Hjælp til at forbruge....
Fra : Ukendt

Dato : 29-01-04 22:53

OK, eksperter...

Jeg har lidt penge tilovers (ja, det kan ske!) og har besluttet at
"investere" nogle af dem i min båd (en 33 fods motorbåd, halvplanende).

Nu er det, jeg trænger til et råd: Jeg har nemlig gennem længere tid ønsket
mig en radar, en VHF og et ankerspil. Men da jeg ikke har ejet nogle af
delene før er jeg jo vildt i tvivl om hvad der er størst nytteværdi i. Og
jeg har trods alt ikke råd til alle tingene. Så hvad skal jeg prioritere?

En VHF er jo herlig/uundværlig at have rent sikkerhedsmæssigt - men hvad
skal jeg ellers bruge den til? Jeg sejler kun en længere tur om året og
meget sjældent uden for synsvidde af land. Og risikoen for at man vil finde
mig småsnakkende selvfølgeligheder med andre sejlere på kanal 77 er
mikroskopisk.

En radar er et spændende legetøj. Og jeg sejler faktisk en del i skumringen,
om natten eller i ydersæsonerne (hvor der kan være tåge mm.). Men jeg har da
indtil nu kunnet klare mig med min kortplotter og et par skarpe øjne. Er det
ikke bare tekno-fascination?

Et ankerspil er godt for mageligheden - og praktisk fordi jeg sejler en del
alene - og så kan det jo være rigelig stressende at skulle styre, smide krog
og det hele selv. Men har man virkelig nytteværdi af det i det lange løb?

Som I kan høre er jeg forvirret...hvad ville I vælge?

Anders

Fra : Rolan Nielsen

Dato : 30-01-04 11:41

Hej Anders
Styrkerækkefølgende på klart være:
VHFen - kan være afgørende - og måske rede dit eller andres liv
Rader - at se i dårligt vejr eller om natten – god sikkerhed og
behageligt komfort.
Ankerspil - behageligt men ikke nødvendigt.
Mvh
Rolan

Fra : Lars Kristensen

Dato : 30-01-04 21:35

Rolan Nielsen wrote:

> [...]
> Rader - at se i dårligt vejr eller om natten – god sikkerhed og
> behageligt komfort.
> Ankerspil - behageligt men ikke nødvendigt.

Jeg vil nu bytte rundt på Radar og Ankerspil.

VHF'en og et vhf-kursus - Næst efter Kompas og lanterner kommer VHF'en
af udstyr der bør/skal være på en båd, stor som lille. Det er det eneste
forholdvis sikre kommunikationsmiddel på havet. Og der er altid nogen
der lytter på den.

Ankerspil - En rar komfort ting der især er nyttig hvis man har et tungt
anker og/eller hvis man ankre op på dybt vand og skal trække flere
kilometer våd og tung ankerline hjem (overdrivelse fremme...) og absolut
nødvendighed hvis man lider af dårlig ryg.

Radar - Er unødvendig på en lille båd (33 fod er lille i den
sammenhæng). Den kan reagere inden for få meter hvis nødvendigt. Bliver
det tåget kan man sagtens sagtne farten og benytte tågehorn (som man
vist skal) og sin gps. Og er man i så snævert farvand at gps'en ikke er
præcis nok, kan radaren alligevel ikke hjælpe for så reflekterer bøjerne
alligevel (næsten) ikke (træpinde med plastik topbetegnelse). Om natten
kan radaren ikke klare noget en god projektør og gps'en ikke kan.
Desuden er en radar ikke til nogen hjælp hvis ikke man kan finde ud af
at indstille den rigtigt. Så bliver det bare falsk trykhed, hvad det
alligevel godt kan risikere at være. Radaren er absolut kun til lir på
en lille lystbåd.
Glem radaren og brug pengene på noget "mere nyttigt".
Og nej, det handler ikke om misundelse på dem der har en radar. Jeg
ville aldrig, hvis jeg havde råd, komme en radar på min båd med mindre
jeg sejlede alene på verdenshavene.

- Lars

Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 06-02-04 11:10

"Lars Kristensen" <kom@acdc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Og nej, det handler ikke om misundelse på dem der har en radar. Jeg
> ville aldrig, hvis jeg havde råd, komme en radar på min båd med mindre

Næsten rigtigt - men efter at have sejlet rundt i Skotland i tåge, mig ved
roret - skipper med hovedet i radaren. Pludeslige råber han - kan du se
noget bag os - mig næhhh - nå men ca. 1 sømil bag os kommer der noget med
ca. 22 knob..... Fat i VHF'en og han meddelte at han ville holde til bagbord
i det smalle farvand (ca. 1/4 sømil bredt) - og jeg kunne ikke se kysten på
noget tidspunkt.........

I sådan en gang ærtesuppe er en radar (som man har lært at bruge) en meget
god ting......

Mvh,

Martin Rise Christensen

Fra : PKJ

Dato : 06-02-04 13:00

> "Lars Kristensen" <kom@acdc.dk> skrev i en meddelelse

VHF er selvfølgelig et MUST.
RADAR eller ANKERSPIL.

Jeg vil ikke forsøge at råde dig i valget mellem Radar og Ankerspil, blot
videregive mine egne erfaringer så du måske lettere kan træffe dit eget
valg.
Jeg har sejlet 40 år i sejlbåd uden radar, men fik for 6 år siden købt en
LCD radar med domen anbragt i masten ca 10 m. over dæk. (Højden giver
rækkevidde).Radaren kostede ca 13.000 kr dengang. Ved samme lejlighed fik
jeg elektrisk ankerspil på min sejlbåd.
ad RADAR:
Jeg mener at Lars næppe har været i båd med radar, eller har en faktisk
viden om hvad man kan se, selv
på en af de billigste radartyper.
Et par af hans påstande vil jeg gerne imødegå:

Jeg kan se ALLE sømærker, små eller store på mindst 3 sømils(NM) afstand
hvis ikke der er udpræget grov sø. "Seaclutter" med reflexer fra bølgetoppe
reducerer selvfølgelig evnen til adskille forskellige objekter i det nære
område.

Jeg kan tillige se småbåde f.eks en jolle eller endog gummibåd med
påhængsmotor i god afstand > 1 NM.
Det er min oplevelse at det er helt ligegyldigt om der er radar reflektor på
sejl- og motorbåde. De ses klart på skærmen alligevel.

2) >>Om natten kan radaren ikke klare noget en god projektør og gps'en ikke
kan.
Jeg har en god projektør der er helt værdiløs i tåge. Der står
blot en hvid mur lige i lyskeglen.

3)>>>........ noget en god projektør og gps'en kan.
GPS kun til at bestemme positionen med og skal vel ikke drages ind i
en diskussion omkring en radars formåen.
RADAR er ikke specielt fremragende eller præcis at navigere med.
Dog har jeg ved flere lejligheder haft god brug af
radaren til at navigere med i snævert farvand. Grundet den høje
placering af Domen i masten kan radaren se objekter der ikke kan
ses i øjenhøjde/ på dæk. Jeg sejlede hele vejen op til Sevilla ad Rio
Guadalquivir i diset vejr. 52 sømil i et helt fladt landskab uden
klare konturer og helt uden flydende sømærker. Radaren viste helt klart
flodens forløb. Uden radar ville jeg ikke have klaret turen uden
at være sejlet ind i blinde løb.

En radar i kombination med elektronisk kompas er fremragende til at plotte
eller pejle andre fartøjer på skærende kurser.
Her kan det på ganske få minutter afgøres om der risiko for kollision. Og
det gælder hvad enten der er tåget eller klart vejr.
Nytten heraf er så stor at jeg meget ofte har radaren igang selv i klart
vejr. -Og da altid når man er i nærheden af skibsruter.

Før jeg fik radar har jeg mange gange sejlet i tåge og der kun have haft min
hørelse at stole på. Det skaber en meget spændt
tilstand hos alle ombord som jeg idag er helt fri for. Hertil kommer nogle
oplevelser af "spøgelsesskibe" i tågen: En coaster for autopilot, med
radaren igang og uden særligt udkig, måske bruges tågehornet ikke engang
efter søvejsreglerne. Situationer som denne er rene mareridt for enhver
seriøs sejler der vil udvise rettidig omhu for besætning og skib
..
ANKERSPIL:
Valget afhænger i meget høj grad af skibets størrelse og det deraf afledte
ankergrejs vægt. Jeg har et 30 kg bruceanker med 60
m. 9 mm kæde (ca 2 kg pr meter) altså max 150 kg. -Altså er det en stor
behagelighed (og nødvendighed ) at have et ankerspil.

I Danmark er der ikke ret mange ankerpladser der ikke vil blive forladt
hvis vinden øges udover 8-10 m/sek. Dvs. hvis det er stedet der sejles kan
man klare sig med forholdsvis let grej. (Frokostanker) . Efterhånden er der
vel også pæle/bøjer i alle lystbådehavne i DK.

Sejles der i skærgård er det normalt at ankre næsten dagligt. Ja så er det
godt med et spil hvis ryggen ikke kan klare opgaven.

så ikke mere om det fra min side.

mvh PKJ

Fra : Lars Kristensen

Dato : 06-02-04 14:43

PKJ wrote:

> ad RADAR:
> Jeg mener at Lars næppe har været i båd med radar, eller har en faktisk
> viden om hvad man kan se, selv
> på en af de billigste radartyper.

Har sejlet som kampinformationsgast (KI), populært kaldet plotter, på et
af flådens skibe. Så jeg ville mene jeg burde vide lidt om det - det
står der i hvert fald på det stykke papir jeg fik udleveret efter endt
uddannelse.
Det er korrekt at jeg ikke har prøvet at benytte en "billig" lystbåds
radar, men jeg tvivler på at den er bedre end dem søværnet har på deres
skibe.

> Jeg kan se ALLE sømærker, små eller store på mindst 3 sømils(NM) afstand
> hvis ikke der er udpræget grov sø.

Jeg er ret skeptisk over for om du kan identificere de
træpinde(forhøjede bundgarnspæle), måske endda uden topbetegnelse (fordi
vikingruten har sejlet den af), der står i hvert fald i Roskilde fjord
på 3 mils afstand og at du er i stand til klart og uden tvivl at bedømme
at det ER et sømærke - det kunne vel lige så godt være en måge der
ligger på vandet. Det er en noget skråsikker udtalelse du kommer med set
i lyset af at det er en radar vi taler om.

Min holdning er at en radar er unødvendig på en lystbåd. Hvis forholdene
er sådan at det ikke er muligt at sejl på betryggende vis uden brug af
alverdens elektroniske udstyr ud over kompas, kikkert, søkort og evt.
gps/kortplotter er det formentlig ikke særligt behageligt at sejl i
uanset hvad og man burde blive i havnen og nyde byen man ligger ved i
stedet.

Uanset hvad, kan du ikke regne med at det billede radaren giver dig
svarer til hvad der i virkeligheden er der ude. Det er i hvert fald ikke
en god idé at stole blindt på det billede en radar giver dig.
Hvis der er regnbyer har ting en tendens til at forsvinde i støjen fra
regnen og selv store genstande kan gemme sig i regn. Hvis man justerer
radaren så regnen ikke er så tydelig, vil der helt sikkert også gå andre
genstande tabt.

Jeg fornægter ikke at en radar har sine gode sider også, men der er en
masse ting jeg ville pririotere højere end at have sådan en dims
hængende i masten.

- Lars