MS Windows
briani 27239
Pagefile eller windows først på disken
Fra : Edmund

Dato : 07-02-04 08:11

Hvis man kun har en disk, hvad er så bedst?
At Pagefile er først på disken eller at windows filerne er først på
disken.
Har man delt sin hardisk i flere partitioner, der det vel den første
partition der arbejder hurtigst, man kunne jo så lave en lille partition
til sin pagefile.

Når XP først er startet, hvor tit bliver der så læst filer fra Windows
mappen.
--
Mvh Edmund

Fra : kk

Dato : 07-02-04 09:59

"Edmund" <nospam@surfpost.dk> wrote in message
> klip...
> Har man delt sin hardisk i flere partitioner, der det vel den første
> partition der arbejder hurtigst, man kunne jo så lave en lille partition
> til sin pagefile.
Læg aldrig din pagefile på en separat partition på den samme disk som dit
styresystem(Windows).
Det er jo det samme læse/skrivehoved, som skal udføre alt arbejdet. Hvis du
derimod har en ekstra disk, og kan sætte den som (bedst) sec. master og
lægge pagefile forrest, så gir den pote!.

> Når XP først er startet, hvor tit bliver der så læst filer fra Windows
> mappen.
Efter behov..
> --
> Mvh Edmund

mvh
kk

Fra : Lars Stokholm

Dato : 07-02-04 14:38

In dk.edb.system.ms-windows, kk wrote:

> Læg aldrig din pagefile på en separat partition på den samme disk som dit
> styresystem(Windows).

Er det ikke det Linux gør? Det er måske også derfor at du understreger
at styresystemet er Windows? Nu er det ikke Unix-gruppen det her, men
hvorfor fungerer Linux' strategi ikke under Windows?

> Det er jo det samme læse/skrivehoved, som skal udføre alt arbejdet.
> Hvis du derimod har en ekstra disk, og kan sætte den som (bedst)
> sec. master og lægge pagefile forrest, så gir den pote!.

Hvor meget pote?

> Efter behov..

Hvis nu styresystemet ligger alene på den ene partition, hvor meget
aktivitet vil der så være her, og hvad vil den bestå i? Meget af
kernen må jo ligge i hukommelsen (eller være swappet til disken).

--
Lars Stokholm " Everything under the sun is in tune,
but the sun is eclipsed by the moon. "

- Pink Floyd (Eclipse)

Fra : kk

Dato : 07-02-04 16:44

"Lars Stokholm" <monospam@mail.dk> wrote in message

> [...]
> at styresystemet er Windows? Nu er det ikke Unix-gruppen det her, men
> hvorfor fungerer Linux' strategi ikke under Windows?

Det er svært at sige, men der er flere ting i det.: Den bliver ikke
langsommere p.g.a opfyldning af prim. disk. Hvis jeg giver pagefile en fast
størrelse på sek. master og forrest så fragmenteres den ikke.
Ihvertfald, bliver min gamle amd/2200 ved med at være ret hurtig.
mvh
kk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-02-04 12:04

In article <c02po7$11p7l6$2@ID-136857.news.uni-berlin.de>,
monospam@mail.dk says...

> Er det ikke det Linux gør? Det er måske også derfor at du understreger

Linux gør det af andre årsager. Unix-systemer anvender et specielt
filsystem til swap-området, et filsystem der bla. kan håndtere bad
sectors uden at det slår maskinen ihjel.

At placere dette swapområde på systemdisken er uhensigtsmæssigt, men
denne flaskehals lider man sjældent af på et unix-system.

> Hvor meget pote?

Så meget at det tydeligt mærkes.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Lars Stokholm

Dato : 08-02-04 13:25

In dk.edb.system.ms-windows, Jesper G Poulsen wrote:

> Linux gør det af andre årsager. Unix-systemer anvender et specielt
> filsystem til swap-området, et filsystem der bla. kan håndtere bad
> sectors uden at det slår maskinen ihjel.

Det lyder fornuftigt.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-02-04 10:04

In article <c02345$q115s$1@ID-157131.news.uni-berlin.de>,
nospam@surfpost.dk says...

> Hvis man kun har en disk, hvad er så bedst?

Jeg har ikke oplevet forskel i ydelse mht. pagefilens placering på den
samme partition som systemet, men jeg har oplevet forskel såfremt
pagefilen har befundet sig på en anden partition, men på samme fysiske
disk.

Denne forskel har været i negativ retning.