Automatisk tildeling af IP via DHCP...
Fra : Svend Emil

Dato : 07-02-04 10:14

Hej!

Jeg har netop fået min PC hjem fra rep, og nu melder ovenstående problem
sig.
De har i PC butikken geninstalleret styresystemet, og normalt når jeg selv
gør det, tilslutter jeg den nettet med det sammen, og der er ingen
problemer.
Dette var ikke tilfældet da jeg fik den tilbage (underligt nok), og nu skal
jeg selv tilslutte den nettet.

Men selvom der under indstillingerne står at DHCP er aktiveret, skaber den
ikke den nødvendige forbindelse. Under Adressetype skulle den der gerne sige
"Tildelt af DHCP", og ikke som nu, hvor den siger noget ala "Privat IP
Adresse".

Ved ikke om jeg begår en banal fejl, men håber nogen kan og vil hjælpe mig.

Min maskine kører Win XP Home DK

Svend Emil

Også postet i news:dk.edb.netvaerk

Fra : Jens

Dato : 07-02-04 10:46

"Svend Emil" <haderspam@meget.ja> skrev i en meddelelse

> Ved ikke om jeg begår en banal fejl, men håber nogen kan og vil hjælpe
mig.

> Min maskine kører Win XP Home DK

Hvilken ip, har den gateway.

Mvh Jens

Fra : Svend Emil

Dato : 07-02-04 10:51

"Jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

> mig.

> Hvilken ip, har den gateway.

Jep, den har fast gateway og DNS servere, som jeg har indtastet, og den
finder også den private IP adresse, men det virker ikke.

Svend Emil

Fra : Sebastian Heien

Dato : 07-02-04 11:37

Normalt skal man vist vente 2-3 timer på DHCP tildelingen?? det har jeg
skulle gøre hver gang jeg har fucket rundt med hub osv.

//Sebastian

Fra : Svend Emil

Dato : 07-02-04 11:47

"Sebastian Heien" <Sebastian@heien.dk> skrev i en meddelelse
> Normalt skal man vist vente 2-3 timer på DHCP tildelingen?? det har jeg
> skulle gøre hver gang jeg har fucket rundt med hub osv.
>
> //Sebastian

Ok, mange tak.
Det er et forsøg værd.

Svend Emil

Fra : Mads Bahrt

Dato : 07-02-04 13:16

Sebastian Heien wrote:
> Normalt skal man vist vente 2-3 timer på DHCP tildelingen?? det har jeg
> skulle gøre hver gang jeg har fucket rundt med hub osv.

Det er ikke normalt at skulle vente så lang tid - Standarden er nærmere
MAX et minut.

MVH
MAds

Fra : Svend Emil

Dato : 07-02-04 13:37

"Mads Bahrt" <mads_bahrt@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er ikke normalt at skulle vente så lang tid - Standarden er nærmere
> MAX et minut.

Ok, det lyder så ikke så betryggende alligevel... (den kører stadig på den
privat tildelte IP)

Svend Emil

Fra : news.tiscali.dk

Dato : 07-02-04 15:37

> Ok, det lyder så ikke så betryggende alligevel... (den kører stadig på den
> privat tildelte IP)
>
> Svend Emil

Hvad er DHCP server? ADSL modem?
Har du fået skiftet netkortet?

Hvis ja til ovenstående: Prøv en gang følgende:
Sluk computer og ADSL modem (tag strømmen fra begge)
Vent 1 minut
tænd ADSL modemet og vent til det er klar
tænd computeren.

Hjalp det?

Hvis nej: Tryk start -> Kør og skriv CMD [Enter]
I promten skriver du:
ipconfig /release [Enter]
ipconfig /renew [Enter]

mvh Peter

Fra : Svend Emil

Dato : 07-02-04 16:09

"news.tiscali.dk" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvad er DHCP server? ADSL modem?
> Har du fået skiftet netkortet?
>
> Hvis nej: Tryk start -> Kør og skriv CMD [Enter]

Ja, det er et ADSL modem. Jeg har prøvet ovenstående, og den kommer med
meddelselsen at den ikke har fundet forbindelse til DHCP.

Svend Emil

Fra : Mads Bahrt

Dato : 08-02-04 01:18

Svend Emil wrote:

> Ja, det er et ADSL modem. Jeg har prøvet ovenstående, og den kommer med
> meddelselsen at den ikke har fundet forbindelse til DHCP.

Det kunne være din IP-adresse der er bundet til netkortets MAC-adresse -
jeg vidste dog ikke af at det brugtes i forbindelse med ADSL.

MVH
Mads

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-02-04 12:05

In article <UefVb.86222$jf4.5477981@news000.worldonline.dk>,
mads_bahrt@hotmail.com says...

> Det kunne være din IP-adresse der er bundet til netkortets MAC-adresse -
> jeg vidste dog ikke af at det brugtes i forbindelse med ADSL.

Det afhænger af ADSL-type...

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Svend Emil

Dato : 08-02-04 13:22

> Det kunne være din IP-adresse der er bundet til netkortets MAC-adresse -
> jeg vidste dog ikke af at det brugtes i forbindelse med ADSL.

Men jeg har fundet ud af at det netop er der skoen trykker, så jeg ringer
til support i morgen, og så skulle det gerne blive ændret, så det fungerer
igen.

Svend Emil

Fra : Mads Bahrt

Dato : 07-02-04 15:26

Svend Emil wrote:

> [...]
> "Tildelt af DHCP", og ikke som nu, hvor den siger noget ala "Privat IP

Starter den "Private IP Adresse" med 169?

MVH
Mads

Fra : Svend Emil

Dato : 07-02-04 15:36

> Starter den "Private IP Adresse" med 169?

Jep, det er lige det den gør.
Kan du hjælpe mig ved at have fået den oplysning ?

Svend Emil

Fra : Ukendt

Dato : 07-02-04 23:24

Svend Emil wrote:
> "Mads Bahrt" <mads_bahrt@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jep, det er lige det den gør.
> Kan du hjælpe mig ved at have fået den oplysning ?

XP og 2000 får en APIPA (Automatic Private IP addressing ) adresse. De
starter altid med 169.254.

APIPA adresser tildeles hvis du har valgt at få din ip-adresse fra
DHCP-server, men pc'en ikke kan finde en DHCP server. Det betyder ganske
enkelt at du ikke har adgang til en DHCP server og det kan skyldes flere
ting:
1. Dit netkort virker ikke
2. Dit netkabel er ikke forbundet til din DHCP server (router eller lign)
3. Dit netkabel er ikke korrekt type. Det kan f.eks. være et krydset kabel
hvor du ikke skal bruge et krydset kabel
4. Din driver til netkortet virker ikke korrekt, eller er af forkert type
5. Din DHCP server virker ikke efter hensigten eller har ikke flere frie
adresser i sit adresse scope (de adresser som tildeles)
6. Du har flere DHCP servere på dit netværk, som forstyrrer hinanden

Der er garanteret flere ting, men det er lige dem jeg kunne komme i tanke om

Gå listen slavisk igennem og check hvert enkelt punkt, for at se om der er
noget som hjælper.

/karsten