/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Hjælp - benzin på diesel
Fra : Frank Bille


Dato : 16-01-04 21:23

Hej
Jeg var træt her i morges, så der røg 19 liter benzin på min Fabia 1,9 SDi.
Der kan være 45 liter i tanken. Jeg skyndte mig at købe 2 stk 0,2 l
totaktsolie og hælde på tanken a.h.t smøring af dieselpumpen. Den kører uden
mislyde hvis jeg kører med et råddent æg under speederen. Skal jeg suge
tanken tom og starte forfra eller kan jeg køre (forsigtigt) videre og
supplere op med diesel ofte ? - nogen erfaringer.




 
 
Morten Fruergaard (16-01-2004)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 16-01-04 21:28

"Frank Bille" <frbi@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg var træt her i morges, så der røg 19 liter benzin på min Fabia 1,9
SDi.
> Der kan være 45 liter i tanken. Jeg skyndte mig at købe 2 stk 0,2 l
> totaktsolie og hælde på tanken a.h.t smøring af dieselpumpen. Den kører
uden
> mislyde hvis jeg kører med et råddent æg under speederen. Skal jeg suge
> tanken tom og starte forfra eller kan jeg køre (forsigtigt) videre og
> supplere op med diesel ofte ? - nogen erfaringer.

Hvor længe har du kørt med det?

Tidligere fyldte man benzin i dieselen om vinteren for at forhindre
frysninger, men ikke op til 42 %...

Du skriver at den kører uden mislyde med et råddent æg. Siger den da noget i
tomgang eller hvis du kører pænt?

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...



Hit (16-01-2004)
Kommentar
Fra : Hit


Dato : 16-01-04 21:36

On Fri, 16 Jan 2004 21:23:07 +0100, "Frank Bille" <frbi@mail.tele.dk>
wrote:

>Hej
>Jeg var træt her i morges, så der røg 19 liter benzin på min Fabia 1,9 SDi.
>Der kan være 45 liter i tanken. Jeg skyndte mig at købe 2 stk 0,2 l
>totaktsolie og hælde på tanken a.h.t smøring af dieselpumpen. Den kører uden
>mislyde hvis jeg kører med et råddent æg under speederen. Skal jeg suge
>tanken tom og starte forfra eller kan jeg køre (forsigtigt) videre og
>supplere op med diesel ofte ? - nogen erfaringer.
>
>
Jeg kan fortælle dig, hvad der står i min instruktionsbog.

Lad være med at starte bilen, få tanken tømt.

Min diesel er en common rail, og skulle efter sigende bruge et højt
brændstoftryk. Om det også gælder din Fabia, det ved jeg ikke.

Niels

frbi (16-01-2004)
Kommentar
Fra : frbi


Dato : 16-01-04 21:45

Jeg har faktisk kørt 130 km med blandingen til nu og har efterfyldt 8 liter
diesel. Den starter først ved 2-3 forsøg, men ellers går den næsten bedre i
tomgang end før. 1,9 SDi er en "gammeldags" diesel uden pumpedyse /
commonrail og ej heller turbo.



Morten Fruergaard (16-01-2004)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 16-01-04 21:53

"frbi" <frbi@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:40084d4a$0$29311$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Jeg har faktisk kørt 130 km med blandingen til nu og har efterfyldt 8
liter
> diesel.

Så ville jeg blot fortsætte...

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...



Hit (16-01-2004)
Kommentar
Fra : Hit


Dato : 16-01-04 23:20


>Så ville jeg blot fortsætte...

Jeg med ! ! !

Niels

Mark Sandberg (17-01-2004)
Kommentar
Fra : Mark Sandberg


Dato : 17-01-04 00:43


"frbi" skrev i en meddelelse:

> Jeg har faktisk kørt 130 km med blandingen til nu og har efterfyldt 8
liter
> diesel. Den starter først ved 2-3 forsøg, men ellers går den næsten bedre
i
> tomgang end før. 1,9 SDi er en "gammeldags" diesel uden pumpedyse /
> commonrail og ej heller turbo.

Så er der ingen problemer i det. Giv den lidt mere 2 takts olie, indtil den
igen kan få en halv tankfuld diesel

/Mark.



ENN (16-01-2004)
Kommentar
Fra : ENN


Dato : 16-01-04 22:03

Altså: Benzinen vil IKKE eksplodere, tværtimod. Oktantallet for diesel er
meget levere end for benzin. Det gælder også petroleum. Da man i gamle dage
brugte petroleum til bådmotorer (Det var gerne Ford A motorer) blev der sat
en ekstra tyk toppakning på for at nedsætte kompressionen for at imødegå
bankning. I en benzinmotor bliver benzindampene sammen med indsugningsluften
komprimeret før tændrøret antænder blandingen. Det er meget uheldigt hvis
blandingen selvantænder. I en dieselmotor er det den rene luft der
komprimeres og i "tændingspunktet" bliver brændstoffet sprøjtet ind for at
selvantænde i den meget varme luft. Faktisk burde det være sværere for
højoktan benzin at tænde ordentligt i dieselmotoren. I øvrigt har jeg set en
Fergusontraktor med Perkins dieselmotor blive påfyldt benzin, efter ca 100 m
kørsel strejkede trykpumpen, på grund af ingen smøring.

Jeg ville dog klart ikke køre med den nævnte blanding - tøm tanken og påfyld
ren diesel evt. tilsat lidt 2 takts olie.

"Frank Bille" <frbi@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4008482b$0$29331$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hej
> Jeg var træt her i morges, så der røg 19 liter benzin på min Fabia 1,9
SDi.
> Der kan være 45 liter i tanken. Jeg skyndte mig at købe 2 stk 0,2 l
> totaktsolie og hælde på tanken a.h.t smøring af dieselpumpen. Den kører
uden
> mislyde hvis jeg kører med et råddent æg under speederen. Skal jeg suge
> tanken tom og starte forfra eller kan jeg køre (forsigtigt) videre og
> supplere op med diesel ofte ? - nogen erfaringer.
>
>
>



Tommy Fer (23-01-2004)
Kommentar
Fra : Tommy Fer


Dato : 23-01-04 15:43


"ENN" <enn@nomail.com> skrev i en meddelelse
news:40085168$0$173$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Altså: Benzinen vil IKKE eksplodere, tværtimod. Oktantallet for diesel er
> meget levere end for benzin. Det gælder også petroleum. Da man i gamle
dage
> brugte petroleum til bådmotorer (Det var gerne Ford A motorer) blev der
sat
> en ekstra tyk toppakning på for at nedsætte kompressionen for at imødegå
> bankning. I en benzinmotor bliver benzindampene sammen med
indsugningsluften
> komprimeret før tændrøret antænder blandingen. Det er meget uheldigt hvis
> blandingen selvantænder. I en dieselmotor er det den rene luft der
> komprimeres og i "tændingspunktet" bliver brændstoffet sprøjtet ind for at
> selvantænde i den meget varme luft. Faktisk burde det være sværere for
> højoktan benzin at tænde ordentligt i dieselmotoren. I øvrigt har jeg set
en
> Fergusontraktor med Perkins dieselmotor blive påfyldt benzin, efter ca 100
m
> kørsel strejkede trykpumpen, på grund af ingen smøring.

Men man snakker om cetan tal når det er diesel.... men du har ret

mvh Tommy FEr
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177526
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408691
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste