Editorkits, contenttypes, charsets, mimety~
Fra : stigth

Dato : 22-04-01 23:16

well... Jeg er igang med at lave en mailklient. Indtil nu har jeg brugt et
editorpane til at vise mails. Min plan var senere at lave en html-parser...
Altså lave mails om til html. Men.
Pludselig får jeg en UnsupportedEncodingException ved en mail sendt fra
netscape, hvor charset er opgivet som ISO-8859_1 altså med stort. Egentlig
troede jeg min contenttype virkede men tilsyneladende ignorerer den charsets
som den ikke kender (hvis det står med småt) Jeg kan skrive charset:
jabadabadu; uden at få en tilsvarende excp. Og ved editorpane.getContentType
får jeg blot text/plain, text/html eller tilsvarende. Men burde java ikke
understøtte iso-8859... Det synes jeg at have læst. Derefter forsøgte jeg
med et textpane, men det giver blot flere problemer, med editorkits ol. I
mails hvor der ikke er opgivet chartsets, kun 'text/plain' kræver det jeg
bruger et stylededitorkit. Hvorfor?
Jeg har tidligere forsøgt at sætte contenttype i forbindelse med den
inputstream der læser fra socket, men det gav kun krusseduller i stedet for
tekst. Hvorfor er der ikke en setCharset metode? Hvad står
content-transfer-encoding for? Jeg ville sætte pris på en tutorial,
rfc-henvisning el. om emnet. Eller nogle forslag til at gribe det an.
Er der iøvrigt nogen der kender til mailservere og klienter? Jeg har
observeret, at hvis jeg sender en mail-body uden linieskift, så modtager
nogle klienter mailen med indsatte linieskift. Vel at mærke ikke alle. Hvor
i leddet bliver disse linieskift indsat? Jeg synes ikke at have læst om en
begrænsning i liniestørrelse iforb. med mail.
Og noget helt andet: Hvis jeg skriver et brev i min klient, i et textpane,
bliver markøren langsomt 'sløvere' jo længere jeg skriver uden linieskift.
Hvad skyldes det og hvordan kan jeg udbedre det?
Til sidst: findes der et eller andet styledtext-til-html modul?

på forhånd tak
Stig Tanggaard.