[ANM]: Dimmu Borgir: Puritanical Euphoric ~
Fra : Kong Kent

Dato : 22-04-01 20:39

Band: Dimmu Borgir
Album: Puritanical Euphoric Misanthropia

Tracklisting:
1. Fear and wonder
2. Blessings upon the throne og tyranny
3. Kings of the carnival creation
4. Hybrid stigmata - the apostacy
5. Architecture of a genocidal nature
6. Puritania
7. IndoctriNation
8. The maelstrom mephisto
9. Absolute sole right
10. Sympozium
11. Perfection or vanity

Bonus track on spec.ed, 12: Burn in hell (Twisted Sister cover)
--

Jeg er storfan af Dimmu Borgir. De er knap så grandiøse som Cradle Of Filth,
og det kan jeg godt lide. Straight-forward black metal, dog stadig med lidt

Denne nye skive starter med en klassisk intro, som IMO er ret fed. Derefter
pumper DB black metal ud af højttalerne i et væk. Superfedt produceret og
fed ren lyd. Men her holder festen også...

For en hard-core black metal fan er det svært at rejse armene i forgudelse
af dette nye udspil fra Dimmu Borgir.

Det er uden tvivl noget af det bedste black metal der nogensinde bliver
lavet. Dimmu Borgir har virkelig sat en trend, og de fleste bands, på nær
Emperor og Cradle Of Filth, når aldrig nogensinde at lave så god en plade
som denne. Men...

"PEM" træder vande for os old-school metalfreaks. Jeg har 5-6 plader med
Dimmu Borgir hvoraf de 2 seneste lyder ligesom denne. De 2 seneste Cradle Of
Filth lyder også som denne. Ikke at de er ens, men de prøver det samme af.
Stor lyd, med orkestre, strygere, kvindeskrig, atmosfærisk lyd og dunkle
klokker...alle de skumle ingredienser.

Den prøver ikke noget nyt, og bliver derfor ikke et hit hos den gamle garde.
Men for dem der aldrig har hørt black metal anno 2000, er dette den
ultimative skive, for man kan ikke sætte en finger på den. Sangene er gode,
produktionen helt i top, og det symfoni-orkester der akkompagnerer hele
seancen gør et fremragende stykke præcist arbejde.

For selve sangene, produktionen og gennemførelsen: 11.
For opfindsomheden og nerven til at prøve noget nyt: 5 pil ned.

Dimmu Borgir forstår at levere varen. En kommerciel skive der virker! Jeg
elsker den, men er lidt skuffet over den manglende nytænkning. og FUCK hvor
er jeg skuffet over at de norske fjeldaber ikke svingede indenom DK på deres
tour! :-/

(så må vi nøjes med Morbid Angel og Zyklon i maj!)

--
Kent.
icq # 105788206