MS Windows
briani 27239
Beskytte mappe eller drev.
Fra : MAndersen

Dato : 03-02-04 15:56

Jeg har flere harddiske på min pc. Den ene anvendes udelukkende til backup
af mapper på andre harddiske.

Jeg vil godt have låst drevet eller en mappe på drevet, således at der skal
indtastes password for at få adgang. Jeg har søgt men jeg kan ikke hitte ud
af det.

En venlig sjæl?

MAndersen

Fra : SonnyBoy

Dato : 03-02-04 15:55

On Tue, 3 Feb 2004 15:56:17 +0100, "MAndersen" <ups@post.uk> wrote:

>Jeg vil godt have låst drevet eller en mappe på drevet, således at der skal
>indtastes password for at få adgang. Jeg har søgt men jeg kan ikke hitte ud
>af det.

Hvis drevet er NTFS formatteret kan det lade sig gøre, men er det FAT
og en ældre Windows version (dvs W98 eller tidligere) har du et
problem.

<mlr>

Fra : MAndersen

Dato : 03-02-04 16:15

"SonnyBoy" <Sonny@i.live.nowhere> skrev i en meddelelse

> Hvis drevet er NTFS formatteret kan det lade sig gøre, men er det FAT
> og en ældre Windows version (dvs W98 eller tidligere) har du et
> problem.
>
> <mlr>

Drevet er NTFS og jeg kører XP

MAndersen

Fra : SonnyBoy

Dato : 03-02-04 16:21

On Tue, 3 Feb 2004 16:14:35 +0100, "MAndersen" <ups@post.uk> wrote:

>Drevet er NTFS og jeg kører XP

Det letter sagen - Gå ind i 'Mappeindstillinger' -> 'Vis' ->
'Avancerede indstillinger' og fjern fluebenet i 'Brug enkelt
fildeling'.

Herefter går du ind i 'Egenskaber' for den ønskede mappe og trykker på
fanebladet 'Sikkerhed'. Du kan nu definere hvilke brugere og
brugergrupper der har adgang til mappen.

Bemærk: Avanceret fildeling kan få den konskvens at nogle brugere
pludselig ikke kan bruge filer / mapper de tidligere havde adgang
til...

<mlr>

Fra : MAndersen

Dato : 03-02-04 16:39

> [...]
>
> Bemærk: Avanceret fildeling kan få den konskvens at nogle brugere
> pludselig ikke kan bruge filer / mapper de tidligere havde adgang

Tak for svaret, skulle jeg have sagt at det indtil videre er XP Home? Nu vil
jeg altså snart have XP pro.
jeg kan ikke ændre det som du har beskrevet.

MAndersen

Fra : SonnyBoy

Dato : 03-02-04 17:54

On Tue, 3 Feb 2004 16:39:25 +0100, "MAndersen" <ups@post.uk> wrote:

>Tak for svaret, skulle jeg have sagt at det indtil videre er XP Home? Nu vil
>jeg altså snart have XP pro.
>jeg kan ikke ændre det som du har beskrevet.

Ups - Var lige inde og checke den barbare (eneste maskine jeg har XP
Home på), det er rigtigt..

XP home understøtter åbenbart ikke avanceret adgangskontrol.

<mlr>

Fra : Simon Nielsen

Dato : 03-02-04 19:21

"SonnyBoy" <Sonny@i.live.nowhere> wrote in message

> Ups - Var lige inde og checke den barbare (eneste maskine jeg har XP
> Home på), det er rigtigt..
>
> XP home understøtter åbenbart ikke avanceret adgangskontrol.

Nej fordi det er lavet til forbrugeren og ikke den "trænede" bruger af
windows.

Mvh
Simon

Fra : Ukendt

Dato : 04-02-04 09:55

SonnyBoy skriblede:

> Hvis drevet er NTFS formatteret kan det lade sig gøre, men er det FAT
> og en ældre Windows version (dvs W98 eller tidligere) har du et
> problem.

Og hvori består så det problem, for der findes da
masser af programmer der er eminente til formålet.

--
/Gevaldi