MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
xp og aktivering
Fra : sniper_Nolight

Dato : 23-01-04 12:56

min nevø klager over at hans pc kun har 3 dage til aktiveringen udløber -
samme xp er installeret på hans fars maskine i stuen - altså 2 pcere med
samme xp - når han vil aktivere fra sin pc får han at vide at koden er i
brug - hvad skal han gøre?
og hvad sker der med pcen hvis den får lov at løbe dagene ud?
og xp er selvfølgelig købt og betalt... hos en pirat - nej det gas! - den
er original - købt sammen med pc - vistnok OEM.
--
sniper_Nolight

www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 23-01-04 13:04

> [...]
> altså 2 pcere med samme xp - når han vil aktivere fra sin pc får han
> at vide at koden er i brug - hvad skal han gøre?

Købe en ekstra XP-cd. Der er tale om en enkeltbruger-licens.

> og hvad sker der med pcen hvis den får lov at løbe dagene ud?

Så vil ud ikke kunne logge på windows, før du har aktiveret det (hvilket
vil være muligt fra log-onvinduet).

--

"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
Med venlig hilsen

Fra : sniper_Nolight

Dato : 23-01-04 13:11

> Købe en ekstra XP-cd. Der er tale om en enkeltbruger-licens.

> Så vil ud ikke kunne logge på windows, før du har aktiveret det (hvilket
> vil være muligt fra log-onvinduet).

dvs der ingen mulighed er for ham at bruge den xp hvis han vil online og
update osv - eller kna den ikke bruges overhovedet?

Fra : kms

Dato : 23-01-04 13:21

"sniper_Nolight" <sniper_nolight@hotmail.com> wrote in message

> dvs der ingen mulighed er for ham at bruge den xp hvis han vil online og
> update osv - eller kna den ikke bruges overhovedet?

korrekt, desværre ! køb en anden xp version - hos en pirat! - nej det er
gas.
søg her http://81.7.136.227/default.asp under Software.

Fra : Miss007

Dato : 23-01-04 13:24

> dvs der ingen mulighed er for ham at bruge den xp hvis han vil online og
> update osv - eller kna den ikke bruges overhovedet?

Den kan ikke bruges overhovedet. Med mindre man har skaffet en extra licens.
Man kan IKKE bruge samme aktiveringskode/licens nummer på to maskiner. Det
er iøvrigt også ulovligt. Når prøveperioden er overskredet, er det ikke
muligt at bruge computeren mere, med mindre man aktiverer. Hverken til net
eller andre normale ting kan den bruges. Så tag backup af vigtige
filer...mails, foretrukne, ting i dokumenter, mailkontis, skrifttyper osv.
For det går nok tabt, hvis du ikke skaffer den nøgle

Du kan så vidt jeg ved ikke komme ind på skrivebordet. Jeg har ikke selv
prøvet det, da jeg selv har 2 licenser

--
Trine (8500 Grenå)

Mobil: Samsung E700
Teleselskab: TDC

Fra : sniper_Nolight

Dato : 23-01-04 15:56

> [...]
> For det går nok tabt, hvis du ikke skaffer den nøgle
>
> Du kan så vidt jeg ved ikke komme ind på skrivebordet. Jeg har ikke selv

ok - sørgeligt - lidt voldsomt man skal bløde 2 gange fordi man har en
ekstra pc under samme tag - kan man ikke købe en ekstra licens uden at købe
windows igen? - eller er prisen den samme?

jeg vil da få ham til at backe sine billeder osv op med det samme - som sagt
kun 3 dage at gå på - hvis han afinstallerer og formaterer får han så 30 nye
dage egentlig?

Fra : Søren Blom

Dato : 23-01-04 16:26

"sniper_Nolight" <sniper_nolight@hotmail.com> skrev

> ok - sørgeligt - lidt voldsomt man skal bløde 2 gange fordi man har en
> ekstra pc under samme tag

sådan er vilkårene nu engang.

> [...]
sagt
> kun 3 dage at gå på - hvis han afinstallerer og formaterer får han så 30

Sikkert nok, men er det besværet vær. Hvis han er studerende, så kan han jo
købe en studielicens, som er lidt billigere end normale licenser, den må
vist ovenikøbet vist nok installeres på tre maskiner.

--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 23-01-04 16:36

> Sikkert nok, men er det besværet vær. Hvis han er studerende, så kan
> han jo købe en studielicens, som er lidt billigere end normale
> licenser, den må vist ovenikøbet vist nok installeres på tre maskiner.

Og hvis han så også studerer på Aalborg Universitet som jeg, så kan han
downloade det gratis (som jeg har gjort) fra Microsofts hjemmeside via
akademiaftalen de her

--

www.hesteskelet.dk -- www.vanmorrison.co.uk/

Fra : Pico

Dato : 23-01-04 17:38

Trygleren [9000] wrote:

> Og hvis han så også studerer på Aalborg Universitet som jeg, så kan
> han downloade det gratis (som jeg har gjort) fra Microsofts
> hjemmeside via akademiaftalen de her

Hvis det er rigtigt hvad du skriver synes jeg det er noget svineri. Efter min
mening kan det ikke være rigtigt at man kan få XP gratis fordi man går på
et bestemt universitet, det bør være ens for alle studerende. Det er helt i
orden at studerene kan få programmer billigere (er ikke selv studerende)
på grund af de studerenes økonomi og efekten af at dem der senere skal
træffe beslutninger vænnes til at bruge bestemte programmer.
Pico

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 23-01-04 18:04

> Hvis det er rigtigt hvad du skriver synes jeg det er noget svineri.

Selvfølgelig er det rigtigt! Om det er noget svineri... tjah, microsoft
er jo bare ude på at nogle teknat-studerende tager microsoftprodukter
med sig videre i deres karriere, så rent forretningsmæssigt set, så er
det vel en meget god ide.

> Efter min mening kan det ikke være rigtigt at man kan få XP gratis
> fordi man går på et bestemt universitet, det bør være ens for alle
studerende.

Universiteterne kan melde sig til tjenesten som hedder MSDNAA. At nogle
er for sløve, skal microsoft vel ikke klandres for.

Fra : Rune \(7800\)

Dato : 23-01-04 17:59

"Trygleren [9000]" <kaiser@mobulu.nospam> skrev i en meddelelse

> Og hvis han så også studerer på Aalborg Universitet som jeg, så kan han
> downloade det gratis (som jeg har gjort) fra Microsofts hjemmeside via
> akademiaftalen de her

Man kan vist også få den gratis hvis man arbejder for forsvaret...

Rune

Fra : sniper_Nolight

Dato : 23-01-04 18:04

det er han, det vil jeg da nævne for ham.

> Og hvis han så også studerer på Aalborg Universitet som jeg, så kan han
> downloade det gratis (som jeg har gjort) fra Microsofts hjemmeside via
> akademiaftalen de her

dog ikke - vi er i O'ense

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 23-01-04 18:05

> dog ikke - vi er i O'ense

Så er det bare få ham til at komme ind på Odense Universitet. Jeg mener
de også er medlem af MSDNAA

Fra : Henning Sørensen

Dato : 23-01-04 22:29

[snip]
> [...]
> købe en studielicens, som er lidt billigere end normale licenser, den må
> vist ovenikøbet vist nok installeres på tre maskiner.

Nogen der kan bekræfte at en studielicens må/kan installeres på 3
computere - gerne et link.
Min kone har nemlig købt en sådan XP Pro (hun er skolelærer), og hvis
ovenstående står til troende, vil jeg da fluks installere den på vores extra
computer, der står til når ungerne har besøg og har brug for at køre med
flere computere.

Hvis nogen kender en måde at få XP Home til at fungere på en maskine hvortil
der koblet en HP Scanjet 4c scsi interface (ja - du læser rigtigt..), vil
min ældste søn blive glad. Han har overtaget min P4 1.8 Medion med XP Home,
men eftersom XP ikke fungerer med ovenstående scanner tilkoblet, kører han
istedet Win98 2e.

/Henning.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 24-01-04 01:24

Det er ikke korrekt.
http://www.microsoft.com/danmark/license/student/default.asp

Fra : Henning Sørensen

Dato : 24-01-04 01:44

> Det er ikke korrekt.
> http://www.microsoft.com/danmark/license/student/default.asp

Jeg kan ikke se, at der står noget om antal computere (det er dog ved at
være lidt sent..)
Men jeg syntes nu også at det lød lige lovligt optimistisk
Hmmm....fik lige hidset mig op til at kigge i manualen.....
Citat :
"For at begrænse piratkopiering af software benytter Windows XP
et produktaktiveringssystem, som kun tillader installation af dit
Windows XP-eksemplar på én computer..."
Citat slut.

Havde jeg dog bare kigget i manualen, så havde jeg jo aldrig spurgt så dumt

/Henning.

Fra : Jens

Dato : 24-01-04 10:09

"Henning Sørensen" <hkksnews@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis nogen kender en måde at få XP Home til at fungere på en maskine
hvortil
> der koblet en HP Scanjet 4c scsi interface (ja - du læser rigtigt..), vil

Er kompatibilitet forsøgt på startfilen til den ?
og startfilen til driveren kan også sættes til at køre som w95 ville have
gjort det.....
Men problemet skyldes måske at driveren vil sende data fra scanner til disk,
uden indblandinge fra windows, det finder XP sig ikke i, og så er der ikke
så meget at gøre.

Mvh Jens

Fra : Henning Sørensen

Dato : 24-01-04 14:07

"Jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
disk,
> uden indblandinge fra windows, det finder XP sig ikke i, og så er der ikke

Scsi controller (advansys) blev monteret og scanneren tilsluttet
computeren - XP fandt selv alle drivere og i hardware listen var både
controller og scanner listet.
Problemet opstår når "Denne Computer" skal åbnes - det tager adskillige
minutter, hvorefter alt fungerer som det skal (bortset fra scanneren..)
Det skal lige siges, at scanneren er af ældre dato - men stadig waaayyyyy
bedre og laaaaaangt hurtigere end den nye HP jeg lige har købt til min egen
computer !!

/Henning.

Fra : Dieter Lauff

Dato : 24-01-04 17:54

> [...]
købe
> windows igen? - eller er prisen den samme?
Ja lige så sørgeligt som når man skal betale dobbelt Falk-abonnement, når
man har to biler
og dobbelt a-kasse, når man bor to under samme tag osv..
(O:) Dieter

Fra : oij121y02@sneakemail~

Dato : 23-01-04 18:22

> [...]
> og xp er selvfølgelig købt og betalt... hos en pirat - nej det gas! - den
> er original - købt sammen med pc - vistnok OEM.

Tja, ærgerligt de problemer man har med en ægte XP, med en kopi og et
Corporate serienummer er man da heldigvis forskånet for den slags

Fra : sniper_Nolight

Dato : 23-01-04 20:54

> Tja, ærgerligt de problemer man har med en ægte XP, med en kopi og et
> Corporate serienummer er man da heldigvis forskånet for den slags

altså hans far har brugt ret mange penge på ekstra pc og en helt ny xp, så
jeg kan da godt forstå de er lidt ærgerlige - de er alm. forbrugere og
bruger kun pc'erne til spil og internet - den helt store fordybelse er de
slet ikke med på, så et xp der ikke virker er et stort problem for dem - jeg
er da sikker på folk ville tænke i andre baner end pirateri hvis der var
nogle gode sidegevinster ved at købe originalt - såsom flere pc'ere på en
xp, bedre service generelt osv. - det er jo sørgeligt at det er "nemmere"
bare at snyde.
Et eksempel på det jeg mener kunne være DVD - der er masser af muligheder
for download af film i ok kvalitet osv., men hvem gider at have ringenes
herre gift set stående på dvd-r - ikke mig i hvertfald - af den grund at
sidegevinsterne er gode (statuer, bookletter osv.) - måske ikke en fair
sammenligning, men i stedet for begrænsninger og koder og alt muligt andet
burde de måske ofre lidt mere på produkterne så de ville være mere
attraktive.... well bare mine tanker.
Men tak for jeres hjælp.