MS Windows
briani 27239
WindowsXP bruger ikke al ram ??
Fra : Sven

Dato : 31-01-04 03:42

Hej.
Jeg har opgraderet min PC fra 512MB til 1024MB ram, men min WindowsXP, gør
alt hvad den kan for at slippe for at bruge mere end de 512MB der
oprindeligt var.
Jeg roder en del med store billeder, og det var for at undgå en del af
"swapperiet" til pagefilen og speede processen lidt op, at jeg købte mere
ram. Det har dog næsten ikke hjulpet. Kan WindowsXP ikke bruge 1024MB ram?
Eller skal der tweakes et eller andet for at den bruger det (effektivt)?

Rammen kan godt ses af WindowsXP, ligesom prime95 godt kan bruge det.

ASUS K8V
AMD64 3200+
2x512MB PC3500 ram
WindowsXP SP1 Pro

Sven

Fra : Ingolf

Dato : 31-01-04 05:08

"Sven" <chanelle4_nospam@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Eller skal der tweakes et eller andet for at den bruger det (effektivt)?
>
> Rammen kan godt ses af WindowsXP, ligesom prime95 godt kan bruge det.

Har du sat dit system opå til at benytte mere ram.. altså priotere
baggrundsarbejde højere? Højreklik min computer->egenskaber->advanceret.
Tryk 'indstillinger' under 'ydelse', vælg advanced fanabladet. Sæt 'memory
usage/hukommeleseforbrug til 'system cache'.

Bu findes der et hav af tweakprogrammer til winxp, selv bruger jeg "x-teq"
http://www.xteq.com/

Evt hent den, og her kan du så fortælle hvormeget data HD skal læse og
skrive ad gange. Findes under qteq->system->memory. Jeg vil anbefale dig at
sætte den til setting 6 eller 7(256-512 mb+ computers).

Kig også på alle andre indstillinger.. der er måske en settings for lige
netop dit system der kan give et altafgørende boost!

Lige tilsidste.. du siger at du roder med billeder osv.. Det gør jeg også
selv. Jeg har fået et .TIF billede hjem, på 300mb(skulle være et
superhøjopløsningsbillede af jorden), men uanset hvilket program jeg
benytter får jeg "out of memory".

Har 512mb ram, og forsøgt at udvide swapfil til 5gb.. stadig uden held :(

Findes der et program der kan vise en del af et billede, istedet for at læse
hele moletjavsen?

Fra : Sven

Dato : 02-02-04 19:05

> [...]
>
> Har 512mb ram, og forsøgt at udvide swapfil til 5gb.. stadig uden held :(
>
> Findes der et program der kan vise en del af et billede, istedet for at

Tak for svaret, Ingolf.
300Mb tiff er nu ikke noget problem her. Jeg har jo ikke prøvet med dit
billede (jeg ville smadder gerne have det!!!!!!!!), men har prøvet at lave
et 300MB TIFF billede, og det kan sagtens loades/saves, roteres, tilføjes
div filtre osv osv.
Jeg benytter PaintShopPro8. Måske der er en fejl i det billede du har, så
PC'en tror det er væsentligt større? Hvor har du fået billedet fra?

Jeg er ved at lære at benytte q-tec

Sven

Fra : Ingolf

Dato : 03-02-04 17:44

> [...]
> Jeg benytter PaintShopPro8. Måske der er en fejl i det billede du har, så
> PC'en tror det er væsentligt større? Hvor har du fået billedet fra?

Fildelingsprogrammet eMule, fra edonkey nettet. Skulle være et sattelitfoto
af hele jorden fra NASA. Kan også hentes fra NASA's hjemmeside, et eller
andet sted.
http://www.emule-project.net/

Ved du om der findes et program der kan checke om tiff headeren er iorden,
uden at åbne billedet? Hmm ellers er det vel bare at vente til jeg kan gøre
et par gb mere fri, og prøve igen.

> Jeg er ved at lære at benytte q-tec

Ja der er meget at pille ved. :)