Alarm + Elektriske spørgsmål ?!
Fra : Lasse Madsen

Dato : 18-01-04 02:03

Hej.

Jeg er ved at designe en bil alarm + (det løse jeg gerne vil have udover
alarmen) indtil videre har jeg følgende på min liste:

Compact Flash kort interface & MP3 Dekoder med phono udgang til autoradioens
input.
Ekstra backup batteri hvis nogen tager strømmen (skifter selv over og
forsyner sig via det)
GSM Modem samt GPS som sender en SMS hvis der er alarm og man kan forespørge
bilens position samt det er muligt at aktivere/deaktivere alarmen via SMS.
Central låsen er koblet ind over alarmen således at man låser bilen samtidig
med alarmen sættes "ON" samtidig bruges central låsen som ON/OFF til alarmen
under normal operation. GPS'en kunne jeg godt tænke mig at bruge samtidig
til at logge hastigheden på bilen og lidt andet sjovt på CF kortet så man
kan se maksimal opnået hastighed og sådan noget "lir"

Da det er noget som jeg kunne forstille mig andre ville syntes var fedt så
det måske kunne sælges på hobby basis ville jeg gerne høre hvad i andre
kunne finde på at "fede" features som man ellers kunne bygge ind i "alarmen"
prisen på tingen er jeg ikke 100% sikker på men jeg forventer ikke at den
bør overstige 1500kr med GPS, EuroPrint og elektronik ... GSM modemet er jeg
så tilgengæld ikke sikker på hvad koster da jeg har et liggende som jeg har
fået men ikke aner hvad kan købes for...

Samtidig vil jeg gerne høre om et par elektriske ting:

Relæ'erne til Lys / Horn osv.. i bilen står de med konstant 12V på spolen og
trækkes så til STEL når man ønsker at tænde dem eller er de konstant
forbunden til STEL og skal således have 12V for at tænde ?

Hvis de feks er konstant koblet til STEL kan jeg så godt koble min "alarm"
parallelt ind over bilens elektronik der tænder for lyset ?

M.v.h.
Lasse Madsen

Fra : Ulrich

Dato : 18-01-04 09:29

"Lasse Madsen" <Lasse.madsen@elektronik.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til at logge hastigheden på bilen og lidt andet sjovt på CF kortet så man
> kan se maksimal opnået hastighed og sådan noget "lir"

Lyder ganske fornuftigt og brugernemt

> [...]
har
> fået men ikke aner hvad kan købes for...

Jeg har en "fætter med GSM/GPS" i firmabilen, der kan man slukke for
brændstof tilgangen
når bilen kører under 5 km/h. Det er naturligvis hvis bilen bliver hugget,
bilen stopper og du kan se hvor den er.

En udgang til at tænde f.eks. et fyr ville være nice

Hvad med en "bil finder" på min 307'er trykker jeg på lås når bilen er låst,
så giver den et dyt og blinklys blinker.
He-he lidt fedt når folk hænger op ad øsen

> [...]
> trækkes så til STEL når man ønsker at tænde dem eller er de konstant
> forbunden til STEL og skal således have 12V for at tænde ?

Det kommer helt an på bilen, begge systemer findes.

> Hvis de feks er konstant koblet til STEL kan jeg så godt koble min "alarm"
> parallelt ind over bilens elektronik der tænder for lyset ?

Jeg ville skille det ad med dioder, bilers elektronik er følsom.

--
Hygge Ulrich

Fra : Ukendt

Dato : 18-01-04 11:26

> Jeg er ved at designe en bil alarm + (det løse jeg gerne vil have udover
> alarmen) indtil videre har jeg følgende på min liste:

Så er det ikke nu at jeg skal fortælle at min alarm har koster ca 1200 Kr i
USA og den er med Pager så jeg får et signal tilbage fra bilen. Rækkeviden
er ca. 1 Km og det hele fungere fint både med rystesensor, 6 tonet alarm og
styring af låse og en del andet.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Rasmus Bojsen

Dato : 18-01-04 13:51

> [...]
>er ca. 1 Km og det hele fungere fint både med rystesensor, 6 tonet alarm og

Hvilken model er det ?

mvh.
Rasmus Bojsen
Sydjylland.
bojsen@vejen-net.dk

Fra : Ukendt

Dato : 18-01-04 14:02

"Rasmus Bojsen" <bojsen@vejen-net.dk> skrev i en meddelelse

Rækkeviden

> Hvilken model er det ?

FM-5005

Fra : H@nsen

Dato : 18-01-04 14:29

Tom wrote:

> FM-5005

Har du link til der hvor du købte din ?
Gik handel let og smertefrit ?

Fra : Ukendt

Dato : 18-01-04 14:32

www.ebay.com

> Gik handel let og smertefrit ?

Ja

Fra : Troels Pedersen

Dato : 18-01-04 13:22

Lasse Madsen wrote:
> Jeg er ved at designe en bil alarm + (det løse jeg gerne vil have
> udover alarmen) indtil videre har jeg følgende på min liste:

God idé, jeg har selv tænkt over at lave noget lignende længe .o) Da min
tidligere Mazda forsvandt ville det have været rart med en GPS sporing!

> [...]
> kunne jeg godt tænke mig at bruge samtidig til at logge hastigheden
> på bilen og lidt andet sjovt på CF kortet så man kan se maksimal

Ganske udemærket idé!
Dog synes jeg ideén med MP3 virker lidt overdrevet til en alarm! Men ellers
logning af info - Fint!

> [...]
> elektronik ... GSM modemet er jeg så tilgengæld ikke sikker på hvad
> koster da jeg har et liggende som jeg har fået men ikke aner hvad kan

Evt. bruge en gammel Siemens telefon som modem, se link:
http://www.kh-gps.de/sms_trk.htm

> [...]
>
> Hvis de feks er konstant koblet til STEL kan jeg så godt koble min
> "alarm" parallelt ind over bilens elektronik der tænder for lyset ?

Jeg synes der bør være noget styring af lyset i kabinen med. Så kabine lyset
er tændt i 60 sec. når dørene låses op, eller indtil tænding tilsluttes,
samtidig tænder den kabinelyset når tænding tages fra i op til 60 sec. eller
indtil bilen låses. Selvfølgelig med blød fading op/ned Det skal
kombineres med bilens døre også, så de også stadig kan tænde og slukke for
kabinelyset.

I øvrigt er jeg frisk på at hjælpe lidt til hvis tiden tillader det,
specielt omkring GSM/GPS modulerne. (Da skal vi jo nok over i en anden
gruppe!)

--
MVH Troels
Ford Sierra 2.0i DOHC

Fra : Jesper Hørup

Dato : 18-01-04 14:13

"Lasse Madsen" <Lasse.madsen@elektronik.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.

<snip>

I det firma jeg er ansat, har vi lige udeviklet noget tilsvarende til en
kunde.
Og jeg har nogle komentarer:
1: Tænk sikkerhed!!!
2: Tænk sikkerhed!!!
3: Tænk sikkerhed!!!

eks.
Hvor har du tænkt dig at placere GSM antennen? -Udenpå bilen?
For så skal tyven kun pille antennen af for at ødelægge hele alarmsystemet.
Det samme er gældende med GPS antennen.

Pas på med antenner der skal monteres til stel i bilens karosseri.
Hvis din stelledning fra batteriet til motoren går løs, risikerer du at
strømmen til din startmotor går igennem antenneledningen og igennem din
alarm.

I det "østlige europa" og den vej, anvender tyve ofte surge-generatorer (En
generator som kan levere 2000A+ ved 500V i korte pulser)
Bræk motorrummet op - kobel batteriet fra, tilslut surge-generator til
bilens ledningsnet og PUFF! al eludstyr er ødelagt. Bilen kan nu sikkert
trækkes væk. Udskift lamper, relæer og ECU og du har en ny bil...
(Dette er ikke løgn - mit firma blev vist billeder af en bil der havde fået
sådan en tur!!!)

Vi har også ser eksempler på at batteriledninger falder af under alm.
kørsel. Dette får generator til at levere ca. 80VDC ved den Ampere rating
der står på generatoren. Det kan være usundt for elektronikken hvis det ikke
er designet rigtigt.

Det var nogle af de problemer vi har arbejdet med - og der er flere...

husk generelt, at analysere dine alarmmuligheder og overvej nøje hvordan du
undgår sabotage på alarmen så den mister sin funktion

mvh
Jeps.

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 18-01-04 23:21

On Sun, 18 Jan 2004 14:13:13 +0100, "Jesper Hørup"
<jesper_eva@ko.mail.dk> wrote:

> [...]

>trækkes væk. Udskift lamper, relæer og ECU og du har en ny bil...
>(Dette er ikke løgn - mit firma blev vist billeder af en bil der havde fået

Der må vel være en måde at bygge noget elektronik der kan kompenserer
for den udladning, lidt i samme stil som de Surge kredsløb der fx sidder
i AP'er/UPS'er.
Flemming Jacobsen

Fra : Lasse Madsen

Dato : 19-01-04 17:51

Hej Jesper ...

Det har jeg tænkt over ... og har overvejet muligheden for at bruge en DC/DC
converter til at galvanisk adskilde Stel og forsyning fra bilen
og så bruge nogle lede tranzorber dioder til at nakke evt. spikes og surges
fra generatorer og hvad man ellers kan koble på af grusomheder så dette ser
jeg ikke som det store problem men nærmere hvor man kan købe nogle billige
gsm modem'er til print montage. de Wavecom vi bruger på arbejdet koster et
lille landsted (1000kr) og det er jo forrygt

M.v.h.
Lasse Madsen