MS Windows
briani 27239
Harddiskskuffer og win xp licens
Fra : Jens U. K.

Dato : 21-01-04 15:14

I forbindelse med noget hjemmepc-opsætning, havde jeg i tankerne at de
skulle sættes op med harddiskskuffer (læs om mobile racks på
<http://www.kingwin.com>).
Ideen er at de får 2 skuffer:
- den ene med firmaspecifik opsætning (det er den jeg er interesseret i)
- den anden kan bruges til ikke firmarelevant brug. (de må gøre med den
hvad de lyster)

Nu kender jeg (som så mange andre) ikke licensreglerne for win xp og
diverse andre programmer (f.eks. ms office xp o.lign.) og derfor slog det
mig:
Hvis nu der installeres win xp på den ene skuffe, må det så også
installeres på den anden skuffe når de ikke bliver brugt samtidigt.
Idet hardwaren kun vil differentiere på harddisken (når den skiftes) burde
det vel kunne lade sig gøre at lave en backup/ghostkopi af den ene disk og
restore på den anden disk; hvad angår xp's hardwarecheck ifm med licens.

Men... en af ideerne med skuffesystemet er at medarbejderen kan medbringe
sin "hjemme-pcskuffe" og at jeg kan sætte den i min " identiske
tilretnings-pc" og tilrette indholdet på disken, f.eks. ifm en
printerinstallation. Ifm denne operation kunne jeg snildt forestille mig
at win xp ville brokke sig over at "for meget" hardware er ændret... hvad
stiller man så op?
Installerer win2k i stedet?
.... og kan det overhovedet lade sig gøre at lave det "trick" med f.eks. at
lave en printerinstallation på en skuffe fra en "hjemme-pc" i en
"tilretnings-pc" der er "identisk" med "hjemmepc'en", og derefter forvente
at når skuffen og den dertil hørende printerinstallation installeres i
"hjemme-pc'en", så vil det fungere som i "tilretnings-pc'en"?

Håber på at nogen har svar/ideer

/Jens Ulrik

Fra : Jimmy

Dato : 21-01-04 20:18

"Jens U. K." <1jk2@3bsopatent4.dk> skrev i en meddelelse
> Nu kender jeg (som så mange andre) ikke licensreglerne for win xp og
> diverse andre programmer (f.eks. ms office xp o.lign.) og derfor slog det
> mig:

Ja, det er efterhånden ved at være lidt svært at finde ud af de dersens
licensregler. Ved ikke om følgende link vil kunne hjælpe dig:

<http://www.microsoft.com/danmark/products/windows/windowsxp/howtobuy/defaul
t.asp>

> [...]
> at win xp ville brokke sig over at "for meget" hardware er ændret... hvad

Kunne også sagtens forestille mig at XP ville brokke sig, men ved det
faktisk ikke.

> Installerer win2k i stedet?

Win2k vil i hvert fald ikke brokke sig, men hver stadig opmærksom på
licensreglerne vedr. dette. Har ikke læst følgende side, men måske den giver
et hint:

<http://www.microsoft.com/windows2000/professional/howtobuy/pricing/default.
asp>

> [...]
> at når skuffen og den dertil hørende printerinstallation installeres i
> "hjemme-pc'en", så vil det fungere som i "tilretnings-pc'en"?

Det kan jeg umiddelbart ikke se skulle være et problem, men mere detaljeret
kan det ikke blive. Måske andre har en ide om hvordan, og ellers er det den
gode gamle måde med at prøve sig lidt frem.

Håber at det hjalp, bare lidt.

Jimmy

Fra : Jan Bunkenborg

Dato : 21-01-04 22:41

Hvis pc'erne er helt ens (formentlig motherboard og cpu), kan en
XP-harddisk flyttes fra den ene til den anden. Jeg har i en del år brugt
skuffer som total back-up, køreklar i tilfælde af brand eller tyveri på
arbejdspladsen. To skuffer i pc'en. ( Også Windows 98 manglende stabilitet
gjorde ideen aktuel. En fungerende harddisk med alt programmel i orden
kopieres med Drive Image eller lignende til back-up disken. Data kopieres
løbende. ) - Ved at flytte disk'en undgår man ikke, at periferiudstyr
opdages og installeres af Windows. Derhjemme bruger jeg en særlig harddisk
til børnenes spil og download. Jeg mener, det må være fuldt lovligt, idet
Microsoft i forbindelse med købet kræver at PC'en mærkes med licensnummeret.
Og det sidder jo på, uanset hvilken skuffe der er i pc'en.

Mvh. Jan