Gammel motor på gammel båd...
Fra : Henning

Dato : 01-02-04 22:32

Jeg har en gammel Shetland Hobby
http://www.shetlandboats.co.uk/hobby.htm fra ~1978 sammen med en
gammel 50Hk Mercury fra ~84. Det hele sejler fint nok, motoren blev
renoveret for et års tid siden, starter hver gang osv. Men... Selv i
medvind, ned ad bakke, medstrøm osv. kan jeg simpelthen ikke tvinge
den over 12 knob! Jeg ville gerne kunne bruge den til andet end
"hyggefisketur" 500 meter udenfor havnen, men med den hastighed ryger
der hurtugt en hel dag bare for at nå fra Kastrup til Langelinie

Skal jeg købe/bytte mig til større motor, vil en ny propel kunne gøre
det (ved faktisk ikke hvilken der sidder på nu?), skal jeg skifte hele
båden? Jeg ved godt det ikke er en speedbåd, men bare at få den til at
planne vil være et stort skridt.

Ovenstående link foreskriver max 70Hk, men derfra og til en 90 er der
ikke langt, rent økonomisk. Hvad vil jeg risikere? Brud på forsikring,
tipper båden bagover...?

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Carsten Holck

Dato : 02-02-04 12:06

Henning wrote:
> [...]
> det (ved faktisk ikke hvilken der sidder på nu?), skal jeg skifte hele
> båden? Jeg ved godt det ikke er en speedbåd, men bare at få den til at

Der kan være mange grunde til at du ikke får fuldt udbytte af din motor, det
kan være at alle heste ikke er hjemme ( slid, justering bl.a.)
men det kan også være at skruen ikke passer til båden, eller at trimmet ikke
er helt rigtigt. Erfaring fra andre siger at
der hvor du skal bruge de fleste HK er til at få båden ud af vandet, når den
så først planer er HK behovet meget mindre (og det optimale trim anderledes)
så hvis motoren ellers er OK tror jeg at jeg ville eksperimentere med at
lave variabelt trim.
50HK burde være nok til at få den op at plane.

Hvis du sætter 90HK på risikerer du at splitte agterspejlet ad - det er
begrænset hvad det kan holde til, det er jo det der skal overføre alle
kræfterne fra motoren

BTW Kastrup - Langelinie ~ 6sm eller en halv time m. 12 knob, godt nok er
dagene korte her om vinteren, men alligevel

--
/carsten

Fra : Henning

Dato : 02-02-04 15:13

> [...]
>men det kan også være at skruen ikke passer til båden, eller at trimmet ikke
>er helt rigtigt. Erfaring fra andre siger at
Glemte at sige, at der er elektrisk trim på motoren

> [...]
>
>BTW Kastrup - Langelinie ~ 6sm eller en halv time m. 12 knob, godt nok er
>dagene korte her om vinteren, men alligevel

Okay, så tre kvarter da... Sejlede for øvrigt altid med fuld skrue i
starten, brugte ~40 liter benzin på 3 timer. Sejler nu med halv kraft,
hastigheden falder til ~9 knob, til gengæld bruger den ikke en gang
halvt så meget benzin... Så ja, propellen ligger bare og pisker rundt
uden at skubbe fremad... For lille propel? Jeg prøver med an anden i
første omgang!

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Klaus

Dato : 02-02-04 15:55

> [...]
> halvt så meget benzin... Så ja, propellen ligger bare og pisker rundt
> uden at skubbe fremad... For lille propel? Jeg prøver med an anden i

Jeg fik engang det tip, at motoren ved 3/4 gas skulle løbe med
omdrejninger til march-hastighed, iflg. manualen, ellers var stigningen
på skruen forkert.
Klaus

Fra : Carsten Holck

Dato : 02-02-04 15:58

"Henning" <newsmail@mailme.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> halvt så meget benzin... Så ja, propellen ligger bare og pisker rundt
> uden at skubbe fremad... For lille propel? Jeg prøver med an anden i

Ja det er meget normalt - den sidste knob koster næsten lige så meget som de
første - indtil du får båden ud af vandet og op at plane - så er farten
"næsten gratis". Det kunne måske hjælpe at ændre vinklen på motorbenet så
skruen kommer mere ind under båden. Det kan måske hjælpe til at løfte hele
båden, måske kan det også hjælpe at flytte (anbringe) noget vægt helt ude i
stævnen.
Der er mange parametre at ændre på - og det er svært at give patentløsningen
uden at have set hvordan båden ligger i vandet under fart.
/carsten

Fra : Leon \(4220\)

Dato : 02-02-04 16:14

<snip>... For lille propel?

Kunne det tænkes at hælen er for kort ? er hælens bæreflader under kølen ?

Jeg ville da mene at den skulle smutte let og lystigt ud af vandet, vel
vidende at båden med oppakning vejer 600 kg.
Kan huske min tid da jeg havde en 18fod jolle med en 30hk Yam., den fløj
næsten... ind til den dag at dobbelt-skroget var flydt med vand :-/
Husk også at begroning eller ej gør en VOLDSOM forskel.

Mvh
Leon

Fra : Glenn [Odense]

Dato : 02-02-04 17:37

>... Så ja, propellen ligger bare og pisker rundt
> uden at skubbe fremad... For lille propel? Jeg prøver med an anden i
> første omgang!

Måske, men det lyder mere som om at din motor sidder for højt oppe, eller er
kortbenet.
Hvor langt er der fra vandoverfladen og ned til toppen af skruen?? (når den
ligger stille i vandet og motoren er trimmet ned i lodret)

Med den båd og sådan en motor, burde du ramme Langlinie på omkring 15min.,
der er jo kun ca. 9km. fra Kastrup havn.

Mvh. Glenn