MS Windows
briani 27239
Enable/disable DMA
Fra : Flemming

Dato : 21-01-04 11:53

Hej gruppe

Hvor pokker enabler/disabler jeg DMA i Windows XP?

-Flemming

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 21-01-04 12:03

> Hvor pokker enabler/disabler jeg DMA i Windows XP?

1. Højreklik på denne computer og vælg egenskaber (eller bare åben
System under Kontrolpanel).
2. Herefter vælger du fanen Hardware og dernæst Enhedshåndtering (el.
Device Manager som den hedder hos mig).
3. Find så det sted hvor der står IDE ATA/ATAPI controllers (eller
lignende).
4. Vælg enten den primære eller sekundære IDE-slot og dobbelklik på den.
5. Under fanen Avancerede Indstillinger kan du (de-)aktivere DMA.

--

"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
Med venlig hilsen

Fra : Flemming

Dato : 21-01-04 13:04

> 5. Under fanen Avancerede Indstillinger kan du (de-)aktivere DMA.

Hmmm, derer ikke noget der hedder Avancerede instillinger hos mig.
Jeg bruger XP pro med service pack 1. Der er "kun" 3 faneblade.
"Generelt" "Driver" "Ressourcer"
Jeg er logget ind som administrator.

-Flemming

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 21-01-04 13:11

Flemming wrote:

> Hmmm, derer ikke noget der hedder Avancerede instillinger hos mig.
> Jeg bruger XP pro med service pack 1. Der er "kun" 3 faneblade.
> "Generelt" "Driver" "Ressourcer"

Hos mig findes der tre elementer under IDE ATAPI-controllers, nemlig
Primary IDE channel, Secondary IDE channel og VIA Bus Master IDE
controller. De to første indeholder Avancerede Indstillinger og den
tredje har kun de tre faneblade du nævner. Har du prøvet alle dem du
har?

Fra : Flemming

Dato : 21-01-04 14:03

Trygleren [9000] skrev:

> [...]
> controller. De to første indeholder Avancerede Indstillinger og den
> tredje har kun de tre faneblade du nævner. Har du prøvet alle dem du

Jeg har de samme 3 elementer, men de har alle sammen de tre faneblade?

-Flemming

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 21-01-04 15:21

> Jeg har de samme 3 elementer, men de har alle sammen de tre faneblade?

De burde være under Primær og Sekundær controller. Hvorfor de ikke er,
ved jeg desværre ikke =(

Fra : Flemming

Dato : 21-01-04 16:02

> De burde være under Primær og Sekundær controller. Hvorfor de ikke er,
> ved jeg desværre ikke =(

Jamen tak fordi du prøvede :)

-Flemming

Fra : Eigil Jacobsen

Dato : 21-01-04 17:08

"Flemming" <flemming@tingskov.dk> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe
>
> Hvor pokker enabler/disabler jeg DMA i Windows XP?

Hvilken bundkort og chipset kører du med?

Afhængigt af chipsettet og dermed driverne er det forskelligt hvordan din
ide-controler ser ud ? Og dermed også dine muligheder for at ændre på
tingene.

Fra : Thomas Madsen

Dato : 21-01-04 17:39

Eigil Jacobsen skrev:

> Afhængigt af chipsettet og dermed driverne er det forskelligt
> hvordan din ide-controler ser ud ? Og dermed også dine muligheder
> for at ændre på tingene.

Det er der vist noget om. Det er også noget med at hvis man f.eks.
kører med Intel Application Accelerator (IAA) på bundkort med Intel
chipset, så bliver indstillingerne flyttet ind i IAA i stedet, og
er derfor ikke længere tilgængelige under egenskaberne for den
primære og sekundære IDE-kanal.

Madsen.

Fra : Flemming

Dato : 22-01-04 12:13

> Hvilken bundkort og chipset kører du med?

Jeg har et shuttle bundkort (mk32n) med amd xp 2200+
chipset: VIA KM266

-Flemming

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 22-01-04 12:20

> chipset: VIA KM266

Det chipset understøtter ATA100, så der burde ingen fejl være. Hvilke
kabler har du koblet harddiskene sammen med? ATA kræver mig bekendt
skærmede kabler. Et bedre sted at finde svar er måske
news:dk.edb.hardware.drev. De er nok mere inde i det

Fra : Flemming

Dato : 22-01-04 14:25

> [...]
> skærmede kabler. Et bedre sted at finde svar er måske
> news:dk.edb.hardware.drev. De er nok mere inde i det

Ok, men problemet er at jeg har et Plextor 708A DVD drev, som jeg ikke kan
opdatere min firmware på.
Plextor anbefalede mig at disable DMA, for på den måde at kunne opdatere
den.
Jeg har ikke fundet noget om disabling/enabling af DMA (i BIOS) i manualen
til motherboardet?
Jeg ved ikke om jeg har skærmede kabler, jeg bruger dem min PC var udrustet
med da jeg købte den.

-Flemming

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 22-01-04 15:58

> Plextor anbefalede mig at disable DMA, for på den måde at kunne
> opdatere den.
> Jeg har ikke fundet noget om disabling/enabling af DMA (i BIOS) i
> manualen til motherboardet?

Nå okay, den er nem nok.
Gå i BIOS og menuen standard (der hvor der står noget om drevene).
Der står garanteret en masse gøj om Primary Master, Primary Slave,
Secondary osv.
Du går derned hvor cdromdrevet er, og så slår du den væk fra [Auto] og
over på [Custom] eller [User].
BIOS har nu forudfyldt alle punkterne under drevet. Så går du bare ned
hvor der står DMA-mode og sætter den til 0.

Fra : Flemming

Dato : 22-01-04 19:20

> [...]
> BIOS har nu forudfyldt alle punkterne under drevet. Så går du bare ned
> hvor der står DMA-mode og sætter den til 0.

Hmmm, jeg har godt nok punktet hvor alle drevene bliver listet op.
Men når jeg vælger mit cdrom-drev og gør som du foreslår,
er der ikke nogen valgmulighed for at slå DMA fra :(
sikke noget møj!

-Flemming