MS Windows
briani 27239
dele på netværk men ikke med andre brugere~
Fra : M.I

Dato : 20-01-04 22:40

Hej

På min stationære (XP Pro) har jeg filer liggende, jeg gerne vil have
trådløs adgang til fra min laptop. Kan jeg det uden at andre brugere på den
stationære også har adgang til de filer?

M.I

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 21-01-04 15:45

> [...]
> trådløs adgang til fra min laptop. Kan jeg det uden at andre brugere
> på den stationære også har adgang til de filer?

Jep. Du deaktiverer bare gæstekontoen og tilføjer din egen konto et
password. Så skal dit brugernavn samt password bruges for at få adgang
til din pc over netværket.

--

"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
Med venlig hilsen

Fra : M.I

Dato : 21-01-04 21:36

"Trygleren [9000]" <kaiser@mobulu.nospam> skrev i en meddelelse

> Jep. Du deaktiverer bare gæstekontoen og tilføjer din egen konto et
> password. Så skal dit brugernavn samt password bruges for at få adgang
> til din pc over netværket.

Det forstår jeg ikke helt. Jeg har ikke nogen gæstekonto. Jeg har en
begrænset konto, som andre brugere på pc'en benytter. Jeg har allerede
adgangskode til min egen (administrator)konto.
Såvidt jeg har forstået, skal de filer, jeg vil have adgang til fra
netværket, ligge i delte dokumenter. Men den mappe har andre brugere på
computeren jo også adgang til. Er der andre alternativer? Jeg er meget grøn
mht det her netværk og deling.

M.I

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 22-01-04 12:17

> Det forstår jeg ikke helt. Jeg har ikke nogen gæstekonto. Jeg har en
> begrænset konto, som andre brugere på pc'en benytter.

Du *har* en gæstekonto. Den er indbygget i windows og kan *ikke* fjernes

> Såvidt jeg har forstået, skal de filer, jeg vil have adgang til fra
> netværket, ligge i delte dokumenter.

Nej, det er bare noget sovs microsoft har lavet. Det er der ingen grund
til at gøre.

>Er der andre alternativer?

Jep. Du højreklikker bare på den mappe du vil dele, vælger 'Deling' og
aktiverer så 'Del denne mappe' (husk at fjerne fluebenet i 'Tillad andre
at ændre mine filer' så du får en skrivebeskyttet deling).

>Jeg er meget grøn mht det her netværk og deling.

Fair nok - vi skal jo alle starte et sted

Fra : M.I

Dato : 22-01-04 12:46

> Jep. Du højreklikker bare på den mappe du vil dele, vælger 'Deling' og
> aktiverer så 'Del denne mappe' (husk at fjerne fluebenet i 'Tillad andre
> at ændre mine filer' så du får en skrivebeskyttet deling).

Hej igen.
MEN; "Del denne mappe" kan ikke lade sig gøre; muligheden er inaktiv, fordi
"Indstillingerne under denne mappe er deaktiverede, fordi denne mappe er i
en anden mappe, som er privat".
Så hvis jeg vil dele mappen på netværket, altså have adgang til den fra min
laptop, skal jeg trækker dem over i "Delte dokumenter". Og så er jeg tilbage
til mit første spørgsmål igen.

Du bestemmer jo selv, hvor langt din tålmodighed strækker. Men tak indtil
videre.

M.I

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 22-01-04 16:00

> Hej igen.
> MEN; "Del denne mappe" kan ikke lade sig gøre; muligheden er inaktiv,
> fordi "Indstillingerne under denne mappe er deaktiverede, fordi denne
> mappe er i en anden mappe, som er privat".

Bruger du NTFS som filsystem? (højreklik på drevet under Denne
Computer).

Fra : M.I

Dato : 22-01-04 16:35

> Bruger du NTFS som filsystem? (højreklik på drevet under Denne
> Computer).

Ja

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 23-01-04 09:37

> Ja

Jeg døjer pt. at kunne få mit NTFS på min bærbare til at arte sig, så
jeg vil nok ikke være nogen stor hjælp til dig her