forkortelse for tonika-variant
Fra : B Frey

Dato : 27-01-04 10:36

nogen der ved hvordan man forkorter tonika-variant i en funktionsharmonisk
analyse
helst hurtigt svar...takker
/Betina

Fra : Andreas Lundsfryd Je~

Dato : 27-01-04 13:42

Den forkortes Tv.

Mvh
Andreas

Fra : Anders

Dato : 27-01-04 16:51

> "B Frey" <musik@paradis.dk> wrote in message
funktionsharmonisk

Hey

Jeg blev lige nysgerrig.... Hvilken funktion har tonika-variant? Jeg mener,
hvad er forskellen på den og så tonika?

/Anders

Fra : David Rasmussen

Dato : 27-01-04 16:56

Anders wrote:

> Jeg blev lige nysgerrig.... Hvilken funktion har tonika-variant? Jeg mener,
> hvad er forskellen på den og så tonika?

Forskellen er at det er funktionen med omvendt tonekøn. C-dur bliver til
c-mol og omvendt f.eks. Funktionen er stadig tonikal.

/David

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-01-04 17:00

Anders skrev:

> Jeg blev lige nysgerrig.... Hvilken funktion har
> tonika-variant? Jeg mener, hvad er forskellen på den og så
> tonika?

Det er en akkord af modsat "køn" - altså en dur-tonika i en mol-
toneart eller en mol-tonika i en dur-toneart (det første er det
mest almindelige).

Jeg fandt lige siden her der forklarer det udførligt:
<http://www.mu.gymfag.dk/faget/teori/harm/funk/variant.htm>
--
Jens Gyldenkærne Clausen
»Diplomatiet består netop i, at de gamle kommatister kan få lov til

Fra : Anders

Dato : 28-01-04 17:56

> [...]
> mest almindelige).
>
> Jeg fandt lige siden her der forklarer det udførligt:

Tak skal du have. Godt link i øvrigt.

/Anders