lamperne larmer?
Fra : Karsten Byskov

Dato : 22-04-01 19:03

Jeg har 2 akvarier, begge fra akvastabil, og deres lamper larmer utroligt
meget.
Skal have bøger liggende ovenpå, slå forskellige steder på lampen, men det
hjælper aldrig i ret langt tid. Er der et bedre mærke på markedet, eller er
der en der har et fif til, hvordan man stopper larmen.
Karsten.

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 22-04-01 19:40

"Karsten Byskov" <karstenbyskov@12move.dk> wrote in message
> [...]
er
> der en der har et fif til, hvordan man stopper larmen.

jeg har en lyskasse til et 250 liters som nogen gange gør det samme, men jeg
plejer at skubbe lidt til den så tier den stille.

Det der skaber problemmet er normalt spolen som er af dårlig kvalitet :(

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : Torben

Dato : 22-04-01 21:26

Hej,

Kender udmærket problemet. Det er ikke spolerne, men fordi lamperne er lavet
i aluminium. Pumperne i akvariet kan få dem til at gå i svingninger. Skod
lamper ! Jeg gør som dig, bøger over hele lampen.

Mvh

Torben

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 22-04-01 21:33

"Torben" <nope@nope.dk> wrote in message
> [...]
> i aluminium. Pumperne i akvariet kan få dem til at gå i svingninger. Skod
> lamper ! Jeg gør som dig, bøger over hele lampen.

Det af mine akvarier der har dette problem, er pumpen en extern eheim.

Fra : Kent Christensen

Dato : 22-04-01 22:43

"Karsten Byskov" <karstenbyskov@12move.dk> skrev i en meddelelse news:KYEE6.53595$o4.4498990@news010.worldonline.dk...
> [...]
> hjælper aldrig i ret langt tid. Er der et bedre mærke på markedet, eller er
> der en der har et fif til, hvordan man stopper larmen.

Hej Karsten

Jeg kender også udemærket problemet, og hos mig er det pumpen, som
er synderen.

Prøv at lægge/lime nogle små gummistykker eller lignende mellem lampen og
akvariet, fx noget "skrid-ikke underlag" (eller hva' det nu hedder). Så kan
vibrationerne nemlig ikke forplante sig fra akvariet til lampen. Det har løst
problemet hos mig.

Vh
Kent

Fra : Madsen

Dato : 23-04-01 14:02

"Kent Christensen" <Jacko@pc.dk> skrev:

> Jeg kender også udemærket problemet, og hos mig er det pumpen, som
> er synderen.

Også her. Nærmere bestemt spandpumpen i underskabet til akvariet
og måske også lidt fra den indvendige cirkulationspumpe. Det er også
muligt at det er spolerne som "Disky" skriver, men her hos mig holder
det op hvis jeg slukker for pumpen, men den er jo ikke holdbar i
længden. ;)

> [...]
> vibrationerne nemlig ikke forplante sig fra akvariet til lampen. Det har løst

Jeg købte også de her sorte tætningslister man kan købe som en
rulle tape med lim på den ene side. Limede så disse gummilister på
undersiden af de sorte endestykker på lampen, og har ikke haft
problemet siden.
De skal skiftes engang imellem for der er jo somregel meget fugtigt
under lampen, men der er også til mange skift i sådan en rulle.

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Kent Christensen

Dato : 23-04-01 17:30

"Madsen" <madsens@whomail.dk> skrev i en meddelelse news:9c195v$r1m$1@news.inet.tele.dk...

> [...]
> De skal skiftes engang imellem for der er jo somregel meget fugtigt
> under lampen, men der er også til mange skift i sådan en rulle.

Hej Madsen

Hvis du vil undgå at skifte gummilisterne fra tid til anden, så prøv evt.
at købe en af de tykke, lidt gammeldags musemåtter, man kan købe
for 10-15 kr. De er lavet af en art sort gummi med et tyndt lag stof
klistret på overfladen. Du ved nok, hvilke jeg tænker på. Klip så
nogle små stykker af musemåtten og læg/lim dem under lampen.
Det gjorde jeg for 3-4 år siden, og de har holdt lige siden.
Men som du selv siger, så er der da til mange skift i en rulle
tætningsliste, så hva' dælen....... .

For længe siden gav jeg dig i øvrigt et tip til, hvordan man kan opfriske
sine gamle sugekopper med "gummiliste-silicone". Du sagde, at du ville
prøve det ved lejlighed. Det virkede vel? (kan ikke tro andet)

Vh
Kent
--
"Til min søn. Siden dine øjne lukkede sig, har mine ikke ophørt at græde".
- Inskription på en mindeplade for en fransk soldat,

Fra : Madsen

Dato : 23-04-01 17:56

"Kent Christensen" <Jacko@pc.dk> skrev:

> Hej Madsen

Hej Kent :)

> [...]
> Det gjorde jeg for 3-4 år siden, og de har holdt lige siden.
> Men som du selv siger, så er der da til mange skift i en rulle

Jo, men kunne man nu spare det, så kan man vel lige så godt gøre det.
Du har da også en masse gode tips på lommen. ;)
Jeg har lige bestilt den her nye trådløse mus fra Logitech uden kugle
og når den kommer ind ad døren så bliver musemåtten ofret, for det
er netop sådan en gammel måtte jeg sidder med nu. Den er lidt kryllet
i kanten, men skidt pyt. Den får en god alderdom under akvarielampen
tror jeg. (musemåtten altså.)

> For længe siden gav jeg dig i øvrigt et tip til, hvordan man kan opfriske
> sine gamle sugekopper med "gummiliste-silicone". Du sagde, at du ville
> prøve det ved lejlighed. Det virkede vel? (kan ikke tro andet)

Jo det virkede fænomenalt, men jeg glemte desværre at melde tilbage
med det. Sorry. Jeg har gemmen tiden samlet en hel kagedåse med
hårde sugekopper, men de er kommet til live igen efter tricket med
silikone, så det virker bare. Der er dog grænser, for de helt hårde som
nærmest er helt sten-agtige kan ikke reddes, men det mener jeg også
du skrev dengang. :)

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Frede.K

Dato : 23-04-01 19:46

Der er ingen tvivl om at det er spolerne der er problemet, jeg købte 2 ens
armaturer til mit abe-bur og det ene larmede helt vildt, jeg prøvede også
med diverse gummi og andet godt ,men var ikke helt tilfreds. Så da jeg næste
gang var på lossepladsen hev jeg et gammelt armatur op af containeren (det
må man vidst ikke) og skiftede spolen og siden har armaturet ikke larmet.
Mvh Frede

Fra : Madsen

Dato : 23-04-01 20:07

"Frede.K" <fams@@mail.dk> skrev:

> Der er ingen tvivl om at det er spolerne der er problemet,

Nej måske ikke i dit tilfælde, men ikke her.

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Kent Christensen

Dato : 24-04-01 00:10

"Madsen" <madsens@whomail.dk> skrev i en meddelelse news:9c1mtj$clk$1@news.inet.tele.dk...

UDDRAG:

> Jo, men kunne man nu spare det, så kan man vel lige så godt gøre det.
> Du har da også en masse gode tips på lommen. ;)

Tak for det

> [...]
> er netop sådan en gammel måtte jeg sidder med nu. Den er lidt kryllet
> i kanten, men skidt pyt. Den får en god alderdom under akvarielampen

Den er også som skabt til det. Måske skulle man begynde at gå fra dør
til dør og indsamle aflagte musemåtter af denne type. Bagefter kunne man jo
så give dem en ny ungdom som "Akvastabil-lampe-vibration-forhindrings-
gummistykke". Der skal nok være et marked for dem, eller...... måske ikke...

> [...]
> silikone, så det virker bare. Der er dog grænser, for de helt hårde som
> nærmest er helt sten-agtige kan ikke reddes, men det mener jeg også

Ja. Hvis de er blevet helt hårde og sprukne, kan de ikke vækkes til live igen.

(Lige en komm. til Frede K's indlæg: Hos mig er det som sagt helt sikkert
pumpen, der er skyld i vibrationerne - og dermed den indirekte årsag til larmen)

Vh
Kent

Fra : Madsen

Dato : 24-04-01 00:47

> [...]

> gummistykke". Der skal nok være et marked for dem, eller...... måske ikke...

Der er helt klart et marked der! Lav fluks en hjemmeside og sælg for
guds skyld ikke konceptet, medmindre du får mange millioner for det.
Egentlig var det dumt i det hele taget at nævne det i dette forum. ;)

[sugekopperne i silikone]
> Ja. Hvis de er blevet helt hårde og sprukne, kan de ikke vækkes til live igen.

Nej, men dog kan man redde mange der for længst har opgivet at hænge
ved glasset.

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)