Følelsesporno i børnesang
Fra : Janus Høi

Dato : 25-01-04 23:50

Nej, det er ikke Bo Warmig der skriver, selvom emnet godt kunne antyde det.

Sagen er, at jeg for noget tid læste en tegneserie, "Den lille Splint nr.
11", hvor den lille Splint finder en gammel grammofonplade på familiens loft
og sætter den på en gammel håndsvingsgrammofon.
Sangen er en rigtig tåreperser, der smører tykt på og spiller på alle
følelser. Faktisk så meget, at den mister sin troværdighed.
Det ender med, at den lille Splint får penge til is af sin mor, fordi hun
bliver så rørt af sangen.
Det er virkelig sjovt og jeg var på det nærmeste ved at kvæles af grin.

Jeg har så sidenhen fundet ud af, at sangen som moderen bliver rørt over,
rent faktisk er autentisk.

Den hedder "I en sal på hospitalet" og det er saftig læsning.
Det er så teatralsk som noget næsten kan blive og det betyder, at den går
hen og bliver komisk.
Nok ikke lige det forfatteren havde tiltænkt.

Den er bare FED den sang.

Jeg kunne godt tænke mig at høre melodien til den, men jeg kan ikke finde
den.

Jeg har fundet en side med både tekst og melodi, men jeg kan desværre ikke
høre melodien på siden.
http://www.ugle.dk/i_en_sal_paa_hospitalet.html

Er der nogle af jer andre der kender melodien og/eller kender et sted på
nettet man kan høre den?

Omtalte tegneserie er meget, meget sjov og handler om piccoloen Splint, fra
Splint & Co, da han var barn. Han var et meget fremmeligt barn. Men det har
vist ikke noget med denne gruppe at gøre.
--
Janus

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-01-04 23:59

Janus Høi wrote:

> Den hedder "I en sal på hospitalet" og det er saftig læsning.
>
> Jeg har fundet en side med både tekst og melodi, men jeg kan desværre ikke
> høre melodien på siden.

Der er vist en fejl på filen, jeg kan heller ikke afspille den.

Melodi og tekst er fra den gang den slags skulle være meget
følelsesladet - min mormor sang den ofte. Jeg kan godt synge den for
dig, men det vil du nok ikke ønske dig.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Janus Høi

Dato : 26-01-04 00:05

> Jeg kan godt synge den for
> dig, men det vil du nok ikke ønske dig.

Hvis du bare kan ramme melodien, så...

Give me a shot.
--
Janus

Fra : Janus Høi

Dato : 26-01-04 00:03

"Janus Høi" <Hoi@***jagi.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogle af jer andre der kender melodien og/eller kender et sted på
> nettet man kan høre den?

Jeg har lige fundet ud af, at Jodle Birge har sunget den på plade.
Det bliver bedre og bedre.

Er Jodle Birge seriøs eller sarkastisk i sin fortolkning?
Hvad mener du Åge H?

Og er der overhovedet nogle der synger den sang uden humor?
--
Janus

Fra : Lars Stokholm

Dato : 26-01-04 00:26

In dk.kultur.musik, Janus Høi wrote:

> Er Jodle Birge seriøs eller sarkastisk i sin fortolkning?

Den ligger på eDonkey (faktisk Overnet), hvis det skulle være. :)

--
Lars Stokholm

They come with their weather hanging around them, but can't
knock my door down! - Kate Bush (Get Out of My House)

Fra : Lars Stokholm

Dato : 26-01-04 01:00

In dk.kultur.musik, Janus Høi wrote:

> Er Jodle Birge seriøs eller sarkastisk i sin fortolkning?

Seriøs IMHO - jeg har lige hentet den.

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 26-01-04 00:39

On Sun, 25 Jan 2004 23:50:12 +0100 Janus Høi wrote:

> [...]
>
> Den er bare FED den sang.
>
> Jeg kunne godt tænke mig at høre melodien til den, men jeg kan ikke finde

Er det ikke den Mejer synger/vil synge i et af afsnitene fra Huset På
Christianshavn?

--
Vil du gerne kunne afspille de CDere du køber?

http://www.digitalforbruger.dk/

Fra : Rune Jensen

Dato : 26-01-04 01:35

Janus Høi wrote:

> [...]
> Splint & Co, da han var barn. Han var et meget fremmeligt barn. Men det har
> vist ikke noget med denne gruppe at gøre.
Se "Riget" af lars von trier der synges den i, af hende den gamle dame,
som er wierd

Rune Jensen

Fra : Rosenkrantz

Dato : 26-01-04 10:12

Hvis jeg ikke tager fejl, hedder sangen "Blegdammens Stjerne". Den er vist
skrevet under en epedimi engang i midten af sidste århundrede. På
Blegdamsvej, hvor Rigshospitalet jo ligger (det hed frem til 1904
Blegdamshospitalet) finder man værtshuset "Blegdammens Stjerne" AKA
Republic.

:)

Fra : Rosenkrantz

Dato : 26-01-04 10:45

Det er iøvrigt i Huset på Christianshavn afsnit 12 1970 (Nytår) at Arthur
Jensen synger sangen.

selv ville jeg elske at høre den med Povl Dissing!

:)

Fra : Benny Mortensen

Dato : 26-01-04 12:44

> [...]
har
> vist ikke noget med denne gruppe at gøre.

Hej Janus

Jeg ved så ikke, min er nok ikke originalen, men af alle forslagene her, nok
den der kommer tættest på. Jeg har den på en ældre vinyl skive, sunget af
Eddie Russell, og hvis du da ellers kan finde dig i lidt brum, så kan jeg da
vist lave en MP3 af den. Men brummet kan jeg altså ikke fjerne, før jeg har
fået et nyt relæ, og det lader vente lidt på sig.

M.V.H.....Benny..

Fra : Janus Hoi

Dato : 27-01-04 09:41

"Benny Mortensen" <burkimia@mail333.com> skrev i en meddelelse

> [...]
har
> fået et nyt relæ, og det lader vente lidt på sig.

Det ville være stort.

Og brummeriet er vel bare med til at den mere autentisk.

Jeg har en 'ældre' kollega, hvis mor sang den for ham.
Han sang den for mig i går. Men jeg synes det lød som en lidt mere lystig
melodi end jeg havde antaget.

Men du vil smide mig en mp3, er jeg dig tak skyldig.
--
Janus

Fra : Benny Mortensen

Dato : 27-01-04 11:43

"Janus Hoi" <hoi@**jagi.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> melodi end jeg havde antaget.
>
> Men du vil smide mig en mp3, er jeg dig tak skyldig.

Hej igen Janus

Så skal du bare tømme din postkasse.
Der er åbenbart ingen der aner, hvem der egentligt er ansvarlig for den, men
her er den sunget af Eddie Russell, med Edv. Grønlunds orkester, og
indspillet i 1955.
Skulle du få lyst til at jagte den, så findes den på en Dobbelt LP, som
hedder " Det ville glæde mig at høre " og den er på Tono og har nummer TLP
20001. Den blev udgivet i 1980, så den hører hjemme i den nyere ende af
LP'er.

M.V.H.....Benny..

Fra : Janus Hoi

Dato : 27-01-04 14:52

"Benny Mortensen" <burkimia@mail333.com> skrev i en meddelelse

> Så skal du bare tømme din postkasse.

Har jeg gjort.
Tak for hjælpen.
--
Janus

Fra : MetalMickey

Dato : 26-01-04 17:03

"Janus Høi" <Hoi@***jagi.dk> skrev i en meddelelse > Jeg har fundet en side
> [...]
> http://www.ugle.dk/i_en_sal_paa_hospitalet.html
>
> Er der nogle af jer andre der kender melodien og/eller kender et sted på

Har du prøvet at indsætte følgende link i RealPlayer eller Windows Medie
Player? http://www.ugle.dk/i_en_sal_paa_hospitalet.mid fordi melodien
spiller fint hos mig.

-Thomas Helgesen

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 26-01-04 17:25

MetalMickey wrote:
> [...]
> en side med både tekst og melodi, men jeg kan desværre ikke

> Har du prøvet at indsætte følgende link i RealPlayer eller Windows

Spiller fint, omend lidt stift, i Winamp 5.1 her hos mig

-Sune

--
Is this a new years sig or an OE bug?

Fra : Janus Hoi

Dato : 27-01-04 09:47

"MetalMickey" <REMOVEthomas@staybeautiful.dk> skrev i en meddelelse
> Har du prøvet at indsætte følgende link i RealPlayer eller Windows Medie
> Player? http://www.ugle.dk/i_en_sal_paa_hospitalet.mid fordi melodien
> spiller fint hos mig.

Jo, det virker faktisk.

Min kollega havde meget godt fat i melodien.

Det er en frygtelig god sang.
--
Janus

Fra : Morten Holberg Niels~

Dato : 26-01-04 17:09

> [...]

> http://www.ugle.dk/i_en_sal_paa_hospitalet.html
>
> Er der nogle af jer andre der kender melodien og/eller kender et sted på

Jeg afspiller min vha quicktime.

Morten Holberg Nielsen

In an interstelaaarrr buuuurrssst im baaack to saaaveeee the uuuunivereerse!

Fra : Rosenkrantz

Dato : 27-01-04 13:04

I en sal på hospitalet

I en sal på hospitalet, hvor de hvide senge står
lå en lille brystsvag pige, syg og bleg med gyldent hår,
lå en lille brystsvag pige, syg og bleg med gyldent hår.
Alles hjerter vandt den lille, som hun lå der mild og god,
bar sin smerte uden klage, med et farligt heltemod,
bar sin smerte uden klage, med et farligt heltemod.

Og hun spørger da sin læge, som ved hendes leje stod:
Må jeg komme hjem til påske, skal jeg være rigtig god?
Må jeg komme hjem til påske, skal jeg være rigtig god?
Lægen svarede den lille:
Nej mit barn, det knap jeg tror,
men til pinse kan det hænde, du kan komme hjem til mor,
men til pinse kan det hænde, du kan komme hjem til mor.
Pinsen kom med grønne skove, blomsterklædt står mark og eng,
men den lille syge pige fængsles stadig af sin seng,
men den lille syge pige fængsles stadig af sin seng.
Og hun spørger atter lægen, som ved hendes leje står:
Må jeg komme op til høsten, må jeg komme hjem til mor?
Må jeg komme op til høsten, må jeg komme hjem til mor?
Lægen svarede ej den lille, klappede hendes gyldne hår,
med en tåre i sit øje vender han sig om og går,
med en tåre i sit øje vender han sig om og går.

I sin grav nu trygt hun hviler under snebelagte skud,
efter denne lange vinter er hun gået hjem til Gud,
efter denne lange vinter er hun gået hjem til Gud.

Fra : Rosenkrantz

Dato : 27-01-04 13:06

Det her er sgu for corny, men den findes selvfølgelig som ringetone, godt
nok i norge så jeg ved ikke lige hvordan man hente den ned, om ikke andet
kan man lytte til den på siden her:

http://sms.folkebladet.no/ringetoner/ring_lyder.php3

:)

Fra : Søren Bovbjerg

Dato : 27-01-04 13:41

Hejsa

> http://sms.folkebladet.no/ringetoner/ring_lyder.php3

Det er da vist ikke den kendte version (i DK). Den rigtige går sådan
cirka (i 3/4 dele og C-dur):

CD|E G DE|C g EF|G A FG|E CC|
|A c HA|G E CD|E G DF|E CC|
|A c HA|G E CD|E G DE|C |

(Lille g er g under C og c er det høje C)

Ovenstående svarer til teksten nedenfor

I en | sal på hospi- |talet, hvor de |hvide senge |står, lå en |
|lille brystsvag |pige, syg og |bleg med gyldent |hår, lå en |
|lille brystsvag |pige, syg og |bleg med gyldent |hår. |

.... en rigtig mormor-sjæler... bør spilles på sav, eller fløjtes med
bævrende mund.

Mvh
Søren

Fra : Rosenkrantz

Dato : 27-01-04 14:02

"Søren Bovbjerg" <musicaze@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> |lille brystsvag |pige, syg og |bleg med gyldent |hår. |
>
> ... en rigtig mormor-sjæler... bør spilles på sav, eller fløjtes med

Sjovt du lige skulle sige sav!

http://www.savbladet.dk/DanskeUdg.htm

udgivet på CD i 2002!

beklager at ringetonen ikke holdt.....måske er der nogen der kan lave den
rigtige og starte en kult!

Fra : Søren Bovbjerg

Dato : 27-01-04 16:44

> Sjovt du lige skulle sige sav!
> http://www.savbladet.dk/DanskeUdg.htm
> udgivet på CD i 2002!

Fantastisk! Det siger jo sig selv at denne måtte eksistere

> beklager at ringetonen ikke holdt.....måske er der nogen der kan lave den
> rigtige og starte en kult!

Monofon eller polyfon?

/Søren

Fra : Rosenkrantz