12 strenget guitar, hvordan, hvorfor?
Fra : Martin Helbo

Dato : 23-01-04 19:52

Hvad er ideen med en 12-strenget guitar?
Og hvordan fungerer det rent teknisk, ligger strengene parvis, eller jævnt
fordelt?

Jeg undrede mig bare.

--
/Martin Helbo
www.thedude.dk

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 24-01-04 16:15

Martin Helbo wrote:
> Hvad er ideen med en 12-strenget guitar?

En 'tykkere' lyd vil jeg tro.

> Og hvordan fungerer det rent teknisk, ligger strengene parvis, eller
> jævnt fordelt?

De ligger parvis, jævnt fordelt!

-Sune

--
Is this a new years sig or an OE bug?

Fra : Mads Breddam

Dato : 24-01-04 16:18

> Hvad er ideen med en 12-strenget guitar?

Mere klang, - mere lyd.

> Og hvordan fungerer det rent teknisk, ligger strengene parvis, eller jævnt
> fordelt?

Strengene ligger parvis. Du spiller på dem på samme måde som en alm. guitar,
men trykker to strenge ned ad gangen. En smule mere bøvlet end en alm.
guitar, hvis man ellers kan kalde det "bøvlet". Bruges mest til akkorder
eller slide (vil jeg tro), da at 'bende' på sådan en vist hurtigt bliver
noget mystisk noget.

Har kun prøvet en ganske få gange, så ved faktisk ikke ret meget om
12'strenger.

--
Mvh.:
Mads Breddam

"Jeg bryder mig ikke om fanatisme, - kun når man er forelsket." Kim Larsen,
musiker.

Fra : Kristoffer Jensen

Dato : 29-01-04 13:23

Hejsa...

>Bruges mest til akkorder
> eller slide (vil jeg tro), da at 'bende' på sådan en vist hurtigt bliver
> noget mystisk noget.

Hank Marvin fra The Shadows brugte i 60'erne en 12 strenget Burns en hel
del. Lyt f.eks On The Beach, Don't talk to him med Cliff Richard & The
Shadows.

Flot og anderledes lyd...

--
Kristoffer Jensen
Me & My Shadows

Fra : David Rasmussen

Dato : 24-01-04 16:22

Martin Helbo wrote:
> Hvad er ideen med en 12-strenget guitar?
> Og hvordan fungerer det rent teknisk, ligger strengene parvis, eller jævnt
> fordelt?

De ligger parvis, og de nye er stemt en oktav over den de ligger sammen
med. Resultatet er et meget tydeligere overtonespektrum og en rigere
lyd, hvor især oktaven over den normale tone naturligvis er kraftigst.

/David

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 24-01-04 16:46

David Rasmussen wrote:

> De ligger parvis, og de nye er stemt en oktav over den de ligger
> sammen med.

....undtaget H og det lyse E, hvor den ekstra streng er stemt i samme
oktav.

-Sune

--
Is this a new years sig or an OE bug?

Fra : David Rasmussen

Dato : 24-01-04 16:48

Sune Mika Salminen wrote:

> ...undtaget H og det lyse E, hvor den ekstra streng er stemt i samme
> oktav.

Okay? Jeg ejer ikke selv en 12-strenget, desværre :)

/David

Fra : Martin Helbo

Dato : 24-01-04 19:42

Tak for svarene, så blev jeg da så klogere.

--
/Martin Helbo
www.thedude.dk

Fra : Mr. MC

Dato : 24-01-04 22:27

"Sune Mika Salminen" <efternavn@doktor.dk> skrev i en meddelelse

> ...undtaget H og det lyse E, hvor den ekstra streng er stemt i samme
> oktav.

H?

Hedder de ikke:

?

Fra : Mads Breddam

Dato : 24-01-04 23:14

> H?
>
> Hedder de ikke:

I det danske system kaldes tonen en halv tone under C for H. Tonen en halv
tone over A kaldes så B (eller A#). Internationalt kaldes de henholdsvis B
og Bb (eller A#), som sikkert er den måde du plejer at tænke. Og det er der
heller ikke noget galt i. A# er hvis det i sammenhæng med E-dur, en toneart
med flere #'er eller harmonisk Hm.

Fra : Thomas H.

Dato : 25-01-04 22:01

"Mads Breddam" <breddam@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> I det danske system kaldes tonen en halv tone under C for H. Tonen en halv
> tone over A kaldes så B (eller A#).

Hvorfor egentlig, har aldrig helt fattet dette
Hvad er mest logisk:
ABCDEFG
AHCDEFG

Fra : Mads Breddam

Dato : 25-01-04 22:14

> Hvorfor egentlig, har aldrig helt fattet dette
> Hvad er mest logisk:
> ABCDEFG
> AHCDEFG

Vi kan godt blive enige om hvad der er mest logisk, men sådan er der jo så
meget... Jeg ved ikke hvad begrundelsen er, og jeg er heller ikke sikker på
at der nogen der med sikkerhed ved det. Der gik/går en eller anden historie
om, at en munk en gang skrev at b så det kom til at ligne et h, - eller
noget i den retning, men om det er en troværdig historie ved jeg ikke.

Fra : Peter Rongsted

Dato : 27-01-04 15:02

"Mads Breddam" <breddam@esenet.dk> wrote:

> [...]
>om, at en munk en gang skrev at b så det kom til at ligne et h, - eller
>noget i den retning, men om det er en troværdig historie ved jeg ikke.

Der er ingen der ved det med sikkerhed, men den mest almindelige teori
er ganske rigtigt, at der er tale om en skrivefejl.

Peter

Fra : Adonai

Dato : 24-01-04 22:38

Martin Helbo skriver:
> Hvad er ideen med en 12-strenget guitar?
At bruge halvdelen af tiden på at stemme, ogden anden halvdel på at
spille småfalsk

mvh
Adonai

Fra : David Rasmussen

Dato : 25-01-04 00:16

Adonai wrote:
> Martin Helbo skriver:

> At bruge halvdelen af tiden på at stemme, ogden anden halvdel på at
> spille småfalsk

LOL!

/David

Fra : Andreas Lundsfryd Je~

Dato : 27-01-04 13:50

> At bruge halvdelen af tiden på at stemme, ogden anden halvdel på at
> spille småfalsk

Ja, det er det faktisk. Når strengene med samme tone ikke stemmer helt
sammen, opnås noget der minder om en chorus-effekt. Men de må selvfølgelig
ikke være for meget ude af stemning

Andreas.

Fra : Jacob

Dato : 31-01-04 13:16

"Adonai" <adonai@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Martin Helbo skriver:
> At bruge halvdelen af tiden på at stemme, ogden anden halvdel på at
> spille småfalsk

Så sandt, så sandt! ;)

Jacob, der ejer en 12-strenget, og som ikke når at spille ret meget på den
før den bliver falsk og skal stemmes, og det tager så lang tid at man lige
så godt kunne tage sin 6-strengede frem, osv...