Placering af en frame
Fra : Thomas

Dato : 06-02-04 02:15

Hej,

Jeg er rimelig new-bee vedr. brug af frames, men jeg håber I
gider hjælpe alligevel.

Jeg sidder og tumler med frames og er kommet til den sidste
frame, som skal ligge nederst i browservinduet. Koden for siden
ser forløbig sådan ud:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<head>
   <title>FC Ørestad</title>
   <link rel="stylesheet" type="text/css" href="C:\Documents and
Settings\Thomas Hansen\My Documents\FC Ørestad\Frame
1\style1.css">

<base target="frame3">

</head>

   <frameset frameborder="0" border="0" framespacing="0"
rows="30%,70%">
      <frame src="C:\Documents and Settings\Thomas Hansen\My
Documents\FC Ørestad\frame 1\frame1.htm" name="Frame1"
scrolling="auto">

   <frameset cols="20%,60%,20%">
      <frame src="C:\Documents and Settings\Thomas Hansen\My
Documents\FC Ørestad\Frame 2\frame2.htm">
   <frame name="frame3" src="C:\Documents and Settings\Thomas
Hansen\My Documents\FC Ørestad\Frame 3\frame3.htm">
   <frame src="C:\Documents and Settings\Thomas Hansen\My
Documents\FC Ørestad\Frame 4\frame4.htm">

</frameset>
   </frameset>

Frame 1 er den øveste, frame 2 og 4 er de yderste og frame 3 er
den i midten. Jeg skal ha en frame 5 til at ligge under frame 3,
så jeg i browservinduet får frame 3 til at vise sig midt på
siden.

Er der nogen der kan hjælpe?

Thomas

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Falcon

Dato : 06-02-04 03:23

<head>
<title>Hjælp</title>
</head>

<frameset rows="64,60%,*">
<frame name="Frame1" scrolling="no" noresize target="middle">
<frameset cols="*,36%,32%">
<frame name="Frame2" target="bottom" scrolling="auto">
<frame name="Frame3" scrolling="auto">
<frame name="Frame4" scrolling="auto">
</frameset>
<frame name="Frame5" scrolling="auto">
<noframes>

</noframes>
</frameset>

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 06-02-04 05:19

Thomas <thomasnicol@ihansen.dk> skrev :

>Jeg er rimelig new-bee vedr. brug af frames, men jeg håber I
>gider hjælpe alligevel.

><!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
>"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

Forkert doctype, skal være
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Frameset//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-frameset.dtd">

At du så burde lade være at bruge frames er en helt anden ting.
--
Knud

Fra : Thomas

Dato : 06-02-04 15:42

> At du så burde lade være at bruge frames er en helt anden ting.
> --
> Knud

Hej Knud,

Tak for dit svar.

Jeg har hørt mange, som taler for og imod frames. Hvorfor
fraråder du brug af frames? Og er der andre alternativer, når
linksene i én frame skal åbne i en anden frame, uden man skal
loade hele siden hver gang?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-02-04 15:51

Thomas skrev:

> Jeg har hørt mange, som taler for og imod frames. Hvorfor
> fraråder du brug af frames?

Prøv at kigge lidt tilbage i gruppen. Det har jævnligt været
debatteret - her er fx en tråd fra ultimo januar i år:

   <http://shor.ter.dk/887560319>

Du kan også se et par websider med begrundelser:

   <http://html-faq.dk/2009.asp>

   <http://www.lazycat.org/postcards/frames.html>

> Og er der andre alternativer, når
> linksene i én frame skal åbne i en anden frame, uden man skal
> loade hele siden hver gang?

Uden rammer skal hele siden hentes ved hvert link - det kan ikke
undgås. Men hvis man ikke har meget tunge sider, er det ikke et
problem i sig selv. (Fælles) billeder og css-kode caches i
browseren, så det er alene html-koden der skal hentes når der
linkes internt på et site. Hvis den er bygget fornuftigt op, tager
det ikke lang tid at hente den.
--
Jens Gyldenkærne Clausen