Hvordan er reglerne i forbindelse med bred~
Fra : BS

Dato : 19-01-04 09:25

Jeg har en Golf 2 som må trække 1000kg på krogen.
Må jeg hente en tom autotrailer med den? Den vejer vel 500 kg max.
Autotraileren er jo temmelig bred. Er der ikke nogle regler vedr. bredden på
traileren i forhold til trækkøretøjet?
PS: Jeg har trailerkort.
mvh DerGolf

Fra : Reino Andersen

Dato : 19-01-04 10:31

BS skrev:

> [...]
> Autotraileren er jo temmelig bred. Er der ikke nogle regler vedr. bredden
> på traileren i forhold til trækkøretøjet?

Bredden af registreringspligtigt påhængskøretøj til bil må ikke
overstige bredden af den trækkende bil i hver side med mere end:

a) 0,1 m, hvis påhængskøretøjets bredde overstiger 2,3 m

b) 0,3 m, hvis påhængskøretøjets bredde overstiger 2,1 m, men ikke
overstiger 2,3 m.

--
Reino

Fra : Nisse vandpyt

Dato : 19-01-04 10:35

Nu man er inde på bredden af påhæng på bilen.
Hvor bred må den genstand være som sættes på krogen, feks cykelanhænger,
hvor meget må den rage ud over bilens bredde?
Og skal det afmærkes?

Fra : Reino Andersen

Dato : 19-01-04 10:59

Nisse vandpyt skrev:

> Hvor bred må den genstand være som sættes på krogen, feks cykelanhænger,
> hvor meget må den rage ud over bilens bredde?

Bilens bredde må ikke overstige 2,55 m (gods inkl.). Spejle, lygter og
reflekser tæller ikke med i bilens bredde.

> Og skal det afmærkes?

Hvis det rækker mere end 15 cm ud over bilens side skal det afmærkes med en
lys klud eller på anden tydelig måde (uden for lygtetændingstiden).

--
Reino

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 19-01-04 11:04

> [...]
en
> lys klud eller på anden tydelig måde (uden for lygtetændingstiden).

Husker tydelig da jeg hentede vores nyindkøbte autolift. Den har været knap
3 meter bred, placeret på en autotrailer.

Den rakte 30-40 cm ud i hver side...
Kant pælene var tættere på end normalt...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : claus b. p.

Dato : 20-01-04 00:09

"BS" <Nospammer@mail.fi> wrote in message
> [...]
> Må jeg hente en tom autotrailer med den? Den vejer vel 500 kg max.
> Autotraileren er jo temmelig bred. Er der ikke nogle regler vedr. bredden

Du må køre den selv med et B kort, når den vejer max 1000 kg, uanset hvad
der står på dens totalvægtsskilt.
/Claus

Fra : Reino Andersen

Dato : 20-01-04 11:09

claus b. p. skrev:

> Du må køre den selv med et B kort, når den vejer max 1000 kg, uanset hvad
> der står på dens totalvægtsskilt.

Nix.

--
Reino

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 20-01-04 12:00

> Nix.

Korrekt.
(At det er forkert, altså)

Og forklaringen:
Egenvægten er (i følge opslag) 850 kg.
Da det, som bilen må trække (1.000 kg) overstiger bilens egenvægt med mere
end 50 kg, skal der bruges B/E kørekort.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 20-01-04 19:38

On Tue, 20 Jan 2004 11:59:31 +0100, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

> [...]
>Da det, som bilen må trække (1.000 kg) overstiger bilens egenvægt med mere
>end 50 kg, skal der bruges B/E kørekort.

Men vel kun hvis at men vil trække de 1000 Kg. hvis at men fx kun vil
trække 900 kilo så kan det vel stadigvæk gøres på det almindelig B
kørekort?
Flemming Jacobsen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 20-01-04 20:26

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse
> Men vel kun hvis at men vil trække de 1000 Kg. hvis at men fx kun vil
> trække 900 kilo så kan det vel stadigvæk gøres på det almindelig B
> kørekort?

Nej. Reglerne for B/E kørekort er ligeglade med faktisk vægt.
For en bil, som vejer 850 kg, må trække traileren uden B/E kørekort må enten
traileren totalvægt eller det bilen må trække maks. være 900 kg - forudsat
at bilens totalvægt ikke overstiger 2.600 kg.

--
Mvh. Morten Fruergaard