Hjulbolte for lange?
Fra : Martin Sand.

Dato : 19-01-04 22:48

Jeg har købt nogle nye vinterhjul (dæk + fælge) for et par måneder siden, og
når jeg bremser høres en svag "klonk" lyd i takt med hjulomdrejningerne. Men
kun når der bremses. Kan det være hjulboltene der simpelthen går for dybt,
og rører ved noget i bremserne eller navet/hjulophænget?
Lyden er først kommet efter jeg satte vinterhjul på.
Bilen er en Golf IV.

MVH Martin

Fra : Madsen

Dato : 20-01-04 01:08

"Martin Sand." <feedback56NOSPAM@NOSPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> og rører ved noget i bremserne eller navet/hjulophænget?
> Lyden er først kommet efter jeg satte vinterhjul på.

Hvis sommer hjul er på alufælge og vinter hjul er stålfælge, så er boltene
for lange.

Har haft en Audi, hvis jeg brugte de lange bolte på stålfælge(vinterhjul)
gav det problemer ved bremse tromlerne.
Hilsen
Madsen

Fra : Martin Sand.

Dato : 20-01-04 01:19

Madsen wrote:
> Hvis sommer hjul er på alufælge og vinter hjul er stålfælge, så er
> boltene for lange.

Både sommer- og vinterfælge/hjul er stål.

MVH Martin

Fra : Elbarto Simsoniac

Dato : 20-01-04 01:52

> Både sommer- og vinterfælge/hjul er stål.
>
> MVH Martin

Sidst jeg hørte den lyd var i en MB V220 dette var dog kun fra højre
forhjul...Som sad fast med 3 bolte hvorfra 2 var løse !!!
Den havde fået skiftet dæk dagen før

Elbarto

Fra : Hans Paulin

Dato : 20-01-04 08:08

Martin Sand. skrev:

> [...]
> hjulomdrejningerne. Men kun når der bremses. Kan det være hjulboltene
> der simpelthen går for dybt, og rører ved noget i bremserne eller

....pil alle boltene ud af det / de pågældende hjul, og kig efter
slidmærker på boltenderne...
Hans

Fra : Martin Sand.

Dato : 20-01-04 21:41

Hans Paulin wrote:
> ...pil alle boltene ud af det / de pågældende hjul, og kig efter
> slidmærker på boltenderne...

Det vil jeg prøve. Men kan man sætte en spændeskive på hvert hul i fælgen
inden man skruer boltene i, hvis de viser sig at være for lange? Eller er
spændeskiver på fælge noget fy-fy?

MVH Martin

Fra : Torben Scheel

Dato : 21-01-04 11:24

"Martin Sand." <feedback56NOSPAM@NOSPAMhotmail.com> wrote in message

> Det vil jeg prøve. Men kan man sætte en spændeskive på hvert hul i fælgen
> inden man skruer boltene i, hvis de viser sig at være for lange? Eller er
> spændeskiver på fælge noget fy-fy?

Dine bolte er vel koniske, ikke?

Jeg vil tro at alt andet end nav, fælg og bolt er fyfy. Du kan jo save lidt
af dem og file enderne fine, men det ændrer jo ikke ved at du skal have nye
til foråret. Hvis det altså er længden der er problemet - jeg gætter
umiddelbart på at de "bare" er løse. Du kører ikke i bilen før det er løst,
vel? Hvis du gør, så sig lige til når det er ordnet, så jeg kan lade mine
børn komme ud igen.

vh
Torben

Fra : Martin Sand.

Dato : 23-01-04 15:41

Torben Scheel wrote:
> Dine bolte er vel koniske, ikke?

Jeg kan ikke bedømme om de er koniske... Det er originalboltene jeg bruger.
Bilen er ½ år gammel.

> [...]
> ikke i bilen før det er løst, vel? Hvis du gør, så sig lige til når
> det er ordnet, så jeg kan lade mine børn komme ud igen.

Hallo! Jeg kører sgu da ikke rundt i en bil med løse hjulbolte, vel!! De
sidder fast med 120 Nm som de skal. Hvorfor tror du at de er løse? Jeg håber
da ikke at du altid er så forudindtaget mht. dine holdinger... stakkels dine
børn i så fald!Det er nok nærmere længden eller måske noget skidt der har
sat sig i bremserne, og tikker engang imellem når der bremses. De seneste
par dage har der dog ikke været noget at høre.

MVH Martin

Fra : Hans Paulin

Dato : 21-01-04 14:01

Martin Sand. skrev:

> kan man sætte en spændeskive på hvert hul i
> fælgen inden man skruer boltene i, hvis de viser sig at være for
> lange?

....ikke på min bil...

> Eller er spændeskiver på fælge noget fy-fy?

....ja, på min bil er de...
Hans