Tjekke valid e-mail?
Fra : Johan

Dato : 22-04-01 16:45

Hej

Jeg skal lave et script, som tjekker på om det er en valid e-mail. Problemet
er jo at man reelt godt kan skrive en valid e-mail uden den er valid f.eks.

23092283409nskdfjndsklj@sdfjkpsdfjdsl.com som teoretisk er valid, men ikke i
praktisk.

Er det ikke muligt at lave et ping på serverne som modtager mailene?

f.eks. et ping på POP3 serveren port på domænet efter @ eller ping på IMAP
porten efter @'et?

Er der ikke reelt kun de 2 måder at modtage mails på? Eller kan det ikke
lade sig gøre?? Heeelp me

mvh

Johan

Fra : Thomas P

Dato : 22-04-01 16:58

Det kan desværre ikke lade sig gøre...

--
________Thomas_________
http://www.FlowCode.f2s.com - where code flows

Fra : Søren Boll Overgaard

Dato : 22-04-01 17:48

On Sun, 22 Apr 2001 17:58:27 +0200, Thomas P wrote:

<snip: om at checke om en email-adresse er valid>

> Det kan desværre ikke lade sig gøre...

Naturligvis kan det.
Du kan blot checke om det angivne domæne har en MX-record (eller en
A-record) i DNS. Såfremt det er tilfældet er domænet validt. Hvis du
yderligere vil checke om det kører en SMTP-dæmon, skal du til at lege med
sockets, men det check er principielt også unødvendigt.

--
Søren O.

If idiots could fly, IRC would be an airport

Fra : Thomas P

Dato : 23-04-01 06:35

Hmm ! Jeg stillede det samme spørgsmål for 3 måneder siden, hvor jeg fik
svaret: "Det kan ikke lade sig gøre"... well... hvis det kan, var jeg vist
lidt for tidligt ude

--
Søren Boll Overgaard <boll@fw1.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:slrn9e62pt.742.boll@treebeard.tolkien.dk...

Fra : Søren Boll Overgaard

Dato : 23-04-01 08:53

On Mon, 23 Apr 2001 07:34:31 +0200, Thomas P wrote:
> Hmm ! Jeg stillede det samme spørgsmål for 3 måneder siden, hvor jeg fik
> svaret: "Det kan ikke lade sig gøre"...

Du overvejede ikke at checke validiteten af de svar du fik?

> well... hvis det kan, var jeg vist
> lidt for tidligt ude

Ja.
Derudover er du velkommen til at læse
http://www.usenet.dk/netikette/quote.html, idet din quoting-teknik
øjensynligt ikke er færdigudviklet.

--
Søren O.

Bedøm din edbforhandler på http://edbforhandlere.dk/

Fra : Christian Jørgensen

Dato : 22-04-01 17:06

Johan <tcr480@ofir.dk> wrote:

>23092283409nskdfjndsklj@sdfjkpsdfjdsl.com

Jeg skrev engang:

function check_email ($q) {
list($user,$host) = explode("@",$q);
if (!$q) return false;
elseif (!ereg("@",$q)) return false;
elseif (!$user) return false;
elseif (eregi("[^a-z0-9.-_]",$user)) return false;
elseif (!checkdnsrr($host,"ANY")) return false;
else return true;
}

--
Christian Jørgensen
http://www.razor.dk

"Uden cola og hikke - Duer helten ikke!"

Fra : Johan

Dato : 22-04-01 18:01

> Jeg skrev engang:
>
> function check_email ($q) {
> list($user,$host) = explode("@",$q);
> if (!$q) return false;
> elseif (!ereg("@",$q)) return false;
> elseif (!$user) return false;
> elseif (eregi("[^a-z0-9.-_]",$user)) return false;
> elseif (!checkdnsrr($host,"ANY")) return false;
> else return true;
> }

Hmm, nu er jeg ikke den store "ekspert" på zone området, men er det ikke MX
records der er tilknyttet mails? Eller er der også andre?

Eller er det nemmeste bare at bruge ANY?

mvh

Johan

Fra : Christian Jørgensen

Dato : 22-04-01 18:06

Johan <tcr480@ofir.dk> wrote:

>Hmm, nu er jeg ikke den store "ekspert" på zone området, men
>er det ikke MX records der er tilknyttet mails? Eller er der
>også andre?

Nu er det ikke absolut nødvendigt at have en MX-record på et
domæne for at modtage mail, selv om langt de fleste har det.
Derfor!

Fra : Anders Johannsen

Dato : 23-04-01 10:30

> Nu er det ikke absolut nødvendigt at have en MX-record på et
> domæne for at modtage mail, selv om langt de fleste har det.

Men det er at henregne som en fejl ikke at have det -- også selvom fejlen
bør blive håndteret jf. nedenstående fra RFC974

/A

Fra : Emil Rasmussen

Dato : 22-04-01 18:23

Hej

> Er der ikke reelt kun de 2 måder at modtage mails på? Eller kan det ikke
> lade sig gøre?? Heeelp me

Det må være den her artikel du leder efter:
http://www.zend.com/zend/spotlight/ev12apr.php

Mvh Emil

--
Emil Rasmussen
http://www.noget.net

Fra : Anders Johannsen

Dato : 23-04-01 14:03

> f.eks. et ping på POP3 serveren port på domænet efter @ eller ping på IMAP
> porten efter @'et?

Nu er det at have en POP3 eller IMAP server i sig selv ikke afgørende for om
man kan _modtage_ mail, da den sag håndteres af SMTP serveren.

En måde at kontrollere en emailadresses gyldighed på, er at oprette en
forbindelse til domænets MailXchanger og spørge om adressen eksisterer med
VRFY. Desværre implementerer mange nyere SMTP-servere ikke denne feature
(eller BOFH vælger at slå den fra).

Så at tjekke på eksistensen af domænet i DNS er nok det bedste kompromis.

/A

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 23-04-01 14:31

On Mon, 23 Apr 2001 15:03:22 +0200, "Anders Johannsen"
<anders@ignition.dk> wrote:

>Så at tjekke på eksistensen af domænet i DNS er nok det bedste kompromis.

hvad m. at sende en huh - foo mail og tjekke om man får en bounce
tilbage ?

Thomas Jensen
http://pil.dk/

Fra : Anders Johannsen

Dato : 24-04-01 09:01

> hvad m. at sende en huh - foo mail og tjekke om man får en bounce
> tilbage ?

AK

/A