Pålægning af glasfiber
Fra : Tobester

Dato : 29-01-04 11:40

Hejsa,

Jeg har i en ledig periode tegnet og bygget mig skroget til en fladbundet
pram til lille påhængsmotor.

Konstruktionen er 30mm spanter og køl, begge sider beklædt med tynd finér.
Mellemrummene mellem finérpladerne er fyldt med flamingo og fæstnet med PU
skum. Alle udvendige overflader er spartlet.

Oprindeligt ville jeg have eksperimenteret med fiberbeton, men efter mange
timers arbejde har jeg fået kolde fødder og vil nu blot lave den i glasfiber
over det hele. Dvs. hele "skrog-kernen" skal inddækkes med fiber. Herved fås
(såvidt vides) en stærk konstruktion og god flydeevne, selv når den er fyldt
med vand. Senere kan dette skrog tjene som støbeform for eksperimenter med
fiberbeton. Der er endnu ikke konstrueret dæk/aptering

Båden kommer til at kunne stages på under 10cm vand og gå for lille motor på
det lidt dybere. Målene er godt 4m x 20/90cm. Kan bruger eks. til havjagt.

Jeg er ikke særlig vant med arbejdet med oplægning af glasfiber.

ER DER NOGEN; DER HAR NOGEN STALDTIPS, inden jeg går igang?
Hvor skal jeg købe fibermåtterne og epoxy/polyester (Østjylland elller i
nærheden)?

På forhånd tak,

Tobester

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-01-04 23:23

"Tobester" <bisse_@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

> ER DER NOGEN; DER HAR NOGEN STALDTIPS, inden jeg går igang?
> Hvor skal jeg købe fibermåtterne og epoxy/polyester (Østjylland

Hvis du med fiberbeton mener almindelig beton forstærket med
glasfiber, så vil jeg tro, at den bliver alt for tung. Det er til
større både. Desuden giver det slet ingen mening at lægge fiberbeton
*uden* på træ eller anden sandwich konstruktion, det hænger ikke fast
på træ.

West Epoxy er super til dit formål. Det kan du købe hos
www.hfmarine.dk (måske er der bindestreg efter hf, kan ikke lige
huske det)

Glasfiber og polyester kan købes hos de fleste bådebyggere,
udstyrsforretninger og navnlig værfter.

Prisen på polyester bør ikke være over kr 25-30,- pr kg hos værfter,
og glasfiber er nok omkring 18- 25 pr løbende meter i 300 gram
pulverspundet.

Hvis du bruger epoxy skal du bruge Rowing eller Episize måtte (vævet
glasfiber), det ligger på ca. 60,- pr meter. Et lag burde være
rigeligt, forudsat din konstruktion er stiv nok i sig selv.

Claus

Fra : Olau

Dato : 30-01-04 15:05

> Hvor skal jeg købe fibermåtterne og epoxy/polyester (Østjylland elller i
> nærheden)?

Prøv:

http://www.glasfibercenter.city-map.dk/velkommen.html

Hilsen Olau

Fra : Tovii

Dato : 31-01-04 10:57

Hvad angår fiberbeton, ville det så absolut være et forsøg, men jeg fandt
nedenstående, og har så selv leget videre med ideen. Jeg tror på, at det kan
lade sig gøre. Og vægten burde kunne holdes ned uden nævneværdig
tilslagsmateriale i blandingen....

http://www.lystsejleren.dk/bygogsejl/fiberbeton.html

At det ikke kan binde på træ, det findes der råd for....

Takker for svarene

Fra : Claus Tersgov

Dato : 01-02-04 11:11

Uheldigvis faldt Tovii over tastaturet og skrev derved følgende:

> At det ikke kan binde på træ, det findes der råd for....

Jo,jo, men det skal jo også være noget som virker efter hensigten og
den øvrige konstruktion.

Jeg ville bruge masser af glasfiber og polyester. Jeg ser lige, at du
har brugt almindelig flamingo, og det dur ikke til at lime på. Før
eller siden falder det af, og så får du buler i din konstruktion.

Hvis din finer ikke er så tyk, og din konstruktion så stiv, at den kan
udgøre skroget alene - uden flamingo, så får du slemme problemer i
fremtiden.

Det er umuligt at lime på flamingo, så det holder. Limen kan ikke
trænge ind i skummet, så limen ligger kun på overfladen, og da
flamingo er et skrøbelig materiale, som hovedsagligt består af luft,
så vil limen simpelthen bare rive overfladen af ved den mindste
belastning, skummet falder simpelthen fra hinanden.

Flamingo er ikke et materiale, som er anvendeligt til bådbygning. Men
det er naturligvis fint til at lave opdriftklodser af. Men som
distance materiale er det uanvendeligt.

Claus

Fra : Tovii

Dato : 01-02-04 15:57

Flamingoen er lagt som en "hulmurs isolering" mellem spanterne og er
sandwichet mellem finer på yder- og inderside. Dvs. flamingoen kommer aldrig
i berøring med noget som helst, og er overhovedet lagt i, for, skulle
uheldet være ude, at dobbeltskroget ikke fyldes med vand og mister
opdriften.

Selve trækonstruktionen er IKKE særlig stiv, hele styrken kommer til at
sidde i glasfiberen. Jeg skulle mene, at siden der er tale om et
dobbeltskrog, skulle brudstyrke, stabilitet osv. være alt rigeligt ved eks.
tre lag 300g måtter på begge sider af "sandwichen".

Jeg modtager gerne yderligere gode ideer. Det er absolut mit første
båd-projekt, men jeg regner selvfølgelig med, at det bliver helt
perfekt)

MVH

Fra : Claus Tersgov

Dato : 01-02-04 19:21

> [...]

for,
> skulle uheldet være ude, at dobbeltskroget ikke fyldes med vand og

Ja, det forstår jeg. Men problemet er, at når flamingoen slipper er
der ingen forbindelse mellem inder- og yderfiner, og det kan give
problemer, fordi du derved mister stivhed i din konstruktion. Men det
afhænger også af, hvor langt der er mellem dine spanter.

> [...]
> dobbeltskrog, skulle brudstyrke, stabilitet osv. være alt rigeligt
> ved eks. tre lag 300g måtter på begge sider af "sandwichen".

Du har ingen sandwichkonstruktion, når du har brugt flamingo. Det er
helt og totalt uanvendeligt til formålet. Det, du reelt har, er to
stykker tynd finer med luft imellem. Afhængigt af, hvor tyk og kraftig
flamingo, du har brugt, vil du se, at hvis du lægger den på gulvet og
træder på den, så bliver den mast sammen og retter sig ikke ud igen.
Det bliver et problem, når du går rundt i båden. Flamingo har ikke ret
megen modstandskraft, når det er de tynde plader.

Lægger du tre lag fiber, så kommer du op på ca. 3,1 kg pr kvadratmeter
alene i fiber og polyester, men selv om det giver styrke, så bliver
det stadig ikke stivere end det, der ligger bag fiberen. Er det en
blød konstruktion, så vil fiberen hurtigt slippe fineren og så får du
først problemer.

Jeg vil helt klart foreslå dig at bruge epoxy. Det trænger *langt*
bedre ind i træet end polyester og sidder derved 100 gange bedre fast,
og samtidig er det meget mere fleksibelt end polyester.

Tre lag på ydersiden er nok unødvendigt, så hellere bruge noget træ
til at styrke din konstruktion.

Desuden ville jeg montere nogle knæ indvendigt mellem siderne og
bunden, men det afhænger naturligvis af, hvordan din konstruktion ser
ud, og igen, hvor langt der er mellem dine svøb eller spanter.

> Jeg modtager gerne yderligere gode ideer. Det er absolut mit første
> båd-projekt, men jeg regner selvfølgelig med, at det bliver helt
> perfekt)

Med flamingo bliver det nok ikke helt perfekt, desværre. Du havde
været bedre tjent, hvis du havde lavet nogle opdriftkasser, enten med
luft eller flamingo.

Claus

Fra : Tovii

Dato : 01-02-04 22:58

Jeg har 18,8cm mellem spanterne, der er 30x12mm, og fineren er ikke finér,
men 3 og 4mm MDF afhængig af placering. Jeg ville gerne poste tegningerne,
men det kan jeg ligesom ikke...

Jeg er enig i, at fiberen ikke øger stivheden betydeligt, men det skulle den
tætte afstand mellem spanterne gerne kompensere for. Flamingoen tjener
absolut INTET andet formål, end at udfylde tomrummet mellem de to
finér-skrog, der jo er adskilt 30mm, altså spanternes bredde. Der er intet,
der hæfter på flamingo; alt er bærende er træ. Endvidere er der intet andet
end træ i konstruktionen og så lidt lim, for at mindske, at materialerne
skulle modarbejde hinanden...

Jeg håber det kommer til at virke fint, ellers må jeg jo prøve igen....

Tak for input!

Fra : Claus Tersgov

Dato : 01-02-04 21:15

> [...]

> finér, men 3 og 4mm MDF afhængig af placering. Jeg ville gerne poste
> tegningerne, men det kan jeg ligesom ikke...

Ok, det er ikke så slemt, jeg troede, der var længere mellem dine
spant.

Men jeg tror godt, at du kan udelukke polyester, når du har brugt MDF
plade. De er meget tætte i sin struktur, og jeg tvivler meget stærkt
på, at du kan få polyesteren til at fæste ordentligt på disse plader.

Så nu er det bare at komme igang med epoxy'en. To lag på hver side
burde være rigeligt, evt. kan du lægge en forstærkning i alle hjørner
og vinkler.

Du kan evt. poste tegninger i dk.binaer.

Claus