/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Støjsvage dæk om 10 år
Fra : Per Wildau


Dato : 19-01-04 10:51

De Danske vejmyndigheder interesserer sig for vejstøj:

http://www.trg.dk/td/papers/papers95/tr_og_em/bendt/bendt.pdf

En svensk forsker mener at der om ti år vil findes meget støjsvage dæk:

*Tysta bildäck om tio år*
Två miljoner människor i Sverige lever i bullernivåer som ligger över vad
som anses hälsosamt, och biltrafiken är en av bullerbovarna i dramat. Men
det är inte bilarnas motorer som ger det största oljudet, utan det är
däcken.

http://tinyurl.com/2mk57

Her er billeder af det ekstreme dæk, man må sige at der er tale om
lavprofil.

Der er tale om hjul i kompositmateriale hvor tynde gummistrimler er lagt
direkte på fælgen.
Her er billeder af det ekstreme dæk, man må sige at der er tale om
lavprofil.

http://www.vti.se/PDF/figuresupplement.pdf

McPer



 
 
Ukendt (19-01-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-01-04 12:38



> Her er billeder af det ekstreme dæk, man må sige at der er tale om
> lavprofil.
>
> Der er tale om hjul i kompositmateriale hvor tynde gummistrimler er lagt
> direkte på fælgen.
> Her er billeder af det ekstreme dæk, man må sige at der er tale om
> lavprofil.
>
> http://www.vti.se/PDF/figuresupplement.pdf

Jeg tror ikke en meter på de dæk. Kan da godt være de er støjsvage men prøv
lige sådanne profilløse dæk om vinteren eller en mudret skovvej.
Komforten er vel også = 0 selv om man i princippet kunne udvikle andre
støddæmpere så ville trækaksler og andet i hjulnarvet nok ikke bryde sig om
rystelserne.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK



Mark Sandberg (19-01-2004)
Kommentar
Fra : Mark Sandberg


Dato : 19-01-04 13:00


"Tom" skrev i en meddelelse:

> Jeg tror ikke en meter på de dæk. Kan da godt være de er støjsvage men
prøv
> lige sådanne profilløse dæk om vinteren eller en mudret skovvej.
> Komforten er vel også = 0 selv om man i princippet kunne udvikle andre
> støddæmpere så ville trækaksler og andet i hjulnarvet nok ikke bryde sig
om
> rystelserne.

Enig Tom!

For slet ikke at tale om dårlig asfalt, sten på vejen, hullede grusveje,
kantsten og "curbes" ved rundkørsler og lignende.

/Mark.



John Sahl (19-01-2004)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 19-01-04 13:15

Mark Sandberg wrote:
> For slet ikke at tale om dårlig asfalt, sten på vejen, hullede
> grusveje, kantsten og "curbes" ved rundkørsler og lignende.

Jeg er da ellers ret sikker på at den affjedring som normalt
ligger i dæksiderne med det nye design er flyttet ind i "fælgen"
ud fra de billeder man kan se.

Jeg skal ikke kunne sige om det er noget værd.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det



Mark Sandberg (19-01-2004)
Kommentar
Fra : Mark Sandberg


Dato : 19-01-04 14:07


"John Sahl" skrev i en meddelelse:

> > For slet ikke at tale om dårlig asfalt, sten på vejen, hullede
> > grusveje, kantsten og "curbes" ved rundkørsler og lignende.
>
> Jeg er da ellers ret sikker på at den affjedring som normalt
> ligger i dæksiderne med det nye design er flyttet ind i "fælgen"
> ud fra de billeder man kan se.

Jeg tænkte nu også mere på "fælgen" tilstand, efter nærkontakt med de
førnævnte hårde ting.

/Mark.



John Sahl (19-01-2004)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 19-01-04 14:14

Mark Sandberg wrote:
> Jeg tænkte nu også mere på "fælgen" tilstand, efter nærkontakt med de
> førnævnte hårde ting.

Det er nok derfor det er en fremtidig løsning

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det



Torben Scheel (19-01-2004)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 19-01-04 14:06

"John Sahl" <spamtrap6@mandezonen.dk> wrote in message
news:bughkf$jte$1@dknews.tiscali.dk...
> Mark Sandberg wrote:
> > For slet ikke at tale om dårlig asfalt, sten på vejen, hullede
> > grusveje, kantsten og "curbes" ved rundkørsler og lignende.
>
> Jeg er da ellers ret sikker på at den affjedring som normalt
> ligger i dæksiderne med det nye design er flyttet ind i "fælgen"
> ud fra de billeder man kan se.
>
> Jeg skal ikke kunne sige om det er noget værd.

Enig. Dækkets affjedring er normalt kun nødvendig grundet fælgens manglende
styrke (postulat) - det må være kompositmaterialets evne til at genvinde den
runde form efter deformerende stød der udnyttes. Det ser ud til at der er
nogle stivere på tværs under selve fælgbunden. Det kræver muligvis en
anderledes afstemt affjedring at køre med den type hjul, men en af fordelene
må være at vriddet i dækket er elimineret, så styringen er mere præcis.

vh
Torben



Per Wildau (19-01-2004)
Kommentar
Fra : Per Wildau


Dato : 19-01-04 17:28

John Sahl wrote:
> Mark Sandberg wrote:
>> For slet ikke at tale om dårlig asfalt, sten på vejen, hullede
>> grusveje, kantsten og "curbes" ved rundkørsler og lignende.
>
> Jeg er da ellers ret sikker på at den affjedring som normalt
> ligger i dæksiderne med det nye design er flyttet ind i "fælgen"
> ud fra de billeder man kan se.

Præcist, det ser ud som om fælgen har fjedrende egenskaber - foruden at de
sikkert er lette. Jeg kunne da godt forestille mig at hjulene, ville give en
god vejbeliggenhed.Jeg har tit undret mig over at man ikke har kunnet finde
en bedre løsning end 'gummihjul' - bare ordet er morsomt:
"GUMMIHJUL" LOL

McPer



Per Wildau (19-01-2004)
Kommentar
Fra : Per Wildau


Dato : 19-01-04 17:42

John Sahl wrote:
> Mark Sandberg wrote:
>> For slet ikke at tale om dårlig asfalt, sten på vejen, hullede
>> grusveje, kantsten og "curbes" ved rundkørsler og lignende.
>
> Jeg er da ellers ret sikker på at den affjedring som normalt
> ligger i dæksiderne med det nye design er flyttet ind i "fælgen"
> ud fra de billeder man kan se.

Jeg forestiller mig, at det er fælgen som er lavet af kompositmateriale.

Hvad er så 'kompositmateriale'?

Det er fx det man kalder glasfiber, som jo består af polyester armeret med
glasfibre.
Men der findes mange andre kompositmateriale fx kulfiberarmeret epoxy.

Resultatet bliver et materiale som dels er fjedrende, dels er dæmpende og
sidst men ikke mindst er det, i forhold til disse egenskaber, meget let.

Jeg tror det bliver fremtidens hjul.

The Wheel Reinvented!!

McPer




Ukendt (19-01-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-01-04 14:13

> De Danske vejmyndigheder interesserer sig for vejstøj:

I aller højeste grad.

Vejdirektoratet som her i Danmark står for motorvejsnettet samt en række af de
største hovedveje forsker meget i bekæmpelse af støj-gener fra biltrafik.

- Brugen af støjskærme er een ting.
- Nedsænkning af kørebanen eller ændring af terrænet er en anden ting.
- Brugen af særlig dræn-asfalt er en tredje og meget interessant ting.

Det viser sig nemlig, at dræn-asfalten, som har gode våd-bane-egenskaber ikke bare
dræner vandet - den sluger også støjen. Drænasfalt er meget dyr, og derfor bruges
den primært i begrænset omfang. Dog vil man sikkert se teknologien anvendt i
større sammenhænge, da det er noget, man har stor opmærksomhed på.

Dæk-industriens tiltag er heller ikke uden betydning - således har Yokohama nu
lanceret et dæk, der primært skal sælges på dets støj-egenskaber.

/Jan W Nielsen


-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:193.89.55.129)
-- Vis din bil frem på http://www.bilgalleri.dk


Per Wildau (19-01-2004)
Kommentar
Fra : Per Wildau


Dato : 19-01-04 17:31

Jan W Nielsen wrote:
>> De Danske vejmyndigheder interesserer sig for vejstøj:
>
> I aller højeste grad.
>
> Vejdirektoratet som her i Danmark står for motorvejsnettet samt en
> række af de største hovedveje forsker meget i bekæmpelse af
> støj-gener fra biltrafik.
>
> - Brugen af støjskærme er een ting.
> - Nedsænkning af kørebanen eller ændring af terrænet er en anden ting.
> - Brugen af særlig dræn-asfalt er en tredje og meget interessant ting.
>
> Det viser sig nemlig, at dræn-asfalten, som har gode
> våd-bane-egenskaber ikke bare dræner vandet - den sluger også støjen.
> Drænasfalt er meget dyr, og derfor bruges den primært i begrænset
> omfang. Dog vil man sikkert se teknologien anvendt i større
> sammenhænge, da det er noget, man har stor opmærksomhed på.
>
> Dæk-industriens tiltag er heller ikke uden betydning - således har
> Yokohama nu lanceret et dæk, der primært skal sælges på dets
> støj-egenskaber.

Netop, bliver forskningen (måske i vejbelægninger) overhalet af nye
dæktyper - Nye dæktyper kan jo tilsyneladende sænke støjen med 10 db,
svarende til en halvering af støjen?

McPer



Mads Stetter (19-01-2004)
Kommentar
Fra : Mads Stetter


Dato : 19-01-04 18:32

Per Wildau wrote:
>
> Netop, bliver forskningen (måske i vejbelægninger) overhalet af nye
> dæktyper - Nye dæktyper kan jo tilsyneladende sænke støjen med 10 db,
> svarende til en halvering af støjen?
>
> McPer

Mener at 3Db svarer til en fordobling eller halvering... anyone?

MVH Mads Stetter



Anders Houmark (19-01-2004)
Kommentar
Fra : Anders Houmark


Dato : 19-01-04 19:55

Mads Stetter wrote:
> Per Wildau wrote:
>>
>> Netop, bliver forskningen (måske i vejbelægninger) overhalet af nye
>> dæktyper - Nye dæktyper kan jo tilsyneladende sænke støjen med 10 db,
>> svarende til en halvering af støjen?
>>
>> McPer
>
> Mener at 3Db svarer til en fordobling eller halvering... anyone?

I decibel A skalaen har du ret. 3db er en fordobling af lydtrykket.
--
Anders Houmark
www.AndersH.dk



EjS (19-01-2004)
Kommentar
Fra : EjS


Dato : 19-01-04 20:24

> Mener at 3Db svarer til en fordobling eller halvering... anyone?

Jep inden for elektroteknik benytter man dB skalaen meget. Regner man i
absolutte værdier er dB defineret ved

10*log10(x)

hvor log10 er ti-tals logaritmen. Således er en halvering i dB (i forhold
til 1):

10*log10(0.5) = -3.01 [dB]

Det smarte ved logaritme skalaen er at uanset tallenes absolutte størrelse
vil en halvering (2 ift. 4 og 85 ift. 170) medføre en ændring i dB på 3.01

Inden for signalbehandling er man tit interesseret i energiberegninger.
Derfor er det fordelagtigt at kigge på kvadratet på signalerne. Dermed
bliver definitionen for et signals "energi i dB":

10*log10(x^2) = 20*log10(x)

Dermed skal der en ændring på 6 dB til for at halvere signalet.


Der er iøvrigt skrevet en del litteratur om dækkets opbygning - jeg læste en
bog i efteråret. Det er ret overraskende så pisse meget teknologi der
egentlig er stoppet i dækket. Men perspektiverne i den fremtidige udvikling
er store - vil jeg give Per ret i!

MVH EjS



Per Wildau (19-01-2004)
Kommentar
Fra : Per Wildau


Dato : 19-01-04 21:44

Mads Stetter wrote:
> Per Wildau wrote:
>>
>> Netop, bliver forskningen (måske i vejbelægninger) overhalet af nye
>> dæktyper - Nye dæktyper kan jo tilsyneladende sænke støjen med 10 db,
>> svarende til en halvering af støjen?
>>
>> McPer
>
> Mener at 3Db svarer til en fordobling eller halvering... anyone?

Jeg citerede egentligt bare Ulf Sandberg som ikke er nogen hvem som helst
(gad vide om han skulle være i famile med Mark Sandberg):

"- Jag skulle tro att man kan komma ner i tio decibel lägre bullernivå än
vad man har idag. Det innebär att vi skulle uppfatta bullernivån som hälften
av vad den är nu."

Hvon han så lige når frem til det, ved jeg ikke.

(gad vide om han skulle være i famile med Mark Sandberg)

http://tinyurl.com/2mk57

McPer



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177526
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408691
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste