athlon xp 1400 på asus a7v-e
Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 07-02-04 01:00

Jeg forsøger at få ovenstående til at køre, men er i tvivl om den processor
rent faktisk understøttes. Jeg mener at have læst hos Asus, at kortet
understøtter op til 1400 mhz, men kan nu ikke finde det. Jeg kan se på
biosopdateringerne, at den sidste understøtter en amd morgan cpu. Der står
intet om athlon xp.
Processoren kørte med fsb 133 på det tidligere mb, men asus a7v-e kan max
kommer op på fsb 110.
Multiplieren kan stilles fra 5x til 12,5.
Men hvis jeg sætter multiplieren op, så processoren kører mere end 1050 mhz
(100/133), så sættes ramhastigheden også op, så den f.eks. ved 12.5 bliver
på 146 mhz og processoren ryger op på 1430 mhz. Umiddelbart kunne den godt
køre med det, men jeg er dog ikke så meget for at køre med højere hastighed
end anbefalet.
Kan den i det hele taget komme til at køre med 1400 mhz uden problemer med
denne fsb?

Kurt

Fra : Ukendt

Dato : 07-02-04 07:01

Kurt B. Andersen wrote:
> Jeg forsøger at få ovenstående til at køre, men er i tvivl om den processor
> rent faktisk understøttes.

Der findes ikke nogen Athlon XP 1400+, serien startede ved 1500+.
1600+'eren kører 1400 MHz, er det sådan en?
Hvis det er sådan en, så er den ikke officielt understøttet, men når den
nu booter, så er det en ok processor at bruge i det bundkort.

> Jeg mener at have læst hos Asus, at kortet
> understøtter op til 1400 mhz, men kan nu ikke finde det.

Asus.com er nede i øjeblikket, så det må vente lidt..

> Jeg kan se på
> biosopdateringerne, at den sidste understøtter en amd morgan cpu. Der står
> intet om athlon xp.

Så er de ikke officielt understøttet (pga. 133 MHz FSB og opefter).

> Processoren kørte med fsb 133 på det tidligere mb, men asus a7v-e kan max
> kommer op på fsb 110.

Det er nok knap så smart - ved indstillinger over 100 på FSB, ændres
PCI-frekvensen også, og det giver let problemer.

> [...]
> (100/133), så sættes ramhastigheden også op, så den f.eks. ved 12.5 bliver

Sæt den til 100/100, det er hurtigst at køre RAM og FSB synkront.

> og processoren ryger op på 1430 mhz. Umiddelbart kunne den godt
> køre med det, men jeg er dog ikke så meget for at køre med højere hastighed
> end anbefalet.

De 30 MHz "overclocking" er ikke et problem, men det er PCI-frekvensen
muligvis.
Harddiskenes interface følger den frekvens, så det kan give korrupte
filsystemer og datatab.

> Kan den i det hele taget komme til at køre med 1400 mhz uden problemer med
> denne fsb?

Jeg ville ikke tage chancen.
Sæt den til 12.5 multiplier, så den kører 1250 MHz, eller køb et nyere
bundkort.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 07-02-04 17:27

"Jens C. Hansen [Odense]" <"[usenet]±[greylion]=[dk]"> skrev i en meddelelse

> Der findes ikke nogen Athlon XP 1400+, serien startede ved 1500+.
> 1600+'eren kører 1400 MHz, er det sådan en?

Nej. Men den hedder nok kun Athlon 1400, så den må vel findes Den kører
1050 med 100 mhz og 1400 med 133 mhz. (Det gjorde den i sit tidligere liv)

> Så er de ikke officielt understøttet (pga. 133 MHz FSB og opefter).

Jeg kan se i manualen, at der nævnes athlon og duron. Altså ikke plus
Men Athlon er jo tilsyneladende også med 133 fsb, så det forstår jeg ikke
helt!

> Det er nok knap så smart - ved indstillinger over 100 på FSB, ændres
> PCI-frekvensen også, og det giver let problemer.

Jeg prøver at sætte den ned igen.

> Sæt den til 100/100, det er hurtigst at køre RAM og FSB synkront.

Det har jeg så gjort

> De 30 MHz "overclocking" er ikke et problem, men det er PCI-frekvensen
> muligvis.
> Harddiskenes interface følger den frekvens, så det kan give korrupte
> filsystemer og datatab.

OK

> Jeg ville ikke tage chancen.
> Sæt den til 12.5 multiplier, så den kører 1250 MHz, eller køb et nyere
> bundkort.

Det har jeg så gjort, og den kører så 1300 mhz, da den jo som anført ovenfor
nok kører 1050 på 100 mhz.

Da det er en samlepc af rester, skal der ikke andet bundkort i, og jeg kan
nok leve med de manglende 100 mhz.

Tak for hjælpen.

Kurt

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-04 02:36

Kurt B. Andersen wrote:

> Men den hedder nok kun Athlon 1400, så den må vel findes Den kører
> 1050 med 100 mhz og 1400 med 133 mhz. (Det gjorde den i sit tidligere liv)

Nåh, så er det jo bare en gammel tordenmåge :)
Thunderbird 1400 - en brødrister i forklædning.

> Men Athlon er jo tilsyneladende også med 133 fsb, så det forstår jeg ikke
> helt!

Manualen må være fra før der kom Athlon'er med 133 MHz FSB.
Alle Socket A processorer med 133 MHz FSB og opefter er ikke
understøttede på det bundkort.

> Det har jeg så gjort

Det var faktisk mystisk at du kunne det, for så vidt jeg husker, plejer
Thunderbird'erne at være multiplierlåst - men forrige ejer? har jo nok
brugt blyant-tricket på den.

> og den kører så 1300 mhz, da den jo som anført ovenfor
> nok kører 1050 på 100 mhz.

Njah, det kan være den processor opfatter 12.5x-indstillingen som om
multiplieren skal være 13x - det er nemlig processoren, der tolker
indstillingen fra bundkortet og sætter multiplieren derefter.
Der er mange finurligheder med den multiplier når folk prøver at sætte
processorer(som ikke officielt er understøttede) i gamle bundkort.

> Da det er en samlepc af rester, skal der ikke andet bundkort i, og jeg kan
> nok leve med de manglende 100 mhz.

Ok - men husk at lægge mærke til temperaturen, det er en varm fætter du
har fat i.. (65-70 Watt, ca. som tre små loddekolber)

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 08-02-04 13:48

> Det var faktisk mystisk at du kunne det, for så vidt jeg husker, plejer
> Thunderbird'erne at være multiplierlåst - men forrige ejer? har jo nok
> brugt blyant-tricket på den.

Jeg ved med sikkerhed, at der ikke er pillet ved den, idet jeg har kendt den
fra fødslen og altid har stået for al installering af programmer, ombygning
m.m. Så det er udelukket.

> Ok - men husk at lægge mærke til temperaturen, det er en varm fætter du
> har fat i.. (65-70 Watt, ca. som tre små loddekolber)

P.t. har den ikke været over 52 grader, men jeg har heller ikke haft
mulighed for at stresse den endnu. Men umiddelbart ser det ud til, at den
kører meget godt på de 1300 mhz, så det får den lov til, selv om det ikke
burde kunne lade sig gøre

Kurt