeg ved ikke om hjulene skal være fri fra jorden, mens
kuglerne bliver skiftet.

Så kort sagt, skal bilen på en lift mens jeg skifter kuglerne eller er det
ok at den står på jorden?

Er det en god ide at skifte alle gaskugler på en gang? Det virker på mig som
om at der kun er problemer foran, så derfor har jeg planer om kun at skifte
de to forreste kugler. Er det ok?

Mvh
HSM

Fra : Mogens...

Dato : 23-01-04 22:17

On Fri, 23 Jan 2004 20:53:51 +0100, "Hanus Midjord"
<hanus_nospam@oek.dk> wrote:

>Håber at nogen kan hjælpe mig.

Møller kan operationen i søvne

> [...]
>om at der kun er problemer foran, så derfor har jeg planer om kun at skifte

Møller har giver undervisning et par gange - gør det sikkert gerne
igen. Kan du ikke vente, til han får taget sig sammen til at svare,
finder du nemt postingen via www.google.com's NG-del :)

/Mogens

Fra : Møller

Dato : 24-01-04 19:10

"Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message

> [...]
>
> Møller har giver undervisning et par gange - gør det sikkert gerne
> igen. Kan du ikke vente, til han får taget sig sammen til at svare,

Ups nu har jeg dummet mig:

Jeg har svaret under teknik. Men hvad pyt, han har vist fået de råd han skal
have.
Skal det sammenfattes og systematiseres , gør jeg det da gerne igen, men min
ven Google er altid rar at have ved hånden.
PS jeg har konverter 12 V til 230 v i dytten, så jeg kan tager den blærbare
med ned og på ferie,
Købt for en slik hos www.conrad.de her har jeg som du husker også købt
Rain-X, men med den takt du skifter biler, er det vel for længst væk, eller
bruger du det kun til læsebrikker.

PS er det ikke morsomt, at sp. teknik ofte krydsposter til kaffeklubben, så
man mener altså stadig, at der er lidt at hente hos "det grå guld" Har du
fået farvet lokkerne nu hvor du snart skal ud som svingdommer igen??
--

Møller
dk.fritid."kaffeklub"dk

Fra : Mogens...

Dato : 24-01-04 20:57

On Sat, 24 Jan 2004 19:10:26 +0100, "Møller" <Ols@son.dk> wrote:

>Ups nu har jeg dummet mig:
>Jeg har svaret under teknik.

Totalt latterligt at folk krydsposter. Men det var vel hvad man kunne
forvente på grund af en lav trafik i teknikgruppen. Jeg sagde det jo.

/Mogens

Fra : alexbo

Dato : 24-01-04 21:37

"Mogens..." skrev

> Jeg sagde det jo.

Jamen det gjorde du da, og ret fik du også, men det var også meningen.
Når man undgår de intetsigende indlæg, så bliver trafikken lav, og det var
jo netop ønsket.

mvh
Alex Christensen

Fra : Mogens...

Dato : 24-01-04 21:59

On Sat, 24 Jan 2004 21:36:39 +0100, "alexbo"
<alexbo@post.cybercity.dk> wrote:

> så bliver trafikken lav, og det var jo netop ønsket.

Hvorfor spørger de så begge steder?

/Mogens

Fra : Peter G C

Dato : 25-01-04 11:46

"Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Hvorfor spørger de så begge steder?

:-]

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Niels Skaaning

Dato : 24-01-04 10:56

"Hanus Midjord" <hanus_nospam@oek.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kuglerne bliver skiftet.
>
> Så kort sagt, skal bilen på en lift mens jeg skifter kuglerne eller er det

Den kan godt stå på jorden, men den skal altså stadig klodses op på bukke.

> [...]
som
> om at der kun er problemer foran, så derfor har jeg planer om kun at

Det er ihvert fald en god ide at skifte dem parvis (bag og for).

Foran er der ingen ben i at skifte dem (hvilket der kan være bagi, men dem
skal du jo ikke skifte). Du skal tage trykket af hydrauliksystemet ved at
dreje lidt på den lille skrue som sidder øverst til højre på trykregulatoren
(den med den grønne kugle forrest på motoren) til det siger fssssss... så er
trykket gået af systemet og kuglerne kan skrues af. De nye skal kun skrues
til med håndkraft som du ville gøre det med et oliefilter. Husk iøvrigt
pakningen! Så strammer du bare den lille skrue til igen (ikke alt for hårdt)
og så er du klar til at køre igen.

NS

NS

Fra : Hanus Midjord

Dato : 24-01-04 12:19

Tak for fyldestgørende svar:)

Mvh
Hanus

Fra : Niels Skaaning

Dato : 24-01-04 12:33

> Tak for fyldestgørende svar:)

Jeg er bare glad for at kunne hjælpe ;).

NS