/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
fartpilot
Fra : Søren


Dato : 20-01-04 21:48

hvordan fungere sådan en ?
Er det en stepmotor der styrer speederkablet, eller hvordan ?
Jeg vil gerne montere en min Carisma GDI, men er det en størrer omgang,
eller er det bare en elektronik box og en kontakt der skal installeres ?

Håber der er en der kender til dette.

På forhånd tak

Søren



 
 
Morten Fruergaard (21-01-2004)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 21-01-04 06:23

"Søren" <nospam_svu@ccieurope.com> skrev i en meddelelse
> hvordan fungere sådan en ?

Kommer an på, hvilken det er.
Den elektroniske, jeg sælger, sidder der en lille motor, som trækker i en
kabel, som man så monteret på speederkablet...

> Jeg vil gerne montere en min Carisma GDI, men er det en størrer omgang,
> eller er det bare en elektronik box og en kontakt der skal installeres ?

Jeg ved ikke, om Mitsubishi har noget monteret, så det blot er en kontakt,
der skal skiftes.
Jeg tror det ikke - har kun hørt om dette mht. Vw og co.

> Håber der er en der kender til dette.


Der skal monteres et kabel på speederkablet, som går ind i en motor.
Derudover skal motoren naturligvis monteres...
Af ledninger, er der +, stel, bremselys, signal fra speedometer eller omdr.
Og så en arm i kabinen, hvortil der også skal trækkes ledninger.

That's it.

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...



Ped (21-01-2004)
Kommentar
Fra : Ped


Dato : 21-01-04 22:06

Søren wrote:
> hvordan fungere sådan en ?
> Er det en stepmotor der styrer speederkablet, eller hvordan ?
> Jeg vil gerne montere en min Carisma GDI, men er det en størrer omgang,
> eller er det bare en elektronik box og en kontakt der skal installeres ?
>
> Håber der er en der kender til dette.
>

Jeg har en type, som den Morten omtaler (kan dog ikke huske fabrikatet)
installeret i min Punto, og jeg er kanon glad for den. Den består af en
enhed omtrent på størrelse med en viskermotor (den der trækker i
speederen), en elektronisk boks på størrelse med en æske
stormtændstikker, en betjeningsarm (som en blinklysarm) samt et ret
imponerende ledningsbundt.

Det, der tager længst tid, er at finde ud af hvor tingene skal sidde,
samt at få ført ledninger fra motorrummet og ind i kabinen. Jeg husker
ikke installationen som vanskelig eller svær at finde ud af, blot
tidkrævende. Servomotoren skal naturligvis kunne monteres et sted, og i
Puntoens tilfælde er der tilfældigvis plads ved siden af batteriet.
Herfra går et kabel hen under luftfilterkassen til "speederhjulet" (½
hjul) på indsprøjtningen. Der var beslag og løsdele nok med til at
kablet kunne fæstnes til speederhjulet uden at skulle fifle eller lave
noget om. Betjeningsarmen har jeg monteret på ratstammen under
blinklysarmen, og den sorte box under instrumentpanelet. Boxen skal have
inputs i form af impulser, og det kan man få fra f.eks. det elektroniske
speedometer (så kan den holde en given hastighed) eller evt. fra en
elektronisk omdrejningstæller (så kan den holde et givet antal
omdrejninger - bruges kun hvis speedometeret ikke kan). Så man skal
helst have et strømdiagram, så man kan finde den rigtige ledning. En
strømtyv klarer sammenkoblingen. Der skal også interfaces til
bremselyset, så den slår fra automatisk når man bremser. Jeg husker ikke
længere enkeltheder i installationen, men når det hele er sat til skal
det justeres ind ved hjælp af nogle bittesmå dipswitches på den sorte
box. Og siden har det bare kørt.

Man kunne måske tro, at sådan noget halvmekanisk er mindre pålideligt
eller mindre præcist, men det er ikke tilfældet. Når man klikker "hold
hastigheden" er det indenfor 1 km/t, og kørslen er fuldstændig jævn. Kun
ved kørsel ned ad bakke med lidt påløb kan der opstå ganske små ryk. I
meget koldt vejr har jeg desuden oplevet, at kablet der trækker i
speederen kan blive lidt trægt, så den er lidt længe om at slippe gassen
når den kobles ud. Men ellers er det det stykke ekstraudstyr, som jeg
allernødigst vil undvære, og de 1900 kr. synes jeg er givet godt ud.

M.v.h.

Jens L. Pedersen
Punto 60SX


Morten Fruergaard (22-01-2004)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 22-01-04 09:40

"Ped" <pedmail@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> En strømtyv klarer sammenkoblingen.

Niks. Strømtyve er bandlyst.
Optimalt: En lodning med krympeflex bruges.

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...



Roberto Saldo (22-01-2004)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 22-01-04 09:57

Morten Fruergaard wrote:
> "Ped" <pedmail@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
>
>>En strømtyv klarer sammenkoblingen.
>
>
> Niks. Strømtyve er bandlyst.
> Optimalt: En lodning med krympeflex bruges.

Min nabo (elmontør) siger lodninger ikke holder til mekaniske
påvirkninger og en korrekt udført krympning er det mest optimale.

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."


Morten Fruergaard (22-01-2004)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 22-01-04 10:00

"Roberto Saldo" <robertosaldo@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Min nabo (elmontør) siger lodninger ikke holder til mekaniske
> påvirkninger

Korrekt. Men der er tale om påvirkinger, som man (normalt) ikke ser i en
bil.
Vi bruger ikke lodninger i racerbilerne...

> og en korrekt udført krympning er det mest optimale.

?


--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...



Roberto Saldo (22-01-2004)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 22-01-04 10:06

Morten Fruergaard wrote:
> "Roberto Saldo" <robertosaldo@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
>
>>Min nabo (elmontør) siger lodninger ikke holder til mekaniske
>>påvirkninger
>
>
> Korrekt. Men der er tale om påvirkinger, som man (normalt) ikke ser i en
> bil.
> Vi bruger ikke lodninger i racerbilerne...
>
>
>>og en korrekt udført krympning er det mest optimale.
> ?

Krympermuffer og en ordentlig krympetang??!


--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."


Morten Fruergaard (22-01-2004)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 22-01-04 12:36

"Roberto Saldo" <robertosaldo@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Krympermuffer og en ordentlig krympetang??!


Tænker du på, dem der fås i rød, blå og gul alt efter størrelse?
Dem er dem, vi har brugt i racerbilerne...

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...



Roberto Saldo (22-01-2004)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 22-01-04 12:52

Morten Fruergaard wrote:
> "Roberto Saldo" <robertosaldo@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
>
>>Krympermuffer og en ordentlig krympetang??!
>
> Tænker du på, dem der fås i rød, blå og gul alt efter størrelse?

De fås også i andre farver :)

> Dem er dem, vi har brugt i racerbilerne...

Så er det jo bare godt.

Det meste hænger på tangen.
Jeg har lånt een af ham, med moment (krymper lige tilpas hver gang) og
returlås så den sure krympemuffe ikke hopper ud lige når man står og
fumler. Den havde også sådan en dup i midten af gabet som maser ned
midt i krympestedet. Koster sikkert mere end jeg har lyst til at bruge :)


--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."


Morten Fruergaard (22-01-2004)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 22-01-04 15:11

"Roberto Saldo" <robertosaldo@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Det meste hænger på tangen.


Enig. Man skal IKKE bruge de billige, som kun klemmer ét sted.
Det holder ikke.

Jeg har købt et par stykker af de gode, og de koster fra ca. 400 kr.

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...



Mogens... (22-01-2004)
Kommentar
Fra : Mogens...


Dato : 22-01-04 18:28

On Thu, 22 Jan 2004 10:05:31 +0100, Roberto Saldo
<robertosaldo@yahoo.dk> wrote:

>>>og en korrekt udført krympning er det mest optimale.

>> ?

>Krympermuffer og en ordentlig krympetang??!

Næppe - han taler sikkert om den anden form for krympning.
(det hedder ikke krympning - der er et andet udtryk, jeg ikke husker,
men esbjergenseren kan helt sikkert hjælpe hér: UFFE B!)


/Mogens

Per Thomsen (23-01-2004)
Kommentar
Fra : Per Thomsen


Dato : 23-01-04 09:04


"Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse
news:0u10109r6ti952kak0hkl9re2r2n9a4c04@4ax.com...
> On Thu, 22 Jan 2004 10:05:31 +0100, Roberto Saldo
> <robertosaldo@yahoo.dk> wrote:
>
> >>>og en korrekt udført krympning er det mest optimale.
>
> >> ?
>
> >Krympermuffer og en ordentlig krympetang??!
>
> Næppe - han taler sikkert om den anden form for krympning.
> (det hedder ikke krympning - der er et andet udtryk, jeg ikke husker,
> men esbjergenseren kan helt sikkert hjælpe hér: UFFE B!)
>
>
Jeg er sikker på at de taler om en 'crimpetang', hvad mufferne hedder ved
jeg ikke.

Per



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177526
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408691
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste