MS Windows
briani 27239
----- Slette win989se system disk med 2 p~
Fra : Tjums

Dato : 18-01-04 03:49

Hejsa

Jeg vil lige starte med at sige jeg ikke har meget forstand på PC, da
jeg har en Mac. Så en trin for trin vejledning vil gøre mig over
lykkelig.

Nu til problemet:

Min far har overstaget en PC fra min svorger. System disken er opdelt i
2 partitioner. Den vil jeg gerne have slettet og lavet om så den kun
bliver en disk/partition.

Hvordan sletter jeg disken og geninstallere win98se.

System disken hedder:

Disk 1 vol 1 [C:] og Disk 1 vol 2 [E:]. Betyder det ikke at den har 2
partitioner.

Derudover er der 2 andre diske som hedder:

[D:] lokal disk og lokal disk [F:]

Den ene indeholder osse system, så vidt jeg kan se.

Hvordan sletter jeg dem.

Puha jeg bliver helt rundtosset, når det handler om PC/DOS o.s.v.

Håber meget I kan/vil hjælpe.

hilsen

Tjums

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 18-01-04 11:14

"Tjums" <tjums@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> Jeg vil lige starte med at sige jeg ikke har meget forstand på PC, da
> jeg har en Mac. Så en trin for trin vejledning vil gøre mig over
> lykkelig.

Man forstår godt at du har et problem, når du har en Mac - det er jo noget
mac-værk! (sorry - ku' ikke dy mig!)

> [...]
>
> Hvordan sletter jeg dem.
>
> Puha jeg bliver helt rundtosset, når det handler om PC/DOS o.s.v.

tja, der er nogle muligheder, afhængigt af hvad du vil gøre:

1.et partitioneringsprogram
2.fdisk - husk at du derefer skal formattere hele systemet igen med en
format.com -fil.
3.formattering af hele disken (hvis det er muligt) - men du kan risikere at
der blot befinder sig nogle tomme partitioner
4.få en til at hjælpe dig med det
5.få fat i en windows NT eller W2k eller Wxp-cd-rom og benyt en af disse
programmer til at formattere hele skidtet.

Det er muligt at andre kan komme på flere muligheder - men jeg tror at fdisk
vil blive den bedste måde uden at du´skal have penge op ad lommmen.

Arne H. Wilstrup

Fra : b.s.

Dato : 18-01-04 12:47

Er enig med fdisk.
Det er eneste du skal bruge er en floppydisk.
I din eksisterende win98 kan du lave win98 systemdisk, det eneste der
mangler er format.com fil (den kan du manuelt kopiere til diskette
bagefter - bare lav en search efter filen på c drev - system disk kan du
lave i add/remove programs (kan ikke huske præcis - men Windows hjælp kunne
give dig et svar).

Når du har lavet systemdisk - boot din pc med disken i PC`en. Skriv fdisk og
tryk enter.
Du har 4 vælg muligheder. Nr 4 vil give dig info om eksisterende
partitioner. Alle skal slettes.
Bagefter laver du en ny partition. Når du er færdig - boot igen - og skriv
format c:
Din nye partition bliver formateret og du er parat til installation.
Fleste PC`er kan boot-e på Cd rom - indsat din win98 cd i PC - og begynd din
installation.

Håber du klarer dig igennem - ellers - spørg.

MVH / B.S.

Fra : Tjums

Dato : 18-01-04 13:14

Hej B.S.

Jeg har en startdisk, så den er lavet.

Skal format.com filen over på en ny diskette eller skal den kopieres
over på startdisken.

1. Hvilken kommando skal jeg bruge for at slette partitionerne og lave
en ny.

2. Kan jeg boote fra systemdisken og skrive format D og format F, for
at slette de 2 andre diske.

hilsen Tjums
----

Fra : b.s.

Dato : 18-01-04 14:09

1. Hvilken kommando skal jeg bruge for at slette partitionerne og lave en
ny.
Fdisk - du kan boote på din systemdisk og skrive dir - på skærmen vil der
visses alle filer på din dikette. Det du skal bruge er fdisk.com og
format.com

2. Kan jeg boote fra systemdisken og skrive format D og format F, for at
slette de 2 andre diske.
Ja - fdisk skal du kun bruge hvis du vil lave/ændre på dine partitioner.
Hvis du er tilfreds med den disk delling du har nu - så kan du nøjes kun med
format c:/d:/f:

MVh / B.S.

Fra : Edmund

Dato : 18-01-04 13:27

b.s. skrev:

> Er enig med fdisk.
> Det er eneste du skal bruge er en floppydisk.
> I din eksisterende win98 kan du lave win98 systemdisk, det eneste der
> mangler er format.com

Format.com ligger på det Ram drev der bliver lavet når man booter.
Selv om den ligger på Ram drevet kan den startes fra A promten
A:\ format C:
A:\ format D:
osv.
--
Mvh Edmund

Fra : Tjums

Dato : 18-01-04 14:00

In article <budu24$gltic$1@ID-157131.news.uni-berlin.de>, Edmund
<nospam@surfpost.dk> wrote:

> Format.com ligger på det Ram drev der bliver lavet når man booter.
> Selv om den ligger på Ram drevet kan den startes fra A promten
> [...]

Hej Edmund

Nu spørg jeg dumt. Hvad er Ram drev. Er det startdisketten.

Hvordan får jeg lavet de 2 partitioner om til 1, hvis jeg starter fra A
promten.

hilsen Tjums

Fra : b.s.

Dato : 18-01-04 14:39

Slet begge to partitioner med fdisk.
Lav en ny partiotion, igen med fdisk - husk at botte pc og lave format af
den drev (c) du lige har lavet.
Så er du parat til installation af win98.

Format.com kan du finde på c drev af din win98. Du kan finde den ved at
trykke start/search-søg og skrive format.com. Når du finde den lav
kopi/paste fra c drev til systemdiskette.

Fra : Edmund

Dato : 18-01-04 15:13

Tjums skrev:

> Nu spørg jeg dumt. Hvad er Ram drev. Er det startdisketten.

Den bruger en del af din ram til at lave et kunstigt drev når du booter
på startdisketten.
Den fortæller dig under boot hvilken drevbetegnelse den får
Og så pakker den nogle hjælpeværktøjer ud på dette ram drev.

ATTRIB.EXE
CHKDSK.EXE
COMMAND.COM
DEBUG.EXE
EDIT.COM
EXT.EXE
EXTRACT.EXE
FORMAT.COM
HELP.BAT
MSCDEX.EXE
RESTART.COM
SCANDISK.EXE
SCANDISK.INI
SYS.COM
VIGTIGT.TXT

> Hvordan får jeg lavet de 2 partitioner om til 1, hvis jeg starter fra
> A promten.

Start fdisk
vælg Slet partition og logiske dos drev
slet logiske dos drev
slet udvidet partition
slet primær partition

opret primær dos partition
afslut fdisk
genstart
format c:

--
Mvh Edmund

Fra : Tjums

Dato : 18-01-04 13:27

> "Tjums" <tjums@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Man forstår godt at du har et problem, når du har en Mac - det er jo noget
> mac-værk! (sorry - ku' ikke dy mig!)

Det gode ved Mac er, at det er hammer nemt, at slette og formatere
diske. Ikke alle de dos kommandoer.

> tja, der er nogle muligheder, afhængigt af hvad du vil gøre:
>
> 1.et partitioneringsprogram

Hvilket partitioneringsprogram skal jeg bruge. Og hvordan skal jeg
bruge det.

hilsen Tjums

Fra : Edmund

Dato : 18-01-04 13:38

Tjums skrev:

> Hvilket partitioneringsprogram skal jeg bruge. Og hvordan skal jeg
> bruge det.

De fleste harddisk producenter har et værktøj på deres web-side.
Maxtor har f.eks en der hedder Maxblast3

Hvad hedder din disk

--
Mvh Edmund

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 18-01-04 13:53

> Det gode ved Mac er, at det er hammer nemt, at slette og formatere
> diske. Ikke alle de dos kommandoer.

Og dermed også nemmere kommer til at slette ting,d er ikke skulle være
slettet! ;.-)

> Hvilket partitioneringsprogram skal jeg bruge. Og hvordan skal jeg
> bruge det.

Det kan jeg ikke hjælpe dig med, da det vil føre til mange timers forklaring
ved computeren, når du oven i købet ikke har programmet. Hvis du anskaffer
partition magic, kan du meget bedre læse om hvordán man gør det, du
ønsker - men der findes også andre partitioneringsprogrammer -jeg kender
ikke alle. Søg på Google.

Arne H. Wilstrup

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 19-01-04 00:50

Tjums wrote:
> Det gode ved Mac er, at det er hammer nemt, at slette og formatere
> diske. Ikke alle de dos kommandoer.

Jeg vil væde på at hvis jeg blev sat foran en Mac og skulle til at rode
med systemet, ville jeg sige noget tilsvarende. Ikke for at hoste i din eller
Appels retning. Det man er vantil er let. Så enket er dét.

mvh
Henning

Fra : Leif Poulsen

Dato : 18-01-04 14:37

"Tjums" <tjums@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Hejsa
<Klip>
> [...]
> Derudover er der 2 andre diske som hedder:
>
> [D:] lokal disk og lokal disk [F:]
>
> Den ene indeholder osse system, så vidt jeg kan se.

Hej Tjums

Du har godt fået nogle svar, men jeg syntes lige jeg ville give mit besyv
med.

Den startdiskette du har fået lavet booter du op med (Boot fra floppy sættes
i BIOS). Du får nogle valg til hvordan du kan boote, hvor du vælger et af
dem.

Så taster du "A:" uden "" for at komme til diskettedrevet. så taster du
FDISK. Du siger ja til store diske. Fjerner alle partitioner (Husk at skifte
til den anden harddisk for også at fjerne partitioner her), vælger opret
partition, Primær, vælger den størrelse du ønsker, sætter den som aktiv
partition, opretter resten af de partitioner du ønsker (evt udvidede
partitioner, med logiske drev). Efter dette siger du exit og trykker
CTRL-ALT-DELETE for at genstarte.

Du booter igen op fra bootdisketten, vælger boot med understøttelse af
CD-ROM. Taster igen A:, skriver format C: og evt. efterfølgende Format D:
osv for de andre drev. Du kan checke om det er det rigtige drev ved at
skifte over med f.eks. d:, e:, f: osv.

Når du har formatteret sætter du din Windows CD i drevet, taster dig hen på
dit CD-drev (F.eks f:), skriver install eller setup og taster retur og du
skulle være i gang med at installere Windows.

Mvh Leif

Fra : Tjums

Dato : 18-01-04 17:51

Tusind tak for hjælpen alle sammen. Nu håber jeg det er rigtigt
forstået. Ellers må jeg jo bare vende tilbage igen.

Findes der en bog eller et hæfte, som beskriver disse ting.

hilsen

Tjums

Fra : b.s.

Dato : 18-01-04 18:50

Hmm - du kan søge på nettet - google vil være en god start. Evt. søg på
win98 start disk - der findes altid et eller andet tekst fil der beskriver
lidt af dos (fdisk kører f eks i dos).
Næste ting vil være parttion magic. Bruger venlig program der giver mulighed
for at lave nye partitioner/dreve direkte fra Windows (og ikke dos).

Held og lykke