Et godt spørgsmål !
Fra : jan@stevns.net

Dato : 22-04-01 18:27

Hejsa i gruppen.

Jeg er ved at være en smule bekymret for min vaps - Tanja, som nogle
måske kan huske omtalt som "min kæmpelabrador".

Hvis vi har gået en længere tur, eller hun har tumlet tossit om ude i
haven, så virker det som om hun har ondt i bagpartiet (Hofterne?) -
idet hun går meget stivbenet, og af og til også piver lidt hvis hun
skal lægge sig/rejse sig igen.

Hun er ikke fedladen, blot stor, så jeg lurer på om der mon kan være
noget anlæg for dysplasi eller det der er værre. Hvordan reagerer en
hund på sådanne ting, jeg spørger fordi jeg aldrig har haft en hund
med problemer før.

(Inden nogen nævner det, så er et dyrlægebesøg allerede planlagt)

--
jan@stevns.net - www.stevns.net

Fra : x Vuf x

Dato : 22-04-01 20:07

Sun, 22 Apr 2001 19:26:35 +0200, jan@stevns.net wrote:

> [...]
>med problemer før.
>(Inden nogen nævner det, så er et dyrlægebesøg allerede planlagt)

Det var den bedste oplysning.
Hvor gammel er hun Jan?

--
Mvh Sonja sonpet@***mixeren.com fjern de tre *
http://www.sonpet.mixeren.com

Fra : jan@stevns.net

Dato : 22-04-01 20:20

x Vuf x <sonpet@***mixeren.com> skrev :

>Det var den bedste oplysning.

Man må jo hyle med de ulve man er i blandt
Du er vel ikke i tvivl om hvordan jeg selv ville have svaret et
tilsvarende spørgsmål.

>Hvor gammel er hun Jan?

Hun er just 2 år nu, fuld af krudt - og så vagtsom at jeg er ved at få
flip af det - naboens kat kan ikke engang liste forbi ude på vejen
uden Tanja brokker sig over det - selv om tv/radio kører

Og har har hun et organ en Berner Sennen værdig - hendes gøen er
dybere i tonelejet en hans - og de fleste glor helt befippet når hun
gør.

Anyway - tilbage til emnet - hvis hun har hvilet sig et time eller 2,
er der overhovedet intet at mærke på hende, hun kegler rundt, tager
gerne turen på græsplænen og løber i 8'taller medens hun skaber sig
bøvet, eller rundt på perlegruset, så det fløjter med sten om ørene på
folk (og fæ)

Så jeg kan sgu'tte lige hitte ud af hvad der stikker hende

--
jan@stevns.net - www.stevns.net

Fra : x Vuf x

Dato : 22-04-01 21:16

Sun, 22 Apr 2001 21:19:41 +0200, jan@stevns.net wrote:

> [...]
>folk (og fæ)
>Så jeg kan sgu'tte lige hitte ud af hvad der stikker hende

Ok...vi kan da vist udelukke gigt...hehe
Undskyld for det er jo ikke spor sjovt.
Desværre tror jeg på HD eller PL.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 22-04-01 21:29

x Vuf x <sonpet@***mixeren.com> skrev :

>Ok...vi kan da vist udelukke gigt...hehe
>Undskyld for det er jo ikke spor sjovt.

Alt forladt.

>Desværre tror jeg på HD eller PL.

PL - øehhh.....?

--
jan@stevns.net - www.stevns.net

Fra : x Vuf x

Dato : 22-04-01 22:30

Sun, 22 Apr 2001 22:29:01 +0200, jan@stevns.net wrote:

>Alt forladt.
>PL - øehhh.....?

Patella Luxation...Løse knæled.
Ja jeg er jo ikke dyrlæge, så det er kun gæt. *s*

Fra : Pia Neldeberg Rasmus~

Dato : 24-04-01 08:51

Jeg er ved at være en smule bekymret for min vaps - Tanja, Hvis vi har gået

Hej Jan,

Hvordan gik det Tanja hos dyrlægen ?

Bedste hilsner
Pia

Fra : jan@stevns.net

Dato : 24-04-01 17:25

"Pia Neldeberg Rasmussen" <nelde@post4.tele.dk> skrev :

>Hvordan gik det Tanja hos dyrlægen ?

Tja tja bum bum - han var hurtigt enig med sig selv om at der skal
tages nogle røngtenbilleder, den ene side er mere øm end den anden.

Så Torsdag morgen skal vi møde op fastende, så må vi jo se hvad
billederne viser - han turde ikke gætte, men min beskrivelse af hendes
symtomer huede ham ikke ligefrem ;-(

Jeg er ikke specielt stolt ved situationen lige nu.

--
jan@stevns.net - www.stevns.net

Fra : x Vuf x

Dato : 24-04-01 18:57

Tue, 24 Apr 2001 18:24:40 +0200, jan@stevns.net wrote:

> [...]
>symtomer huede ham ikke ligefrem ;-(
>Jeg er ikke specielt stolt ved situationen lige nu.

Uha...pøj pøj torsdag.

--
Mvh Sonja sonpet@***mixeren.com fjern de 3 ***
http://www.sonpet.mixeren.com/

Fra : Pia Neldeberg Rasmus~

Dato : 24-04-01 19:38

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse Så Torsdag morgen skal vi møde op
fastende, så må vi jo se hvad billederne viser - han turde ikke gætte, men
min beskrivelse af hendessymtomer huede ham ikke ligefrem ;-( Jeg er ikke
specielt stolt ved situationen lige nu.

Det er jeg ked af at høre på jeres vegne, håber dog stadig på det bedste og
at det ikke er helt så slemt som det måske kunne lyde til. Lad os høre
hvordan det går.
Krydser fingre for jer.

Bedste hilsner
Pia

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 24-04-01 20:47

Hej Jan

jeg vil også bare lige sige, at vi også krydser fingre for jer, det er ikke
sjovt at være i jeres sted lige nu, men det skal nok gå, det er jeg sikke
på.
Held og lykke

Hilsner og tanker fra
Nicki og Bolette

Fra : jan@stevns.net

Dato : 24-04-01 21:19

"Bolette Nielsen" <bobo@kimj.dk> skrev :

>men det skal nok gå, det er jeg sikke på.
>Held og lykke

Tak - selvfølgelig skal det gå !
--
jan@stevns.net - www.stevns.net

Fra : Kosmonauten

Dato : 24-04-01 21:22

Hej Jan,
der krydses fingre og poter herfra.
Med Nethilsen
Martin & Laika.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 26-04-01 13:48

jan@stevns.net skrev :

>(Inden nogen nævner det, så er et dyrlægebesøg allerede planlagt)

Ja - så har vi været hos dyrlægen og få taget de famøse
røngtenbilleder - og det var ikke ret godt, og alligevel heller ikke
håbløst - Tanja har HD i mellemsvær grad, det kunne være mindre, det
kunne være værre.

Så vi skal på skrump - ned fra de 43kg til noget mere passende omkring
de 37kg. Hun er en stor krabat, så 35 vil være umuligt at komme ned
på iflg dyrlægen.

Lige i skrivende stund, er hun gået ud som et lys, efter at have
kæmpet for at holde sig vågen i bilen på vejen hjem

Motionen skal ændres til flere korte ture, istedet for den rytme vi
har idag, og hun skal helst holdes lidt i ro, hvilket jo bliver noget
svært, da hun er et kæmpe legebarn

Foderet er såmænd godt nok, og da hun er vant til at der er mad
fremme, når det behager damen at guffe, skal der blot mindre i truget,
og det må gerne stå tomt fra tid til anden.

Så humøret er nogenlunde tilbage, man bliver sgu' lidt til side, når
man ikke kender udfaldet.

--
jan@stevns.net - www.stevns.net

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 26-04-01 14:14

<jan@stevns.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ji5getoblfpok7p9epocbn5kavu12qg9f5@news.tele.dk...
> [...]
> røngtenbilleder - og det var ikke ret godt, og alligevel heller ikke
> håbløst - Tanja har HD i mellemsvær grad, det kunne være mindre, det

<> glæder mig da at det ikke stor helt så slemt til som det kunne ... og til
lykke vil jeg da sige ... men det undrer mig at du lader din hund have maden
fremme hele tiden det ville ikke gå her da den ene af hundene så ville kunne
trille ... her fodres morgen og aften og da bliver maden spredt ud over
græsplænen det giver samtidig lidt næsearbejde og virker trættende ....
måske en ide du kunne bruge idet det vil trætte dit legebarn lidt .. Held og
lykke med slankekur og god bedring
MVH Ami

Fra : jan@stevns.net

Dato : 26-04-01 16:27

"Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev :

>... men det undrer mig at du lader din hund have maden
>fremme hele tiden det ville ikke gå her da den ene af hundene så ville kunne
>trille

Mine hunde er åbenbart som jeg, underlige ... Tinka havde også altid
maden stående, hun spiste kun det hun havde brug for, Tanja klarer
det også fint.

Og selv om begge er Labrador-afarter, er Labradorens kraftige gener,
på netop madorgel siden, åbenbart ikke trængt ret kraftigt gennem.

>... her fodres morgen og aften og da bliver maden spredt ud over
>græsplænen det giver samtidig lidt næsearbejde og virker trættende ....
>måske en ide du kunne bruge idet det vil trætte dit legebarn lidt

Jeg er alvorligt bange for at jeg kan forudse Tanja's reaktion på at
jeg høvler noget foder ud over plænen, hun vil blot glo på mig og
hendes øjne vil lyse : Hent dog dit lort selv - mand !

Hun er ikke sådan at fuppe - der skal mindst en lun delle til, før hun
gider støve plænen gennem, så hellere drille en kat eller 10

Men igen - en lun delle, kan hun godt lede længe efter :

>.. Held og lykke med slankekur og god bedring

Tak - vi trænger nok begge
--
jan@stevns.net - www.stevns.net

Fra : Stine

Dato : 26-04-01 22:51

Hej Jan

Mht. di´n slankekur - øh.. Tanja's selvfølgelig *G* - så kan jeg anbefale at
light foder til hun er på normal vægt. Har haft min tæve på skrump i 8 mdr
ved at nedsætte daglig mængde - uden resultat. Til sidst købte jeg et light
foder og så skete der en hel masse.

Det med at sprede foderet ud over græsplænene kan jeg også kun anbefale (
Ami's indlæg) og ja, du skriver at hun ikke ville lede efter det. Men hvad
hvis hun kun får mad der ?? Efter et par dage, skal hun nok gå igang
Al mulig spotræning - hun har det i sig, det skal jo nok bare trænes.

Held & lykke
Stine