Frames ødelægger min menu.
Fra : Morten Pedersen

Dato : 06-02-04 21:06

Jeg har lavet en såkaldt avanceret menu med javascript. Problemet
er bare, at jeg har lavet den øverst i et rammevindue - med en
øvre og en nedre ramme.

Når jeg så kører musen indover emnet, åbnes menuen rigtigt - og
dog. Den nedenstående ramme "gemmer" nemlig undermenuen som
åbnes.

Mit spørgsmål er så, hvordan jeg kan få sådan en menu til at
kunne flyde indover rammegrænsen?

Hilsen Morten.

På forhånd mange tak fo hjælpen.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-02-04 21:35

Morten Pedersen skrev:

> Når jeg så kører musen indover emnet, åbnes menuen rigtigt - og
> dog. Den nedenstående ramme "gemmer" nemlig undermenuen som
> åbnes.

Så vidt jeg husker har det været oppe i gruppen for relativ kort
tid siden - prøv evt. at google.

Jeg kan ikke huske om det kan lade sig gøre, men jeg synes under
alle omstændigheder at du skulle overveje at droppe rammerne.
Menuproblemet er ikke den eneste ulempe der er ved rammebaseret
layout.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Per Rasmussen

Dato : 06-02-04 22:17

Morten Pedersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> åbnes.
>
> Mit spørgsmål er så, hvordan jeg kan få sådan en menu til at

Jeg ved det kan lade sig gøre med en DHTML menu, men prøv at give os
et link, så kan du måske bedre få lidt hjælp.
Selvom de fleste svar du vil få her er at du skal droppe frames, men
jeg er en af dem der fastholder at bruge frames.

PerR

Fra : Lars Raaby

Dato : 06-02-04 23:07

Morten Pedersen skrev bl.a.:
> [...]
> åbnes.
>
> Mit spørgsmål er så, hvordan jeg kan få sådan en menu til at

Du kan lægge menuen i en tabel og så lave en iframe til
indholdet.
Lyder det svært?
Det er sådan jeg har lavet min side www.raaby.dk
tabel øverst med menuen i en iframe til indhold og en tabel til
mine tæller.

--
MVH Lars
- Far til en lille dreng

Fra : Verner Stormgaard

Dato : 13-02-04 02:21

"Morten Pedersen" <tgi4ever@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Mit spørgsmål er så, hvordan jeg kan få sådan en menu til at
> kunne flyde indover rammegrænsen?

Prøv at se på denne side hvor jeg har lavet det du efterlyser:

www.westerncamp.dk

Du skal se på body-tag'et der starter indholdet, i siden til højre. Den
linie skal stå på alle de sider menuen skal flyde ind over.

Hilsen Verner

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-02-04 11:02

Verner Stormgaard skrev:

> Prøv at se på denne side hvor jeg har lavet det du efterlyser:
>
> www.westerncamp.dk

Menuen virker ikke i Opera. Der findes menuer der er bredt
understøttet og samtidig nedgraderer pænt - fx Martin Hintzmanns
mhaList:
<http://users.cybercity.dk/~dsl58854/articles/mhaList/readme.html>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Verner Stormgaard

Dato : 14-02-04 01:26

> Menuen virker ikke i Opera.

Vil det sige at med Opera kan man ikke bruge Java, så er det da Opera der
har en fejl.

Hilsen Verner

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 14-02-04 03:16

On Sat, 14 Feb 2004 01:26:27 +0100, Verner Stormgaard <verners@pc.dk>
wrote:

> "Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev i en meddelelse
>
> Vil det sige at med Opera kan man ikke bruge Java, så er det da Opera der
> har en fejl.

Java er vidst et generelt problem i alle browsere, da det skifter lidt med
om Microsoft inkludere JVM i Win XP softwaren, så hvis du ikke har en XP
udgave med det eller selv har hentet Java Virtual Machine fra Sun, så
virker java ikke uanset hvilken browser du leger med.
Såvidt jeg kan se er der dog overhovedet ikke noget java på den nævnte
side.
Der er dog en masse javascript, som vidst ikke er helt up to date.
Jeg faldt lige over <script language="JavaScript1.1"> og document.layers
Af hvad jeg har forstået, så var javascript 1.2 det man brugte dengang
Netscape 4.x var moderne.
Gad vide hvornår man brugte v. 1.1.
Derudover er der også denne browser sniffer:
var ns4up = (document.layers) ? 1 : 0; // browser sniffer
var ie4up = (document.all) ? 1 : 0;
var ns6up = (document.getElementById&&!document.all) ? 1 : 0;

Så skal det jo næsten gå galt. Standard metoden er getElementById, men da
IE indførte document.all, har Opera bl.a. valgt at understøtte det,
hvilket betyder at den bliver identificeret som IE. - Det burde jo slet
ikke være nødvendigt, at teste hvilken browser der bruges, hvis man bare
tester hvad man kan bruge i stedet.

Opera har ikke noget problem med javascript (og heller ikke med java hvis
det er installeret), men man kan ikke forvente noget så forældet skal
virke i en moderne browser.

Jeg synes lige du skal tage et kig på det link der blev foreslået
tidligere:
<http://users.cybercity.dk/~dsl58854/articles/mhaList/readme.html>
Det virker i alle moderne browser og IE. Derudover er det også brugbart
for folk med NS4 og IE4 eller hvis man har slået javascript fra.

--
Ryan Kristensen

Fra : Verner Stormgaard

Dato : 16-02-04 06:28

"Ryan Kristensen" <ryankristensen@hotmail.invalid> skrev i en meddelelse
newsr3b8k5sq1fhyaj@news.inet.tele.dk...

> [...]
> udgave med det eller selv har hentet Java Virtual Machine fra Sun, så
> virker java ikke uanset hvilken browser du leger med.

Er det muligt idag helt at undgå JVM og kan man lave noget tilsvarende uden.

> [...]
> Jeg faldt lige over <script language="JavaScript1.1"> og document.layers
> Af hvad jeg har forstået, så var javascript 1.2 det man brugte dengang

Jeg har godt nok slet ikke fulgt med i versionsnumrene. Men hvis jeg nu
fjerner nummeret, skulle det stort set ikke give problemer i nogen browsere.

> [...]
> Det virker i alle moderne browser og IE. Derudover er det også brugbart
> for folk med NS4 og IE4 eller hvis man har slået javascript fra.

Det er da en af de grimmeste menuer jeg har set. OK, den virker men der må
da gerne være lidt stil over det.
Er der da så meget modstand mod Javascript, jeg syntes man bliver henvist
til et Javascript næsten ligemeget hvor man leder efter menu-muligheder.

Hilsen Verner

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 16-02-04 11:30

Verner Stormgaard wrote:

> [...]
> til et Javascript næsten ligemeget hvor man leder efter menu-muligheder.

Hej Verner

Jeg har lavet menuen, så simpel som muligt, for at gøre det nemt for
web-udviklere at tilføje sit eget stylesheet og features. Således at man
ikke behøver at fjerne unødvendige ting.

- Men det er måske forkert af mig?

Når du siger at det er den grimmeste menu du har set, kan du så ikke
uddybe hvorfor?

- Ville det være bedre, hvis jeg lavede nogle eksempler som var stylet
forskelligt?

- Eller måske lavede en form for wizard, som generede CSS'en for én?

Jeg vil meget gerne forbedre den, hvis det er mig muligt. Men så må du
også give mig noget konstruktiv kritik tilbage.

Hintzmann c",)

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 16-02-04 13:06

On Mon, 16 Feb 2004 06:28:25 +0100, Verner Stormgaard <verners@pc.dk>
wrote:

> Er det muligt idag helt at undgå JVM og kan man lave noget tilsvarende
> uden.

I størstedelen af tilfældende hvor der benyttes java, kan man erstatte det
med noget andet.
F.eks. den typiske frontpage menu:
http://www.daimi.au.dk/~zoolook/misc/fancynoappletmenu.html

> Jeg har godt nok slet ikke fulgt med i versionsnumrene. Men hvis jeg nu
> fjerner nummeret, skulle det stort set ikke give problemer i nogen
> browsere.

Jeg tror måske du burde gennemgå dit javascript engang. Der bruges ret
meget energi på NS4, i stedet skulle du måske koncentrere dig om de lidt
nyere browser.

> [...]
> til et Javascript næsten ligemeget hvor man leder efter menu-muligheder.

Hvis du ikke har lyst til at style denne menu, så prøv alligevel at kigge
lidt på koden, og se hvad du kan overføre til din egen menu.
Der er ikke noget galt i at benytte javascript, men når det nu kan lade
sig gøre at få det til at virke i andet end IE og NS4, så kan man da
ligesågodt tage det med.
Derudover er det jo også smart, at have et alternativ til folk uden
javascript. Det er jo netop det der - i modsætning til java og flash - er
smart ved javascript, at man kan bruge det til at "pynte" på en side, og
samtidig lave indholdet tilgængeligt for folk uden mulighed for at se
javascript.

--
Ryan Kristensen

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 23-02-04 00:30

Verner Stormgaard wrote:

> Det er da en af de grimmeste menuer jeg har set. OK, den virker
> men der må da gerne være lidt stil over det.

Som skrevet andetsteds er meningen med Martins menu netop, at man
selv kan tilpasse den. Jeg har f.eks. benyttet den til at lave en
lettere tilgængelig menu til en alternativ implementation af en
kammerats projekt:

   <http://www.daimi.au.dk/~zoolook/webdesign/aar/>

Der er dog lidt (visuelt) bøvl med IE5, men da det kun var et
eksperiment, gad jeg på det tidspunkt ikke rode videre med det.

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fona!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/fona/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-02-04 11:34

Ryan Kristensen skrev:

> Jeg faldt lige over <script language="JavaScript1.1"> og
> document.layers Af hvad jeg har forstået, så var javascript
> 1.2 det man brugte dengang Netscape 4.x var moderne.
> Gad vide hvornår man brugte v. 1.1.

Language-parameteren er forældet og bør erstattes med
type="text/javascript". Det giver dig ikke de store problemer hvis
man nøjes med at skrive language="javascript", men hvis man
begynder at sætte versionsnumre på (1.1, 1.2, etc.), så beder man
om problemer.

Nogle browsere er helt ligeglade, mens andre bruger forskellige
javascriptimplementationer, alt efter hvilken version man angiver.
Sandsynligheden for at man bruger et script der kræver den gamle
javascriptmodel for at virke, er meget lille. Hvis man helt dropper
languageparameteren og blot angiver type, vil alt andet end
forhistoriske browsere (før NN4) kunne forstå ordentlig
javascriptkode.

Jeg sætter opfølgning til javascriptgruppen.
FUT: dk.edb.internet.webdesign.clientside
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-02-04 10:55

Verner Stormgaard skrev:

> Det er da en af de grimmeste menuer jeg har set. OK, den
> virker men der må da gerne være lidt stil over det.
> Er der da så meget modstand mod Javascript,

Øh - mhaList er da netop javascript? Jeg har ikke noget problem med
javascript, men mener at man bør sørge for at en side ikke kommer
til at afhænge af javascriptunderstøttelse.

Udseendet af mhaList kan du jo tilpasse efter behov - og hvis det
ikke er nok kan du formentlig opbygge din helt egen menu med
baggrund i de samme metoder.

> jeg syntes man bliver henvist til et Javascript næsten ligemeget
> hvor man leder efter menu-muligheder.

Det er vel ikke så mærkeligt. Javascript-kode kan manipulere med en
side uden at reloade den - det gør det til et oplagt valg i
forbindelse med menuer der skal kunne åbne og lukke.

Man kan i princippet bruge css til noget lignende, men da IE
mangler support for det centrale element i css-menuer (:hover på
andet end links), er den type menuer ikke anvendelige i praksis.
--
Jens Gyldenkærne Clausen