MS Windows
briani 27239
Problemer med multi boot
Fra : Martin Schultz

Dato : 30-01-04 12:13

Hejsa

Jeg har 2 partitioner, en med windows ME (C:) og en med windows XP
(d:)

Pga. nogle problemer blev jeg nødt til at geninstallere winXP og nu er
boot menuen væk. Jeg kan ikke vælge winME.

Er der nogen måde jeg kan få muligheden for at vælge winME frem igen
ved opstart uden at geninstallere det hele? WinMe partitionen ligger
stadigt fint nok på disken.

Martin

Fra : Edmund

Dato : 30-01-04 12:30

Martin Schultz skrev:

> [...]
>
> Pga. nogle problemer blev jeg nødt til at geninstallere winXP og nu er
> boot menuen væk. Jeg kan ikke vælge winME.

Hvordan ser din Boot.ini ud som ligger i roden af C.drevet
timeout er vel ikke =0

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Windows XP" /fastdetect
C:\="Microsoft Windows ME"

eller hvis Me skal starte først

[boot loader]
timeout=30
default=C:\
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Windows XP" /fastdetect
C:\="Microsoft Windows ME"

Hvis det ikke virker, så undersøg om du har en fil i roden af C: der
hedder BOOTSECT.DOS

Du har vel ikke forsøgt af reparere din Me også
--
Mvh Edmund

Fra : Martin Schultz

Dato : 30-01-04 12:47

On Fri, 30 Jan 2004 12:29:32 +0100, "Edmund" <nospam@surfpost.dk>
wrote:

>Hvordan ser din Boot.ini ud som ligger i roden af C.drevet
>timeout er vel ikke =0

Nu har jeg sat C:\="Microsoft Windows ME" ind i min boot.ini og jeg
for valgende frem. Nu klager den over at den mangler den fil du nævner
(BOOTSECT.DOS). Hvordan får jeg den ind?

>Hvis det ikke virker, så undersøg om du har en fil i roden af C: der
>hedder BOOTSECT.DOS
>
>Du har vel ikke forsøgt af reparere din Me også

Nej, ville det være en god ide?

Martin
ADSL og opsætning af Cisco/Zyxel router.

Fra : Edmund

Dato : 30-01-04 16:00

Martin Schultz skrev:

> Nu har jeg sat C:\="Microsoft Windows ME" ind i min boot.ini og jeg
> for valgende frem. Nu klager den over at den mangler den fil du nævner
> (BOOTSECT.DOS). Hvordan får jeg den ind?

BOOTSECT.DOS er jo WinMe gamle boot sektor som XP så under installation
flytter over i filen BOOTSECT.DOS

Inden du går videre så lav en boot-diskette til din WinXP(prøv den )

Lav en fuld formatering af en diskette i XP(skal være XP), overfør NTLDR
og NTDETECT:COM og boot.ini til disketten.
Du kan få adgang til XP via boot på disketten, men ikke til Win98

Så skal vi have din WinME til at boote.
Boot på en WinME startdiskette og skriv sys C:
Kan du boot din ME nu ??

Så skal filen BOOTSECT.DOS laves:

Start i WinMe, indsæt XP cd, den burde så automatisk starte
installationsprogrammet.
Vælg installer XP
Vælg ny installation (hvis den skulle spørge om opgradering)
indtast kode.
Gå evt ind i advancerede indstillinger og sæt kryd i "jeg vil vælge drev
og partition under installation"
Sig nej til at opgradere drevet
Sig nej til at hente opdaterede installationsfiler.
Så kopierer den nogle installationsfiler(tager ca 10 sek.)
Så genstarter den.

Tryk gentagne gange på pil ned under boot, for bootmenuen bliver kun
vist i 5 sek.
Når du det ikke, kommer du ind i installationsmenuen igen og her vælger
du F3
komputeren genstarter så igen, og du får igen 5 sek. og sådan kan du
blive ved.

I WinMe retter du så i boot.ini på c-drevet

Fordi man har afbrudt en XP installation er der en mappe og en fil på
C-drevet du kan slette igen. De er nemme at genkende fordi navnet
indholder $ tegn

Her er en anden måde at lave BOOTSECT.DOS på
http://www.dougknox.com/xp/tips/xp_repair_9x.htm
Boot på en WinME startdiskette og skriv sys C: inden

> Nej, ville det være en god ide?

Nej, det var for at finde ud af hvad du da har lavet ved din pc, for
boot.ini og BOOTSECT.DOS burde jo virke hvis du kun har geninstalleret
XP

Du har vel ikke konverteret dit C-drev til NTFS
Har du andre harddiske i din pc.
--
Mvh Edmund