Simoniz Back to Black
Fra : f00ge

Dato : 23-01-04 14:43

Nogen, der ved, hvor man kan købe "Simoniz Back to Black" online?

For dem, der ikke ved, hvad det er:
http://www.dataplads.dk/simoniz/produkter.asp?varenr=56SIM0306C

Takker,

Fra : Rasmus

Dato : 23-01-04 14:54

"f00ge" <f00ge***REMOVE***@gmx.net> wrote in message
> Nogen, der ved, hvor man kan købe "Simoniz Back to Black" online?
>
> For dem, der ikke ved, hvad det er:
> http://www.dataplads.dk/simoniz/produkter.asp?varenr=56SIM0306C

Er det ikke bare silikone den spray indeholder??, det virkede ihvertfald på
mine sorte kofangere...., de blev som nye at se på!

En silikone spray koster vist omkring 25kr i f.eks Bilka

mvh
Rasmus

Fra : LR

Dato : 23-01-04 16:19

> Er det ikke bare silikone den spray indeholder??, det virkede ihvertfald

> mine sorte kofangere...., de blev som nye at se på!

Jeg ved ikke, hvad den består af, men normale vinylgenopfriskere indeholder
tilsyneladende yderligere et eller andet hærdende stof. Kunne minde lidt om
hård voks, men jeg aner det ikke...

(det var også mig, der skrev eksperimentet i denne tråd, med forkert navn).

Mvh,

Lasse

Fra : Rasmus

Dato : 23-01-04 17:48

"LR" <sdadas@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
om
> hård voks, men jeg aner det ikke...
>
> (det var også mig, der skrev eksperimentet i denne tråd, med forkert

Det skal lige siges at jeg faktisk også rensede kofangerne med petroleum
inden, for at fjerne rester af asfalt, tectyl og andet skidt.
Derefter en omgang ren silikone på spray...

Behandlingen holdt ihvertfald sommeren over (3-4 måneder), bilen er nu solgt
så hvordan det ser ud i dag ved jeg ikke

mvh
Rasmus

Fra : news.inet.tele.dk

Dato : 23-01-04 16:00

> Nogen, der ved, hvor man kan købe "Simoniz Back to Black" online?
>
> For dem, der ikke ved, hvad det er:
> http://www.dataplads.dk/simoniz/produkter.asp?varenr=56SIM0306C

Nej, men jeg har alligevel noget interessant at bidrage med:

I en fabriksny bil går der meget lang tid før de udvendige vinyllister
begynder at se matte og kedelige ud. Når det endelige sker, kan det
afhjælpes med vinylgenopfrisker, men uanset hvad man gør (vinylgenopfrisker,
lindolie, varmepistol-behandling, silikoneolie), holder virkningen ikke
særlig længe.

Hvorfor - hvad er det, der sker med vinyl, når det bliver gammelt? Jeg har
afmonteret en gammel liste og udført lidt hjemmeforskning:

Misfarvningerne består af tre ting (om sommeren):

1) Små hvide prikker dybt nede i vinylets struktur. Består af et fast stof.
2) Større områder, der ligner matgrå plamager og løbere af regn. Består af
et fast stof.
3) Et gråligt slør som skyldes, at vinylets overflade er blevet slidt.
Skyldes lysets brydning.

Når vinylopfriskere ikke holder ret længe, skyldes det, at det hvide stof i
pkt 1 og 2 ikke fjernes men kun gennemvædes og gøres transparente
midlertidigt. Jeg har forsøgt at fjerne stoffet med forskellige midler:

* Acetone
* Kalkfjerner
* Salmiakspiritus
* Skurebørste
* Sprit
* Kogende vand
* Sulfo
* Diverse syrer og rustfjerner
* Kaustisk soda

Intet virkede. Der var bestemt tale om et fast stof, da jeg under et
mikroskop kunne skrabe det væk med en nål. Til sidst afrensede jeg med
almindeligt petrolium, som opløste *alle* spor af stoffet! Da petroliumet
var fordampet helt, og listen havde fået sit grå skær fra pkt 3 tilbage, gav
jeg den et almindeligt vinylgenopfriskningsmiddel.

Desværre kom jeg til at ødelægge listens monteringsdutter og fik den aldrig
påmonteret igen, så jeg kender ikke varigheden af min behandling. Der skulle
dog være en chance for, at listen endelig er som fabriksny igen.

Mvh,

Lasse

Fra : Mogens...

Dato : 23-01-04 17:18

On Fri, 23 Jan 2004 16:00:17 +0100, "news.inet.tele.dk"
<sdadas@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>Hvorfor - hvad er det, der sker med vinyl, når det bliver gammelt? Jeg har
>afmonteret en gammel liste og udført lidt hjemmeforskning:

OK - kan du ikke fortælle dén "historie" til Sonax, fordi den
vinyl-make-up - jeg gav Omega'en for længe siden - holder altså
endnu, og misfarvningen var altså alvorlig på grund af det store slid
(fartvind og -vejr)

/Mogens

Fra : Soren Kuula

Dato : 23-01-04 17:27

news.inet.tele.dk wrote:

> [...]

> var fordampet helt, og listen havde fået sit grå skær fra pkt 3 tilbage, gav
> jeg den et almindeligt vinylgenopfriskningsmiddel.

YEZZ ! Cool med noget grundforskning !!!

Men er du sikker på at petroleumen fordampede - det lugtfrie har vist
diverse snask tilsat for at det ikke skal fordampe (lugte).

Kan du ikke klemme den liste fast i din grill et sted og sige hvordan
den har det om et par måneder :)?

MVH
Søren

--
Fjern de 4 bogstaver i min mailadresse som er indsat for at hindre s...
Remove the 4 letter word meaning "junk mail" in my mail address.

Fra : LR

Dato : 23-01-04 18:24

> YEZZ ! Cool med noget grundforskning !!!

Yeah, i stedet for gætterier, lommefilosofi og teorier. Jeg læser i øvrigt
fysik

> Men er du sikker på at petroleumen fordampede - det lugtfrie har vist
> diverse snask tilsat for at det ikke skal fordampe (lugte).

Ja, for jeg tørrede den på radiatoren i adskillige timer. Derefter var den
helt mat, men alligevel affedtede jeg den med kaustisk soda for en
sikkerhedsskyld. Dette for at sikre, at det hvide stof faktisk var
forsvundet og ikke bare "læsket". Mikroskopi bekræftede det.

> Kan du ikke klemme den liste fast i din grill et sted og sige hvordan
> den har det om et par måneder :)?

Nah, det var et gammelt projekt jeg lavede i sommers, men prøv selv!

Mvh,

Lasse

Fra : Leon \(4220\)

Dato : 23-01-04 21:24

rengøring, klar tectyl og efterfølgende aftørring.

Leon Hulstrøm

Q: Aint life a bitch from SCO though VR6 and V8 to Vespa Caio
Another Q: Can a Caio pull at 20" Skiboat ?
www.fourwinds.dk