MS Windows
briani 27239
DOS promt
Fra : Vidal

Dato : 31-01-04 19:06

Hvordan når man frem til en DOS promt i WinNT fra bootup?

Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 31-01-04 19:29

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> skrev :

>Hvordan når man frem til en DOS promt i WinNT fra bootup?

Bruger en dos bootdiskette, kan laves i Win NT.

Men bruger du ntfs, så vil du ikke kunne kæse drevene.
--
Knud

Fra : Vidal

Dato : 31-01-04 20:02

> Bruger en dos bootdiskette, kan laves i Win NT.
>
> Men bruger du ntfs, så vil du ikke kunne kæse drevene.

Kan man ikke som i W98 holde en tast nede, for at nå
frem til DOS.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 31-01-04 20:09

On Sat, 31 Jan 2004 20:01:57 +0100, Vidal wrote:

> Kan man ikke som i W98 holde en tast nede, for at nå
> frem til DOS.

Nej, der er ikke (MS)DOS som du kender det fra Win9x under WinNT. Der er en
kommandoprompt der godt kan minde lidt om DOS, men det er det ikke.

Skal du bruge DOS må du selv finde det frem. Fx fra en bootdisk.

--
Mvh. Lars

Fra : Vidal

Dato : 31-01-04 23:07

"Lars Jørgensen" <fake@email.invalid> skrev i en meddelelse news:1522eysn3qjip.vrvzm5ni9fi8$.dlg@40tude.net...

> Nej, der er ikke (MS)DOS som du kender det fra Win9x under WinNT. Der er en
> kommandoprompt der godt kan minde lidt om DOS, men det er det ikke.
>
> Skal du bruge DOS må du selv finde det frem. Fx fra en bootdisk.

Så hvis man skal lave en fdisk, skal man ind via en bootdisk
og så køre kommandoen derfra?

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 31-01-04 23:13

Ja. Du kan hente bootdisks på www.bootdisk.com bare snup en Windows98

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 31-01-04 23:52

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Så hvis man skal lave en fdisk, skal man ind via en bootdisk
> og så køre kommandoen derfra?

Næh det skal du ikke. Du skal bare boote på din win xp cd. Når du kommer
frem til at skulle installere windows kan du se dine drev forneden. Foroven
kan du så læse, hvordan du kan fjerne og oprette nye partitioner. Det er 10
gange hurtigere og lettere end med fdisk.

Kurt

Fra : Ukendt

Dato : 01-02-04 10:01

Kurt B. Andersen skriblede:

> [...]
> forneden. Foroven kan du så læse, hvordan du kan fjerne og oprette
> nye partitioner. Det er 10 gange hurtigere og lettere end med fdisk.

Blander du ikke tingene lidt sammen nu?
"Vidal" skrev højt og tydeligt at han
bruger *WinNT*.

--
/Gevaldi

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 01-02-04 13:14

"Gevaldi" <georg_valdi (at) ofir (prik) dk> skrev :

>"Vidal" skrev højt og tydeligt at han
>bruger *WinNT*.

XP er også Win NT og i NT 4 fungerer det på samme måde som i XP.

Men nu skrev Vidal jo ikke i sit spørgsmål, hvad han skulle bruge
dos til, så derfor mit lidt enkle svar.

Og den MS-Dos diskette man kan lave i NT-systemer kan ikke
fdiske.
--
Knud

Fra : Vidal

Dato : 01-02-04 14:17

> Men nu skrev Vidal jo ikke i sit spørgsmål, hvad han skulle bruge
> dos til, så derfor mit lidt enkle svar.

Jeg skal 'rense' nogle computerharddiske, så indholdet ikke
kan gendannes. Måske skulle de også formatteres, så?

Computerne skal bringes i en stand, så de kan sælges som
forholdsvis brugbare i forhold til en ny køber. Altså ikke med
et styresystem, men blot så CDROM og HD kan findes.

> Og den MS-Dos diskette man kan lave i NT-systemer kan ikke
> fdiske.

OK.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 01-02-04 17:05

Det vil langt fra være nok at formatere.
Du skal bruge et special program der "Wiper" harddisken.
Det gøres ved at det gentagne gange skriver nuller og etter til
harddisken. Efter nogle gange med dette bliver det svært (ikke
umuligt) at genskabe data fra HD.
Afhængigt af hvor vigtige de data der lå på disken var er det måske
sikkerhed nok.

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 01-02-04 17:45

On Sun, 01 Feb 2004 17:04:38 +0100, Jens Peter Karlsen wrote:

> Det vil langt fra være nok at formatere.
> Du skal bruge et special program der "Wiper" harddisken.

Nemlig! Den skal bare lige "nukes".
http://dban.sourceforge.net/

--
Mvh. Lars

Skriv under det du kommenterer og fjern resten.

Fra : Vidal

Dato : 01-02-04 22:58

"Lars Jørgensen" <fake@email.invalid> skrev i en meddelelse news:fwojmjyy5snb.12vf8p0lc22j5.dlg@40tude.net...

> Nemlig! Den skal bare lige "nukes".