MS Windows
briani 27239
Win2k vs. WinXP pro
Fra : Frank

Dato : 01-02-04 23:01

Godaften gruppe.

Jeg har en lidt ældre computer som faktisk står tændt næsten 24 timer i
døgnet.
Det mest interessante af indmaden må være processer og rammene.

CPU er en AMD Althon XP 1800+
Ram er sølle 256Mb DDR PC2100

Jeg har Win2000 ligende på cd men kører med WinXP pro med SP1 og alle nye
opdateringer.
Den kører noget langsomt som om de 256mb ram er alt for lidt for den.

På maskinen er apache installeret og den kører som webserver. Der kan
downloades mange filmklip og sjove billeder fra den og der er faktisk meget
traffik efterhånden.

Jeg har også Excel, Word og Frontpage på den og andre større
grafikprogrammer som tager meget ram.
De bliver hurtigt fyldt op og computeren bliver hurtigt sløv.

Nu vil jeg gerne vide inden jeg sletter det hele for at skifte over til
Win2000 om det måske ville kører bedre?

Nogen der kan fortælle hvorvidt Win2000 er bedre stillet når man tænker på
der kun er 256Mb ram i maskinen?

At putte flere ram i maskinen er udelukket så svar venligst på ovenstående.

Tak til alle der kan bidrage
hilsen
Frank

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-02-04 23:17

"Frank" <89ersrocks_frankdk@hotmail.com> wrote:

>Nogen der kan fortælle hvorvidt Win2000 er bedre stillet når man tænker på
>der kun er 256Mb ram i maskinen?
>
>At putte flere ram i maskinen er udelukket så svar venligst på ovenstående.

Du vinder intet ved at skifte til W2K - Eneste måde at 'peppe'
maskinen op på, er ved at fjerne alle unødvendige kørende programmer
og processer...

Dvs kør MSCONFIG.EXE og gennemgå alt under tjenester og start med en
lup, og fjern alt det unødvendige.

Med kun 256 Mb RAM bruger Windows sidefilen i stor stil - Derfor kan
du (hvis du har mere end een fysisk harddisk) med fordel lægge
sidefilen på en anden harddisk end den Windows ligger på....

Endelig ku' du måske overveje at lægge apache på en anden maskine - En
gammel 486'er med Linux og Apache fungerer udmærket som Webserver når
du alligevel begrænses af båndbredden i din ADSL linie...

<mlr>

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-02-04 09:18

In article <33uq10pg1j3clcp0eb7spm7mo961b982c2@4ax.com>,
mic@NO_SPAMdou.dk says...

> Med kun 256 Mb RAM bruger Windows sidefilen i stor stil - Derfor kan

Nej, det gør den faktisk ikke.

> Endelig ku' du måske overveje at lægge apache på en anden maskine - En
> gammel 486'er med Linux og Apache fungerer udmærket som Webserver når
> du alligevel begrænses af båndbredden i din ADSL linie...

Den mulighed turde jeg ikke lufte i en Windows-gruppe
Men du har helt ret. En Linux-box ville være den helt rigtige løsning.
Min server er også en linux-løsning.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-02-04 09:00

In article <JGeTb.1708$u31.649@news.get2net.dk>,
89ersrocks_frankdk@hotmail.com says...

> Nu vil jeg gerne vide inden jeg sletter det hele for at skifte over til
> Win2000 om det måske ville kører bedre?

Win2000 stiller ikke så store krav til RAM-mængden.

> Nogen der kan fortælle hvorvidt Win2000 er bedre stillet når man tænker på
> der kun er 256Mb ram i maskinen?

Ja, meget bedre stillet. Jeg har anvendt Win2000 på en maskine med 96MB
RAM. Det ville aldrig være gået med XP.