CD Acetat - hvad er det?
Fra : Rosenkrantz

Dato : 29-01-04 08:22

Hvad er egentlig en CD acetat?

en "almindelig" acetat er en form for prøvetryk af en vinylplade har jeg
forstået, jeg ved dog ikke hvilket materiale den er lavet i, men en
CD-acetat? er det bare en CD-r med en fancy navn?

oplys mig gerne - jeg er forvirret!

:)

Fra : Thomas

Dato : 29-01-04 09:49

"Rosenkrantz" <none@nowhe.re> skrev i en meddelelse
> [...]
> forstået, jeg ved dog ikke hvilket materiale den er lavet i, men en
> CD-acetat? er det bare en CD-r med en fancy navn?

Jeg havde ejeren af SoundStation i røret forleden... Og jeg stillede ham
præcis samme spørgsmål... Så vidt jeg forstod på det, er det en brændt
CD, med musik på... Altså en CD pladeselskabet laver, før den rigtige
CD er sat i produktion... Oftest er det en CD-R med et specielt tryk på,
som pladeselskabet får fremstillet... Forstået sådan, at det ikke er en
eller
anden "Mr. Platinum CDR" det er brændt på... Det er brændbare CD'er
pladeselskaberne får fremstillet med deres eget navn/logo på.

Jeg har f.eks. et prøvetryk herhjemme af Kashmirs 'The Good Life' som er
lavet inde i mastering studiet. Det er en brændbar CD, men med et Sony
Music/Epic tryk på.

Det er lige sådan jeg har forstået det... Men der sidder nok nogen derude
der
kan forklare det bedre end mig.

Mvh. Thomas

Fra : Uffe Holst

Dato : 29-01-04 10:30

In an article of 29 Jan 2000 Rosenkrantz wrote:

> [...]
> forstået, jeg ved dog ikke hvilket materiale den er lavet i, men en
> CD-acetat? er det bare en CD-r med en fancy navn?

Ja, du kan vist godt kalde det et fancy navn for CD-R.

Det er blot CD-æraens svar på tidligere tiders plader. Dog bør en CD
acetate jo ikke være lavet inde hos naboen på hans computer. Det bør
være det oprindelige prøvetryk fra pladeselskabet.

En CD acetate er generelt en forløber til en promo-CD, der igen er en
forløber til den endelige CD.

--
Uffe Holst

Fra : Rosenkrantz

Dato : 29-01-04 11:34

Tak for svar!

Men dybest set er CD-acetate da noget vrøvl? er det ikke - refererer acetat
ikke til et materiale almindelige acetater blev fremstillet i? - noget med
at de blev skåret direkte? Jeg kan godt se at CD-acetaten befinder sig samme
sted i processen, men hvis man skal være en stivstikker så holder ordet da
ikke helt? gøt det?

:)

Fra : Uffe Holst

Dato : 29-01-04 13:50

> [...]

> sted i processen, men hvis man skal være en stivstikker så holder ordet da

Nej, kemisk set holder ordet ikke en meter i sammenhæng med CD'ere.

Udtrykket "CD acetate" henviser udelukkende til CD-æraens svar på tidligere
tiders "acetate". Ofte finder man også udtrykket "test pressing" anvendt i
stedet for ("record company test pressing").

--
Uffe Holst